Paryk og anden hovedbeklædning, rettigheder og bestilling af

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At understøtte fælles procedurer i regionen for ansøgning om tilskud til paryk eller anden hovedbeklædning (hat, hue, kasket, turban eller tørklæde) i forbindelse med behandling, der medfører midlertidigt hårtab.

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedspersonale eller andre på Region Hovedstadens hospitaler, der er involveret i ansøgning om tilskud til paryk eller anden hovedbeklædning til patienter, hvor midlertidigt hårtab er en konsekvens af behandling.

Definitioner

Fremgangsmåde

Tilskud til paryk eller anden hovedbeklædning reguleres efter de regionale takster.

Baggrund

I 2008 vedtog direktørkredsen at ensrette tilskuddet til parykker i alle regioner til kr. 3.125 inkl. moms. Tilskuddet til parykker fremskrives årligt med den generelle pris- og lønudvikling (PL), se; ”Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil”.

I 2023 udregnes det regulerede tilskud til parykker til kr. 4.033,- inkl. moms.

I 2016 besluttede Sundhedsdirektørkredsen at ensrette tilskuddet til anden hovedbeklædning (hat, hue, kasket, turban eller tørklæde) i alle regioner til 1.350 kr. inkl. moms (2016 PL). Tilskuddet til anden hovedbeklædning fremskrives årligt med den generelle pris- og lønudvikling (PL), se; ”Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil”.

I 2023 udregnes det regulerede tilskud til anden hovedbeklædning til kr. 1.523,- inkl. moms.

Procedure for rekvisition

Der udleveres en information til patienten om rammer for bevilling af paryk samt en oversigt over, hvilke forhandlere som Region Hovedstadens hospitaler samarbejder med - se Bilag 1.

Desuden udfylder afdelingen en rekvisition til paryk eller anden hovedbeklædning til patienten inden behandlingens start, i underskrevet stand. På denne står beløbets størrelse med og hvortil rekvisitionen returneres. Se Bilag 2 a-f for hospitalsudgaver af rekvisitionen.

Praktiske forhold

Hvem kan få paryk eller anden hovedbeklædning?

  • Patienter med midlertidigt hårtab, i forbindelse med behandling, kemoterapibehandling, strålebehandling mm., kan få tilskud til paryk eller anden hovedbeklædning. Kun patienter med en korrekt udfyldt rekvisition fra afdelingen kan få tilskud til paryk eller anden hovedbeklædning. I forbindelse med information om behandling skal patienten orienteres om hårtabet og om muligheden for at få paryk eller anden hovedbeklædning – se Bilag 1.

Hvad er mulighederne?

  • Udgangspunktet er, at patienten får én paryk per år, men der kan ved særlige behov udleveres flere parykker. Patienter, der sveder meget eller som ikke tåler det syntetiske materiale, kan få parykken bomuldsforret. Paryk af ægte hår anbefales ikke. Parykker af ægte hår er vanskelige at sætte og at holde pæne. Ved særlige tilfælde f.eks. allergi, kan paryk af ægte hår ordineres.
  • Patienten har ret til at vælge anden hovedbeklædning i stedet for paryk. Dette kan være hat, hue, kasket, turban eller tørklæde.

Hvilke frisører/leverandører kan man vælge?

  • Rekvisitionen indeholder vejledning om køb af paryk samt en forhandlerliste over parykforhandlere, som Region Hovedstadens hospitaler samarbejder med.
  • Patienten kan dog frit vælge leverandør af paryk og dermed vælge at købe paryk hos andre forhandlere end dem, der er opgivet på rekvisitionen.

Hvordan bestilles paryk eller anden hovedbeklædning?

  • Alle patienter anbefales at tage til en parykmager, når de skal prøve paryk. Det anbefales at tage en pårørende med.
  • Det sundhedspersonale, som vejleder patienten om paryk eller anden hovedbeklædning, er ansvarlig for at udlevere afdelingens rekvisitionsseddel til patienten. Det er kun patienter, der har en korrekt udfyldt rekvisition fra deres behandlende afdeling, der kan få tilskud til paryk eller anden hovedbeklædning. Rekvisitionen skal være udfyldt med GLN (EAN) nummer, omkostningssted, patientlabel, afsnitsstempel samt dato og være underskrevet af den udleverende afdeling. En kopi af rekvisitionen lægges i patientens journal som dokumentation.
  • Hvis patienten bruger en forhandler, som Region Hovedstaden samarbejder med gælder følgende forløb: når patienten har besluttet hvilken forhandler, vedkommende vil benytte, henvender patienten sig til parykforhandleren med den underskrevne rekvisition. Rekvisitionssedlen skal patienten aflevere til parykmageren. Parykmageren sender regningen til den pågældende afdeling.
  • Hvis patienten ikke bruger en forhandler, som Region Hovedstaden samarbejder med gælder følgende forløb: når patienten har besluttet hvilken forhandler, vedkommende vil benytte, køber patienten parykken hos forhandleren. Patienten skal selv betale for parykken hos forhandleren. Patienten skal herefter sende eller indlevere dokumentation for købet, dvs. kvitteringen, til den behandlende afdeling og får af hospitalet tilbagebetalt beløbet.

Køb af paryk

  • Patienten kan købe én paryk for op til kr. 4.033,- inkl. moms (2023 priser). Hvis parykken er dyrere end dette beløb skal patienten selv betale det resterende beløb.
  • Beløbet dækker kun køb af paryk og ikke køb af andre varer såsom shampoo og balsam hos forhandleren.

Køb af anden hovedbeklædning (hat, hue, kasket, turban eller tørklæde)

  • Patienten kan i stedet for at købe en paryk vælge at købe anden hovedbeklædning (hat, hue, kasket, turban eller tørklæde) for op til kr. 1.523,- inkl. moms (2023 priser). Det vil sige, at patienten får tilskud til et ubegrænset antal hovedbeklædninger så længe det samlede beløb holder sig inden for det fastsatte maksimumsbeløb. Hvis hovedbeklædningen/-erne er dyrere end dette beløb, skal patienten selv betale det resterende beløb.
  • Anden hovedbeklædning kan ligeledes bestilles hos parykforhandleren.
  • Hvis patienten foretrækker at købe anden hovedbeklædning andre steder end hos en af de parykforhandlere, som Region Hovedstaden samarbejder med, sender eller indleverer patienten kvittering på købet til den behandlende afdeling.

Betaling af regning

  • For patienter, som har valgt at købe hos en af regionens samarbejdspartnere, bliver regningen sendt elektronisk fra leverandøren til hospitalet for den afdeling, som har udleveret rekvisitionen.
  • Patienter, der ønsker at anvende anden parykforhandler eller hovedbeklædningsforhandler end en af dem Region Hovedstaden har indgået aftale med, er selv ansvarlig for at fremsende dokumentation for købet, dvs. kvittering, til den behandlende afdeling. Hospitalets regnskabsafdeling sørger for at overføre beløbet til patientens NemKonto.

Klager eller feedback

  • Klager over en af Region Hovedstadens parykforhandlere kan indgives til Indkøbsafdelingen. Mail: ###EMAIL###
  • For spørgsmål kontakt Region Hovedstaden, Center for Sundhed, Enhed for Hospitalsplanlægning, ###ADRESSE###. Mail: ###EMAIL###

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektionen er ansvarlig for at formidle vejledningen til relevante afdelinger.
  • Det afsnit, der ordinerer behandlingen, er ansvarlig for, at patienten får udleveret en rekvisition og at denne er korrekt udfyldt.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag