Vejledningen skal understøtte afdelingernes/klinikkernes overholdelse af de i lovgivningen fastsatte regler om maksimale ventetider og informationspligt overfor patienter, hvor der er konstateret eller er mistanke om livstruende kræftsygdom. Reglerne fremgår af bekendtgørelse nr. 584 af 28. april 2015 om maksimale ventetider ved med behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.
Vejledningen henvender sig til afdelings- og klinikledelser og personale, som er involveret i visitation, indkaldelse og registrering af patientforløbet.
Afdelingerne/klinikkerne på regionens hospitaler har efter bekendtgørelsen en række pligter til at informere patienter om ventetid i forhold til kræftsygdomme på nær kræftsygdomme, som kræver knoglemarvstransplantation samt hudkræft, som ikke er modermærkekræft
Reglerne om maksimale ventetider gælder for henholdsvis udredning og behandling herunder onkologisk efterbehandling, dog ikke forskningsmæssig og eksperimentel behandling.
Der skal i alle tilfælde foretages en løbende lægefaglig revurdering af patientens tilstand og forhold, således at der kan gives tilbud om behandling m.v. inden for reglerne om maksimale ventetider, når patientens helbredstilstand tillader det. Desuden kan der efter en konkret lægefaglig vurdering være tale om, at patienten skal tilbydes undersøgelse eller behandling hurtigere end de maksimale ventetider, f.eks. ved tilfælde af akut blodkræft (leukæmi).
Herudover desuden:
Udredning ved mistanke om kræft:
Operation efter afsluttet udredning:
Medicinsk behandling, som er initialbehandling:
Strålebehandling, som er initialbehandling:
Medicinsk behandling eller strålebehandling efter initialbehandling:
Ventetiden kan og skal fraviges, hvis hensynet til en patients helbredstilstand tilsiger det (se nærmere længere nede).
De maksimale ventetider gælder ved udredning og behandling på samme hospital, og når det foregår på forskellige hospitaler.
De kan opgøres fra to starttidspunkter:
Den dag, hvor hospitalet har modtaget henvisning til udredning eller behandling, eller patienten giver informeret samtykke til en behandling, er at betragte som dag 0. Ventetiderne opgøres i kalenderdage.
Tidspunktet for erkendelse eller mistanke er at sidestille med modtagelse af henvisning fra en læge.
Beslutning ved en multidisciplinær team konference (MDT) om konkret behandlingstilbud til en patient er at sidestille med modtagelse af henvisning til behandling. Dette gælder også, hvis den multidisciplinære team konference (MDT) finder sted mellem to afdelinger på to eller flere forskellige hospitaler.
Den samlede varighed af hele behandlingsforløbet skal være inden for en lægefagligt forsvarlig tidsramme, og der kan derfor efter en konkret lægefaglig vurdering være tale om, at patienten skal tilbydes undersøgelse eller behandling hurtigere end de maksimale ventetider f.eks. ved tilfælde af akut blodkræft (leukæmi).
Overholdelse af de maksimale ventetider skal dokumenteres i patientjournalen således, at følgende datoer registreres:
Desuden skal det journaliseres i patientens journal, hvis patienten:
Opgørelse af maksimale ventetider
Reglerne om de maksimale ventetider gælder ikke, hvis hensyn til patientens helbredstilstand tilsiger, at undersøgelse og behandling skal udskydes. Der kan f.eks. være tale om, at patienten har en anden samtidig sygdom (komorbiditet), som skal stabiliseres eller behandles, før det er lægefagligt forsvarligt at tilbyde behandling for patientens kræftsygdom. Der skal i alle tilfælde fortages en løbende lægefaglig revurdering af patientens tilstand og forhold således, at der kan gives tilbud om behandling m.v. inden for reglerne om maksimale ventetider, når patientens helbredstilstand tillader det.
Hvis en patient ikke ønsker udredning eller behandling på en tilbudt tid, som ligger inden for de maksimale ventetider, har patienten ikke ret til at få en ny tid inden for den maksimale ventetid. Patienten skal dog tilbydes en ny tid hurtigst muligt. Har patienten ønsket udsættelse af en eller flere dele af forløbet gælder reglerne om maksimale ventetider for de øvrige dele af patientforløbet.
Såfremt patienten ikke behandles inden for den maksimale ventetid, fordi hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger det, eller fordi patienten ønsker, skal det dokumenteres i patientens journal.
Sundhedsstyrelsens pakkeforløbsbeskrivelser er faglige rettesnore, der definerer et standardforløb. Reglerne om maksimale ventetider har forrang, således at patienten altid skal tilbydes behandling indenfor de maksimale ventetider medmindre hensyn til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet og uagtet, at en pakkeforløbsbeskrivelse beskriver en standardforløbstid, der er længere end den maksimale ventetid. Retten til hurtig udredning følger af sundhedslovens § 82 b, jf. tillige § 14 i bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling m.v., og fastlægger en ydelsespligt for bopælsregionen til at sikre udredning inden for 1 måned, såfremt det er fagligt muligt. Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1 måned, skal patienten modtage en plan for det videre udredningsforløb. Reglerne om maksimale ventetider har forrang således, at patienten altid skal tilbydes behandling inden for de maksimale ventetider med mindre, at hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet. Reglerne om maksimale ventetider har ligeledes forrang for reglerne om udvidet frit sygehusvalg (sundhedslovens § 87 og § 19 bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling m.v.), når reglerne overlapper. Det udvidede frie sygehusvalg følger af Sundhedslovens §87 og sygehusbekendtgørelsens §14, stk. 2 og § 19. Herefter kan en patient have ret til at få hele eller dele af sin udredning og/eller sin behandling foretaget på et privathospital, hvis regionen ikke kan tilbyde patienten udredning inden for 20 dage eller behandling inden for 30 dage. Bopælsregionen skal således tilbyde patienten behandling inden for de maksimale ventetider medmindre, at hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet.
Den visiterende læge vurderer, om der er tale om en patient, hvor der er konstateret kræft eller om, der er mistanke om kræft.
Hvis det efter lægelig visitation vurderes, at henvisningens oplysninger er ufuldstændige i forhold til korrekt visitation, eller det vurderes, at der skal henvises til et andet hospital, skal henvisningen uden unødig forsinkelse, og sædvanligvis førstkommende hverdag efter modtagelse af henvisning, returneres til henvisende læge eller videresendes til det relevante hospital.
Ved erkendt kræft eller mistanke om kræft vurderes om afdelingen/klinikken kan:
I de tilfælde, hvor forundersøgelse eller behandling ikke kan tilbydes inden for de i lovgivningen fastsatte frister, har afdelingen/klinikken, når patientens samtykker til det, pligt at undersøge hvilke andre steder, der kan foretage forundersøgelse eller behandling inden for de fastsatte frister, og tilbyde patienten henvisning dertil.
Kan forundersøgelsen eller behandlingen ikke tilbydes nogen steder inden for de fastsatte frister, har afdelingen/klinikken pligt til at tilbyde patienten at kontakte Sundhedsstyrelsen.
Hvis patienten ikke ønsker at modtage dette tilbud, men i stedet ønsker forundersøgelse eller behandling på en dato, der ligger ud over den maksimale ventetid, skal dette samt patientens samtykke hertil dokumenteres i patientens journal.
Senest 11 kalenderdage efter modtagelsen af henvisningen skal hospitalet oplyse patienten, om patienten kan tilbydes forundersøgelse eller behandling inden for den fastsatte maksimale ventetid enten i afdelingen/klinikken eller på et andet hospital i regionen, og i bekræftende fald skal datoen for forundersøgelsen/behandlingen oplyses. Dato for informationen skal registreres i patientens journal.
I de tilfælde, hvor hospitalet ikke kan overholde fristerne, skal det tydeligt fremgå af hospitalets indkaldelsesbreve til patienterne, at man tilbyder at henvise patienten til et offentligt hospital i en anden region, privathospital eller hospital i udlandet, som kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider.
Afdelingen/klinikken indkalder patienten til forundersøgelse eller behandling og samtidig informerer patienten om, at afdelingen/klinikken forventer at kunne undersøge og behandle inden for de lovbundne maksimale frister for ventetider.
Hvis patienten afviser en tid til forundersøgelse eller behandling inden for de maksimale frister for ventetider, har patienten ikke ret til at få en anden tid inden for de maksimale ventetider. I denne situation anses reglerne om maksimale ventetider for overholdt. Patienten skal tilbydes behandling hurtigst muligt derefter.
Hvis det hospital, der har modtaget henvisningen af en patient, eller et andet hospital i regionen ikke kan tilbyde udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider, skal patienten informeres herom. Når patienten samtykker til dette, skal afdelingen/klinikken tilbyde viderehenvisning til et andet hospital i en anden region, et privathospital eller et hospital i udlandet. Dato for patientens samtykke samt dato for, at patienten accepterer tilbuddet om viderehenvisning skal dokumenteres i patientens journal.
Hvis ingen hospitaler i Region Hovedstaden kan overholde de maksimale ventetider, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke undersøge om et hospital i en af de andre regioner, der kan tilbyde udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider. Hvis det er tilfældet, skal patienten informeres om dette og tilbydes viderehenvisning dertil.
Hvis ingen offentlige hospitaler kan tilbyde udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke undersøge, om der er et privathospital i Danmark, som kan tilbyde patienten en tid inden for de maksimale ventetider. Privathospitalet skal være godkendt af Sundhedsstyrelsen til at foretage undersøgelse og behandling af den kræftsygdom, som patienten er henvist for. Hvis det er tilfældet, må afdelingen/klinikken indgå en ad hoc aftale med det pågældende privathospital, og patienten skal informeres herom og tilbydes viderehenvisning til privathospitalet.
Hvis patienten henvises til et privathospital her i landet, skal hospitalets direktion orienteres om dette.
Hvis det ikke er muligt at tilbyde en patient en tid til udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider på et af regionens egne hospitaler, et hospital i en anden region eller på et privathospital, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke tilbyde henvisning til et hospital i udlandet inden for de fastsatte tidsfrister. I dette tilfælde, må afdelingen/klinikken indgå en ad hoc aftale med det pågældende hospital i udlandet, og patienten skal informeres herom og tilbydes viderehenvisning til hospitalet i udlandet.
Hvis patienten henvises til et hospital i udlandet skal hospitalets direktion orienteres om dette.
Hvis patienten ikke henvender sig med henblik på viderehenvisning eller ønsker at tage imod afdelingens/klinikkens tilbud om viderehenvisning til behandling et andet sted inden for de maksimale ventetider, anses bekendtgørelsens bestemmelser for overholdt. I så fald skal patienten tilbydes den hurtigst mulige behandlingstid.
Kan patienten hverken tilbydes udredning eller behandling inden for de maksimale frister på regionens egne hospitaler eller et hospital i en anden region, et privathospital her i landet eller et hospital i udlandet, skal afdelingen/klinikken straks give Sundhedsstyrelsen besked om dette på e-mailadressen: ###EMAIL###, hvis patienten ønsker det. Afdelingen/klinikken skal samtidig orientere hospitalets direktion om indberetningen til Sundhedsstyrelsen.
Hospitalsdirektionen skal med det samme orientere Center for Sundhed herom pr. mail på e-mailadressen: ###EMAIL###
Hvis patienten ønsker, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen er bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider overholdt, og der skal ikke ske indberetning til Sundhedsstyrelsen efter punkt 15.
Hvis patienten afviser tilbuddet om, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen, er bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider ligeledes for overholdt. I givet fald må patienten tilbydes den hurtigst mulige behandlingstid.
Hvis patienten ønsker det, skal Sundhedsstyrelsen om muligt henvise patienten til behandling på et hospital i en anden region, et privathospital eller et hospital i udlandet inden for den fastsatte maksimale ventetid.
Sundhedsstyrelsen skal meddele patienten, om styrelsen kan henvise patienten inden for den maksimale ventetid og i bekræftende fald oplyse en dato for behandlingen.
Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan tilvejebringe et behandlingstilbud, skal styrelsen meddele dette til patienten og informere patienten om retten til selv at finde et offentligt hospital i udlandet.
Hvis patienten finder et offentligt hospital i udlandet, henviser Sundhedsstyrelsen patienten dertil. Forud herfor skal der foreligge et skriftligt behandlingstilbud med oplysning om priser og dato for behandlingens begyndelse fra det pågældende offentlige hospital i udlandet, som styrelsen skal godkende.
Hvis regionen eller Sundhedsstyrelsen kan tilbyde patienten behandling på et tidligere tidspunkt end behandlingen på det offentlige hospital i udlandet, bortfalder patientens ret til at blive behandlet på det offentlige hospital i udlandet.
Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan tilvejebringe et behandlingstilbud inden for den fastsatte maksimale ventetid, skal regionen yde et tilskud til behandlingen, hvis patienten selv kan finde et privathospital her i landet eller i udlandet, der kan behandle patienten. Sundhedsstyrelsen skal informere patienten om retten til selv at finde et behandlingssted.
Forud herfor skal foreligge et skriftligt behandlingstilbud med oplysning om priser og dato for behandlingens begyndelse fra det pågældende privathospital, som Sundhedsstyrelsen skal godkende.
Der kan ikke ydes tilskud til behandling på et privathospital, hvis behandlingen finder sted senere end den behandling, som Sundhedsstyrelsen har tilvejebragt. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til alternativ behandling eller til behandling, der har forskningsmæssig eller eksperimentel karakter.
Tilskuddet skal udbetales, når behandlingen har fundet sted.
I de tilfælde, hvor der på ingen anden måde kan tilvejebringes et behandlingstilbud, kan Sundhedsstyrelsen i særlige tilfælde pålægge et offentligt hospital at varetage behandlingen af patienten, hvis Sundhedsstyrelsen skønner, at hospitalet er i stand til det uden væsentlige ulemper.
Kan eller ønsker patienten ikke selv at finde et sted, skal regionen og Sundhedsstyrelsen henvise patienten til behandling snarest muligt.
Patienten kan klage til Styrelsen for Patientklager over manglende overholdelse af reglerne om maksimale ventetider.
Styrelsen for Patientklager skal modtage klagen senest fire uger efter, at patienten fik en afgørelse. Hvis patienten ikke har fået en afgørelse, beregner Styrelsen for Patientklager fristen på fire uger fra den dag, hvor patienten fik at vide eller blev opmærksom på, at der kan klages til Styrelsen for Patientklager.
Region Hovedstadens Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg i Center for Sundhed varetager opgaverne vedrørende transport, ophold og ledsagelse af patienter med livstruende sygdomme, der henvises til behandling uden for regionen og privathospitaler, mens Region Hovedstadens rejsebestilling på Bornholms Hospital varetager opgaverne for patienter, der henvises til behandling i udlandet.
Rejsebestillingen sørger desuden for blanket E112 (S2) ved henvisning til behandling i et andet EU/EØS-land.
Endelig vil det være Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg, der varetager udbetaling af tilskud til patienter vedrørende behandling, som de med godkendelse fra Sundhedsstyrelsen har fået foretaget på et privat hospital her i landet. Hvis en patient henvises til behandling på et hospital i udlandet, vil det enten være Sundhedsstyrelsen eller Rejsebestillingen, der varetager udbetalingen af tilskud.
Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg varetager betaling af behandling på privathospitaler her i landet. Hvis en patient henvises til behandling på et hospital i udlandet, vil det enten være Sundhedsstyrelsen eller Rejsebestillingen, der varetager betalingen af behandlingen.
Regionen skal foretage indberetning til Sundhedsstyrelsen i de tilfælde, hvor regionen ikke har overholdt bekendtgørelsen om maksimale ventetider for kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.
Afdelingerne/klinikkerne skal derfor til hospitalsdirektion oplyse de tilfælde, hvor bestemmelserne i bekendtgørelsen om de maksimale ventetider ikke er efterlevet. De i bekendtgørelsen angivne tider, kan godt være overskredet samtidig med at bekendtgørelsen er overholdt, hvis f.eks. hensyn til patientens helbredstilstand har tilsagt noget andet, eller hvis patienten har afvist et tilbud om henvisning til hospital i anden region.
Hver hospitalsdirektion indsender hver måned ét samlet udfyldt skema for det pågældende hospital. Der skal samtidig medsendes en underskreven erklæring fra hospitalsdirektionen, som erklærer rigtigheden af oplysningerne.
Deadline for indberetning er den ottende i den efterfølgende måned kl. 12.00. Hvis den ottende ligger i weekenden er deadline den efterfølgende mandag kl. 12.00. Indberetningsskemaet for kræftområdet er vedlagt som bilag 1.
En hændelse registreres for den måned inden for hvilken hændelsen skulle være fundet sted. Skulle en operation f.eks. være tilbudt senest de 28. februar svarende til 14 dage efter patientens samtykke til operation jf. bekendtgørelsen, og denne dato f.eks. er overskredet med 10 dage, indberettes hændelsen for februar måned.
Hver hændelse skal registreres separat. Det betyder, at hvis bekendtgørelsen eksempelvis for den samme patient ikke er overholdt i forhold til udredning og efterfølgende heller ikke overholdt bekendtgørelsen i forhold til behandling, vil der være tale om to hændelser for patienten. Den samme patient kan derfor optræde flere gange i indberetningen for en måned og/eller optræde i indberetninger for forskellige måneder. I skemaet skal følgende oplyses:
Der skal indsendes et tomt skema, hvis der er fuld overholdelse af bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider.
Ved hver afrapportering til Koncerndirektionen skal der følge en underskrift fra hospitalsdirektionen, som erklærer rigtigheden af oplysningerne. Underskriften skal indsendes sammen med det månedlige indberetningsskema.
Procedure om information og dokumentation ved overskridelse
Af §7 fremgår det, at patienten altid skal informeres, om reglerne om de maksimale ventetider kan overholdes. Hvis bekendtgørelsen om maksimale ventetider ikke er overholdt, skal patienten således altid informeres. I tilfælde af, at patienten ikke er blevet informeret fx via et indkaldelsesbrev, skal patienten kontaktes enten telefonisk eller via brev, hvor patienten informeres om sine rettigheder. Uanset om afdelingen/klinikken vælger at informere patienten telefonisk eller via brev skal det dokumenteres i patientens journal.