At kvalificere grundlaget for smertebehandling af børn og unge ved at:
Vejledningen henvender sig til alt klinisk personale i Børne- og Ungeafdelinger.
Vejledningen omfatter såvel indlagte som ambulante patienter.
Vejledningen omfatter ikke behandlingsregimer for forskellige smertetilstande.
Smerte: "En ubehagelig sensorisk og emotionel oplevelse, der er forbundet med aktuel eller truende vævsbeskadigelse, eller som beskrives i vendinger svarende til en sådan beskadigelse. Manglende evne til at kommunikere mundtligt udelukker ikke muligheden for, at en person oplever smerte og har behov for passende smertestillende behandling. Smerte er altid subjektiv". (IASP - The International Association for the Study of Pain).
Hvis patienten selv bekræfter eller vurderes at have smerter, skal der foretages en systematisk smertevurdering, som tilpasses patientens aktuelle tilstand og den udløsende årsag til patientens smerter.
Børn 0-3 år
Børn 0-3 år kan have uspecifikke symptomer som ansigtsudtryk med bekymret udseende, skrigen, uro, eller at barnet ligger anspændt, stille, er irritabel med gråd, klynken, dårlig trivsel, knyttede hænder og optrukne ben, har høj muskeltonus, opkastninger samt autonome symptomer med højt BT, høj respirationsfrekvens og hurtig hjerteaktion, fald i iltsaturation samt fugtig/klam hud.
Børn over 3-4 år
Børn over 3-4 år kan mere sikkert lokalisere smerten, men kan fortsat have uspecifikke symptomer som træthed, uro, stikken, trykken, kulde-varme fornemmelse. Ofte mavesmerter og/eller hovedpine i forbindelse med almindelige infektionssygdomme.
Børn over 5 år
Børn over 5 år kan mere præcist angive smertelokalisation samt intensitet, men kan fortsat have uspecifikke ledsagesymptomer.
Biologiske smerteindikatorer ved akutte smerter
Ved følgende patientgrupper er anvendelse af skalaer til vurdering af smerte sjældent tilstrækkeligt, hvorfor der med fordel kan suppleres med en uddybende anamnese og/eller mere omfattende måleredskaber:
Patientens smerteintensitet kan måles ved brug af smerteskalaer, se Bilag 1 Redskaber til vurdering af smerter hos børn og unge. Heri vises aldersrelevante vurderingsredskaber.
Der er ikke krav om brug af redskab til vurdering af smerteintensitet hos:
Hvis en patient har uudholdelige smerter og ikke kan koncentrere sig om at anvende en skala, gives den analgetiske behandling umiddelbart.
Patientens eget udsagn er den mest pålidelige indikator for smerteintensiteten.
Bemærk: Samme skala skal så vidt muligt anvendes gennem hele patientforløbet, da resultater fra én skala ikke med sikkerhed kan overføres til en anden skala.
Børnesmertelinealen med Wong-Baker ansigter og VAS-skala på den ene side og en numerisk skala fra 0-10 på den anden side er førstevalg til måling af smerteintensitet.
Børn fra 3-5 års alderen er kognitivt udviklede til at anvende børnesmertelinialen.
Kan børnesmertelinealen ikke anvendes, skal et andet redskab vælges for at sikre en standardiseret vurdering af patientens smerteintensitet. Det kan være relevant ved flg. patientkategorier:
Nyfødte
COMFORTneo-skalaen er målrettet nyfødte børn 0-28 dage indlagt på neonatalafsnit. COMFORTneo-skalaen kræver særlig uddannelse af sygeplejersken.
NIPS skalaen anvendes til nyfødte 0-2 måneder.
Hos alle patienter, der har smerter, gælder følgende:
Der kan fastsættes behandlingsmål med det sigte enten at gøre patienten smertefri eller reducere smerten til et for patienten acceptabelt niveau, f.eks. til forbedret livskvalitet eller øget mobiliseringsevne.
Ved akutte stærke smerter, som ikke kan lindres sufficient, kontaktes smerteenhed eller anæstesiologisk afdeling.
For at patienten kan opnå bedst mulig effekt af smertebehandlingen, er det vigtigt, at patient og/eller forældre/anden omsorgsperson medinddrages i behandlingen af smerterne. Patientens personlige, kulturelle, religiøse overbevisninger og ønsker bør ligeledes indgå i smerteplanen.
Informationen til patienten og forældre indeholder:
Smertescreening, smerteanamnese, smertevurdering og revurdering samt inddragelse og information af patienten dokumenteres i patientjournalen.
Tværregionale dokumenter