Flytning mellem afdelinger
- Flytning mellem forskellige specialer sker efter forudgående mundtlig aftale mellem stamafdelingernes ansvarshavende læger på de involverede afdelinger.
- Kommunikationen skal være baseret på principperne for ISBAR - se tværregional vejledning Sikker mundtlig kommunikation - ISBAR, ISBAR med SALSA og Skriv ned og læs op
- Ansvarshavende sygeplejerske adviseres om flytning og afsendende afdeling kontakter modtagende afdeling mhp. aftale om flytningstidspunkt.
Modtagende afdeling før modtagelse af patienten
- Modtagende afdeling dokumenterer flytningssamtalen i journalen. I dokumentationen skal præciseres hvilke undersøgelser og behandling, der ønskes iværksat før flytning samt navnet på den læge flytningen er aftalt med.
Afsendende afdeling ved flytning
Afsendende afdeling skal udarbejde et flytningsnotat i patientjournalen, med følgende indhold:
- Oplysning om årsag til flytning.
- Aktionsdiagnose inkl. diagnosekode.
- Opdateret behandlingsplan med:
- angivelse af forløb
- hidtidig behandling
- planlagte undersøgelser/operation med angivelse af hvor og hvornår
- tidsfastsatte EWS værdier - se tværregional vejledning: Early Warning Score (EWS) - systematisk observation og risikovurdering af indlagte patienter samt dertil hørende handlingsalgoritme
- konklusion med begrundelse for hvorfor andet speciale skal overtage patienten
- opdateret sygeplejestatus med oplysning om plejeplan og aftaler indgået med primærsektoren
- oplysning om hvilke informationer patienten har fået om flytningsårsagen
- oplysning om nærmeste pårørende samt hvilke informationer disse har modtaget
- aktuelle ordinerede lægemidler, medicinstatus samt oplysning om allergi og intolerant skal fremgå af medicinmodul.
Modtagende afdeling efter flytning
Patientens behandlingsplan skal senest 24 timer efter patientens ankomst, revurderes.
For intern videre visitation af akutte patienter, gælder lokale visitationsretningslinjer.
Tilbage til top