Møbler og inventar, infektionshygiejniske forholdsregler ved indkøb af

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At forebygge indkøb af møbler og inventar som ikke kan honorere infektionshygiejniske krav.

At forebygge smittespredning til patienter, pårørende og personale via møbler og inventar.

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfagligt personale, personale fra Center for Ejendomme samt administrativt personale på Region Hovedstadens hospitaler.

Vejledningen beskriver infektionshygiejniske forholdsregler til møbler og inventar, som anvendes i afsnit, hvor patienter opholder sig.

Definitioner

Antimikrobielle overflader/materialer: Materialer, teknologier og overfladebehandlinger, som er integreret i et produkt, der reducerer ophobning af mikroorganismer.

Rengøring: Proces, der fjerner støv, smuds, menneskelige udskillelser og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering. Ved almindelig rengøring anvendes en fugtig klud eller éngangsklud tilsat rengøringsmiddel.

Desinfektion: Proces, der er i stand til at dræbe patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.

Møbler og inventar: Ofte skelnes mellem indbygget fast inventar, skabe, hylder, belysning, køkken, bad, garderobe, og lign. – og løst inventar, som er de flytbare møbler, som sengeborde, stole, procedureborde, afskærmning, mm.

Menneskelige udskillelser: Blod, urin, afføring, opkast, sekret fra sår, dræn, luftvejssekret oa.

Smitstof: Mikroorganisme eller andet organisk materiale, som har evne til at formere sig og fremkalde infektion.

Fremgangsmåde

Baggrund

Møbler og inventar kan danne reservoir for mikroorganismer. Risikoen for smitte knytter sig langt overvejende til uheld med spild og forurening med menneskelige udskillelser, som kan indeholde store mængder af mikroorganismer. Denne risiko skal derfor kunne fjernes, således at der ikke er risiko for, at mikroorganismer kan danne reservoir i møbelmaterialer og overflader.

Rengøring på hospitalet har bl.a. det formål at fjerne smitstof fra overflader og derved forebygge spredning af mikroorganismer. Det betyder at alle overflader på møbler og inventar skal have en overflade, der muliggør, at blod og andre udskillelser nemt kan fjernes med almindelig rengøring, og der skal være mulighed for desinfektion af overfladen med egnet desinfektionsmiddel eller rumdesinfektion.

Det anbefales ikke at anvende møbler og inventar med særlige indhold af antimikrobielle overflader/materialer, da der generelt mangler viden om varighed af effekt, risiko for afgivelse til det omgivende miljø samt risiko for udvikling af resistens hos mikroorganismer i miljøet, og i patienters og personalets normalflora.

Infektionshygiejniske krav til møbler og inventar.

Kravene gælder for møbler og inventar, der indkøbes til hospitalernes kliniske afdelinger samt øvrige områder, hvor der færdes og opholder sig patienter.

Se også bilag 1.

Persienner, gardiner, forhæng og skærme:

  • Persienner anbefales frem for gardiner og skal være integreret i vinduets ramme mellem glas.
  • Der anbefales aftørbare/glatte skærme mellem patientpladser. Skærmene skal kunne tåle hyppig rengøring med sæbevand samt desinfektion med hospitalssprit 70 – 85 % og klorholdige produkter med 1.000 ppm aktivt klor.
  • Forhæng/gardin (éngangs- eller flergangs) som hænger mellem patientpladser anbefales at skiftes/vaskes med fast interval og efter behov.

Gardiner/forhæng/badeforhæng skal vaskes ved minimum 80ºC. Tåler tekstilet ikke dette skal vasketiden forlænges, alternativt anvendes kemisk desinfektionsmiddel så der opnås samme effekt på Bacillus Cereus, som ved varmedesinfektion ved 80 ºC i 10 minutter.

Fast inventar:

  • Overfladen på inventar skal være væsketæt og tåle hyppig rengøring med sæbevand samt desinfektion med hospitalssprit 70 – 85 %, klorholdige produkter med 1.000 ppm aktivt klor eller rumdesinfektion.
  • Møbeloverflader skal være designet med glatte flader, uden kanter, riller, huller, sømme og hjørner, så de nemt kan rengøres, desinficeres og vedligeholdes.

Løst inventar - møbler:

  • Møbler skal være konstrueret således at samtlige overflader skal kunne tørres af. Hvis der er afstand mellem 2 overflader, skal der være mindst 2 cm mellem disse (eksempelvis mellem et stabiliseringskryds/ ben under et stolesæde og selve stolesædet). Dette skal overholdes i en afstand på min. 3 cm fra yderkant af fx stolesæde og vandret ind under stolesæde. Møblerne må ikke have tilsatte/påførte antimikrobielle overflader/materialer.
  • Møbeloverflader skal være designet med glatte flader så de er lette at rengøre, desinficere og vedligeholde, og der ikke kan samle sig støv, smuds eller menneskelige udskillelser Dvs. uden riller, huller, furer, samlinger, og svært tilgængelige hjørner og mellemrum, medmindre samlingen er lakeret eller hvis slidfladen er ud over kantlisten og derefter lakeret. Møbler må ikke have sammensatte materialer på slidflader og kanter (f.eks. linoleum/træ på bordplader).
  • Alle produktets overflader, herunder lakering, polstring og materialer skal kunne tåle hyppig rengøring med sæbevand samt desinfektion med hospitalssprit 70 – 85 %, klorholdige produkter med 1000 ppm aktivt klor eller rumdesinfektion.

Gælder yderligere for siddemøbler:

  • Ryg og sæde skal være produceret i ét stykke, og der skal være et mellemrum på mindst 2-3 cm mellem ryg og sæde for at sikre hygiejnisk rengøring.
  • Ved fx ventemøbler som består af separate siddehynder og ryglæn skal alle afstande mellem de enkelte siddehynder, ryghynder, hynder mod armlæn m.m., være minimum 2 cm, for at sikre hygiejnisk rengøring.
  • Materialerne skal være væsketætte i øverste lag. ”Urindug” anbefales ikke, fordi det forudsætter systematisk vask/rens/udskiftning, af samme årsag anbefales løse hynder og puder heller ikke.
  • Møbelpolstring skal være uden sammensyninger eller med så få sammensyninger som muligt, der placeres udenfor siddefladen. Betræk/møbelpolstring skal kunne rengøres og desinficeres, og må af den grund ikke være uld eller flettede materialer.

Infektionshygiejnisk hensigtsmæssigt design og materialevalg kan reducere risikoen for smittespredning i sundhedssektoren.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektioner er ansvarlige for at distribuere vejledningen til relevante afdelinger.
  • Afdelingsledelserne er ansvarlige for, at personalet er bekendt med vejledningen og for at vejledningen følges.
  • Personale der indkøber møbler og inventar, skal være bekendt med vejledningen og sikre at vejledningen følges.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  • NIR - Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for desinfektion i sundhedssektoren. 3. udgave 2018
  • NIR – Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer om generelle forholdsregler i sundhedssektoren. 1. udg. 2017
  • NIR - Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for nybygning og renovering i sundhedssektoren. 1. udg. 2013
  • NIR - Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler. 1. udg. 2015

Tværregional vejledning:

Tilbage til top

Bilag