Formålet med vejledningen er at understøtte en proces, der sikrer, at sundhedspersonale ved ansættelsen har den relevante og påkrævede autorisation og uddannelse til at udføre deres opgaver på hospitalet i henhold til deres stillingsbeskrivelse.
Vejledningen omfatter procedurer for vurdering af sundhedspersonales kvalifikationer, som sikrer at:
Vejledningen omfatter sundhedspersonale ansat ved Region Hovedstadens hospitaler (inkl. Psykiatrien og Steno Diabetes Center Copenhagen) samt ved Akutberedskabet, Den Sociale Virksomhed og Region Hovedstadens Apotek (herefter virksomhederne).
Vejledningen henvender sig til ledelser, de lokale HR-funktioner på virksomhederne og til Center for HR og Uddannelse.
Autorisation: Formel godkendelse som viser, at en medarbejder er kvalificeret og bemyndiget til at udøve en bestemt form for virksomhed.
Nyansættelse: Første gang medarbejderen ansættes i Region Hovedstaden.
Skift i stillingskategori: Når en medarbejder skifter stillingskategori, f.eks. fra at være social- og sundhedsassistent til at være sygeplejerske.
I forbindelse med ansættelse af sundhedspersonale skal det sikres, at den pågældende medarbejder har gyldig autorisation og uddannelse til at udføre de opgaver, som denne ansættes til at varetage og som fremgår af den konkrete stillingsbeskrivelse.
Det er kun de autorisationer og uddannelser, der er en forudsætning for ansættelsen og for at bestride den pågældende stilling, der skal dokumenteres på personalesagen.
Nedenfor gennemgås procedurerne for følgende grupper:
Registreringer i autorisationsregisteret er baseret på uddannelsesinstitutionernes rapportering af personer, der har gennemført og bestået relevante eksaminer, og er således en garanti for gennemført uddannelse og tildeling af autorisation til at praktisere indenfor faget. Autorisationsregisteret omfatter alle autoriserede sundhedspersoner.
Opslaget i autorisationsregisteret vedrører:
Generel information vedr. autorisationer og læger
Ansøgere skal desuden aflevere dokumentation for videreuddannelse og ansættelser, der er en forudsætning for at bestride den pågældende stilling. Dette indgår i personalesagen ved ansættelse.
I forbindelse med ansættelse af ikke-autoriseret sundhedspersonale skal der ske en kontrol af ansøgerens uddannelsesbaggrund ift. det, der har relevans for stillingsbeskrivelsen. Dette skal først ske ved beslutning om at ansætte ansøgeren.
Fremgangsmåden under pkt. 1 og 2 følges. Herudover følges følgende fremgangsmåde.
Uddannelser, der kræver autorisation
Uddannelser, der ikke kræver autorisation
Hvis der er tvivl om ansøgerens udenlandske, uddannelsesmæssige niveau kan medarbejderen kontakte Uddannelses- og Forskningsministeriet for en vurdering af dette. Dette er ligeledes vigtigt ift. korrekt overenskomstmæssig indplacering (specielt ift. akademisk personale). Se "turbovurdering".
Dokumentation for øvrig uddannelse
Hospitalsdirektioner, center- afdelings- og klinikledelser har ansvaret for:
Center for HR og Uddannelse har ansvaret for:
Regionale vejledninger