Bilag
At beskrive procedurer for udvælgelse af lægemidler og overvågning af anvendelsen af lægemidler på hospitalerne i Region Hovedstaden.
Vejledningen omfatter ledelser og sundhedspersonale på alle lægemiddelbrugende afdelinger på Region Hovedstadens hospitaler, Akutberedskabet samt Region Hovedstadens Apotek og i Lægemiddelkomitésystemet.
Audit: En systematisk gennemgang af f.eks. patientrelaterede forløb for at afdække tilfredsstillende eller ikke-tilfredsstillende forhold, vurderet efter kriterier for god praksis, men kan også have lægemiddelforbrug som indgangsvinkel, hvor et givet forbrug analyseres efter samme principper.
Lægemidler underkastet særlig overvågning: Lægemidler indeholdende euforiserende stoffer (Optaget på liste A og B i bilag 1 i Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 950 af 23/06/2020 om euforiserende stoffer), samt modafenil, flunitrazepam, codein og tramadol (bilag 3 i Lægemiddelstyrelsens bekendtgørelse nr. 857 af 12/06/2020 om recepter og dosisdispensering) og lægemidler der er under supplerende overvågning ifølge EU.
Kaldes også § 4 lægemidler. Det fremgår af Medicinpriser om et lægemiddel er underkastet særlig overvågning (udleveringsgruppe A§4)
Medicinrumseftersyn: Gennemgang af en afdelings medicinlagre, herunder opbevaring, rekvirering og håndtering af lægemidler (bilag 3).
LLK: Hospitalernes/psykiatriens lokale lægemiddelkomité.
RLK: Region Hovedstadens Lægemiddelkomité.
SFR: Sundhedsfagligt råd.
Region Hovedstadens Lægemiddelkomite (RLK) udvælger lægemidler til brug på de kliniske afdelinger, og disse er samlet i rekommandationsbogen. Den omfatter fortrinsvis lægemidler til behandling af mere almindelige sygdomstilstande, der forekommer på de fleste afdelinger herunder behandling af sygdomme, som er uden for den enkelte kliniks speciale. Alle lægemidler gennemgås i en løbende proces inden for en et-årig periode. Rekommandationsbogen opdateres kvartalsvis.
Lægemidlerne udvælges af arbejdsgrupper under RLK og bestående af bl.a. speciallæger, udpeget af de sundhedsfaglige råd, repræsentanter fra Region Hovedstadens Apotek og Medicinfunktionen samt kliniske farmakologer.
Ved valget tages bl.a. hensyn til effekt, bivirkninger, pris samt forbrug i såvel primær- som sekundær sektor (bilag 1). Der tages desuden hensyn til primærsektorens basisliste og patientsikkerhedsmæssige aspekter samt vejledninger.
Til- og fravalg begrundes i referater samt i et baggrundsnotat.
Alle afdelinger skal udvælge et standardsortiment. Formålet er at skabe et sortiment af lægemidler, hvis dosering, virkning og bivirkninger er kendt af afdelingens sundhedspersonale. Standardsortimentet skal indeholde relevante rekommanderede lægemidler samt afdelingens specialespecifikke lægemidler. Standardsortimentet er synligt i Sundhedsplatformen i afdelingens præferenceliste.
Afdelingens sygeplejersker må selvstændigt rekvirere lægemidler fra standardsortimentet uden en læges godkendelse. Lægemidler uden for standardsortiment kan kun rekvireres med godkendelse fra lægen. I afdelinger med medicinservice må apotekspersonale bestille medicin jf. G0101 ”Erklæring om bemyndigelse af apotekspersonalet".
Standardsortimentet skal revideres løbende.
Afdelingsledelsen kan søge om ændringer af standardsortimentet.
Optagelse af ikke rekommanderede lægemidler i standardsortimentet kan kun ske ved begrundet ansøgning til hospitalets lokale lægemiddelkomité (se procedure for oprettelse og ændring af standardsortimenter i bilag 2).
Ansøgningsskemaet kan findes på Region Hovedstadens Intranet ApoIntra. Den lokale lægemiddelkomite træffer beslutning om ansøgningen og giver besked herom til Region Hovedstadens Apotek, Data-afdelingen, ###ADRESSE###, e-mail: ###EMAIL###.
Ansøgninger om sletning af lægemidler samt optagelse af rekommanderede lægemidler, tekniske varer eller reagenser kan dog sendes direkte til Region Hovedstadens Apotek, e-mail ###EMAIL###
Klinik/afdelingsledelse skal føre løbende kontrol med forbruget af lægemidler.
Region Hovedstadens Apotek/Rigshospitalets økonomi- og planlægningsfunktion udsender månedlige oversigter over medicinindkøb til alle afdelinger/klinikker. Disse kan anvendes til kontrol af lægemiddelforbruget.
Oversigterne indeholder:
Supplerende forbrugsstatistikker kan bestilles fra Region Hovedstadens Apoteks Data afdeling hhv. Rigshospitalets økonomi– og planlægningsafdeling.
Lægemiddelkomiteerne, Region Hovedstadens Apotek samt de enkelte hospitaler og afdelinger kan overvåge anvendelsen af lægemidler på flere måder, herunder ved:
Ad 1. Som led i overvågningen af lægemiddelforbruget gennemfører RLK (apoteksdelen) efter aftale med SFR monitorering vedr. særlige lægemiddelgrupper, primært i relation til MR-vejledninger.
Ad 2. Hver hospitalsafdeling skal mindst én gang årligt efterse alle medicindepoter (medicinrumseftersyn) (bilag 3). Klinikken kan selv stå for eftersynet eller evt. træffe aftale med Region Hovedstadens Apotek.
Region Hovedstadens Apotek skal mindst én gang årligt udføre intern audit på afdelinger, der har medicinservice.
Ad 3.
LLK skal være i regelmæssig dialog (f.eks. holde regelmæssige dialogmøder) med de lægemiddelforbrugende afdelinger mhp. at fastholde et rationelt lægemiddelforbrug og sikre kvalitet og sikkerhed i det samlede medicineringsforløb. LLK skal tage initiativ til dialogen, og der skal udarbejdes et beslutningsreferat. LLK fastlægger hyppighed og omfang i samarbejdet i samråd med hospitalsledelsen.