Opstart

 

Hospitalssygeplejerske eller behandlingsansvarlig læge

 

 

  • Ringer til kommunen og aftaler, hvorvidt patienten kan modtages. Kommunen har visitationsretten. Husk at registrere i navigatoren, hvis kommunen ikke kan modtage patienten.
  • Dokumentationen i forbindelse med behandlingen skal ske i sektionen BuH ”Behandling udenfor hospital”, der findes i navigatoren ”Udskriv” for hhv. læger og sygeplejersker. Aftalt startdato og -tidspunkt udløser forløbsmarkøren ”BuH IV behandling start”. Forløbsmarkøren bevirker, at Patienten fremtræder på rapporten over patienter i IV behandling udenfor hospital.

Hospitals-
sygeplejersken

 

  • Sender korrespondancemeddelelse til den kommunale hjemmeplejeenhed (DIS91/XDIS91), IV-beh. udenf. hosp. indeholdende aftalte informationer omkring IV-behandling.
  • Udskriver patienten i SP. Det er vigtigt, at forløbselementet holdes åbent, da hospitalet har behandlingsansvaret.
  • Sender en udskrivningsrapport (XDIS18) til kommunen, hvori det fremgår, at patienten skal i kommunal IV-behandling.

Behandlings-
ansvarlig læge

  • Ajourfører FMK i forhold til:
    • Dosis pr. dag
    • Antal behandlingsdage
    • Planlagt længde af antibiotika
  • Sender en udskrivningsepikrise til patientens læge (DIS01), som indeholder information om aftalen med den kommunale sygepleje.

Under forløbet

Den kommunale sygepleje

  • Tager telefonisk kontakt til behandlingsansvarlig afdeling ved behov for ændringer i behandlingen undervejs, eller hvis patientens tilstand ændrer sig ift. det forventede. Her er det vigtigt, at den kommunale sygeplejerske opgiver et telefonnr., hvor den kommunale sygepleje kan træffes.

Behandlings-
ansvarlig læge

  • Vurderer ved eventuel henvendelse fra den kommunale sygepleje, om der skal ændres i behandlingen, foretages ambulant tilsyn på hospitalet eller ske indlæggelse, herunder ordinerer og følger op på evt. blodprøver.
  • Hvis de eventuelt ordinerede prøver giver anledning til ændring i behandlingen, kontaktes den kommunale sygepleje telefonisk. Her skal benyttes Sikker mundtlig kommunikation - ISBAR, ISBAR med SALSA og Skriv ned og læs op.
  • Dokumenterer ændringen i ordination og behandlingsplan i SP via en ny behandlingskontakt af typen Dokumentation.
  • Ændringer i behandlingen skal følges op med korrespondancemeddelse (DIS91) indeholdende de aftalte ændringer, der fremsendes til kommunen.
  • Ajourfører FMK.
  • Ændring i patientens tilstand kan betyde, at den planlagte slutdato skal ændres, f.eks. forlænges eller afkortes.
  • Hvis borgeren genindlægges, skal det igangværende behandlingsforløb uden for hospitalet afsluttes.

Afslutning af forløb

Fælles

  • Afslutningen af et forløb skal ske efter en konkret vurdering foretaget i et samarbejde mellem behandlingsansvarlig læge/team på den behandlende afdeling og den kommunale sygeplejerske.

Den kommunale sygepleje

  • Sender et "afslutningsnotat" via korrespondancemeddelelse (DIS91) til hospitalet indeholdende dato og tid for afslutning.

Hospitals-sygeplejersken/ -sekretæren

  • Anfører slutdato og tid i navigatorsektion, hvilket udløser forløbsmarkøren for BuH IV behandling slut. Denne forløbsmarkør bevirker, at patienten fjernes fra rapporten over patienter i IV-behandling udenfor hospital.

Behandlings-
ansvarlig læge

  • Foretager opfølgning og planlægning af videre forløb i henhold til behandlingsplanen lagt ved udskrivelse, evt. bookes til ambulant besøg.
  • Ajourfører FMK hvis der er sket ændringer i medicineringen i perioden og udfærdiger evt. recepter.
  • Der sendes en ambulant epikrise til patientens læge (DIS02).

Hospitalssekretær

  • Lukker forløbselementet efter lægen har afsendt afsluttende notat/epikrise, såfremt patienten ikke skal have andet ambulant opfølgning i overafdelingen.