At give anvisninger til, hvordan personalet kan:
Personale der deltager i pleje- og behandlingsprocedurer hos børn og unge i somatiske børneafdelinger, børnemodtagelser og børnekirurgiske afdelinger og i andre afdelinger, der har børn indlagt i Region Hovedstaden og Region Sjælland.
Mestring defineres generelt som coping, mastery. De strategier og fremgangsmåder en person eller familie anvender for at klare nye eller truende livssituationer; vurderes i forhold til, hvor adækvat personen eller familien reagerer, betinget af livserfaringer.
Mestringsstrategier er fysiske og psykologiske støttemetoder, der frigør barnets egne mestringsevner.
Mestringsstøttende interventioner har 2 komponenter - en fysisk og en psykologisk. Komponenterne supplerer hinanden og virkningen af de fysiske metoder er nøje forbundet med den psykologiske komponent i mestringsstøtten.
Man kan groft opdele de mestringsstøttende metoder i følgende 3 grupper:
Samarbejde: Det at lære barnet at samarbejde omkring de forskellige procedurer vil sige, at barnet får medindflydelse og selv hjælper til i situationen. Når barnet selv hjælper til, kan det foregå på mange niveauer. Eksempelvis kan det være, at barnet hjælper til ved at ligge stille under en undersøgelse, selv tager et plaster af, eller selv planlægger præcist, hvordan en pille skal tages. Forskellige situationer kan få barnet til at sige fra. Nogle børn bliver bange og utrygge, blot ved at skulle have målt blodtrykket. Andre børn bliver bange, når de skal have taget en blodprøve eller have fjernet et plaster. Procedurer, som for voksne virker simple og ufarlige, kan set med barnets øjne virke meget skræmmende og farlige. Det er vigtigt at finde ud af, hvordan barnet opfatter situationen, for det er barnets opfattelse, som afgør, hvordan barnet reagerer i situationen og hvilke efterreaktioner, barnet eventuelt får. Se bilag 1.
Frivillig fastholdelse: Der er tale om frivillig fastholdelse, når barnet efter aftale accepterer, at mor, far eller sundhedspersonale hjælper med f.eks. at holde armen stille. Når barnet arbejder sammen med voksne om at få hjælp til at blive holdt fast, får barnet oplevelse af kontrol over situationen. Barnets medindflydelse er med til at sikre barnets integritet.
Ufrivillig fastholdelse: Der er tale om ufrivillig fastholdelse, når barnet mod dets vilje fastholdes af forældre og/eller sundhedspersonale med det formål, at få barnet til at holde sig i ro under en pleje- og behandlingsprocedure.
Skab først tillid mellem barnet/forældrene og dig selv.
Præsentation, imødekommenhed, interesse/nærvær, anerkend og forstå barnets ængstelse, smerte og forældrenes situation - spørg ind. Indbyd barnet/forældrene til et teamwork.
Vurdér barnet i forhold til alder, udvikling, personlighed, tidligere erfaringer, kultur. Forældres forudsætninger.
Vurdering sker gennem samtale og observation.
Ofte vil du i en akut situation skulle gøre ovenstående meget hurtigt, men at skabe et imødekommende tillidsskabende forhold til barn og forældre sker på det personlige plan og kræver ikke ekstra tid.
Nedenfor stående aldersgruppering er vejledende, men ikke udtømmende. Husk, at mange børn regredierer i forbindelse med sygdom og indlæggelse.
Barnets oplevelser under udførelsen af en eller flere procedurer kan resultere i traumatiske efterreaktioner. Det kan ses som voldsomme erindringer, søvnforstyrrelser, sårbarhed, angst, frygt og vrede samt skyld- og selvbebrejdelse.
Barnet kan hjælpes til at bearbejde disse oplevelser gennem leg, tegninger og genfortællinger, dette vil styrke barnets mestring af situationen næste gang.
Barnet vil ofte benytte sig af symbolsprog. Støt barnet i dette.
Psykolog og pædagog kan med fordel inddrages i dette arbejde.
Alle oplevelser med børns mestring, både gode og mindre gode, skal dokumenteres i journalen.
Tværregionale dokumenter