Patienter henvist til IV-behandling i kommunalt regi

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Genvej til indhold

  1. Afklaring og henvisning
  2. Ansvar
  3. Kommunikation og dokumentation

Formål

Vejledningens formål er at:

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker og læger på somatiske hospitaler, der er involveret i henvisning og behandling af patienter i IV-behandling, varetaget i kommunalt regi.

Vejledningen er gældende for alle patienter, såvel børn og voksne, i stabile forløb og som opfylder følgende kriterier:

  • i IV-behandling opstartet enten under indlæggelse, ambulant eller af udgående personale fra hospitalet
  • lægefagligt er vurderet egnede til at modtage IV-behandling i kommunalt regi (dvs. ikke er i indlæggelseskrævende IV-behandling)
  • indstillet på at fortsætte eller færdiggøre IV-behandling i kommunalt regi.

Afgrænsning:

  • Vejledningen omfatter IV-behandling med antibiotika og isotone væsker. I helt særlige situationer, og når der er enighed herom, kan andre præparater, herunder anden IV-væskebehandling, foretages. Det vil altid være en individuel vurdering.
  • Vejledningen omfatter ikke patienter indlagt på en psykiatrisk afdeling.

Tilbage til top

Definitioner

Intravenøs behandling (IV-behandling): I nærværende vejledning skal IV-behandling forstås som IV-behandling med antibiotika og isotone væsker. Disse indgives ved egnet IV-adgang (perifert venekateter (PVK), centralt venekateter (CVK eller PICC-line), Vaskulær injektionsport (VIP) og MID-line) og kan administreres via to typer af IV-pumper (elektronisk eller elastomerisk infusionspumpe).

Infusionspumpe: Sundhedsteknologisk udstyr, der kan administrere infusionen over en defineret periode. Der findes et større udvalg af infusionspumper, nogle er udviklet til mobil behandling og har medfølgende rygsæk, andre sidder på et dropstativ - se ovenfor.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Afklaring og henvisning

Lægen vurderer, at patienten er egnet til IV-behandling i kommunalt regi, ud fra følgende kriterier:

  • er i stabilt forløb og ikke i indlæggelseskrævende IV-behandling
  • er i IV-behandling, enten opstartet under indlæggelse, ambulant eller af udgående personale fra hospitalet
  • er indstillet på at fortsætte eller færdiggøre IV-behandling i kommunalt regi
  • ikke er kognitivt svækket.

I følgende situationer skal IV-behandling som udgangspunkt varetages i hospitalsregi:

  • IV-behandlingsforløb med behov for mere end 4 besøg pr. døgn, og/eller i tidsrummet fra kl. 23-07
  • IV-behandling hvor den enkelte indgift indebærer overvågning af personale i mere end 60 minutter

For SP-dokumentation se afsnit 3.

Patientinformation

Den samlede beslutning om henvisning til IV-behandling i kommunalt regi skal ske i samarbejde mellem læge og patient (eventuelt også dennes pårørende). Den behandlingsansvarlige læge indhenter mundtligt samtykke til IV-behandling i kommunalt regi (f.eks. i hjemmet eller i kommunal sygeplejeklinik).

I forbindelse med samtykket skal patienten acceptere tilbud om IV-behandling i kommunalt regi og oplyses om:

  • at hospitalet har behandlingsansvaret under behandlingen
  • informeres om virkning og bivirkninger af medicinen
  • muligheden for ambulant undersøgelse/indlæggelse, hvis dette måtte skønnes nødvendigt.

Henvisning

Når patienten er skønnet egnet jf. ovenstående kriterier, og den behandlingsansvarlige læge ønsker at henvise patienten til IV-behandling i kommunalt regi, ringer hospitalsafdelingen til kommunen mhp. afklaring af, hvorvidt kommunen har kapacitet til at påtage sig opgaven. Se relevante telefonnr. under "Kommunekontakt" for såvel dagstid og aften/weekend. Kommunen har visitationsretten og melder tilbage, om de kan varetage IV-behandlingen og hvor behandlingen skal foregå. Dette skønnes ud fra patientens behov. Hospitalssygeplejersken dokumenterer kontakten til kommunen i navigator sektion ”Behandling udenfor hospital” (BuH). Det er også vigtigt at registrere, hvis kommunen afviser at tage imod patienten.

Se

Tilbage til top

2. Ansvar

Behandlingsansvar

Den behandlende hospitalsafdeling har det lægefaglige behandlingsansvar for den opstartede IV-behandling, indtil denne er afsluttet. IV-behandling delegeres til kommunen.

Hospitalet skal herunder sørge for:

  • At anlægge IV-adgang (med mindst mulig indgriben for patienten og høj patientsikkerhed ved hjemmebehandling).
  • Genanlægge IV-adgang hvis kommunen ikke har de nødvendige kompetencer.
  • Give første dosis i hospitalsregi – enten under indlæggelse, af udgående personale eller ambulant
  • Udarbejde en behandlingsplan (Behandlingsansvarlig læge), der som minimum skal indeholde:
    • Type af IV-behandling, frekvens og IV-adgang
    • Varighed af IV-behandling (herunder planlagt overgang til tablet)
    • Om patienten må forlades under indgiftningen
    • Konkret plan for gennemførelse af evt. opfølgning, f.eks. blodprøvekontrol
    • Observationstid og andre nødvendige observationer
    • Kontaktoplysninger til den behandlingsansvarlige afdeling
  • Opfølgning på behandlingen, hvis relevant (se også afsnittene nedenfor om Rådgivning samt Kommunikation og dokumentation).
    Behandlingsplanen kopieres over i korrespondancemeddelelsen og sendes til kommunen (se afsnit 3. Kommunikation og dokumentation)
    Af hensyn til patientsikkerheden må forløbsansvaret ikke overdrages til anden overafdeling under forløbet. Den overafdeling, som indgår aftalen med kommunen, har også ansvaret for opfølgningen og eventuel genindlæggelse.  

Bestilling af lægemiddel

Afdelingen skal medgive ordineret IV-medicin, IV-væske samt IV-pumpe i forbindelse med IV-behandling. Afdelingen skal derfor i samarbejde med afdelingens medicinservice (Apoteket) sikre et passende lager af antibiotika, så der kan sendes en passende mængde med patienten (se bilag 2: Apotekets Produktkatalog). Afdelingen kan efterfølgende sende mere medicin ud til patienten efter aftale med Apoteket.

Det er et krav, at IV antibiotika leveres i eller tillukkede systemer (se bilag 2: Apotekets Produktkatalog). 
Færdigblandet antibiotika fra apoteket lagerholdes for enkelte produkter. For andre færdigblandet produkter må forventes en leveringstid på 2 dage (se bilag 2: Apotekets Produktkatalog). Bemærk at apoteket ikke har åbent aften, nat og weekend.

Der udarbejdes retningslinjer for, hvordan medicin og utensilier distribueres til kommunen.

Aftaler for håndtering af medicin og utensilier er under udarbejdelse. Der indsættes link til procedurerne, når de foreligger.

Blodprøvetagning

Der udarbejdes på sigt retningslinjer for blodprøvetagning i forbindelse med IV-forløb i kommunalt regi.

Der er indsættes link til procedurerne, når de foreligger.

Rådgivning

Da den behandlende hospitalsafdeling har det lægefaglige behandlingsansvar for IV-behandlingen, skal hospitalet stå til rådighed ved spørgsmål og rådgivning hele døgnet ved igangværende IV-forløb.

Utensilier/sygeplejeartikler

Der udarbejdes på sigt retningslinjer for utensilier/sygeplejeartikler ifm. IV-forløb i kommunalt regi.

Der er indsættes link til procedurerne når de foreligger.

Hospitalet sørger for:

  • Sygeplejeartikler, herunder dropstativ (efter aftale) til behandling. Der udleveres sygeplejeartikler med hjem til et par dage.
  • Opsamlingsudstyr til sikker destruktion af materialer og lægemiddelrester.
  • Udskrivende afdeling har ansvar for udlån af infusionspumpe. Kommunen har ansvar for at returnere i samme tilstand. Udlånt infusionspumpe må kun anvendes til pågældende patient, medmindre andet aftales med udskrivende afdeling/ejer af pumpen.
  • Infusionspumper som kan anvendes i kommunal regi er følgende:
    • Elektroniske infusionspumper
    • Elastomeriske infusions (Easypump).

Der henvises til "Snitfladekataloget for behandlingsredskaber og hjælpemidler".

Tilbage til top

3. Kommunikation og dokumentation

Overblik over patienter, hvor IV-behandlingen varetages i kommunalt regi

Den henvisende afdeling skal sikre, at den behandlingsansvarlige læge er bekendt med aktuelle patienter, hvor IV-behandlingen varetages i kommunalt regi, og som afdelingen kan blive kontaktet om. Rapport over patienterne ses i SP.

Der er i SP under udskrivningsnavigatoren oprettet et særskilt afsnit om ”Behandling udenfor hospitalet” til indtastning af diverse oplysninger.

Nedenstående aftaler om dokumentation og kommunikation gælder for henvisning af indlagte patienter. For ambulante patienter, se bilag 1. Flowdiagram for tværsektoriel digital kommunikation vedr. IV-behandling i kommunalt regi.

De angivne roller (f.eks. hospitalssygeplejerske) er blot vejledende roller - der kan findes en hensigtsmæssig arbejdsgang på den enkelte afdeling.

Praktisk håndtering af ordinerede blodprøvetagning mv. aftales lokalt i planområderne.

###TABEL_1###

 

Se bilag 1. Flowdiagram for tværsektoriel digital kommunikation vedr. IV-behandling i kommunalt regi, hvor også ambulante forløb beskrives.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektioner og direktioner har ansvaret for at ”Aftale om intravenøs behandling til borgere i kommunalt regi” og vejledningen distribueres og formidles til relevante afdelinger og klinikker.
  • Center-, afdelings- og klinikledelser er ansvarlige for, at principperne er kendte og følges i det enkelte center eller afdeling.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag