Maksimale ventetider for patienter med iskæmisk hjertesygdom - håndtering og efterlevelse af reglerne om information og tilbud om behandling andre steder

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Genvej til indhold

  1. Vurdering af henvisning
  2. Kan de maksimale ventetider overholdes?
  3. Pligt til at informere patienten inden for 11 kalenderdage
  4. Når den maksimale frist for ventetider forventes overholdt
  5. Hvis ventetiderne er længere end de maksimale frister
  6. Sundhedsstyrelsen skal have besked, hvis patienten ønsker det
  7. Sundhedsstyrelsen undersøger behandlingsmuligheder andre steder
  8. Patienten kan selv finde et offentligt sygehus i udlandet
  9. Tilskud til behandling på privathospital her i landet eller i udlandet
  10. Sundhedsstyrelsen kan bestemme i særlige tilfælde
  11. Hvis ingen andre muligheder, da behandling snarest muligt
  12. Klageadgang til Styrelsen for Patientklager
  13. Transport, ophold, ledsagelse og udbetaling af tilskud
  14. Betaling for behandling på privathospitaler her i landet og hospitaler i udlandet
  15. Indberetning til Sundhedsstyrelsen om manglende overholdelse af maksimale ventetider

Formål

Vejledningen skal understøtte afdelingernes/klinikkernes overholdelse af de i lovgivningen fastsatte regler om maksimale ventetider og informationspligt overfor patienter, der henvises med visse iskæmiske hjertesygdomme. Reglerne fremgår af bekendtgørelse nr. 584 af 28. april 2015 om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen henvender sig til afdelings- og klinikledelser og personale, som er involveret i visitation, indkaldelse og registrering af patientforløbet. Afdelingerne/klinikkerne har efter bekendtgørelsen en række pligter til at informere patienter om de maksimale ventetider i forhold til livstruende iskæmisk hjertesygdom.

Reglerne om maksimale ventetider gælder for behandling, dog ikke forskningsmæssig og eksperimentel behandling. I en række tilfælde af iskæmisk hjertesygdom foreligger akut eller subakut livstruende tilstand. Da disse patienter kræver akut behandling, gælder vejledningen ikke i disse tilfælde. Vejledningen gælder således de elektive faser ved iskæmisk hjertesygdom, men kun nedenstående tilfælde hvor der vil være mulighed for revaskulariserende behandling.

Tilbage til top

Definitioner

Patientgrupper omfattet af maksimale ventetider:

  • Patienter, hvor der er påvist venstre hovedstammesygdom. Sygdommen skal være påvist ved koronararteriografi (KAG) udført på kardiologisk afdeling.
  • Patienter med dokumenteret ustabil angina pectoris, der forstås som angina pectoris smerter i hvile med samtidige forbigående ændringer på elektrokardiografi (EKG) eller stigninger i veldefinerede biokemiske markører i blodprøver.
  • Patienter med angina pectoris umiddelbart efter akut myokardieinfarkt (post-AMI-angina), der forstås som en tilstand, hvor en patient efter relevant behandling af akut koronart syndrom udvikler angina-smerter inden for 30 dage efter akut koronart syndrom. Såfremt der er tale om dokumenteret ustabil angina pectoris gælder maksimale ventetider herfor.

Udover borgere med bopæl i Region Hovedstaden gælder regionens pligter efter bekendtgørelsen desuden følgende personer, der opholder sig i regionen:

  • Personer med bopæl på Færøerne eller i Grønland, der opholder sig her i landet pga. skole eller i uddannelsesmæssigt øjemed.
  • Udlændinge, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, og har opnået godkendelse af afholdelsen af udgifter til behandling fra Udlændingeservice.
  • Personale ved diplomatiske og konsultære repræsentationer her i landet og deres familiemedlemmer, og som er fuldt ud skattepligtige i Danmark.
  • Udsendte personer, hvis ophold her i landet er reguleret i aftaler om retsstillingen for styrker eller militære hovedkvarterer, som Danmark har tiltrådt, og deres familiemedlemmer, og som er fuldt ud skattepligtige i Danmark.
  • Personer med bopæl i et andet EU/EØS-land, der har planlagt et længerevarende midlertidigt ophold i Danmark.
  • Personer med bopæl i et andet EU/EØS-land, og som arbejder i Danmark (grænsegænger).
  • Søfarende, der er forhyret med dansk skib, samt disses medsejlende ægtefæller og børn har ret til ydelser efter loven under tjenesteforholdet og i umiddelbar tilknytning hertil.

Herudover desuden:

  • Fritvalgspatienter fra andre regioner med mindre afdelingen/klinikken straks efter modtagelsen af henvisningen har meddelt patienten, den henvisende læge eller det henvisende hospital, at afdelingen/klinikken ikke kan undersøge og behandle patienten inden for de maksimale frister for ventetider.

Lovbundne maksimale frister for ventetider for visse tilstande ved iskæmisk hjertesygdom:

Ved påvist venstre hovedstammesygdom:

  • 10 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til revaskularisering og senest 14 kalenderdage fra den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning med diagnosen venstre hovedstammesygdom stillet ved koronararteriografi, til den dato hospitalet har tilbudt at udføre revaskularisering.

Ved dokumenteret ustabil angina pectoris:

  • 14 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til den konkrete behandling, til den dato hospitalet har tilbudt at gennemføre revaskulariseringen og senest i alt 21 kalenderdage fra den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning efter afsluttet udredning til den dato hospitalet har tilbudt at udføre revaskularisering.

Ved stabil angina pectoris umiddelbart efter akut myokardieinfarkt (post-AMI-angina):

  • 21 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til den konkrete behandling, til den dato hospitalet har tilbudt at gennemføre revaskularisering og senest i alt 35 kalenderdage til den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning efter afsluttet udredning til den dato hospitalet har tilbudt at udføre revaskularisering.

Tidsfristerne beregnes fra og med dagen efter, at hospitalet har modtaget henvisningen, eller patienten har afgivet informeret samtykke.

Ventetiderne kan og skal fraviges, hvis hensynet til en patients helbredstilstand tilsiger det (se nærmere længere nede).

Også de patienter, hvor afdelingen/klinikken selv har forestået diagnosticeringen af en af de tre ovennævnte sygdomstilstande, er omfattet af reglerne om maksimale ventetider for behandling for visse tilstande ved iskæmisk hjertesygdom.

Henvisning, opgørelse og dokumentationen for hospitalets/afdelingens/klinikkens overholdelse af de maksimale ventetider og bestemmelserne i bekendtgørelsen:

De maksimale ventetider til revaskulering gælder behandling på samme hospital, og når det foregår på forskellige hospitaler.

De kan opgøres fra to starttidspunkter:

  • Fra den dato, hvor et hospital modtager henvisning af en patient, som opfylder bekendtgørelsens anvendelsesområde fra en alment praktiserende læge, en praktiserende speciallæge eller fra en hospitalsafdeling og situationer, der sidestilles med modtagelse af en henvisning.
  • Fra den dato hvor en patient giver informeret samtykke til behandling.

Den dag, hvor hospitalet modtager henvisning til behandling af venstre hovedstammesygdom påvist ved KAG, dokumenteret ustabil angina pectoris eller anginasmerter inden for 30 dage efter akut koronart syndrom eller, hvor patienten giver informeret samtykke til en behandling, er at betragte som dag 0. Ventetiderne opgøres i kalenderdage.

Den samlede varighed af hele behandlingsforløbet skal være inden for en lægefaglig forsvarlig tidsramme, og der kan derfor efter en konkret lægefaglig vurdering være tale om, at patienten skal tilbydes behandling hurtigere end de maksimale ventetider.

Overholdelse af de maksimale ventetider skal dokumenteres i patientjournalen, således at følgende datoer registreres:

  • Dato for modtagelse af henvisning
  • Dato for udført KAG
  • Tilbudt dato for udførelse af revaskularisering
  • Dato for udført revaskularisering (enten PCI eller CABG)

Desuden skal det journaliseres i patientens journal, hvis:

  • Patienten ikke ønsker at blive behandlet på en tilbudt tid, som ligger inden for de maksimale ventetider
  • Patienten afviser afdelingens/klinikkens tilbud om en behandlingstid inden for de maksimale ventetider.
  • Behandlingen må udskydes, fordi hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger det.
  • Patienten afviser tilbud om henvisning til et andet sted her i landet eller i udlandet, hvor patienten kan behandles inden for de i lovgivningen fastsatte maksimale ventetider.
  • Patienten ikke ønsker, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen i tilfælde, hvor den maksimale ventetid af kapacitetsmæssige årsager ikke kan overholdes.

Opgørelse af maksimale ventetider for visse hjertesygdomme

  1. Ved påvist venstre hovedstammesygdom:

    Tid fra ”modtaget henvisning for venstre hovedstamme sygdom konstateret ved koronararteriografi” til ”tilbudt dato for udførelse af revaskularisering” er 14 kalenderdage.

    Datoen for modtaget henvisning er dag 0. Hospitalet skal tilbyde patienten revaskularisering senest dag 14. Hospitalet skal i øvrigt tilbyde udførelse af revaskularisering senest dag 10 i forhold til, at patienten har givet samtykke til den konkrete behandling dag 0.
  2. Dokumenteret ustabil angina pectoris:

    Tid fra ”modtaget henvisning efter afsluttet udredning for ustabil angina pectoris” til ”tilbudt dato for udførelse af revaskularisering” er 21 kalenderdage.

    Datoen for modtaget henvisning er dag 0. Hospitalet skal tilbyde patienten revaskularisering senest dag 21. Hospitalet skal i øvrigt tilbyde udførelse af revaskularisering senest dag 14 i forhold til, at patienten har givet samtykke til den konkrete behandling dag 0.
     
  3. Stabil angina pectoris inden for 30 dage efter myokardieinfarkt:

    Tid fra ”modtaget henvisning efter afsluttet udredning ved stabil angina pectoris efter akut koronart syndrom” til ”tilbudt dato for udførelse af revaskularisering” er 35 kalenderdage.

    Datoen for modtaget henvisning er dag 0. Hospitalet skal tilbyde patienten koronararteriografi og revaskularisering senest dag 35. Hospitalet skal i øvrigt tilbyde udførelse af revaskularisering senest dag 21 i forhold til, at patienten har givet samtykke til den konkrete behandling dag 0.

Hensynet til patientens helbredstilstand og ønsker

Reglerne om de maksimale ventetider gælder ikke, hvis hensyn til patientens helbredstilstand tilsiger, at behandlingen skal udskydes. Der kan for eksempel være tale om, at patienten har en anden samtidig sygdom (komorbiditet), som skal stabiliseres eller behandles, før det er lægefagligt forsvarligt at tilbyde behandling for patientens hjertesygdom. Der skal i alle tilfælde fortages en løbende lægefaglig revurdering af patientens tilstand og forhold således, at der kan gives tilbud om behandling m.v. inden for reglerne om maksimale ventetider, når patientens helbredstilstand tillader det.

Hvis en patient ikke ønsker behandling på en tilbudt tid, som ligger inden for de maksimale ventetider, har patienten ikke ret til at få en ny tid inden for den maksimale ventetid. Patienten skal dog tilbydes en ny tid hurtigst muligt.

Såfremt patienten ikke behandles inden for den maksimale ventetid, fordi hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger det, eller fordi patienten ønsker, skal det dokumenteres i patientens journal.

Forholdet mellem bekendtgørelsens regler og reglerne om udredningsret og udvidet frit sygehusvalg

Retten til hurtig udredning følger af sundhedslovens § 82 b, jf. tillige § 14 i bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling m.v., og fastlægger en ydelsespligt for bopælsregionen til at sikre udredning inden for 1 måned, såfremt det er fagligt muligt. Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1 måned, skal patienten modtage en plan for det videre udredningsforløb. Reglerne om maksimale ventetider har forrang således, at patienten altid skal tilbydes behandling inden for de maksimale ventetider, med mindre, at hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet

Reglerne om maksimale ventetider har ligeledes forrang for reglerne om udvidet frit sygehusvalg (sundhedslovens § 87 og § 19 bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling m.v.), når reglerne overlapper. Det udvidede frie sygehusvalg følger af Sundhedslovens § 87 og sygehusbekendtgørelsens § 14, stk. 2 og § 19. Herefter kan en patient have ret til at få hele eller dele af sin udredning og/eller sin behandling foretaget på et privathospital, hvis regionen ikke kan tilbyde patienten udredning inden for 20 dage eller behandling inden for 30 dage. Bopælsregionen skal således tilbyde patienten behandling inden for de maksimale ventetider medmindre, at hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Vurdering af henvisning

Den visiterende læge vurderer, om der er tale om en patient med iskæmisk hjertesygdom omfattet af reglerne for maksimale ventetider for patienter med livstruende sygdomme.

Hvis det efter lægelig visitation vurderes, at henvisningens oplysninger er ufuldstændige i forhold til korrekt visitation eller det vurderes, at der skal henvises til et andet hospital, skal henvisningen uden unødig forsinkelse og sædvanligvis førstkommende hverdag efter modtagelse af henvisning, returneres til henvisende læge eller videresendes til det relevante hospital.

Tilbage til top

2. Kan de maksimale ventetider overholdes?

I de tilfælde, hvor behandlingen ikke kan tilbydes inden for de i lovgivningen fastsatte frister, har afdelingen/klinikken med patientens samtykke pligt til at undersøge hvilke andre steder, der kan foretage behandling inden for de fastsatte frister og tilbyde patienten henvisning dertil.

Kan behandlingen ikke tilbydes nogen steder inden for de fastsatte frister, har afdelingen/klinikken pligt til at tilbyde patienten at kontakte Sundhedsstyrelsen.

Hvis patienten ikke ønsker at modtage dette tilbud, men i stedet ønsker behandling på en dato, der ligger ud over den maksimale ventetid, skal dette og patientens samtykke hertil dokumenteres i journalen.

Tilbage til top

3. Pligt til at informere patienten inden for 11 kalenderdage

Senest 11 kalenderdage efter modtagelsen af henvisningen skal hospitalet meddele patienten, om vedkommende kan tilbydes behandling inden for den fastsatte maksimale ventetid enten i afdelingen/klinikken eller på et andet hospital i regionen, og i bekræftende fald skal datoen for behandlingen oplyses. Dato for informationen skal registreres i patientens journal.

I de tilfælde, hvor hospitalet ikke kan overholde fristerne, skal det tydeligt fremgå af hospitalets indkaldelsesbreve til patienterne, at man tilbyder at henvise patienten til et andet offentligt hospital, privathospital eller hospital i udlandet, som kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider.

Tilbage til top

4. Når den maksimale frist for ventetider forventes overholdt

Afdelingen/klinikken tilbyder patienten en dato for revaskularisering inden for de lovbundne maksimale ventetider.

Hvis patienten afviser en tid til behandling inden for de maksimale frister for ventetider, har patienten ikke ret til at få en anden tid inden for de maksimale ventetider. I denne situation anses reglerne om maksimale ventetider som overholdt. Patienten skal tilbydes behandling hurtigst muligt derefter.

Tilbage til top

5. Hvis ventetiderne er længere end de maksimale frister

Hvis det hospital, der har modtaget henvisningen, eller et andet hospital i regionen ikke kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider, skal patienten informeres herom. Når patienten samtykker til det, skal afdelingen/klinikken tilbyde viderehenvisning til et andet hospital i en anden region, et privathospital eller et hospital i udlandet. Dato for patientens samtykke samt , at patienten accepterer tilbuddet om viderehenvisning skal dokumenteres i patientens journal.

Et offentligt hospital i en anden region
Hvis ingen afdeling/klinik i Region Hovedstaden kan overholde de maksimale ventetider, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke undersøge, om der er et hospital i en af de andre regioner, der kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider. Hvis det er tilfældet, skal patienten informeres om dette og tilbydes viderehenvisning dertil.

Privat hospital her i Danmark
Hvis ingen offentlige hospitaler kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke undersøge, om der er et privathospital i Danmark, som kan tilbyde patienten en tid inden for de maksimale ventetider. Privathospitalet skal være godkendt af Sundhedsstyrelsen til at foretage revaskularisering, jf. Sundhedsstyrelsens specialevejledning. Hvis det er tilfældet, må afdelingen/klinikken indgå en ad hoc aftale med det pågældende privathospital, og patienten skal informeres herom og tilbydes viderehenvisning dertil.
Hvis patienten henvises til et privathospital her i landet, skal hospitalets direktion orienteres om dette.

Hospital i udlandet
Hvis det ikke er muligt at tilbyde en patient en tid til behandling inden for de maksimale ventetider på et af regionens egne hospitaler, et hospital i en anden region eller på et privathospital, skal afdelingen/klinikken undersøge med patientens samtykke tilbyde henvisning til et hospital i udlandet inden for de maksimale tidsfrister. I dette tilfælde må afdelingen/klinikken indgå en ad hoc aftale med det pågældende hospital i udlandet, og patienten skal informeres herom og tilbydes viderehenvisning dertil.

Hvis patienten henvises til et hospital i udlandet, skal hospitalets direktion orienteres om dette.

Hvis patienten afviser tilbud om viderehenvisning
Hvis patienten ikke henvender sig med henblik på viderehenvisning eller ønsker at tage imod  afdelingens/klinikkens tilbud om viderehenvisning til behandling et andet sted inden for de maksimale frister, anses bekendtgørelsens bestemmelser for overholdt. I så fald skal patienten tilbydes den hurtigst mulige behandlingstid.

Tilbage til top


6. Sundhedsstyrelsen skal have besked, hvis patienten ønsker det

Kan patienten hverken tilbydes behandling inden for de maksimale frister på regionens egne hospitaler eller et hospital i en anden region, et privathospital her i landet eller et hospital i udlandet, skal afdelingen/klinikken straks give Sundhedsstyrelsen besked om dette på e-mail adressen ###EMAIL###, hvis patienten ønsker det.

Afdelingen/klinikken skal samtidig orientere hospitalets direktion om indberetningen til Sundhedsstyrelsen.

Hospitalsdirektionen skal med det samme orientere Center for Sundhed herom pr. mail på e-mailadressen: ###EMAIL###

Hvis patienten ønsker, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen, er bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider overholdt. Der skal således ikke foretages indberetning til Sundhedsstyrelsen, og der skal ikke ske indberetning til Sundhedsstyrelsen efter punkt 15.

Hvis patienten afviser tilbuddet om, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen, er bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider ligeledes overholdt. I det tilfælde må patienten tilbydes den hurtigst mulige behandlingstid.

Tilbage til top

7. Sundhedsstyrelsen undersøger behandlingsmuligheder andre steder

Hvis patienten ønsker det, skal Sundhedsstyrelsen om muligt henvise patienten til behandling på et hospital i en anden region, et privathospital eller et hospital i udlandet indenfor den fastsatte maksimale ventetid.

Sundhedsstyrelsen skal meddele patienten, om styrelsen kan henvise patienten indenfor den maksimale ventetid og i bekræftende fald oplyse en dato for behandlingen.

Tilbage til top

8. Patienten kan selv finde et offentligt sygehus i udlandet

Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan tilvejebringe et behandlingstilbud, skal styrelsen meddele dette til patienten og informere patienten om retten til selv at finde et offentligt hospital i udlandet.

Hvis patienten finder et offentligt hospital i udlandet, henviser Sundhedsstyrelsen patienten dertil. Forud herfor skal der foreligge et skriftligt behandlingstilbud med oplysning om priser og dato for behandlingens begyndelse fra det pågældende offentlige hospital i udlandet, som styrelsen skal godkende.

Hvis regionen eller Sundhedsstyrelsen kan tilbyde patienten behandling på et tidligere tidspunkt end behandlingen på det offentlige hospital i udlandet, bortfalder patientens ret til at blive behandlet på det offentlige hospital i udlandet.

Tilbage til top

9. Tilskud til behandling på privathospital her i landet eller i udlandet

Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan tilvejebringe et behandlingstilbud indenfor den fastsatte maksimale ventetid, skal regionen yde et tilskud til behandlingen, hvis patienten selv kan finde et privat hospital her i landet eller i udlandet, der kan behandle patienten. Sundhedsstyrelsen skal informere patienten om retten til selv at finde et behandlingssted.

Forud herfor skal foreligge et skriftligt behandlingstilbud med oplysning om priser og dato for behandlingens begyndelse fra det pågældende privathospital, som Sundhedsstyrelsen skal godkende.

Der kan ikke ydes tilskud til behandling på et privathospital, hvis behandlingen finder sted senere end den behandling, som Sundhedsstyrelsen har tilvejebragt. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til alternativ behandling eller til behandling, der har forskningsmæssig eller eksperimentel karakter.

Tilskuddet skal udbetales, når behandlingen har fundet sted.

Tilbage til top

10. Sundhedsstyrelsen kan bestemme i særlige tilfælde

I de tilfælde, hvor der på ingen anden måde kan tilvejebringes et behandlingstilbud, kan Sundhedsstyrelsen i særlige tilfælde pålægge et offentligt hospital at varetage behandlingen af patienten, hvis Sundhedsstyrelsen skønner, at hospitalet er i stand til det uden væsentlige ulemper.

Tilbage til top

11. Hvis ingen andre muligheder, da behandling snarest muligt

Kan eller ønsker patienten ikke selv at finde et sted, skal regionen og Sundhedsstyrelsen henvise patienten til behandling snarest muligt.

Tilbage til top

12. Klageadgang til Styrelsen for Patientklager

Patienten kan klage til Styrelsen for Patientklager over manglende overholdelse af reglerne om maksimale ventetider.

Styrelsen for Patientklager skal modtage klagen senest fire uger efter, at patienten fik en afgørelse. Hvis patienten ikke har fået en afgørelse, beregner Styrelsen for Patientklager fristen på fire uger fra den dag, hvor patienten fik at vide eller blev opmærksom på, at der kan klages til Styrelsen for Patientklager.

Tilbage til top

13. Transport, ophold, ledsagelse og udbetaling af tilskud

Region Hovedstadens Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg i Center for Sundhed varetager opgaverne vedrørende transport, ophold og ledsagelse af patienter med livstruende sygdomme, der henvises til behandling uden for regionen og privathospitaler, mens Region Hovedstadens rejsebestilling på Bornholms Hospital varetager opgaverne for patienter, der henvises til behandling i udlandet.

Rejsebestillingen sørger desuden for blanket E112 (S2) ved henvisning til behandling i et andet EU/EØS-land.

Endelig vil det være Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg, der varetager udbetaling af tilskud til patienter vedrørende behandling, som de med godkendelse fra Sundhedsstyrelsen har fået foretaget på et privat hospital her i landet. Hvis en patient henvises til behandling på et hospital i udlandet, vil det enten være Sundhedsstyrelsen eller rejsebestillingen, der varetager udbetalingen af tilskud.

Tilbage til top

14. Betaling for behandling på privathospitaler her i landet og hospitaler i udlandet

Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg varetager betaling af behandling på privathospitaler her i landet. Hvis en patient henvises til behandling på et hospital i udlandet, vil det enten være Sundhedsstyrelsen eller rejsebestillingen, der varetager betaling af behandlingen.

Tilbage til top

15. Indberetning til Sundhedsstyrelsen om manglende overholdelse af maksimale ventetider

Regionen skal foretage indberetning til Sundhedsstyrelsen i de tilfælde, hvor regionen ikke har overholdt bekendtgørelsen om maksimale ventetider for kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.

Afdelingerne/klinikkerne skal derfor til hospitalsdirektion oplyse de tilfælde, hvor bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider ikke er efterlevet. De i bekendtgørelsen angivne tider kan godt være overskredet samtidig med at bekendtgørelsen er overholdt, hvis f.eks. hensyn til patientens helbredstilstand har tilsagt noget andet, eller hvis patienten har afvist et tilbud om henvisning til hospital i anden region.

Hver hospitalsdirektion indsender hver måned ét samlet udfyldt skema for det pågældende hospital. Der skal samtidig medsendes en underskreven erklæring fra hospitalsdirektionen, som erklærer rigtigheden af oplysningerne.

Deadline for indberetning er den ottende i den efterfølgende måned kl. 12.00. Hvis den ottende ligger i weekenden er deadline den efterfølgende mandag kl. 12.00. Det betyder eksempelvis, at skemaet for april skal indsendes senest tirsdag den 8. maj kl. 12.00. Indberetningsskemaet for hjertesygdom er vedlagt som bilag 1.

En hændelse registreres for den måned inden for hvilken hændelsen skulle være fundet sted.

I skemaet skal følgende oplyses:

  1. Den måned og årstal, hvor den pågældende hændelse er afsluttet
  2. Hvilket hospital og afdeling, som indberetter hændelsen
  3. Den hjertesygdom, som patienten behandles for
  4. Hvilken maksimal ventetid, som regionen ikke har kunnet overholde
  5. Hvor mange dage de maksimale ventetider er overskredet
  6. Om patientens diagnose er blevet be- eller afkræftet
  7. I kolonne fem beskrives med fri tekst årsagen til, hvorfor bekendtgørelsen om de maksimale ventetider ikke er overholdt
  8. Om patienten er blevet informeret om sine rettigheder i forbindelse med overskridelsen af bekendtgørelsen
  9. Om patienten fik tilbudt behandling et andet sted inden for ventetiden
  10. Hvilke tiltag, der er igangsat for at sikre, at der ikke sker lignende hændelser igen

Der skal indsendes et tomt skema, hvis der er fuld overholdelse af bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider.

Ved hver afrapportering til Koncerndirektionen skal der følge en underskrift fra hospitalsdirektionen, som erklærer rigtigheden af oplysningerne. Underskriften skal indsendes sammen med det månedlige indberetningsskema.

Procedure om information og dokumentation ved overskridelse

Hvis bekendtgørelsen om maksimale ventetider ikke er overholdt, skal patienten altid informeres. I tilfælde af, at patienten ikke er blevet informeret eksempelvis via et indkaldelsesbrev, skal patienten kontaktes enten telefonisk eller via brev, hvor patienten informeres om sine rettigheder. Uanset om afdelingen/klinikken vælger at informere patienten telefonisk eller via brev skal det dokumenteres i patientens journal.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektionerne har det overordnede ansvar for at påse, at afdelingerne/klinikkerne efterlever reglerne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider for bl.a. patienter med livstruende hjertesygdomme. Hospitalsdirektionerne har også ansvaret for at indberette manglende overholdelse af bestemmelserne i bekendtgørelsen og de tilfælde, hvor Sundhedsstyrelsen kontaktes, indberettes dette til Center for Sundhed.
  • Afdelings- og klinikledelserne har ansvaret for, at patienterne modtager information om ventetider på behandling for iskæmisk hjertesygdom, at undersøge mulighederne for behandling her i landet eller i udlandet inden for de maksimale ventetider, og at patienterne tilbydes viderehenvisning til et andet sted, hvis behandling ikke kan tilbydes inden for de lovbundne frister for maksimale ventetider, der gælder for særlige tilstande ved iskæmisk hjertesygdom. Endvidere har afdelings- og klinikledelserne ansvaret for at kontakte Sundhedsstyrelsen, når patienten ikke kan blive tilbudt en tid til behandling inden for de maksimale ventetider på et andet hospital enten i Region Hovedstaden, en af de øvrige regioner, på et privathospital eller et hospital i udlandet, og patienten ønsker det.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag