Behandling af klage- og erstatningssager

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet er at beskrive procedurer for behandling af klage- og erstatningssager i Region Hovedstadens Psykiatri.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle, der modtager klager.

Tilbage til top

Definitioner

Vejledningen beskriver håndteringen af følgende klage- og erstatningssager:

  • sundhedsfaglig virksomhed
  • rettigheder
  • erstatning for patientskader mv.
  • servicen
  • klager, der vedrører flere centre/hospitaler

Derudover beskriver vejledningen:

  • Forvaltningslovens bestemmelser om vejledning og videresendelse
  • Patientkontorernes opgaver
  • Information om regler og patientrettigheder på Region Hovedstadens Psykiatris hjemmeside
  • Eventuelle kommunikationsaspekter i sagerne
  • Læring af klagerne og registrering af forbedringer
  • Årlige opgørelser vedrørende klager og erstatningssager
  • Kontaktoplysninger til Styrelsen for Patientklager og Patientforsikringen
  • Kontaktpersoner i den sundhedsjuridiske funktion i Sekretariatet.

Vejledningen omhandler ikke behandling af klager over anvendelse af tvang i psykiatrien. Der er en særlig vejledning herom i ”Behandling af klager over anvendelsen af tvang i psykiatrien

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Klageberettigede og klagens form

Klager kan fremsættes af patienter i Region Hovedstadens Psykiatri samt af personer, der repræsenterer patienten eller er pårørende til en afdød patient. Repræsentanter for patienten kan være forældremyndighedens indehaver, en værge eller en person, der har patientens samtykke til at klage på dennes vegne. Advokater kan klage på patientens vegne uden fuldmagt fra patienten.

Serviceklager (se under pkt. 4) kan også fremsættes af personer, der i forbindelse med besøg hos pårørende indlagt på centrene oplever forhold, de ønsker at klage over.

Klager kan fremsættes både mundtligt og skriftligt. Hovedreglen er, at der er notatpligt, når der fremsættes en mundtlig klage. Hvis klagen besvares mundtligt umiddelbart efter fremsættelsen af klagen, vil det dog afhænge af klagens karakter eller alvor, om der er behov for at dokumentere klagen og besvarelsen af denne. Hvis en mundtligt fremsat klage besvares skriftligt, skal der også være et notat om klagens indhold. Klagesagens dokumenter skal journaliseres i en administrativ journal i Workzone.

 

1. Klager over sundhedsfaglig virksomhed

1.1 Klageinstans

Klager over sundhedsfaglig virksomhed vedrører:

  • klager over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, herunder behandlingsforløb (forløbsklager) og
  • klager over konkrete autoriserede sundhedspersoner og disses medhjælperes sundhedsfaglige virksomhed (individklager).

Klagerne kan omhandle undersøgelse, behandling, pleje, diagnose, information, samtykke, aktindsigt, brud på tavshedspligten og videregivelse af helbredsoplysninger.

Styrelsen for Patientklager træffer afgørelse i klagesager over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn træffer afgørelse i klagesager over konkrete autoriserede sundhedspersoner og disses medhjælpere.

Styrelsen for Patientklager og Disciplinærnævnet fremsender sine afgørelser til patienten, tilsynet hos styrelsen, de berørte sundhedspersoner og direktionen i Region Hovedstadens Psykiatri samt Region Hovedstaden.

Såfremt en klage over sundhedsfaglig virksomhed er stilet direkte til Region Hovedstadens Psykiatri, skal den i første omgang behandles og besvares af Region Hovedstadens Psykiatri, og der skal i svaret vejledes om klageadgangen til Styrelsen for Patientklager.

1.2 Behandling af klager over sundhedsfaglig virksomhed i Region Hovedstadens Psykiatri

Klagesager vedrørende sundhedsfaglig virksomhed kan dels være:

  • klager indbragt for Styrelsen for Patientklager og Disciplinærnævnet,
  • klager stilet til Styrelsen for Patientklager eller Disciplinærnævnet men sendt til Region Hovedstadens Psykiatri,
  • klager stilet direkte til Region Hovedstadens Psykiatri og
  • klager over privathospitalers sundhedsfaglige virksomhed (aftalesygehuse og samarbejdssygehuse)

 

Behandling af klager indbragt for Styrelsen for Patientklager og Disciplinærnævnet

De psykiatriske centre håndterer klager indbragt for Styrelsen for Patientklager og Disciplinærnævnet vedrørende den sundhedsfaglig virksomhed, herunder sørger de for at afholde dialog med patienten eller pårørende til en afdød patient inden for 4 uger fra klagen er modtaget i Region Hovedstadens Psykiatri, samt at indsende relevant materiale til styrelsen og nævnet. Find information om dialogsamtaler på intranettet.

 

Behandling af klager over sundhedsfaglig virksomhed stilet til Styrelsen for Patientklager eller Disciplinærnævnet modtaget i Region Hovedstadens Psykiatri

Modtages en klage, der er stilet til Styrelsen for Patientklager eller Disciplinærnævnet, i Region Hovedstadens Psykiatri, skal patienten eller den pårørende tilbydes en dialog med Region Hovedstadens Psykiatri, og Styrelsen for Patientklager skal orienteres om, at klagen er modtaget i Region Hovedstadens Psykiatri. Orienteringsskrivelsen sendes til Styrelsen for Patientklager via sikker e-mail på ###EMAIL### og skal indeholde de for sagen relevante oplysninger, herunder klagen, patientens navn, cpr. nummer og dato for modtagelsen af klagen. Link til RHPs intranet om brug af sikker e-mail.

Patienten eller den pårørende skal i forbindelse med tilbuddet om en dialog have udleveret en vejledning om de to klagesagstyper (forløbsklager og individklager), således at patienten eller den pårørende efterfølgende endeligt kan beslutte, om klagen skal behandles af Styrelsen for Patientklager eller Disciplinærnævnet.

Ønsker patienten eller den pårørende en dialog med Region Hovedstadens Psykiatri, skal dialogen afholdes inden for 4 uger, fra klagen er modtaget i Region Hovedstadens Psykiatri. Dialogen gennemføres afhængigt af patientens eller den pårørendes behov ved møde eller telefonisk. Efter gennemførelse af dialogen skal Styrelsen for Patientklager orienteres om udfaldet, herunder om patienten eller den pårørende fastholder, ændrer eller frafalder klagen. Se information om dialogsamtaler på intranettet.

Fastholdes klagen efter gennemført dialog, skal Styrelsen for Patientklager have tilsendt klagesagen med relevant materiale, herunder

  • forside (se under links) med standardoplysninger (udarbejdet af Styrelsen for Patientklager),
  • oplysning om eventuelle ændringer i klagens ordlyd, oplysning om klagers valg af klagesagstype,
  • kopi af journalmateriale,
  • en udtalelse fra de(n) relevante myndighed(er), det vil sige afdelingen eller centerledelsen (i forløbssager) og en udtalelse fra de relevante sundhedspersoner (i disciplinærsager) eller oplysninger om hvilke sundhedspersoner, der er blevet bedt om at fremsende udtalelser til Styrelsen for Patientklager (oplysninger sendes i form af kopi af brevene til de pågældende sundhedspersoner).

Frafaldes klagen efter gennemført dialog, skal Styrelsen for Patientklager blot have tilsendt udfyldt forside (se under links).

Såfremt det ikke har været muligt at gennemføre dialogen, eller at de spørgsmål, som klagen vedrører, ikke kunne afklares inden for de 4 uger, skal klagesagen med alle relevante oplysninger og bilag sendes til Styrelsen for Patientklager umiddelbart efter, at de 4 uger er gået. Dette gælder også den situation, hvor patienten eller den pårørende efter gennemført dialog ønsker betænkningstid i forhold til, om klagen skal fastholdes eller frafaldes. Patienten eller den pårørende skal i disse situationer vejledes om, at sagen vil blive sendt videre til Styrelsen for Patientklager, når de 4 uger er gået, og at patienten eller den pårørende derefter selv skal rette henvendelse til Styrelsen for Patientklager, hvis klagen frafaldes.

Patienten eller den pårørende skal ved indkaldelse til dialog oplyses om muligheden for at have en bisidder med til mødet.

Ønsker patienten eller den pårørende ikke en dialog med Region Hovedstadens Psykiatri, videresendes klagen med relevant materiale til Styrelsen for Patientklager.

 

Behandling af klager over sundhedsfaglig virksomhed stilet til Region Hovedstadens Psykiatri

Klager over sundhedsfaglig virksomhed fra patienter og pårørende, der er stilet direkte til direktionen/regionsrådsformanden, behandles af Sekretariatet. Der indhentes bidrag til besvarelsen fra centrene.

Klager over sundhedsfaglig virksomhed fra patienter og pårørende stilet direkte til centrene, behandles og besvares af det center, der modtager klagen.

Klager over sundhedsfaglig virksomhed stilet til Region Hovedstadens Psykiatri er ikke omfattet af lovkravet om tilbud om dialog. Det er imidlertid Region Hovedstadens Psykiatris politik, at alle klagere skal tilbydes dialog. Dialogen vil som udgangspunkt skulle afholdes af det enkelte center. Det gælder også de tilfælde, hvor klagen er stilet til direktionen eller regionsrådsformanden. Dialogen kan afhængigt af patientens eller den pårørendes behov gennemføres enten ved møde eller telefonisk.

Ønsker patienten eller den pårørende en dialog, skal patienten eller den pårørende oplyses om, at der er mulighed for at have en bisidder med til dialogen.

Patienten eller den pårørende skal i forbindelse med gennemførelsen af dialogen have klagevejledning og dermed have oplyst, at Styrelsen for Patientklager er klageinstans i forhold til klager over sundhedsfaglig virksomhed, og at der er mulighed for at klage til Styrelsen for Patientklager uanset dialogens udfald.

Ønsker patienten eller den pårørende ikke en dialog, skal klagen som hovedregel besvares hurtigst muligt og inden 10 arbejdsdage fra den dato, hvor patienten eller den pårørende afslog tilbuddet om dialog. Kan centret ikke besvare klagen inden for 10 arbejdsdage, sendes brev til patienten eller den pårørende med oplysning om, hvornår der kan forventes svar.

Svarbrevet skal indeholde klagevejledning med oplysning om, at klager over sundhedsfaglig virksomhed skal behandles af Styrelsen for Patientklager, samt at klageren kan få rådgivning og hjælp til en eventuel klagesag af en patientvejleder. Derudover skal svarbrevet indeholde kontaktoplysninger til Styrelsen for Patientklager og patientvejlederen.

Såfremt klagen vedrører en eller flere personer i centerledelsen, skal klagen sendes til videre behandling i direktionen i Region Hovedstadens Psykiatri. Centeret sender kvitteringsbrev til klageren med oplysning om, at klagen er oversendt til direktionen, hvorfra klageren vil høre nærmere.

 

Behandling af klager over privathospitalers sundhedsfaglige virksomhed

Klager over privathospitalers sundhedsfaglige virksomhed skal oversendes til Styrelsen for Patientklager. Dette uanset om der er tale om et aftalesygehus (et privathospital, der har aftale med Danske Regioner om behandling efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg) eller samarbejdssygehus (et privathospital, som vi selv har indgået aftale med).

 

2. Rettighedsklager

Rettighedsklager vedrører klager over følgende afgørelser om:

  • afslag på tolkebistand
  • behandling i praksissektoren
  • vilkår for en persons ret til sygehusbehandling
  • frit og udvidet frit sygehusvalg og ret til hurtig udredning
  • maksimale ventetider for behandling af livstruende sygdomme
  • behandling i udlandet
  • regionernes oplysningspligt om tid og sted for undersøgelse og behandling
  • kontaktperson på sygehuset
  • beløb til personlige fornødenheder
  • tilskud til ernæringspræparater
  • hjemtransport af afdøde patienter
  • tilskud til tandpleje
  • tilskud til ydelser i et andet EU/EØS-land
  • vilkår for en persons ret til befordring og befordringsgodtgørelse
  • kørselsgodtgørelse til læger og
  • refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land

 

2.1 Klageinstans

Det følger af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, at Styrelsen for Patientklager træffer afgørelse i rettighedsklagesager.

2.2 Behandling af rettighedsklager i Region Hovedstadens Psykiatri

Rettighedsklager kan:

  • dels være indbragt for Styrelsen for Patientklager,
  • dels være klager stilet direkte til Region Hovedstadens Psykiatri og
  • dels være klager stilet til Styrelsen for Patientklager men sendt til Region Hovedstadens Psykiatri.

 

Behandling af klager indbragt for Styrelsen for Patientklager

De psykiatriske centre behandler og besvarer henvendelser fra Styrelsen for Patientklager vedrørende rettighedsklager, herunder indsender de oplysninger, som der anmodes om. Centrene har i den forbindelse mulighed for at genvurdere og eventuelt ændre den tidligere trufne afgørelse, hvis der er grundlag herfor.

 

Behandling af rettighedsklager stilet til Region Hovedstadens Psykiatri

Rettighedsklager fra patienter stilet direkte til direktionen/regionsrådsformanden behandles som udgangspunkt af Sekretariatet.

Rettighedsklager fra patienter stilet direkte til centrene behandles af det center, der har modtaget klagen. Er sagen af særlig principiel karakter, behandles og besvares klagen af Sekretariatet. Centeret sender i så fald klagen til Sekretariatet sammen med ledelsens redegørelse for sagen. Centerledelsen kan endvidere anmode Sekretariatet om at behandle en klage, såfremt ledelsen finder, at der er særlige forhold, der begrunder dette.

Svaret skal indeholde klagevejledning med oplysning om, at rettighedsklager skal behandles af Styrelsen for Patientklager, samt at klageren kan få rådgivning og hjælp til en eventuel klagesag på patientkontoret. Derudover skal svarbrevet indeholde kontaktoplysninger til Styrelsen for Patientklager og patientvejlederen.

 

Behandling af rettighedsklager stilet til Styrelsen for Patientklager modtaget i Region Hovedstadens Psykiatri

Modtages en rettighedsklage stilet til Styrelsen for Patientklager i Region Hovedstadens Psykiatri, skal klagen hurtigst muligt sendes videre til Styrelsen for Patientklager, der vil behandle klagen.

 

3. Erstatningskrav

3.1 Erstatningsadgang

Erstatningskrav fra patienter kan vedrøre patientskader, lægemiddelskader, ansvarsskader i forbindelse med patienttransport samt beskadigede og mistede ejendele.


Skader, der er omfattet af Patienterstatningen

Erstatningskrav for skader i forbindelse med undersøgelse, behandling og pleje i sygehusvæsenet, siddende befordring og ambulancetjenesten og skader som følge af lægemidler afgøres af Patienterstatningen. Patienterstatningen behandler sager vedrørende patientskader, hvor erstatningen vil beløbe sig til mere end 10.000 kr. Se nedenfor i dette afsnit om behandling af sager, hvor erstatningen vil være under 10.000 kr.

Patienterstatningen sender alle afgørelser vedrørende regionens virksomheder til Rigshospitalets juridiske sekretariat samt til patienten og Sekretariatet. Rigshospitalets juridiske sekretariat udbetaler erstatninger.

 

Skader, der ikke er omfattet af Patienterstatningen

Følgende skader er ikke omfattet af Patienterstatningen men behandles i stedet for efter dansk rets almindelige erstatningsregler:

- erstatningskrav for skader i forbindelse med undersøgelse, behandling og pleje i sygehusvæsenet, siddende befordring og ambulancetjenesten og skader som følge af lægemidler, hvor erstatningen vil være under 10.000 kr.

- ansvarsskader som følge af ulykkestilfælde, som er indtruffet uden for centerets område i forbindelse med siddende befordring og ambulancetjenesten

- erstatningskrav fra patienter, som har fået beskadiget deres ejendele eller mistet ejendele under indlæggelse på centrene i regionen.

Region Hovedstaden har indgået aftale med forsikringsmæglerselskabet Willis om administration af disse sager.

3.2 Behandling af erstatningssager i Region Hovedstadens Psykiatri

De psykiatriske centre behandler og besvarer henvendelser fra Patienterstatningen, herunder indsender anmeldelsesskemaer og relevante journalkopier m.v. til nævnet.

De psykiatriske centre behandler sager vedrørende ansvarsskader/erstatningskrav, der ikke er omfattet af Patienterstatningen. Region Hovedstaden har indgået en aftale med forsikringsmæglervirksomheden Willis, hvoraf fremgår at det er Willis der behandler regionens erstatningssager. Der kan læses mere om sagsbehandling og kontaktpersoner hos Willis i deres skadevejledning.

Hver centerledelse udpeger mindst en kontaktperson, som får adgang til elektronisk indberetning af erstatningskrav til Willis. Brugeroprettelse kan opnås ved at kontakte Willis på telefon ###TELEFON###.

Skadesanmeldelser/erstatningskrav indberettes elektronisk direkte via Willis’ hjemmeside. Centeret underretter patienten om, at sagen er sendt til vurdering i Willis, samt at patienten vil modtage besked, når Willis har vurderet sagen.

Willis vurderer, om centeret har pådraget sig erstatningsansvar og sender et forslag til afgørelse til centeret. Når centeret har godkendt dette, underrettes Willis snarest muligt om centerets afgørelse. Willis underretter herefter patienten og udbetaler den udmålte erstatning. Willis afregner med de enkelte centre hvert kvartal.

Ved tvivlsspørgsmål i forhold til Willis’ forslag til afgørelse kan centeret kontakte den juridiske funktion i Sekretariatet.

 

4. Serviceklager

4.1 Klageinstans

Serviceklager kan vedrøre mange forskellige forhold lige fra personalets opførsel, rengøringsstandarden, maden, tilrettelæggelsen af patientforløb, visitationsretningslinjer og klager over anvendelsen af mindre vidtgående indgreb end de, der er omfattet af psykiatriloven m.v.

Disse klager besvares af sygehusmyndigheden, dvs. Region Hovedstadens Psykiatri.

4.2 Behandling af serviceklager i Region Hovedstadens Psykiatri

Serviceklager fra patienter og pårørende stilet direkte til direktionen/regionsrådsformanden behandles som udgangspunkt af Sekretariatet.

Serviceklager fra patienter og pårørende stilet direkte til centrene behandles af det center, der har modtaget klagen, og som klagen vedrører. Omhandler klagen centerledelsen, eller er sagen af særlig principiel karakter, behandles og besvares klagen af Sekretariatet. Centeret sender i så fald klagen til Sekretariatet sammen med ledelsens redegørelse for sagen. Centerledelsen kan endvidere anmode Sekretariatet om at behandle en klage, såfremt ledelsen finder, at der er særlige forhold, der begrunder dette.

I de tilfælde hvor en klage er modtaget i direktionen og efterfølgende er sendt til besvarelse i centerledelsen, sendes kopi af svarbrevet til orientering til Sekretariatet.

Serviceklager stilet til Region Hovedstadens Psykiatri er ikke omfattet af lovkravet om tilbud om dialog. Det er imidlertid Region Hovedstadens Psykiatris politik, at alle klagere skal tilbydes dialog. Dialogen vil som udgangspunkt skulle afholdes af det enkelte center. Det gælder også de tilfælde, hvor klagen er stilet til direktionen eller regionsrådsformanden. Dialogen kan afhængigt af patientens eller den pårørendes behov gennemføres enten ved møde eller telefonisk.

Ønsker patienten eller den pårørende en dialog, skal patienten eller den pårørende oplyses om, at der er mulighed for at have en bisidder med til dialogen.

Ønsker patienten eller den pårørende ikke en dialog, skal klagen som hovedregel besvares hurtigst muligt og inden 10 arbejdsdage fra den dato, hvor patienten eller den pårørende afslog tilbuddet om dialog. Kan centret ikke besvare klagen inden for 10 arbejdsdage, sendes brev til patienten eller den pårørende med oplysning om, hvornår der kan forventes svar.

 

5. Klager, der vedrører flere centre/hospitaler

Såfremt centrene modtager klager eller erstatningskrav, der også vedrører andre hospitaler eller centre, oversendes sagen til Sekretariatet, der vil koordinere den videre behandling af sagen med den pågældende hospitalsledelse/centerledelse.

 

6. Forvaltningslovens bestemmelser om vejledning og videresendelse

Region Hovedstadens Psykiatri har ifølge forvaltningslovens § 7, stk. 1, pligt til i fornødent omfang at yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for Region Hovedstadens Psykiatris område. Der skal blandt andet vejledes om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet.

Hvis Region Hovedstadens Psykiatri modtager en skriftlig henvendelse, der ikke vedrører dens sagsområde, skal henvendelsen ifølge forvaltningslovens § 7, stk. 2, videresendes til rette myndighed.

Centerledelserne skal sikre, at pligten til at videresende henvendelser efterleves. Centerledelserne skal således vurdere henvendelserne og foretage det videre fornødne, såfremt en henvendelse skal behandles af en anden offentlig myndighed. I tvivlstilfælde kontaktes Sekretariatet.

I tilfælde, hvor der er frist for indgivelse af klage til eksempelvis Styrelsen for Patientklager og/eller anmeldelse af erstatningskrav overfor Patienterstatningen, bør der ske en umiddelbar vurdering af henvendelsen med henblik på at vurdere risiko for fristoverskridelse. I givet fald må kvitteringssvaret fra regionen til den pågældende patient indeholde oplysning om rette instans og frister for klage- og erstatningsadgang. 

 

7. Patientvejledernes opgaver

Patientvejlederne har til opgave at informere, vejlede og rådgive patienterne om rettigheder, herunder reglerne om adgang til behandling, frit sygehusvalg, ventetider m.v. og reglerne om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.

Patientvejledere kan desuden modtage alle klager og henvendelser vedrørende klager over forhold inden for sundhedsvæsenet og skal efter anmodning bistå patienterne med at udfærdige og fremsende henvendelser til rette myndighed. Der er etableret et patientkontor med en patientvejleder på hvert af de somatiske hospitaler i Region Hovedstaden og på Regionsgården.

I de tilfælde hvor det er relevant, kan der i kvitteringssvaret til klageren gives information om muligheden for, at patienten eller den pårørende kan henvende sig til en patientvejleder og få nærmere vejledning og eventuel bistand til at udforme en klage eller til hjælp til at anmelde en skade til Patienterstatningen. Kontaktoplysninger til regionens patientvejledere findes på regionens hjemmeside på siden om sundhedsvæsenet under menupunktet "patientrettigheder". 

 

8. Information om regler og patientrettigheder på Region Hovedstadens Psykiatris hjemmeside

På Region Hovedstadens Psykiatris hjemmeside gives information om regler og patientrettigheder, herunder en detaljeret beskrivelse af befordringsreglerne, samt information om regionens patientkontorer med oplysning om telefonnumre, træffetider m.v. Et kvitteringssvar kan efter omstændighederne indeholde en henvisning til at søge yderligere information på Region Hovedstadens Psykiatris hjemmeside.

 

9. Eventuelle kommunikationsaspekter i sagerne

Det skal ved modtagelsen af en klage- eller erstatningssag overvejes, hvorvidt sagen kan give anledning til medieomtale. I så fald skal Sekretariatsafdelingens presseansvarlige orienteres på ###TELEFON###.

 

10. Læring af klagerne og registrering af forbedringer

Det er væsentligt at være opmærksom på læringsaspektet i forbindelse med behandlingen af klager for at sikre, at tilbagemelding fra patienter og pårørende indgår i den løbende kvalitetsudvikling i Region Hovedstadens Psykiatri.

Centrene skal derfor altid vurdere, om en klage giver anledning til mere systematiske ændringer eller forbedringer.

Det skal desuden vurderes, om substansen i klagen er af en sådan karakter, at der er tale om en utilsigtet hændelse. I så fald skal klagen anonymiseres og rapporteres til Dansk Patientsikkerheds Database. Rapporten mærkes med ”klage”, således at rapporten let kan fremsøges til f.eks. årsrapporter.

For klager, der ikke kan karakteriseres som utilsigtede hændelser, tager centerledelsen stilling til hvilken læring, der kan uddrages, og hvordan dette skal formidles.

Centrene skal holde sig ajour med klagesagerne og følge op på den læring, klagerne har givet anledning til på centret.

Direktionen i Region Hovedstadens Psykiatri skal holde sig ajour med klagesagerne på tværs af Region Hovedstadens Psykiatri. Region Hovedstadens Psykiatri skal også bidrage med oplysninger til brug for Styrelsen for Patientklagerss årsrapport, herunder oplysninger om klager, der er bortfaldet efter afholdt dialog.

 

11. Årlige opgørelser vedrørende klage- og erstatningssager

Region Hovedstadens Psykiatri skal hvert år opgøre antallet af klager og erstatningssager. Oplysningerne om klage- og erstatningssager vil i videst muligt omfang blive indhentet fra de forskellige klageinstanser og fra Patienterstatningen, men i nogle tilfælde skal antallet af klager oplyses fra centrene. Det gælder dels klager over den sundhedsfaglige behandling, rettighedshedsklager og serviceklager.

Centerledelserne har ansvaret for, at disse oplysninger indsendes til Sekretariatet.

 

12. Kontaktoplysninger til Styrelsen for Patientklager, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Patienterstatningen

Styrelsen for Patientklager inkl. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn:

Tlf.: ###TELEFON### (mandag – fredag kl. 10.00 – 14.00), ###EMAIL###, hjemmeside: http://www.stpk.dk/

Lyseng Allé 1, 8270 Højbjerg, Århus

Postadresse: Finsensvej 15, 2000 Frederiksberg

Tlf.: ###TELEFON###, ###EMAIL###

 

13. Spørgsmål og rådgivning

Eventuelle spørgsmål vedrørende denne vejledning kan rettes til den juridiske funktion i Sekretariatet på telefon ###TELEFON###, spørg efter en sundhedsjurist.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

De psykiatriske centre har ansvaret for klagesagsbehandlingen på centrene, og direktionen har ansvaret for klagesagsbehandlingen i direktionen og i Sekretariatet.

Omfang og gyldighedsområde

De psykiatriske centre

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag