At forebygge indkøb af møbler og inventar som ikke kan honorere infektionshygiejniske krav.
At forebygge smittespredning til patienter, pårørende og personale via møbler og inventar.
Sundhedsfagligt personale, personale fra Center for Ejendomme samt administrativt personale på Region Hovedstadens hospitaler.
Vejledningen beskriver infektionshygiejniske forholdsregler til møbler og inventar, som anvendes i afsnit, hvor patienter opholder sig.
Antimikrobielle overflader/materialer: Materialer, teknologier og overfladebehandlinger, som er integreret i et produkt, der reducerer ophobning af mikroorganismer.
Rengøring: Proces, der fjerner støv, smuds, menneskelige udskillelser og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering. Ved almindelig rengøring anvendes en fugtig klud eller éngangsklud tilsat rengøringsmiddel.
Desinfektion: Proces, der er i stand til at dræbe patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.
Møbler og inventar: Ofte skelnes mellem indbygget fast inventar, skabe, hylder, belysning, køkken, bad, garderobe, og lign. – og løst inventar, som er de flytbare møbler, som sengeborde, stole, procedureborde, afskærmning, mm.
Menneskelige udskillelser: Blod, urin, afføring, opkast, sekret fra sår, dræn, luftvejssekret oa.
Smitstof: Mikroorganisme eller andet organisk materiale, som har evne til at formere sig og fremkalde infektion.
Møbler og inventar kan danne reservoir for mikroorganismer. Risikoen for smitte knytter sig langt overvejende til uheld med spild og forurening med menneskelige udskillelser, som kan indeholde store mængder af mikroorganismer. Denne risiko skal derfor kunne fjernes, således at der ikke er risiko for, at mikroorganismer kan danne reservoir i møbelmaterialer og overflader.
Rengøring på hospitalet har bl.a. det formål at fjerne smitstof fra overflader og derved forebygge spredning af mikroorganismer. Det betyder at alle overflader på møbler og inventar skal have en overflade, der muliggør, at blod og andre udskillelser nemt kan fjernes med almindelig rengøring, og der skal være mulighed for desinfektion af overfladen med egnet desinfektionsmiddel eller rumdesinfektion.
Det anbefales ikke at anvende møbler og inventar med særlige indhold af antimikrobielle overflader/materialer, da der generelt mangler viden om varighed af effekt, risiko for afgivelse til det omgivende miljø samt risiko for udvikling af resistens hos mikroorganismer i miljøet, og i patienters og personalets normalflora.
Kravene gælder for møbler og inventar, der indkøbes til hospitalernes kliniske afdelinger samt øvrige områder, hvor der færdes og opholder sig patienter.
Se også bilag 1.
Gardiner/forhæng/badeforhæng skal vaskes ved minimum 80ºC. Tåler tekstilet ikke dette skal vasketiden forlænges, alternativt anvendes kemisk desinfektionsmiddel så der opnås samme effekt på Bacillus Cereus, som ved varmedesinfektion ved 80 ºC i 10 minutter.
Infektionshygiejnisk hensigtsmæssigt design og materialevalg kan reducere risikoen for smittespredning i sundhedssektoren.
Tværregional vejledning: