En akut alvorlig patientsikkerhedskritisk situation defineres som:
En brist i patientsikkerheden, som kan indebære betydelig risiko for et ukendt antal eller potentielt stort antal patienter. Situationen kan involvere flere matrikler.
Eksempler på brist som kan påvirke patientsikkerheden: Lægemidler med fejl, medicinsk udstyr, telefoni problemer, strømsvigt, IT-fejl i systemer, smitsomme sygdomme
Formålet med risikovurderingen er at sikre, at en akut og alvorlig opstået patientsikkerhedskritisk situation håndteres hurtigt og sikkert hele døgnet alle dage. Dette dokument understøtter risikovurdering og beslutningstagen og indeholder handlingsanvisning.
Målgruppen er ledere, risikomanagere og patientsikkerhedskoordinatorer.
For at afklare og vurdere risikoen, benyttes nedenstående spørgsmål. Spørgsmålene skal besvares i samarbejde med relevante parter, herunder klinikere, Center for IT, Medico og Telefoni, Center for Ejendomme eller Enhed for Patientsikkerhed og Patientjura.
Spørgsmål 8 og 16 er ’vurderingsspørgsmål’, der bruges i den efterfølgende matrix til at vurdere alvoren af situationen og sandsynlighed for gentagelse (se nedenfor)
Er der behov for sparring med en regional risikomanager, kan EPP kontaktes på tlf. ###TELEFON### på hverdage. Uden for normal arbejdstid, kontaktes Enhedschef i EPP.
Alle spørgsmål (1-16) anvendes understøttende til at vurdere situationen. Nedenfor ses en matrix til den samlede risikovurdering af sandsynlighed for alvorlig skade (spørgsmål 16) og sandsynlighed for at forløbet gentages (spørgsmål 8). Farven indikerer situationens alvor, hvor rød er meget alvorlig, gul er mindre alvorlig og grøn er mindst alvorlig. Efterfølgende er beskrevet forslag til handling herpå.
Ud af x-aksen beskrives graden af sandsynligheden for gentagelse af situationen
Ud af y-aksen beskrives graden af alvorligheden af skaden
###TABEL_1###
HANDLING
Handlingen vurderes ud fra resultatet af risikovurderingen.
###TABEL_2###
KONTAKT LEDELSESPERSONER I EGEN ORGANISATION
Det skal beskrives, hvem i egen organisation man kan kontakte og hvordan, i og uden for normal arbejdstid. Kontaktniveauet skal alle steder være ledelsesmæssigt forankret, idet ledelsen allerede på dette tidspunkt skal være informeret, så der kan reageres med det samme, hvis nødvendigt. Følg interne beredskabsplaner.