Patienterstatning efter behandling med komplikation eller skade

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Genvej til indhold

Formål

At understøtte korrekt håndtering af sager om erstatning efter lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen er gældende for personale på Region Hovedstadens hospitaler og i Den Præhospitale Virksomhed.

Vejledningen omhandler patientskader, lægemiddelskader og erstatning ved ulykkestilfælde opstået i forbindelse med behandling mv. 

Vejledningen omfatter de skader, der skal anmeldes til Patienterstatningen, dvs. alle personskader herunder tandskader og skader på fastsiddende implantater uanset beløbets størrelse.

Sager om tingsskade (bortkomne eller beskadigede ejendele f.eks. tandproteser) er ikke omfattet af denne vejledning, men af lokale vejledninger/instrukser om håndtering af ansvarsskader. Regionen har aftale med forsikringsmæglerfirmaet Willis om vurdering af spørgsmålet om ansvar i alle sager om erstatningskrav, der falder uden for Patienterstatningen. 

For klager, herunder service eller sundhedspersonalets faglige virksomhed – se Klager og erstatningskrav, behandling og besvarelse af

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Patientens ret til patienterstatning er ikke afhængig af, om der er begået et fejl i forbindelse med behandlingen, men alene af om de særlige betingelser for erstatning i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er opfyldt.

Tilbage til top

Sundhedspersonalets informationspligt

Enhver sundhedsperson, der i sin virksomhed bliver bekendt med skader, som kan give ret til erstatning efter disse regler, har pligt til at informere patienten om muligheden for anmeldelse til Patienterstatningen og i fornødent omfang at bistå patienten hermed. 

Sundhedspersonen kan også oplyse patienten om muligheden for at kontakte en patientvejleder. Patientvejlederen kan informere og vejlede patienten om regler og procedure i forbindelse med en anmeldelse til Patienterstatningen. Patientvejlederen har kontor på hospitalet. Kontaktoplysninger om regionens patientvejledere findes under Referencer.

Tilbage til top

Hvilke skader er omfattet?

Reglerne om patienterstatning giver patienter (og efterladte til afdøde patienter) mulighed for at få erstatning for skader eller komplikationer, der er sket i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende. Patienter, der behandles i udlandet efter henvisning fra et offentligt sygehus, er også omfattet af loven.

Loven dækker behandlingsskader forårsaget af enhver autoriseret sundhedsperson og medhjælp. Herunder skader forårsaget af sundhedspersoner og autoriserede sundhedspersoner på regionens institutioner (f.eks. plejehjem og døgninstitutioner), i private virksomheder og organisationer, optiker- og bandagistkæder, private laboratorier og behandlingsskader forårsaget ved enhver autoriseret sundhedspersons gerning – handling eller undladelse - i fritiden.

Det er kun ”merskaden”, der erstattes. Dvs. at helbredsgener, der kan henføres til patientens grundsygdom, ikke erstattes.

Patienterstatningen dækker også visse skader som følge af egenskaber ved lægemidler, se nedenfor.

Der kan efter omstændighederne ydes erstatning, hvis:

  • En erfaren specialist under de givne forhold ville have handlet anderledes, og skaden dermed ville være undgået.
  • Skaden skyldes fejl eller svigt i teknisk apparatur, redskaber eller andet udstyr.
  • Skaden kunne være undgået ved hjælp af en anden til rådighed stående behandlingsteknik/-metode, som ud fra et medicinsk synspunkt ville have været lige så effektiv til behandling af patientens sygdom.
  • Der indtræder infektioner eller andre komplikationer, der er mere omfattende, end hvad patienten med rimelighed må tåle, under hensyntagen til dels skadens alvor, dels patientens sygdom og helbredstilstand i øvrigt samt til skadens sjældenhed og mulighederne i øvrigt for at tage risikoen for dens indtræden i betragtning.

Skader, som følge af at der ikke er blevet stillet en rigtig diagnose, erstattes kun i de 2 førstnævnte tilfælde.

Forsøgspersoner og donorer har en udvidet adgang til erstatning, da enhver skade, der kan være forårsaget af forsøget/donationen, erstattes, medmindre det er overvejende sandsynligt, at skaden har anden årsag.

Ulykker

Reglerne omfatter også tilfælde, hvor patienter, der er under behandling på et hospital, kommer til skade ved en ulykke indtruffet på hospitalets område. Der kan f.eks. være tale om skader som følge af fald ud af sengen, fra et operationsleje eller på et glat gulv m.v. Det forudsættes dog, at ulykken er en følge af fejl eller forsømmelse fra hospitalets side.

Særligt om lægemiddelskader

Der kan efter omstændighederne ydes erstatning for skader, der skyldes egenskaber ved et lægemiddel.

Lægemidlet skal være udleveret i Danmark til undersøgelse, behandling eller kliniske forsøg.

Hvis der er tale om et receptpligtigt lægemiddel, skal lægemidlet være ordineret til den pågældende.

Tilbage til top

Anmeldelse til Patienterstatningen

Anmeldelsesskemaer 

Anmeldelse af skader foretages elektronisk ved hjælp af Nem ID eller Digitalsignatur på særlige anmeldelsesskemaer, som findes på Patienterstatningens hjemmeside (###FOLDER###). Der er særlige skemaer til henholdsvis patienten, sygehuset og efterladte til en afdød patient.

Tilbage til top

Anmeldelsesfrist

Erstatningskrav vedrørende patientskader skal være anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter, at patienten har fået eller burde have fået kendskab til skaden. Er skaden forårsaget/lægemidlet udleveret for mere end 10 år siden, kan Patienterstatningen ikke behandle sagen, selvom patienten først nu får kendskab til skaden. Efter loven er der en absolut forældelsesfrist på 10 år.

Det er Patienterstatningen, der vurderer, om anmeldelsesfristen er overholdt.

Tilbage til top

Egetbidrag - fradrag i erstatningen

Der fratrækkes et lovpligtigt egetbidrag fra erstatningen. Egetbidraget er fastsat i klage- og erstatningsloven og udgør kr. 7.971 (2021-takst). Egetbidraget fratrækkes dog ikke i erstatninger til donorer, bloddonorer og forsøgspersoner.

Alle krav om erstatning for patientskader skal anmeldes til Patienterstatningen. Krav om erstatning for patientskader, som samlet beløbsmæssigt er mindre end egetbidraget er omfattet af lovens dækningsområde og kan ikke rettes mod hospitalet. Ligeledes er patienten afskåret fra at rejse krav mod hospitalet med hensyn til den del af erstatningen, der udgør egetbidraget.

Tilbage til top

Indsendelse af oplysninger til Patienterstatningen

Patienterstatningen har ret til at indhente alle relevante oplysninger fra hospitaler og andre behandlingssteder.

Når Patienterstatningen har modtaget en anmeldelse fra en patient eller pårørende, bliver den pågældende afdeling bedt om også at udfylde et anmeldelsesskema.

Korrespondancen med Patienterstatningen foregår primært i Patienterstatningens Netservice. Post fra Patienterstatningen videresendes til de berørte afdelinger. Afdelingernes fremsendelse af journalmateriale mv. til Patienterstatningen skal ske via Netservice eller sendes med sikker mail.

Tilbage til top

Anke

Når den berørte afdeling modtager en afgørelse fra Patienterstatningen, skal der foretages en vurdering af, om den bygger på en korrekt sundhedsfaglig vurdering. Hvis det ikke er tilfældet, skal direktionssekretariatet eller CSU Sekretariatet kontaktes herom med henblik på evt. anke af afgørelsen til Ankenævnet for Patienterstatningen. CSU Sekretariatet kan kontaktes på ###EMAIL###.

En anke skal indsendes digitalt via den selvbetjeningsløsning, der findes på www.borger.dk under ”Sundhed og sygdom”, hvor klageskemaet ligger under ”Erstatning og godtgørelse”.

CSU Sekretariatet har også mulighed for at anke en afgørelse, hvis afgørelsen er juridisk forkert.

Ankefristen er 1 måned. Region Hovedstaden udbetaler først erstatningen efter ankefristens udløb. Hvis borgeren eller hospitalet/regionen anker afgørelsen, har anken automatisk opsættende virkning, så erstatning først udbetales, når Ankenævnet for Patienterstatningen har truffet afgørelse. Når erstatningen først er udbetalt, er den fredet og skal aldrig betales tilbage.

CSU Sekretariatet og direktionssekretariatet skal gensidigt orientere hinanden om ankesager.

Læring af patienterstatningssager og registrering af forbedringer

Læringsaspektet er væsentligt at være opmærksom på ved håndtering af erstatningssager.

Hospitalerne har stort fokus på at højne kvaliteten og sikkerheden i patientbehandlingen, og bruger blandt andet afgørelserne fra Patienterstatningen i dette arbejde.

Centeret/Afdelingen/Klinikken skal vurdere, om afgørelser i Patienterstatningssager giver anledning til mere systematiske ændringer eller forbedringer og evt. inddrage de relevante fora, herunder hospitalets kvalitetsorganisation i denne vurdering.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektioner er ansvarlige for at distribuere dokumentet til relevante afdelinger.
  • Center-, klinik- og afdelingsledelser er ansvarlige for at implementere vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag