Påklædning på Børne- og ungdomspsykiatrisk Center

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At personalet i kontakten med patienter og pårørende fremtræder professionelt på en måde, som befordrer kontakt og dialog.

At beskytte såvel ansatte som patienter mod utilsigtede situationer, der kan opstå på grund af påklædning.

At optimere de sikkerhedsmæssige faktorer i forhold til påklædning.

At sikre, at påklædningen overholder de hygiejniske retningslinjer.

Tilbage til top.

Målgrupper og anvendelsesområde

Alt personale med patientkontakt i Børne- og ungdomspsykiatrisk Center 

Tilbage til top

Definitioner

Påklædningen er en væsentlig del af det professionelle udtryk, og skal afspejle psykiatriens værdier, Faglighed, respekt og ansvarlighed.

Påklædning har stor kommunikationsværdi, og det er væsentligt at vi som personale fremstår som troværdige og professionelle overfor såvel patienter som pårørende.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Navne

I henhold til offentlighedsloven har patienterne ret til at kende personalets navne og titler. Reglerne gælder alle offentligt ansatte.

Alle medarbejdere skal derfor bære navneskilt med foto, fornavn og efternavn samt stillingsbetegnelse.

Påklædning

Der er 3 forhold, som er væsentlige i valget af påklædning på arbejdspladsen:

  • Det professionelle udtryk
  • Det sikkerhedsmæssige aspekt
  • Det hygiejnemæssige aspekt

Professionelt

Påklædning er i høj grad et individuelt anliggende, ligesom anvendelse af briller, frisure og måden vi gebærder os på i kontakten med andre.

På en arbejdsplads med psykiatriske patienter er der en række fælles hensyn, der må lægges til grund for, hvordan den enkelte vælger at klæde sig. Både påklædning, og i den forbindelse den personlige hygiejne, bør sende et professionelt signal, hvorfor alle medarbejdere må være bevidste og opmærksomme på eventuelle uhensigtsmæssige signaler, der kan sendes gennem for korte kjoler/nederdele, bare maver, nedringede bluser, militærtøj, huller i tøjet, shorts/korte bukser m.v.

Desuden skal påklædningen sikre at nøgler kan bæres, så de ikke ses.

Patienter og kolleger kan være duftoverfølsomme. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at kraftig duft ikke hører hjemme på arbejdspladsen.

Sikkerhed

Den ansatte må også overveje påklædning i forhold til egen og andres sikkerhed. Medarbejdere skal derfor for eksempel være opmærksomme på tørklæder, nøglesnore, smykker om halsen og store øreringe.

Medarbejdere skal have fodtøj på, som egner sig til at kunne varetage akutte situationer, for eksempel løb til alarm. Egnet fodtøj er sko/sandal med hæl, kap eller spænde så fodtøjet sidder fast på foden

Tøj, der virker udfordrende, kan desuden udgøre en personlig risiko, og bør derfor undgås.

Tatoveringer og piercinger kan i enkelte tilfælde også virke udfordrende eller provokerende og disse kan medarbejderen blive bedt om, at dække til.

Af sikkerhedsmæssige grunde må der ikke bæres skarpe og spidse genstande, som sakse og lignende.

Infektionshygiejne

Ingen i dag, døgn eller ambulante afsnit må bære smykker på hænder.

Se iøvrigt for andre krav i Regional vejledning: Håndhygiejne for sundhedspersonale

Er du i tvivl om din påklædning, så spørg din leder eller kollega

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Det er den  nærmeste leder, der sammen med det enkelte personalemedlem har ansvaret for, at påklædningen er hensigtsmæssig og ikke virker stødende.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag