Maksimale ventetider for kræftpatienter - håndtering og efterlevelse af reglerne om information og tilbud om behandling andre steder

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Genvej til indhold

  1. Vurdering af henvisning
  2. Kan de maksimale ventetider overholdes
  3. Pligt til at informere patienten inden for 11 hverdage
  4. Når de maksimale frister for ventetider forventes overholdt
  5. Hvis ventetiderne er længere end de maksimale frister
  6. Sundhedsstyrelsen skal have besked, hvis patienten ønsker det
  7. Sundhedsstyrelsen undersøger behandlingsmuligheder andre steder
  8. Patienten kan selv finde et offentligt hospital i udlandet
  9. Tilskud til behandling på privathospital her i landet eller i udlandet
  10. Sundhedsstyrelsen kan bestemme i særlige tilfælde
  11. Hvis ingen andre muligheder, da behandling snarest muligt
  12. Klageadgang til Styrelsen for Patientklager
  13. Transport, ophold, ledsagelse og udbetaling af tilskud
  14. Betaling for behandling på private hospitaler her i landet og sygehuse i udlandet
  15. Indberetning til Sundhedsstyrelsen om manglende overholdelse af maksimale ventetider

 

Formål

Vejledningen skal understøtte afdelingernes/klinikkernes overholdelse af de i lovgivningen fastsatte regler om maksimale ventetider og informationspligt overfor patienter, hvor der er konstateret eller er mistanke om livstruende kræftsygdom. Reglerne fremgår af bekendtgørelse nr. 584 af 28. april 2015 om maksimale ventetider ved med behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen henvender sig til afdelings- og klinikledelser og personale, som er involveret i visitation, indkaldelse og registrering af patientforløbet.

Afdelingerne/klinikkerne på regionens hospitaler har efter bekendtgørelsen en række pligter til at informere patienter om ventetid i forhold til kræftsygdomme på nær kræftsygdomme, som kræver knoglemarvstransplantation samt hudkræft, som ikke er modermærkekræft

Reglerne om maksimale ventetider gælder for henholdsvis udredning og behandling herunder onkologisk efterbehandling, dog ikke forskningsmæssig og eksperimentel behandling.

Der skal i alle tilfælde foretages en løbende lægefaglig revurdering af patientens tilstand og forhold, således at der kan gives tilbud om behandling m.v. inden for reglerne om maksimale ventetider, når patientens helbredstilstand tillader det. Desuden kan der efter en konkret lægefaglig vurdering være tale om, at patienten skal tilbydes undersøgelse eller behandling hurtigere end de maksimale ventetider, f.eks. ved tilfælde af akut blodkræft (leukæmi).

Tilbage til top

Definitioner

Patientgrupper omfattet af reglerne om maksimale ventetider:

  • Patienter, der efter undersøgelse hos en læge, henvises til nærmere udredning eller behandling på en hospitalsafdeling efter, at kræftsygdom er erkendt eller hos hvem, der er mistanke om kræftsygdom.
  • Patienter med erkendt eller mistænkt kræftsygdom efter en sygdomsfri periode (recidiv).
  • For hudkræft gælder, at reglerne kun omfatter erkendt eller mistænkt modermærkekræft i huden, neoplasma malignum cutis aliud ###FOLDER###, men ikke patienter med anden kræft i huden.
  • Reglerne gælder ikke for patienter med kræftsygdom, som afventer behandling med stamcelletransplantation fra knoglemarv eller navlesnorsblod. I disse tilfælde bør ventetiden være så kort som mulig under hensyntagen til, hvad der er lægefagligt forsvarligt og praktisk muligt.
  • Uhelbredeligt syge patienter, der tilbydes livsforlængende eller livskvalitetsforbedrende behandling, når det i det enkelte tilfælde findes lægefagligt begrundet.
  • Patienter, hvor der erkendes eller mistænkes kræft som led i udredningsprogram på hospitalet, herunder også for udredning af en anden sygdom end kræft.
  • Patienter, hvor der erkendes eller mistænkes kræft som led i et opfølgningsprogram på hospitalet eller som led i et befolkningsrettet screeningsprogram.

Udover borgere med bopæl i Region Hovedstaden gælder regionens pligter efter bekendtgørelsen desuden følgende personer, der opholder sig i regionen:

  • Personer med bopæl på Færøerne eller i Grønland, der opholder sig her i landet pga. skole eller i uddannelsesmæssigt øjemed.
  • Udlændinge, der er omfattet af udlændingelovens § 42 a, og har opnået godkendelse af afholdelsen af udgifter til behandling fra Udlændingeservice.
  • Personale ved diplomatiske og konsultære repræsentationer her i landet og deres familiemedlemmer, og som er fuldt ud skattepligtige i Danmark.
  • Udsendte personer, hvis ophold her i landet er reguleret i aftaler om retsstillingen for styrker eller militære hovedkvarterer, som Danmark har tiltrådt, og deres familiemedlemmer, og som er fuldt ud skattepligtige i Danmark.
  • Personer med bopæl i et andet EU/EØS-land, der har planlagt et længerevarende midlertidigt ophold i Danmark.
  • Personer med bopæl i et andet EU/EØS-land, og som arbejder i Danmark (grænsegænger).
  • Søfarende, der er forhyret med dansk skib, samt disses medsejlende ægtefæller og børn har ret til ydelser efter loven under tjenesteforholdet og i umiddelbar tilknytning hertil.

Herudover desuden:

  • Fritvalgspatienter fra andre regioner med mindre afdelingen/klinikken straks efter modtagelsen af henvisningen har meddelt patienten, den henvisende læge eller det henvisende hospital, at afdelingen/klinikken ikke kan undersøge og behandle patienten inden for de maksimale frister for ventetider.

Lovbundne maksimale frister for ventetider for kræftsygdomme:

Udredning ved mistanke om kræft:

  • 14 kalenderdage fra den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning til forundersøgelse, til den dato hospitalet har tilbudt at påbegynde udredning.

Operation efter afsluttet udredning:

  • 14 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til den konkrete operation, til den dato hospitalet har tilbudt at foretage operation og senest 28 kalenderdage fra den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning til behandling.

Medicinsk behandling, som er initialbehandling:

  • 14 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til den konkrete medicinske kræftbehandling, til den dato hospitalet har tilbudt at påbegynde behandlingen, og senest 28 kalenderdage fra den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning til behandling.

Strålebehandling, som er initialbehandling:

  • 14 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til den konkrete strålebehandling, til den dato hospitalet har tilbudt at påbegynde behandling og senest 28 kalenderdage fra den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning til strålebehandling.

Medicinsk behandling eller strålebehandling efter initialbehandling:

  • 14 kalenderdage fra den dato, hvor patienten på baggrund af information fra det behandlende hospital om diagnose og behandlingsmuligheder m.v. har givet samtykke til den konkrete adjuverende medicinske kræftbehandling eller strålebehandling, til den dato hospitalet har tilbudt at påbegynde behandlingen, og senest 28 kalenderdage efter den dato, hvor hospitalet har modtaget henvisning til medicinsk eller strålebehandling efter initial behandling.

Ventetiden kan og skal fraviges, hvis hensynet til en patients helbredstilstand tilsiger det (se nærmere længere nede).

Henvisning, opgørelse og dokumentationen for hospitalets/afdelingens/klinikkens overholdelse af de maksimale ventetider og bestemmelserne i bekendtgørelsen:

De maksimale ventetider gælder ved udredning og behandling på samme hospital, og når det foregår på forskellige hospitaler.

De kan opgøres fra to starttidspunkter:

  • Fra den dato, hvor et hospital modtager henvisning til udredning eller behandling af en patient, som opfylder bekendtgørelsens anvendelsesområde fra en alment praktiserende læge, en praktiserende speciallæge eller fra en hospitalsafdeling samt situationer, der sidestilles med modtagelse af en henvisning
  • Fra den dato hvor en patient giver informeret samtykke til behandling

Den dag, hvor hospitalet har modtaget henvisning til udredning eller behandling, eller patienten giver informeret samtykke til en behandling, er at betragte som dag 0. Ventetiderne opgøres i kalenderdage.

Tidspunktet for erkendelse eller mistanke er at sidestille med modtagelse af henvisning fra en læge.

Beslutning ved en multidisciplinær team konference (MDT) om konkret behandlingstilbud til en patient er at sidestille med modtagelse af henvisning til behandling. Dette gælder også, hvis den multidisciplinære team konference (MDT) finder sted mellem to afdelinger på to eller flere forskellige hospitaler.

Den samlede varighed af hele behandlingsforløbet skal være inden for en lægefagligt forsvarlig tidsramme, og der kan derfor efter en konkret lægefaglig vurdering være tale om, at patienten skal tilbydes undersøgelse eller behandling hurtigere end de maksimale ventetider f.eks. ved tilfælde af akut blodkræft (leukæmi).

Overholdelse af de maksimale ventetider skal dokumenteres i patientjournalen således, at følgende datoer registreres:

  • Dato for modtagelse af henvisning eller situationer der sidestilles hermed
  • Tilbudt dato for udredning
  • Dato, hvor patienten på baggrund af information giver samtykke til behandling
  • Tilbudt dato for behandling

Desuden skal det journaliseres i patientens journal, hvis patienten:

  • Ikke ønsker at blive udredt/behandlet på en tilbudt tid, som ligger inden for de maksimale ventetider
  • Afviser tilbud om henvisning til et andet sted her i landet eller i udlandet, hvor patienten kan behandles inden for de i lovgivningen fastsatte maksimale ventetider.
  • Ikke ønsker, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen.
  • Behandling må udskydes, fordi hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger det.

Opgørelse af maksimale ventetider

  1. Maksimal ventetid fra ”henvisning til udredning” til ”tilbudt dato for udredning” er 14 kalenderdage. Datoen for modtagelse af henvisning på hospitalet er dag 0. Ved befolkningsrettet screeningsprogram defineres dag 0, som dato for erkendt eller mistænkt kræftsygdom ved konstateret positiv screeningstest efter specifik undersøgelse i laboratorium, screeningsklinik m.v. Hospitalet skal tilbyde patienten start på udredning senest dag 14. Ved start på udredning forstås den første dag for fremmøde i klinikken/afdelingen.
  2. Maksimal ventetid fra ”samtykke til en konkret behandling” til ”tilbudt dato for start på behandling” er 14 kalenderdage. Datoen for samtykke til den konkrete operation, initial strålebehandling eller initial medicinsk behandling er dag 0. Hospitalet skal tilbyde patienten tid til start på behandling eksempelvis operation, medicinsk behandling eller strålebehandling senest dag 14.
  3. Maksimal ventetid fra ”henvisning til behandling” til ”tilbud dato for behandling” er 28 kalenderdage. Datoen for modtagelsen af henvisning til behandling på hospitalet er dag 0. Ved beslutning ved multidisciplinær team konference (MDT) om konkret behandlingstilbud til en patient defineres dag 0 som dato for konferencebeslutning. Hospitalet skal tilbyde patienten tid til start på behandling senest dag 28. En forudsætning for, at fristen på 28 dage er gældende, er, at patienten har afsluttet relevant udredning med henblik på, at der kan gives behandlingstilbud.

Hensynet til patientens helbredstilstand og ønsker

Reglerne om de maksimale ventetider gælder ikke, hvis hensyn til patientens helbredstilstand tilsiger, at undersøgelse og behandling skal udskydes. Der kan f.eks. være tale om, at patienten har en anden samtidig sygdom (komorbiditet), som skal stabiliseres eller behandles, før det er lægefagligt forsvarligt at tilbyde behandling for patientens kræftsygdom. Der skal i alle tilfælde fortages en løbende lægefaglig revurdering af patientens tilstand og forhold således, at der kan gives tilbud om behandling m.v. inden for reglerne om maksimale ventetider, når patientens helbredstilstand tillader det.

Hvis en patient ikke ønsker udredning eller behandling på en tilbudt tid, som ligger inden for de maksimale ventetider, har patienten ikke ret til at få en ny tid inden for den maksimale ventetid. Patienten skal dog tilbydes en ny tid hurtigst muligt. Har patienten ønsket udsættelse af en eller flere dele af forløbet gælder reglerne om maksimale ventetider for de øvrige dele af patientforløbet.

Såfremt patienten ikke behandles inden for den maksimale ventetid, fordi hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger det, eller fordi patienten ønsker, skal det dokumenteres i patientens journal.

Forholdet mellem bekendtgørelsens regler, forløbstider i kræftpakker og reglerne om udredningsret og udvidet frit sygehusvalg

Sundhedsstyrelsens pakkeforløbsbeskrivelser er faglige rettesnore, der definerer et standardforløb. Reglerne om maksimale ventetider har forrang, således at patienten altid skal tilbydes behandling indenfor de maksimale ventetider medmindre hensyn til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet og uagtet, at en pakkeforløbsbeskrivelse beskriver en standardforløbstid, der er længere end den maksimale ventetid. Retten til hurtig udredning følger af sundhedslovens § 82 b, jf. tillige § 14 i bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling m.v., og fastlægger en ydelsespligt for bopælsregionen til at sikre udredning inden for 1 måned, såfremt det er fagligt muligt. Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1 måned, skal patienten modtage en plan for det videre udredningsforløb. Reglerne om maksimale ventetider har forrang således, at patienten altid skal tilbydes behandling inden for de maksimale ventetider med mindre, at hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet. Reglerne om maksimale ventetider har ligeledes forrang for reglerne om udvidet frit sygehusvalg (sundhedslovens § 87 og § 19 bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling m.v.), når reglerne overlapper. Det udvidede frie sygehusvalg følger af Sundhedslovens §87 og sygehusbekendtgørelsens §14, stk. 2 og § 19. Herefter kan en patient have ret til at få hele eller dele af sin udredning og/eller sin behandling foretaget på et privathospital, hvis regionen ikke kan tilbyde patienten udredning inden for 20 dage eller behandling inden for 30 dage. Bopælsregionen skal således tilbyde patienten behandling inden for de maksimale ventetider medmindre, at hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet.

Tilbage til top

Fremgangsmåde



1. Vurdering af henvisning

Den visiterende læge vurderer, om der er tale om en patient, hvor der er konstateret kræft eller om, der er mistanke om kræft. 

Hvis det efter lægelig visitation vurderes, at henvisningens oplysninger er ufuldstændige i forhold til korrekt visitation, eller det vurderes, at der skal henvises til et andet hospital, skal henvisningen uden unødig forsinkelse, og sædvanligvis førstkommende hverdag efter modtagelse af henvisning, returneres til henvisende læge eller videresendes til det relevante hospital.

Tilbage til top

2. Kan de maksimale ventetider overholdes

Ved erkendt kræft eller mistanke om kræft vurderes om afdelingen/klinikken kan:

  1. Tilbyde udredning inden for 14 dage efter modtagelsen af henvisningen.
  2. Behandle patienten inden for de i lovgivningen fastsatte maksimale tidsfrister for ventetider for behandling. Udgangspunktet for denne vurdering er afdelingen/klinikkens normale ventetider for kræftpatienter.

I de tilfælde, hvor forundersøgelse eller behandling ikke kan tilbydes inden for de i lovgivningen fastsatte frister, har afdelingen/klinikken, når patientens samtykker til det, pligt at undersøge hvilke andre steder, der kan foretage forundersøgelse eller behandling inden for de fastsatte frister, og tilbyde patienten henvisning dertil.

Kan forundersøgelsen eller behandlingen ikke tilbydes nogen steder inden for de fastsatte frister, har afdelingen/klinikken pligt til at tilbyde patienten at kontakte Sundhedsstyrelsen.

Hvis patienten ikke ønsker at modtage dette tilbud, men i stedet ønsker forundersøgelse eller behandling på en dato, der ligger ud over den maksimale ventetid, skal dette samt patientens samtykke hertil dokumenteres i patientens journal.

Tilbage til top



3. Pligt til at informere patienten inden for 11 kalenderdage

Senest 11 kalenderdage efter modtagelsen af henvisningen skal hospitalet oplyse patienten, om patienten kan tilbydes forundersøgelse eller behandling inden for den fastsatte maksimale ventetid enten i afdelingen/klinikken eller på et andet hospital i regionen, og i bekræftende fald skal datoen for forundersøgelsen/behandlingen oplyses. Dato for informationen skal registreres i patientens journal.

I de tilfælde, hvor hospitalet ikke kan overholde fristerne, skal det tydeligt fremgå af hospitalets indkaldelsesbreve til patienterne, at man tilbyder at henvise patienten til et offentligt hospital i en anden region, privathospital eller hospital i udlandet, som kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider.

Tilbage til top

4. Når de maksimale frister for ventetider forventes overholdt

Afdelingen/klinikken indkalder patienten til forundersøgelse eller behandling og samtidig informerer patienten om, at afdelingen/klinikken forventer at kunne undersøge og behandle inden for de lovbundne maksimale frister for ventetider.

Hvis patienten afviser en tid til forundersøgelse eller behandling inden for de maksimale frister for ventetider, har patienten ikke ret til at få en anden tid inden for de maksimale ventetider. I denne situation anses reglerne om maksimale ventetider for overholdt. Patienten skal tilbydes behandling hurtigst muligt derefter.

Tilbage til top

5. Hvis ventetiderne er længere end de maksimale frister

Hvis det hospital, der har modtaget henvisningen af en patient, eller et andet hospital i regionen ikke kan tilbyde udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider, skal patienten informeres herom. Når patienten samtykker til dette, skal afdelingen/klinikken tilbyde viderehenvisning til et andet hospital i en anden region, et privathospital eller et hospital i udlandet. Dato for patientens samtykke samt dato for, at patienten accepterer tilbuddet om viderehenvisning skal dokumenteres i patientens journal.

Et offentligt hospital i en anden region

Hvis ingen hospitaler i Region Hovedstaden kan overholde de maksimale ventetider, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke undersøge om et hospital i en af de andre regioner, der kan tilbyde udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider. Hvis det er tilfældet, skal patienten informeres om dette og tilbydes viderehenvisning dertil.

Privathospital her i Danmark

Hvis ingen offentlige hospitaler kan tilbyde udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke undersøge, om der er et privathospital i Danmark, som kan tilbyde patienten en tid inden for de maksimale ventetider. Privathospitalet skal være godkendt af Sundhedsstyrelsen til at foretage undersøgelse og behandling af den kræftsygdom, som patienten er henvist for. Hvis det er tilfældet, må afdelingen/klinikken indgå en ad hoc aftale med det pågældende privathospital, og patienten skal informeres herom og tilbydes viderehenvisning til privathospitalet.

Hvis patienten henvises til et privathospital her i landet, skal hospitalets direktion orienteres om dette.

Hospital i udlandet

Hvis det ikke er muligt at tilbyde en patient en tid til udredning eller behandling inden for de maksimale ventetider på et af regionens egne hospitaler, et hospital i en anden region eller på et privathospital, skal afdelingen/klinikken med patientens samtykke tilbyde henvisning til et hospital i  udlandet inden for de fastsatte tidsfrister. I dette tilfælde, må afdelingen/klinikken indgå en ad hoc aftale med det pågældende hospital i udlandet, og patienten skal informeres herom og tilbydes viderehenvisning til hospitalet i udlandet.

Hvis patienten henvises til et hospital i udlandet skal hospitalets direktion orienteres om dette.

Hvis patienten afviser tilbud om viderehenvisning

Hvis patienten ikke henvender sig med henblik på viderehenvisning eller ønsker at tage imod afdelingens/klinikkens tilbud om viderehenvisning til behandling et andet sted inden for de maksimale ventetider, anses bekendtgørelsens bestemmelser for overholdt. I så fald skal patienten tilbydes den hurtigst mulige behandlingstid.

Tilbage til top

6. Sundhedsstyrelsen skal have besked, hvis patienten ønsker det

Kan patienten hverken tilbydes udredning eller behandling inden for de maksimale frister på regionens egne hospitaler eller et hospital i en anden region, et privathospital her i landet eller et hospital i udlandet, skal afdelingen/klinikken straks give Sundhedsstyrelsen besked om dette på e-mailadressen: ###EMAIL###, hvis patienten ønsker det. Afdelingen/klinikken skal samtidig orientere hospitalets direktion om indberetningen til Sundhedsstyrelsen.

Hospitalsdirektionen skal med det samme orientere Center for Sundhed herom pr. mail på e-mailadressen: ###EMAIL###

Hvis patienten ønsker, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen er bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider overholdt, og der skal ikke ske indberetning til Sundhedsstyrelsen efter punkt 15.

Hvis patienten afviser tilbuddet om, at afdelingen/klinikken kontakter Sundhedsstyrelsen, er bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider ligeledes for overholdt. I givet fald må patienten tilbydes den hurtigst mulige behandlingstid.

Tilbage til top

7. Sundhedsstyrelsen undersøger behandlingsmuligheder andre steder

Hvis patienten ønsker det, skal Sundhedsstyrelsen om muligt henvise patienten til behandling på et hospital i en anden region, et privathospital eller et hospital i udlandet inden for den fastsatte maksimale ventetid.

Sundhedsstyrelsen skal meddele patienten, om styrelsen kan henvise patienten inden for den maksimale ventetid og i bekræftende fald oplyse en dato for behandlingen.

Tilbage til top

8. Patienten kan selv finde et offentligt hospital i udlandet

Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan tilvejebringe et behandlingstilbud, skal styrelsen meddele dette til patienten og informere patienten om retten til selv at finde et offentligt hospital i udlandet.

Hvis patienten finder et offentligt hospital i udlandet, henviser Sundhedsstyrelsen patienten dertil. Forud herfor skal der foreligge et skriftligt behandlingstilbud med oplysning om priser og dato for behandlingens begyndelse fra det pågældende offentlige hospital i udlandet, som styrelsen skal godkende.

Hvis regionen eller Sundhedsstyrelsen kan tilbyde patienten behandling på et tidligere tidspunkt end behandlingen på det offentlige hospital i udlandet, bortfalder patientens ret til at blive behandlet på det offentlige hospital i udlandet.

Tilbage til top

 

9. Tilskud til behandling på privathospital her i landet eller i udlandet

Hvis Sundhedsstyrelsen ikke kan tilvejebringe et behandlingstilbud inden for den fastsatte maksimale ventetid, skal regionen yde et tilskud til behandlingen, hvis patienten selv kan finde et privathospital her i landet eller i udlandet, der kan behandle patienten. Sundhedsstyrelsen skal informere patienten om retten til selv at finde et behandlingssted.

Forud herfor skal foreligge et skriftligt behandlingstilbud med oplysning om priser og dato for behandlingens begyndelse fra det pågældende privathospital, som Sundhedsstyrelsen skal godkende.

Der kan ikke ydes tilskud til behandling på et privathospital, hvis behandlingen finder sted senere end den behandling, som Sundhedsstyrelsen har tilvejebragt. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til alternativ behandling eller til behandling, der har forskningsmæssig eller eksperimentel karakter.

Tilskuddet skal udbetales, når behandlingen har fundet sted.

Tilbage til top

10. Sundhedsstyrelsen kan bestemme i særlige tilfælde

I de tilfælde, hvor der på ingen anden måde kan tilvejebringes et behandlingstilbud, kan Sundhedsstyrelsen i særlige tilfælde pålægge et offentligt hospital at varetage behandlingen af patienten, hvis Sundhedsstyrelsen skønner, at hospitalet er i stand til det uden væsentlige ulemper.

Tilbage til top

11. Hvis ingen andre muligheder, da behandling snarest muligt

Kan eller ønsker patienten ikke selv at finde et sted, skal regionen og Sundhedsstyrelsen henvise patienten til behandling snarest muligt.

Tilbage til top



12. Klageadgang til Styrelsen for Patientklager

Patienten kan klage til Styrelsen for Patientklager over manglende overholdelse af reglerne om maksimale ventetider.

Styrelsen for Patientklager skal modtage klagen senest fire uger efter, at patienten fik en afgørelse. Hvis patienten ikke har fået en afgørelse, beregner Styrelsen for Patientklager fristen på fire uger fra den dag, hvor patienten fik at vide eller blev opmærksom på, at der kan klages til Styrelsen for Patientklager.

Tilbage til top

13. Transport, ophold, ledsagelse og udbetaling af tilskud

Region Hovedstadens Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg i Center for Sundhed varetager opgaverne vedrørende transport, ophold og ledsagelse af patienter med livstruende sygdomme, der henvises til behandling uden for regionen og privathospitaler, mens Region Hovedstadens rejsebestilling på Bornholms Hospital varetager opgaverne for patienter, der henvises til behandling i udlandet.

Rejsebestillingen sørger desuden for blanket E112 (S2) ved henvisning til behandling i et andet EU/EØS-land.

Endelig vil det være Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg, der varetager udbetaling af tilskud til patienter vedrørende behandling, som de med godkendelse fra Sundhedsstyrelsen har fået foretaget på et privat hospital her i landet. Hvis en patient henvises til behandling på et hospital i udlandet, vil det enten være Sundhedsstyrelsen eller Rejsebestillingen, der varetager udbetalingen af tilskud.

Tilbage til top

14. Betaling for behandling på privathospitaler her i landet og hospital i udlandet

Enhed for Patientvejledning og Sygehusvalg varetager betaling af behandling på privathospitaler her i landet. Hvis en patient henvises til behandling på et hospital i udlandet, vil det enten være Sundhedsstyrelsen eller Rejsebestillingen, der varetager betalingen af behandlingen.

Tilbage til top



15 Indberetning til Sundhedsstyrelsen om manglende overholdelse af maksimale ventetider

Regionen skal foretage indberetning til Sundhedsstyrelsen i de tilfælde, hvor regionen ikke har overholdt bekendtgørelsen om maksimale ventetider for kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme.

Afdelingerne/klinikkerne skal derfor til hospitalsdirektion oplyse de tilfælde, hvor bestemmelserne i bekendtgørelsen om de maksimale ventetider ikke er efterlevet. De i bekendtgørelsen angivne tider, kan godt være overskredet samtidig med at bekendtgørelsen er overholdt, hvis f.eks. hensyn til patientens helbredstilstand har tilsagt noget andet, eller hvis patienten har afvist et tilbud om henvisning til hospital i anden region.

Hver hospitalsdirektion indsender hver måned ét samlet udfyldt skema for det pågældende hospital. Der skal samtidig medsendes en underskreven erklæring fra hospitalsdirektionen, som erklærer rigtigheden af oplysningerne.

Deadline for indberetning er den ottende i den efterfølgende måned kl. 12.00. Hvis den ottende ligger i weekenden er deadline den efterfølgende mandag kl. 12.00. Indberetningsskemaet for kræftområdet er vedlagt som bilag 1.

En hændelse registreres for den måned inden for hvilken hændelsen skulle være fundet sted. Skulle en operation f.eks. være tilbudt senest de 28. februar svarende til 14 dage efter patientens samtykke til operation jf. bekendtgørelsen, og denne dato f.eks. er overskredet med 10 dage, indberettes hændelsen for februar måned.

Hver hændelse skal registreres separat. Det betyder, at hvis bekendtgørelsen eksempelvis for den samme patient ikke er overholdt i forhold til udredning og efterfølgende heller ikke overholdt bekendtgørelsen i forhold til behandling, vil der være tale om to hændelser for patienten.  Den samme patient kan derfor optræde flere gange i indberetningen for en måned og/eller optræde i indberetninger for forskellige måneder. I skemaet skal følgende oplyses:

  1. Den måned og årstal, hvor den pågældende hændelse er afsluttet
  2. Hvilket hospital og afdeling, som indberetter hændelsen
  3. Den kræftform, som der er mistanke om eller, som patienten behandles for
  4. Hvilken maksimal ventetid, som regionen ikke har kunnet overholde
  5. Hvor mange dage de maksimale ventetider er overskredet
  6. Om patientens diagnose er blevet be- eller afkræftet
  7. I kolonne fem beskrives med fri tekst årsagen til, hvorfor bekendtgørelsen om de maksimale ventetider ikke er overholdt
  8. Om patienten er blevet informeret om sine rettigheder i forbindelse med overskridelsen af bekendtgørelsen
  9. Om patienten fik tilbudt udredning eller behandling et andet sted inden for ventetiden
  10. Hvilke tiltag, der er igangsat for at sikre, at der ikke sker lignende hændelser igen

Der skal indsendes et tomt skema, hvis der er fuld overholdelse af bestemmelserne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider.

Ved hver afrapportering til Koncerndirektionen skal der følge en underskrift fra hospitalsdirektionen, som erklærer rigtigheden af oplysningerne. Underskriften skal indsendes sammen med det månedlige indberetningsskema.

Procedure om information og dokumentation ved overskridelse

Af §7 fremgår det, at patienten altid skal informeres, om reglerne om de maksimale ventetider kan overholdes. Hvis bekendtgørelsen om maksimale ventetider ikke er overholdt, skal patienten således altid informeres. I tilfælde af, at patienten ikke er blevet informeret fx via et indkaldelsesbrev, skal patienten kontaktes enten telefonisk eller via brev, hvor patienten informeres om sine rettigheder. Uanset om afdelingen/klinikken vælger at informere patienten telefonisk eller via brev skal det dokumenteres i patientens journal.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektionerne har det overordnede ansvar for at påse, at afdelingerne/klinikkerne efterlever reglerne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider for patienter med livstruende kræftsygdomme. Hospitalsdirektionerne har også ansvaret for at indberette manglende overholdelse af bestemmelserne i bekendtgørelsen og i de tilfælde, hvor Sundhedsstyrelsen kontaktes, indberettes dette til Center for Sundhed.
  • Afdelings- og klinikledelserne har ansvaret for, at patienterne modtager information om ventetider på undersøgelse og behandling for kræft, at undersøge mulighederne for behandling her i landet eller i udlandet inden for de maksimale ventetider, og at patienterne tilbydes viderehenvisning til et andet hospital, hvis undersøgelse og behandling ikke kan tilbydes inden for de lovbundne frister for maksimale ventetider, der gælder for kræftpatienter. Endvidere har afdelings- og klinikledelserne ansvaret for at kontakte Sundhedsstyrelsen, når patienten ikke kan blive tilbudt en tid til behandling inden for de maksimale ventetider på et andet hospital enten i Region Hovedstaden, en af de øvrige regioner, på et privathospital eller et hospital i udlandet, og patienten ønsker det.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag