At understøtte kendskab til tilbud og behandling i relation til socialt udsattes brug af rusmidler mhp. at patienten oplever sig mødt og forstået samt får den rigtige behandling under indlæggelse og ved udskrivelse, herunder:
Sundhedspersonale i akutmodtagelser og i sengeafdelinger i somatikken og psykiatrien der modtager og behandler socialt udsatte patienter med forbrug af rusmidler.
Socialt udsatte patienter er mennesker med flere forskellige sociale og sundhedsmæssige problemstillinger, ofte i form af hjemløshed, fattigdom, brug af legale og illegale rusmidler, somatisk sygdom, psykisk sygdom, sexarbejde m.m.
Substitutionsbehandling (kaldes også vedligeholdelsesbehandling): Er en behandlingsform, hvor man erstatter et illegalt stof med et mere hensigtsmæssigt, legalt og mindre afhængighedsskabende lægemiddel med det formål at reducere brugen, eller få borgeren med stofbrug til helt at ophøre med brugen af det illegale stof. Formålet med denne behandling er at forbedre helbredstilstanden og den psykiske og sociale funktion. Substitutionsbehandling er i princippet tidsubegrænset. Det klassiske eksempel er metadonbehandling ved opioidafhængighed.
Socialt udsatte patienter med stofbrug møder ofte mange barrierer og har ofte negative erfaringer med sundhedsvæsenet fra tidligere indlæggelser. De får derfor ofte ikke den relevante sundhedsfaglige behandling og risikerer at forlade behandlingen, før denne er færdiggjort.
Det er derfor centralt:
Se film med stofbruger der fortæller om mødet med sundhedsvæsenet
Den bedste rusmiddelanamnese opnås ved at være åben og neutral i sin udspørgen. Forklar patienten, hvorfor det er vigtigt, at vedkommende er så ærlig som mulig mhp. at afdække, hvilke abstinenssymptomer der kan forventes.
Sundhedspersonen skal sikre sig, at patienten inddrages i og oplyses om plan for indlæggelse, herunder:
Patienten vil ofte opleve abstinenssymptomerne og smerter som meget ubehagelige eller uudholdelige. Ved nogle rusmidler kan abstinenssymptomerne være direkte livstruende, fx ved alkohol- og benzodiazepinabstinenssymptomer. Erfaringen er, at patienten kan ”tage sagen i egen hånd”, hvis vedkommende ikke får adækvat behandling for sine abstinenssymptomer og/eller smerter. For at sikre patientens compliance, ift. relevant sundhedsfaglig behandling, er det afgørende, at patienten forsikres i, at adækvat abstinens- og smertebehandling vil blive tilbudt. Bemærk at smertedækning kan indebære, at der skal administreres usædvanligt høje doser analgetika.
For yderligere information om behandling af henholdsvis abstinenssymptomer og smerter se:
Kognitive vanskeligheder kan være både subtile og udtalte, veksle med indtaget af rusmidler og antage en mere permanent form. De kan også være en del af reel udviklingshæmning/demens, en følge af hovedtraume pga. faldulykker eller vold, eller en følge af psykiatrisk lidelse. Både psykiske sygdom i sig selv og psykofarmakologisk behandling, herunder bivirkningsmedicin, kan give kognitive vanskeligheder.
Uanset årsag, er følgende ofte påvirket:
Ved kendt psykiatrisk lidelse/psykofarmakologisk behandling kan man rådføre sig med psykiatrisk bagvagt.
Hospitalernes socialsygeplejersker (findes også i psykiatrien fra 2021) støtter patienterne under indlæggelsen, ved ambulante forløb og formidler kontakt til eksterne samarbejdspartnere ved udskrivelse.
Socialsygeplejersken har specialistviden om socialt udsattes komplekse sociale og sundhedsmæssige problemer og et særligt kendskab til de tilbud, der findes til blandt andre mennesker med stofbrug, hjemløshed, alkoholafhængighed og psykisk sygdom inde på livet. En central del af socialsygeplejerskernes opgave er at yde tæt faglig sparring til det øvrige sundhedspersonale i forbindelse med det enkelte patientforløb.
Se kontaktoplysninger til hospitalernes socialsygeplejersker
Personalet bør have en særlig opmærksomhed på forhold, der kan vanskeliggøre patientens gennemførsel af behandlingen. Se film.
Mange socialt udsatte har dyr som deres primære livsledsagere, og de har derfor stor emotionel betydning. Det er centralt at respektere dette i kommunikationen med patienten. Ved akut pasningsbehov for husdyr kan det være nødvendigt at kontakte politiet eller dyreværn.
Se mere herom i bilag 2.
Hvis rygeforbuddet på hospitalets matrikel er en ultimativ barriere for patientens fortsættelse af behandlingen, opfordres til at patienten kan henvises til et sted på hospitalet, hvor rygning kan foregå.
Illegale rusmidler, ikke ordinerede lægemidler eller andre rusmidler under indlæggelse
###TABEL_2###Afdelingen bør ved behov økonomisk understøtte, at patienten kan transporteres til behandling, forsorgshjem, aflastningspladser, herberger, herunder overholde aftaler om ambulante besøg på hospitalet. Patientens tilstand afgør valg af transportform.
I Danmark tilbydes visse borgere med stofbrug behandling med henholdsvis iv. eller im. heroin eller metadon.
Lægeordineret iv./im. Metadon
Lægeordineret heroin (tabl. og iv./im.).
Lægeordineret heroin (Diacetylmorfin) er en højt specialiseret behandling, der varetages på heroinklinikker i Danmark, som drives af kommunerne. Heroinklinikkerne har åbent alle årets dage og har en læge i vagt i åbningstiden. Ordinationen på lægeordineret heroin og kontaktoplysninger på klinikken fremgår af FMK. Patienterne bliver visiteret til behandlingen og denne behandling skal sidestilles med øvrig behandling.
Se mere i Vejledning om ordination af diacetylmorphin (heroin) ved opioidafhængighed.
Under indlæggelse skal patienten tilbydes et alternativ til den lægeordinerede heroin. Behandling med Diacetylmorphin kan omstilles til behandling med p.o. metadon eller depot morfin. Se Akutte abstinenstilstande og forgiftninger hos stofafhængige, herunder GHB, behandling af
Ved indlæggelse af en patient, hvor det forventes, at der vil være behov for opfølgning i kommunalt regi ved udskrivelse, bør kommunen adviseres så hurtigt som muligt. Dette gælder også, selvom patientens relation til kommunen synes sparsom, og sundhedspersonen ikke er sikker på, at patienten kan gennemføre det planlagte forløb. Det er især vigtigt med tidlig kontakt til kommunen, hvis der efter udskrivelse er behov for en plads i et døgntilbud. Det samme gælder ved behov for opfølgning i psykiatrisk regi, der bør planlægges så tidligt i forløbet som muligt.
Når man planlægger udskrivelse af en socialt udsat patient med stofbrug, skal man være opmærksom på de forhold patienten udskrives til og patientens ressourcer og egenomsorg og indtænke disse forhold i planlægningen. Det drejer sig fx om:
Se intra for gratis overnatningsmuligheder.
Hvis abstinensbehandling eller substitutionsbehandling er opstartet under indlæggelse, har afdelingen pligt til at sikre, at behandlingen overtages af relevant rusmiddelcenter. Socialsygeplejerskerne kan være behjælpelige med at skabe denne kontakt.
Der er 14 dages behandlingsgaranti på rusmiddelbehandling for borgere, der ikke i forvejen er i behandling. Det betyder, at kommunen skal tilbyde behandling inden for 14 dage, men i større kommuner kan dette i praksis ske efter få dage. Borgeren har frit valg af behandlingssted mellem de forskellige offentlige og godkendte private behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret til.
Kontaktoplysninger til og relevante oplysninger om den kommunale rusmiddelbehandling kan findes på den enkelte kommunes hjemmeside.
Se SOFT-portalen.
Vælg kommune og herefter kan vælges link til hhv ”alkohol” og ”misbrug”.
Bemærk at rusmiddelcentrenes åbningstider kun er hverdage og i dagtiden.
Epikrise: Epikriser kan, med patientens samtykke, sendes til det rusmiddelcenter, som skal varetage den videre rusmiddelbehandling. Der kan aktuelt ikke sendes epikrise direkte til rusmiddelcentre fra Sundhedsplatformen. Epikriser kan sendes med sikker mail eller printes og sendes med posten. Hvis patienten ikke ønsker at give samtykke, tilbydes patienten en printet version af epikrisen til eget brug.
For udlevering af medicin: Der udleveres lægemidler, så tidsbegrænsede kure, herunder antibiotikabehandling, kan gennemføres uden egenbetaling. Desuden udleveres abstinensmedicin, efter aftale med og indtil rusmiddelcentret kan overtage nedtrapning eller substitutionsbehandling.
Hvis der fx er tale om store doser morfika eller benzodiazepiner, bør ambulant udlevering på hospital tilbydes, indtil rusmiddelcentret kan overtage behandlingen - se Akutte abstinenstilstande og forgiftninger hos stofafhængige, herunder GHB, behandling af
Som udgangspunkt er det den kommune, hvor en borger opholder sig, der har pligt til at handle, det vil sige træffe beslutninger om kommunal støtte. Der kan dog være aftalt andet for den enkelte borger. Spørgsmålet om, hvilken kommune der skal betale, må ikke stå i vejen for, at borgeren får den støtte, der er brug for. Hvis kommunerne ikke kan blive enige om, hvor en borger har handlekommune, skal den kommune, hvor borgeren sidst havde folkeregisteradresse, fungere som handlekommune, indtil spørgsmålet er afklaret. Kontakt samordningskonsulent eller socialrådgiver.
Akut behandling skal også ydes til personer, der ikke har adresse i DK, uanset hjemland.
Særligt vedrørende uregistrerede migranter
Uregistrerede migranter er udlændinge, som opholder sig her i landet uden myndighedernes accept og viden. De har ret til akut og fortsat sygehusbehandling. Der skal opkræves betaling for akut og fortsat sygehusbehandling, medmindre regionen under de foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt at yde behandlingen vederlagsfrit. Sådanne undtagelsestilfælde kan fx være hjemløse og andre, som åbenlyst ikke er i stand til at betale for behandlingen. Der kan herudover være konkrete tilfælde, hvor regionen vurderer, at behandlingen ydes vederlagsfrit.
For ikke-akut opfølgende behandling, kan der evt. henvises til Røde Kors’ sundhedsklinik i København. Klinikken tilbyder basal sundhedshjælp til mennesker uden dansk cpr. nr. men ikke rusmiddelbehandling. Klinikken kan kontaktes på ###EMAIL### eller på telefon ###TELEFON###.
Se Selvbetalere - planlagt sygehusbehandling af udenlandske patienter mod betaling
Hospitalets opgaver og ansvar i forbindelse med borgerens indlæggelse og udskrivelse
Kommunens opgaver og ansvar i forbindelse med borgerens indlæggelse og udskrivelse
For grundlæggende aftaler om kommunikation mellem hospitalerne og kommunerne om indlæggelser og udskrivninger (Kommunikationsaftalen) – se under Referencer.
For lokale samarbejdsaftaler mellem hospitaler og kommuner - se under Referencer.
Tværregional vejledning
Regionale vejledninger