Pensionsomkostninger for tjenestemænd - principper for virksomhedernes egen finansiering af afledte omkostninger

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Genvej til indhold

 

Formål

At sikre ensartede regler i Region Hovedstaden for dækning af udgifter ifm. indgåelser af senior- og fratrædelsesordninger, lokale lønaftaler, diskretionær afsked og andre aftaler for tjenestemænd.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen omfatter alle virksomheder og centre i Region Hovedstaden.

Vejledningens målgruppe er ledelserne i virksomhederne og centrene, og vejledningen anvendes i forbindelse med beslutninger, der udløser afledte omkostninger til tjenestemandspension.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Nedenstående principper gælder regionalt ansatte tjenestemænd. Dette betyder, at tjenestemænd i "den lukkede gruppe" (tidligere statstjenestemænd) følger de p.t. gældende retningslinjer aftalt med Moderniseringsstyrelsen.

Alle eksempler er beregnet på grundlag af pensionsværdien pr. 1. oktober 2014. Gennemsnitslevealderen er beregnet af Danmarks Statistik med udgangspunkt i mænd/kvinder, der er fyldt 45 år. Gennemsnitslevealderen er 82 år. Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder var 65 år i 2018.

I forbindelse med diskretionær (skønsmæssig) afsked af tjenestemænd samt i forbindelse med indgåelse af lokale aftaler om seniorpolitik og lønaftaler for tjenestemænd påføres regionen i dag ikke-budgetterede udgifter til tjenestemandspension.

Fælles principper for afholdelse af disse udgifter har virkning fra henholdsvis 1. januar 2007 og 1. januar 2010.

Der er fælles principper for regionen i følgende tilfælde:

  1. Senioraftaler der indebærer afledte omkostninger.
  2. Lokale lønaftaler til tjenestemænd i form af trin, herunder konvertering af tillæg til trin som en personlig ordning.
  3. Diskretionær afsked af tjenestemænd.
  4. Andre tilfælde, hvor der indgås aftaler, der påfører regionen en øget pensionsudgift.

Udgangspunktet i det følgende er, at ansættelsesmyndigheden finansierer den fulde merudgift til pension, dvs. indbetaler et engangsbeløb jf. punkt 1. - 4. til regionens tjenestemandspensionskonto (administreres af Center for HR/HR Service/Pensionsteamet).

Pensionsteamet bør kontaktes med henblik på en konkret beregning, inden der træffes beslutninger/indgås aftaler med pensionsmæssige konsekvenser, jf. 1) – 4).

Ad. 1) Senioraftaler

Hjemmel: Rammeaftale om seniorpolitik, (RLTN 11.22.1)

Rammeaftalen indeholder følgende muligheder, der betyder at pensionsudgiften til tjenestemanden forøges:

  1. Tillæggelse af ekstra pensionsalder op til 4 år. Udgiften fremgår af 11.22.1, bilag nr. 1. Der indbetales ift. vedlagte bilag 1, som løbende opdateres ift. satsregulering.
  2. Bortfald af førtidsfradrag i pensionen ved fratræden fra 60-65 år. Udgiften fremgår af 11.22.1, bilag 2. Det betales ift. vedlagte bilag 1, tabel 4 som løbende opdateres ift. satsregulering.
  3. Aftaler om nedsat arbejdstid med fuld pensionsoptjening. De konkrete merudgifter som følge af aftalen indbetales 1 gang årligt, se eksempel 1.

Eksempel 1.
For en tjenestemand på trin 40 nedsættes arbejdstiden fra 37 timer til 30 timer ugentlig i 1 år, men fortsat med optjening af fuld pensionsalder.
Ansættelsesmyndigheden betaler udgiften til de manglende 7 timer ugentlig (7/37) = kr. 13.095 (kr. 69.217 x 7/37) jf. vedlagte tabel.

Praktisk håndtering:

  • Aftaler indsendes løbende til Pensionsteamet, som derpå udgiftsberegner og sender opkrævning til virksomheden.

Ad. 2) Lokale lønaftaler om forhandling af trin til tjenestemænd, herunder konvertering af tillæg til trin

Hjemmel: Aftale om ny løndannelse, (RLTN 11.20.1, § 4, stk. 2) samt respektive (Fælles)aftaler om ny løn/lokal løndannelse.

Tjenestemandspension beregnes på grundlag af tjenestemandens pensionsalder kombineret med det løntrin, tjenestemanden pensioneres fra. Det er derfor en altovervejende fordel for tjenestemænd rent pensionsmæssigt, at eventuelle lønforbedringer ydes i form af løntrin frem for tillæg, da tillæg ikke udløser tjenestemandspension. Tillæg til tjenestemænd pensionsdækkes i form af indbetaling af supplerende pension til en pensionskasse. Aftaler om trinforbedringer til tjenestemænd er således forbundet med merudgifter på tjenestemandspensionskontoen.

Trin til tjenestemænd kan forhandles ved de årlige lokale lønforhandlinger, enten i form af lønforbedringer i "rene" trin eller ved at konvertere tidligere aftalte tillæg til trin, dvs. aftale indregning af nuværende tillæg ved pensioneringen til (nærmeste højere) trin. Det fremgår af (Fælles)aftalerne om ny løn/lokal løndannelse for de respektive personalegrupper, hvorvidt der er fastsat en max. grænse ift. indregning af trin (f.eks. i aftale 11.20.12/for en række KTO-organisationer er indregningen gældende for tjenestemænd aflønnet til og med grundlønstrin 49 (uden tillæg)).

Virksomhederne finansierer udgiften til trinforbedringer i form af et engangsbeløb, som indbetales ved aftalens indgåelse.

Alle typer af lokalt indgåede aftaler er omfattet af egen finansiering. Dvs. både lønaftaler, som via lokallønsforhandlingerne indgås for tjenestemanden som en personlig ordning (typisk som kvalifikationsløn), og aftaler der indgås som følge af ændring i stillingens indhold og klassificering.

Virksomheden indbetaler som udgangspunkt et beløb, som kompenserer for den fulde merudgift på tjenestemandspensionskontoen, med mindre der i den enkelte sag efter en konkret vurdering foreligger omstændigheder, som kan begrunde en reduktion af udgiften. Trinforbedringer som følge af overenskomstmæssige trinstigninger er ikke omfattet af egenfinansiering.

Udgiftsberegning:

Ansættelsesmyndigheden betaler forskellen mellem tjenestemandspension på tjenestemandens aktuelle trinindplacering og det nye trin på baggrund af pensionsalderen som 65-årig (gennemsnitlig tilbagetræningsalder). Beløbet beregnes som differencen mellem pensionsværdierne multipliceret med 17 år (forskellen på den gennemsnitlige levealder - p.t. 82 år for personer, der er fyldt 45 år - og pensioneringsalderen på 65 år), se eksempel 2–4.

Eksempel 2.
En tjenestemand på trin 22, der ved tilbagetrækning som 65-årig vil opnå 28 års pensionsalder tillægges 1 trin til trin 23.
Differencen på pension på trin 23/22 ved en pensionsalder på 28 år = kr. 2.001 årligt.
Udgiften er således 2.001 kr. x 17 år = kr. 34.017.

Eksempel 3.

En tjenestemand på trin 35 der ved tilbagetrækning som 65-årig vil opnå 28 års pensionsalder tillægges 1 trin til trin 36.
Differencen på pension på trin 36/35 og 28 år: kr. 2.614 årligt x 17 år = kr. 44.438.

Eksempel 4.
En tjenestemand på trin 42 der ved tilbagetrækning som 65- årig vil opnå 28 års pensionsalder tillægges 1 trin til trin 43.
Differencen på pension på trin 43/42 og 28 år: kr. 4.096 årligt x 17 år = kr. 69.632.

Praktisk Håndtering:

Aftaler indsendes løbende til Pensionsteamet, som derpå udgiftsberegner og sender opkrævning til virksomheden. Såfremt det efter virksomhedens opfattelse er velbegrundet, at der kan foretages en reduktion af udgiften, indsendes aftalen via Center for HR/HR Organisation og ledelse/Forhandling og Personalepolitik), som herefter tager stilling til sagen.

Ad. 3) Uansøgt afsked af diskretionære årsager

Hjemmel: Tjenestemandsregulativet § 26.

Når en tjenestemand afskediges diskretionært med ret til aktuel egenpension (minimum 10 års pensionsalder), påføres regionen ikke-budgetterede udgifter til tjenestemands­pension, der som udgangspunkt skal afholdes af virksomheden.

Det vil typisk dreje sig om afsked pga. uegnethed, samarbejdsvanskeligheder o.l., dvs. forhold, hvor virksomhedens ledelsesmæssige skøn lægges til grund for afskedigelsen.

Virksomheden indbetaler som udgangspunkt et beløb, som kompenserer for den fulde merudgift på tjenestemandspensionskontoen, med mindre der i den enkelte sag efter en konkret vurdering foreligger omstændigheder, som kan begrunde en reduktion af opkrævningsgrundlaget.

Udgiftsberegning:

Ansættelsesmyndigheden betaler et beløb svarende til merudgiften, beregnet som pensionsudgiften fra afskedigelsestidspunktet til tjenestemanden fylder 65 år, se eksempel 5.

Eksempel 5.

Ved ”x” Hospital afskediges en tjenestemandsansat HK-assistent på trin 22 på grund af samarbejdsvanskeligheder til fratræden som 52-årig (52 år og 0 måneder). Ved fratræden overgår pågældende til aktuel egenpension med en pensionsalder på 28 år.

Den årlige pension udgør kr. 169.849.

Der opkræves kr. 169.849 x 13 år (fra 52 – 65 år) = kr. 2.208.037.

Praktisk håndtering:

  • Opsigelser fra 1. januar 2007 til 31. december 2009: er ikke omfattet af egenfinansiering.
  • Opsigelser fra 1. januar 2010: Kopi af opsigelsen sendes til Center for HR/HR Service/Pensionsteamet, hvorefter der foretages udgiftsberegning og opkrævning. Såfremt det efter virksomhedens opfattelse er velbegrundet, at der kan foretages en reduktion i udgiften, sender virksomheden forlods en begrundet anmodning herom til Koncerndirektionen via Center for HR/Organisation og Ledelse/Forhandling og Personalepolitik, der i forbindelse med behandling tager stilling til finansieringsspørgsmålet. Det opgjorte beløb kan enten afregnes fuldt ud samtidig med afskedigelsen eller afdragsvis med et beløb pr. år, som modsvarer den årlige pensionsudgift. Virksomheden aftaler selv finansieringsmåden med Pensionsteamet. Det påhviler også virksomhederne selv at følge op på indbetalingen.

Ad. 4) Øvrige tilfælde efter en konkret vurdering

Center for HR/Organisation og Ledelse/Forhandling og Personalepolitik er bemyndiget til i særlige tilfælde efter en konkret vurdering at pålægge virksomhederne at afholde udgifterne, hvis der lokalt indgås aftaler, hvor det kan godtgøres, at budgetgrundlaget for aftalen hviler på, at udgifterne flyttes fra ansættelsesmyndigheden til den regionale tjenestemandspensionskonto.

Udgifter vil kunne opkræves med virkning fra 1. januar 2007 efter nærmere vurdering og drøftelse.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Virksomhedsdirektioner er ansvarlige for at udbrede vejledningen til relevante ledelser i organisationen
  • Ovenstående finansieringsprincipper er forankret i Center for HR/Forhandling og Personalepolitik
  • Den praktiske administration varetages af Center for HR/HR Service/Pensionsteamet

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  • www.okportal.dk: Overenskomster og aftaler mv. gældende i regioner på løn-, personale-, og praksisområdet.
    • Rammeaftale om seniorpolitik (ROK 11.22.1), (Fælles)aftaler om ny løn/lokal løndannelse (ROK 11.20.1, 11.20.10 – 11.20.19, ROK 33.01.1 og ROK 22.02.2)
    • Tjenestemandsregulativ for ansatte i regionerne (ROK 21.01.1)
    • Pensionsregulativ for tjenestemænd ansat i regionerne (ROK 21.02.1)

Tilbage til top

Bilag

Bilag 1: Tabel over værdien af pensionsforbedringer for tjenestemænd i forbindelse med seniorpolitiske ordninger, (ROK 11.22.1)

Bilag 2: Tabel over udgift til aftale om ikke at foretage førtidsfradrag m.v., (ROK 11.22.1)

Bilag 1 og 2 er samlet i et dokument: Bilag 1 og 2 pensionsomkostninger

Tilbage til top