Behandling af klager over anvendelsen af tvang i psykiatrien

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Formålet er at beskrive regler, procedurer og principper for behandling af klager over anvendelsen af tvang i henhold til psykiatriloven på de psykiatriske centre i Region Hovedstadens Psykiatri.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfagligt personale i de psykiatriske centre under Region Hovedstadens Psykiatri.

OBS! Vejledningen omhandler ikke behandling af almindelige klage- og erstatningssager, idet der foreligger en særlig vejledning herom i "Behandling af klage- og erstatningssager".

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Klageberettigelse og klagens form

Klager kan fremsættes af patienter, overfor hvem der er truffet beslutning om anvendelse af tvang, og af personer, der repræsenterer patienten. Dette kan være forældremyndighedens indehaver(e), patientrådgiveren, bistandsværgen, patientens advokat, eller en person, som patienten giver fuldmagt til at klage på patientens vegne.

Klagen kan fremsættes både mundtligt og skriftligt. En mundtlig klage skal dokumenteres i patientjournalen, hvis den fremsættes på afdelingen/afsnittet. Rettes den mundtlige klage til centerledelsen, direktionen m.v., skal den dokumenteres som et samtale- eller telefonnotat i WorkZone, og når klagen gives videre til afdelingen, skal den dokumenteres i patientjournalen.

Det er vigtigt at understrege, at en underkendelse ikke er en personlig kritik af den ansvarlige sundhedsperson.

 

Børn og unge under 15 år 

Har forældremyndighedens indehaver(e) givet informeret samtykke til barnets eller den unges behandling/foranstaltning, er der ikke tale om tvang i psykiatrilovens forstand, og barnet eller den unge kan derfor ikke klage over anvendelsen af tvang i disse situationer.

 

Hvor behandles klagerne

Det Psykiatriske Patientklagenævn ved Nævnenes Hus behandler som 1. instans klager over:

  • tvangsindlæggelse
  • tvangstilbageholdelse
  • tilbageførsel
  • tvangsbehandling
  • tvangsfiksering
  • anvendelse af fysisk magt
  • beskyttelsesfiksering
  • anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse
  • personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer
  • aflåsning af døre i afdelingen samt

 

Patienten kan anke Det Psykiatriske Patientklagenævns afgørelser til:

a. Byretten, hvis anken vedrører afgørelse om:

  • tvangsindlæggelse
  • tvangstilbageholdelse
  • tilbageførsel
  • tvangsfiksering
  • beskyttelsesfiksering
  • aflåsning af døre i afdelingen

b. Det Psykiatriske Ankenævn, hvis anken vedrører afgørelse om:

  • tvangsbehandling
  • anvendelse af fysisk magt
  • personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlåse
  • personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer

 

Anke af Det Psykiatriske Patientklagenævns afgørelser

Det Psykiatriske Patientklagenævn indbringer efter anmodning fra patienten, patientrådgiveren eller bistandsværgen sine afgørelser for de respektive ankeinstanser.

Region Hovedstadens Psykiatri kan ikke anke Det Psykiatriske Patientklagenævns afgørelser om frihedsberøvelse m.v. under pkt. a, men har mulighed for at udtage stævning mod Det Psykiatriske Patientklagenævn. Region Hovedstadens Psykiatri kan anke afgørelser under pkt. b til Det Psykiatriske Ankenævn.

Sekretariatets sundhedsjurister vurderer og bistår centrene med eventuelle ankesager og stævninger.

 

De psykiatriske centre behandler klager over:

  • personlig hygiejne under anvendelse af tvang
  • undersøgelse af post, patientstuer og ejendele
  • kropsvisitation
  • anvendelse af kropsscanner
  • beslaglæggelse af medikamenter, rusmidler og farlige genstande.

Centeret skal efter anmodning fra patienten behandle og besvare klager over disse indgreb.

Centerledelsens afgørelse kan påklages til direktionen. Direktionens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, men patienten kan anlægge civilt søgsmål.

 

Behandling af klager til Det Psykiatriske Patientklagenævn

De psykiatriske centre skal efter anmodning fra patienten, patientrådgiveren eller bistandsværgen fremsende klagen til Det Psykiatriske Patientklagenævn ved Nævnenes Hus.

Er der tvivl om, hvorvidt en patient ønsker at klage over anvendelsen af tvang, fremsendes sagen uanset tvivlen til Det Psykiatriske Patientklagenævn, der under sin sagsbehandling tager stilling til, om der er tale om en klage eller ej. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor patienten er meget ambivalent eller på anden vis ikke tydeligt giver udtryk for, at der klages over beslutningen om anvendelsen af tvang.

 

Formkrav

Klager til Det Psykiatriske Patientklagenævn fremsendes med Region Hovedstadens Psykiatris klageskema forrest, herunder lægeerklæringen, som skal dateres og underskrives af den behandlingsansvarlige overlæge. 

Centeret indsender klageskema, lægeerklæring m.v. direkte til Det Psykiatriske Patientklagenævn via sikker e-mail på ###EMAIL###. Link til brug af sikker e-mail.

 

Lægeerklæringen og dokumenter, der skal medsendes

Lægeerklæringen skal indeholde:

  • Patientens sygehistorie
  • En beskrivelse af grundlaget for diagnosen eller eventuelle tentative diagnoser
  • Begrundelsen for nødvendigheden af de pågældende tvangsforanstaltninger, samt for konsekvenserne af ikke at iværksætte en tvangsforanstaltning, herunder kan inddrages tidligere erfaringer med patientens sygdom.

Derudover skal følgende dokumenter medsendes:

  • De relevante tvangsprotokoller
  • Behandlingsplanen
  • Kopi af relevante dele af journalen.

 

Frister

Der er ikke i loven en udtrykkelig frist for viderebringelse af en klagesag til Det Psykiatriske Patientklagenævn. Dog er det ifølge lovforarbejderne forudsat, at klagesager fremsendes til Det Psykiatriske Patientklagenævn hurtigst muligt efter, at den psykiatriske afdeling er blevet bekendt med klagen, hvilket som udgangspunkt vil sige i løbet af nogle få dage.

Klager til Det Psykiatriske Patientklagenævn skal som hovedregel være nævnet i hænde senest kl. 11.00 seks dage før det møde, klagen ønskes behandlet på. Ring til nævnet på tlf. ###TELEFON### og aftal eventuelle forsinkelser. For sager vedrørende tvangsbehandling med opsættende virkning godtager nævnet dog som regel, at disse kommer ind senere.

 

Det Psykiatriske Patientklagenævns mødevirksomhed

Det Psykiatriske Patientklagenævn overgik i 2019 til i udgangspunktet at afholde videomøder. Nævnet har på den baggrund ikke en fast dag for møder, der vil kunne blive afholdt mandag til torsdag fra kl. 9-13. Mere info om nævnets nye arbejdsform findes på RHPs intranet.  

Det Psykiatriske Patientklagenævn sender sin afgørelse til patienten, centeret og Sekretariatet.
 

Ankesager til byretten

Advokat ###NAVN### møder i retten for Region Hovedstadens Psykiatri i sager vedrørende anke af Det Psykiatriske Patientklagenævns afgørelser.

Byretterne kontakter og berammer sagen med advokat ###NAVN###, når retten modtager sagen fra Det Psykiatriske Patientklagenævn.

Når en sag er berammet, vil advokatens kontor kontakte centerledelsen og bede om at få tilsendt en ajourført tvangsprotokol samt en kort supplerende lægeerklæring, der skal forelægges retten. Lægeerklæringen skal supplere den erklæring, der blev udformet til brug for Det Psykiatriske Patientklagenævns møde. Derudover vil ledelsen blive bedt om at sørge for, at patienten, såfremt denne stadig er indlagt, bringes til stede i retten, og overlægen vil blive bedt om at møde i retten som vidne.

Såfremt patienten, der har klaget, er blevet udskrevet eller er absenteret inden domstolsprøvelsen, skal advokatens kontor orienteres herom hurtigst muligt, idet dette kan få konsekvenser for sagsgangen.

Advokatens kontor sender domsudskriftet til centeret, så snart det foreligger.

Den ansvarlige for retsmøderne om tvang på det enkelte center er tillige ansvarlig for kontakten til advokatens kontor. Der findes en standard for samarbejdet om retsmøderne.

Sekretariatets sundhedsjurister kan kontaktes i tvivlsspørgsmål.

 

Byretssager på Bornholm

Byretten på Bornholm sender normalt ankesagen direkte til den behandlingsansvarlige overlæge på Psykiatrisk Center Bornholm. Byretten forventer ikke, at advokat ###NAVN### deltager ved retsmødet.

Vurderer Psykiatrisk Center Bornholm, at der er behov for advokatbistand i forbindelse med byrettens behandling af en ankesag, herunder eks. hvis sagen indeholder særlige juridiske problemstillinger, kontaktes Sekretariatet. Sekretariatets sundhedsjurister tager derefter kontakt til advokat ###NAVN### med henblik på at få hans vurdering af sagen og hans eventuelle deltagelse ved retsmødet.

 

Den supplerende lægeerklæring til retten

Den supplerende lægeerklæring skal udarbejdes så tæt på retsmødet som muligt. Advokaten vil typisk bede om at få den indsendt et par dage før retsmødet. Det er meget vigtigt, at det fremgår af lægeerklæringen, at lægen har vurderet, om patienten opfylder psykiatrilovens kriterier for frihedsberøvelse.

Hvis en kort tidsfrist har umuliggjort rettidig indsendelse af den supplerende lægeerklæring, skal lægeerklæringen efter aftale med advokaten medbringes til retsmødet i tre kopier.
 

Ankesager til Det Psykiatriske Ankenævn

Hvis patienten anker sagen til Det Psykiatriske Ankenævn, vil ankenævnet sørge for at indhente de nødvendige oplysninger direkte fra centeret. Kommunikationen foregår direkte mellem centeret og nævnet.

Det Psykiatriske Ankenævn sender sin afgørelse til patienten og Sekretariatet.

Klager over patientrådgivere og bistandsværger

Patientrådgivere

Såfremt en patientrådgiver ikke besøger patienten mindst én gang om ugen eller på andre måder ikke opfylder sine forpligtelser eller varetager patientens interesser på en hensigtsmæssig måde, kan der klages herover til Nævnenes Hus. Klager over patientrådgivere kan eventuelt drøftes med sekretariatet sundhedsjurister med henblik på at få sagen vurderet.

Bistandsværger

Såfremt en bistandsværge groft tilsidesætter sine pligter eller i øvrigt viser sig uegnet til hvervet, kan der klages herover til Rigspolitiet. Klager over bistandsværger kan eventuelt drøftes med sekretariatets sundhedsjurister, med henblik på at få sagen vurderet.

Klager til Nævnenes Hus eller Rigspolitiet over patientrådgivere og bistandsværger skal sendes i kopi til sekretariatets sundhedsjurister.

Spørgsmål

Eventuelle spørgsmål vedrørende ovenstående kan rettes til sekretariatets sundhedsjurister på telefon ###TELEFON###.

Tilbage til top


De Psykiatriske Centre

Liste over Psykiatriske Centre i Region Hovedstadens Psykiatri

Psykiatrisk Center Amager
Digevej 110 - 2300 København S - Telefon: ###TELEFON###
Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet
 

Psykiatrisk Center Ballerup
Maglevænget 2 - 2750 Ballerup - Telefon: ###TELEFON###
Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet


Psykiatrisk Center Bornholm
Helsevej 3 - 3700 Rønne - Telefon: ###TELEFON###
 

Psykiatrisk Center Glostrup

Nordstjernevej 41 2600 Glostrup - Telefon: ###TELEFON###   
Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet

Hvidovre: Brøndbyøstervej 160 - 2605 Brøndby - Telefon: ###TELEFON### 
Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet


Psykiatrisk Center København 

Psykiatrisk Center Københavns hovedadresse er:

Afdeling Gentoft, Hospitalsvej 15, 4. sal., 2900 Hellerup - Telefon: ###TELEFON###

 

Øvrige adresser for Psykiatrisk Center København

Afdeling Bispebjerg, Tuborgvej 235, Opgang 52.4, 2400 Kbh. NV - Telefon: ###TELEFON###

Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet

Afdeling Frederiksberg, Nrd. Fasanvej 57, 2000 Frederiksberg - Telefon: ###TELEFON###

Afdeling Rigshospitalet, Edel Sauntes Allé 10, Opgang 62, 2100 København ​Ø - Telefon: ###TELEFON###
 

Psykiatrisk Center Nordsjælland
Hillerød: Dyrehavevej 48 - 3400 Hillerød - Telefon: ###TELEFON###
Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet på telefon: ###TELEFON###

Helsingør: Esrumvej 143 - 3000 Helsingør - Telefon: ###TELEFON###

Frederikssund: Frederikssundsvej 30 - 3600 Frederikssund - Telefon: ###TELEFON###
 

Psykiatrisk Center Sct. Hans
Boserupvej 2 - 4000 Roskilde - Telefon: ###TELEFON###

 

Psykoterapeutisk Center Stolpegård
Stolpegårdsvej 20 - 2820 Gentofte - ###TELEFON###
 

Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center
Afdeling Bispebjerg: Bispebjerg Bakke 30, indg. 16 D. 1.sal, 2400 København NV - Telefon: ###TELEFON###

Afdeling Glostrup: Nordstjernevej 17 - 2600 Glostrup - Telefon: ###TELEFON###
Akutmodtagelse: åben 24 timer i døgnet
 
Afdeling Hillerød: Dyrehavevej 48 - 3400 Hillerød - Telefon: ###TELEFON###

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektioner/sygehusledelser er ansvarlige for at distribuere dokumentet til relevante psykiatriske afdelinger.
  • Center-, afdelings- og klinikledelser i psykiatrien er ansvarlige for at dokumentet efterleves i relevante afdelinger.
  • Den enkelte medarbejder har ansvar for at kende og anvende vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag