At beskrive form for, arbejdsgang og opbygning af erklæringer til beskrivelse af behov for støtte til barnet/den unge og deres familie.
Form
Omfang, indhold og form bestemmes efter formålet og modtageren. Erklæringer bør være kortfattede og præcise.
Er vurderingen at der er tale om et mindre støttebehov, bør erklæringen være kort. Er vurderingen, at behovet for støtte er mere omfattende, vil der i kommunen være behov for en mere udførlig erklæring. Miljøpersonalets beskrivelse af barnets/den unges funktion i hverdagen, og ligeledes skolens beskrivelse, kan vedlægges som bilag.
Skabelonen (se bilag) skal anvendes. Overskrifter i skabelonen slettes ikke, men der kan skrives ”ikke relevant”.
Ved udformning af en erklæring skal man være opmærksom på, at denne ikke er omgærdet med samme beskyttelse som hospitalsjournaler. Det er f.eks. almindeligt, at erklæringer sendes til en række institutioner som led i visitationsprocedurer.
Det anbefales på den baggrund, at erklæringen udformes som en rammebeskrivelse, der senere kan suppleres med udveksling af mere detaljeret materiale direkte mellem involverede fagpersoner.
Familiens kommentarer og samtykke
Erklæringen fremsendes efter indhentning af informeret samtykke fra den unge/forældrene. Ældre børn, unge og deres forældre bør som hovedregel altid læse erklæringen og kommentere denne, inden den fremsendes til samarbejdspartnerne.
Arbejdsgang
Erklæringen bør fremsendes uden forsinkelse, så den hurtigt kommer til anvendelse i den videre planlægning. Den bør for indlagte børn/unge forberedes før udskrivningskonference /netværksmøde og udbygges efter drøftelse på dette møde. Ifølge samarbejdsaftalerne mellem de børne- og ungdomspsykiatriske centre i Region Hovedstaden og kommunerne skal erklæringer fremsendes senest 10 dage efter udskrivelse fra døgnafsnit.
Den forløbsansvarlige påbegynder tidligt erklæringen som udkast og retter og udbygger den herefter løbende. Den ansvarlige speciallæge giver feed-back, korrigerer ved behov, godkender og underskriver.
Opbygning
Se brevskabelon i bilaget. Indholdsmæssigt er det helt centrale punkt ”Sammenfatning og vurdering”
Basisdata:
Patient- og pårørendeoplysninger – se skabelonen.
Baggrund:
Socialt - herunder familiens aktuelle situation:
De aktuelle omstændigheder beskrives kort, navn på børneinstitution, skole, fritidshjem / døgninstitution anføres. Er der tale om en kompliceret social sag, kan det anføres at det forudsættes, at denne er socialforvaltningen bekendt og at de sociale forhold herefter kun vil blive opridset kort.
Kort om udvikling og symptomer:
Centrale forhold af betydning for den samlede forståelse af barnets/den unges aktuelle situation ridses meget kort op.
Tidligere professionelle kontakter:
Det anføres, hvilke instanser barnet / den unge tidligere har været i forbindelse med – eller der henvises til, at disse oplysninger er kommunen bekendt. Hvis der på centret er lavet et resumé af tidligere undersøgelser/observationer, kan denne oversigt vedlægges som bilag.
Forløbet på børne- og ungdomspsykiatrisk center:
Det anføres i hvilken periode, barnet / den unge har været i kontakt med centret og under hvilken form (ambulant / dagpatient, døgnpatient).
Det anføres hvilke elementer, undersøgelsen har bestået af eksempelvis miljøobservation (i gruppe på x antal børn/unge i alderen …), klinisk børne- og ungdomspsykiatrisk vurdering, psykologisk testning, forældresamtaler / familiesamtaler / familieterapi, somatisk undersøgelse, talepædagogisk vurdering, vurdering ved fysioterapeut, skolevurdering, andet.
Er der tale om et behandlingsforløb beskrives herefter behandlingselementer: miljøterapi, samtaler, medicin, diæt, undervisning i centrets interne skole, fysioterapi, andet.
Elementerne i undersøgelse og behandling nævnes kun i punktform – resultaterne beskrives i sammenfatningen.
Sammenfatning og vurdering (max.1. side):
Denne er erklæringens tyngdepunkt og skal give et samlet billede af barnets/den unges og forældrenes ressourcer, problemer og støttebehov.
Erfaringer og undersøgelsesresultater integreres med henblik herpå. Diagnose anføres med klassifikationsnummer – forklares evt. Det anføres, om der er overensstemmelse mellem de anamnestiske oplysninger/forældrenes beskrivelse og undersøgelsesresultaterne samt om der er modsætningsfyldte resultater.
Som anført tilpasses beskrivelsen efter behovet.
Under punktet funktionsbeskrivelse beskrives med udgangspunkt i undersøgelsesresultaterne barnets/den unges evne til relation, interesse i social kontakt, evt. rigiditet, funktion i egen familie, egenomsorg, sygdomsindsigt, og lignende, samt familiens forståelse for vanskelighederne og mulighederne for at kompensere barnets vanskeligheder.
Det anføres, hvilke erfaringer, der er indhøstet med hensyn til, hvad der gavner barnet og hvad, der ikke gør. Eventuel behandling og effekten af denne beskrives.
Netværkskonference
Der henvises til referater fra netværkskonferencer i forløbet. Datoer angives.
Barnets/den unges og familiens behov for støtte:
Beskrivelse af barnets/den unges og familiens behov for fremtidig støtte anføres punkt for punkt, med udgangspunkt i barnets / den unges konkrete vanskeligheder. Hvis der er tale om flere diagnoser / problemstillinger, beskrives det hvordan de skal vægtes i forhold til hinanden. Der bør jf. samarbejdsaftalerne med kommunerne ikke i erklæringer fra børne- og ungdomspsykiatriske centre peges på konkrete former for tilbud eller foranstaltninger.
Formål med indsatsen:
Det anføres, hvad det forventede resultat af støtten / indsatsen vil være.
Barnets/ den unges / forældrenes holdning til erklæringen:
Forældrenes holdning til beskrivelsen og de foreslåede støtteforanstaltninger anføres.
Samtykke:
Det anføres, hvem/hvor erklæringen må sendes til, hvem samtykket er givet af, og hvilken dato det er givet.
Fremtid:
Det anføres, om barnet/den unge afsluttes fra børne- og ungdomspsykiatrisk center eller vil blive fulgt i en periode ambulant. I sidstnævnte tilfælde angives, hvem der fremover er sagsansvarlig og ansvarlig overlæge.
Udslusningsplan: Hvis det drejer sig om udslusning til behandlingsinstitution efter langvarig indlæggelse, kan der efter visitationsprocedurens gennemførelse typisk være aftalt overdragelse af mere detaljerede erfaringer fra miljøpersonale til personale på institutionen, fra psykolog til psykolog, fra talepædagog til talepædagog etc. Dette anføres.
Yderligere oplysninger:
Afslutningsvis anføres, at underskriverne står til rådighed ved behov for yderligere oplysninger.
Underskrift:
Forløbsansvarlig behandler og overlæge / speciallæge.