Ligsyn og elektronisk dødsattest

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Bilag

Formål

Sikre, at læger er i stand til at udfylde den elektroniske dødsattest korrekt samt at sikre, at informationer på dødsattest og i patientjournalen lever op til lovgivningens krav.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen er målrettet læger, der er involveret i udførelse af ligsyn og udfyldelse af dødsattest.

Tilbage til top

Definitioner

Medarbejdercertifikat: Digital signatur, som udstedes via ens arbejdsplads, og som skal anvendes bl.a. til at signere dødsattest. En privat digital signatur kan således ikke anvendes.

Usikre tidlige dødstegn: Bevidsthedstab, tab af muskeltonus, bleghed, øjenforandringer (pupildilatation, ophør af pupilrefleks, corneae brustne), temperaturfald og reflekser ophører.

Tidlige dødstegn: Ophør af respiration, hjertefunktion hjernefunktion.

Sikre sene dødstegn: Rigor mortis (dødsstivhed), livores mortis (døds- eller ligpletter) og cadaverositas (forrådnelse). Endvidere maceratio (opløsning, ved intrauterin død).

SEI2: Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem, hvor læger skal indberette dødsattester elektronisk til Sundhedsdatastyrelsen (SDS).

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Lovgivning om ligsyn

Ifølge pkt. 7.1 i Vejledning om ligsyn, indberetning af dødsfald til politiet og dødsattester er det "sundhedslovens mening, at ligsyn skal foretages af den læge, som efter sit kendskab til afdøde eller til den sygdomstilstand, som måtte være gået forud for døden, har de bedste forudsætninger for at tage stilling til, hvad der er den egentlige dødsårsag. Er dødsfald indtrådt under indlæggelse på hospital eller lignede institution, påhviler pligten til at foretage ligsyn en af de læger, der har deltaget i patientens behandling".

Det er muligt for pårørende at tage afdøde med hjem, hvis de ønsker det. Eneste krav ifølge Sundhedsloven (§ 183) er, at afdøde skal anbringes under forsvarlige forhold. Forsvarlige forhold er ikke detaljeret nævnt i§ 183. Medlemmer af andre trossamfund end den danske folkekirke har på en række områder ofte andre skikke og regler, f.eks. i forbindelse med afvaskning af liget, som bør respekteres. Afdøde må under alle omstændigheder først føres til kapel, når en læge har konstateret sene sikre dødstegn, eller døden er åbenbar.

Tilbage til top

1.1 Lovgivning om obduktion

Der må kun foretages lægevidenskabelig obduktion på afdøde personer, hvis afdøde har efterladt et skriftligt samtykke, eller hvis de efterladte nærmeste pårørende giver tilladelse til obduktion. Her er en mundtlig accept tilstrækkelig.

Afdøde kan have betinget sit samtykke af de efterladte nærmeste pårørendes accept. Inden de giver deres samtykke til eller accept af obduktion, skal de have information om formålet med og omfanget af obduktionen.

Hvis den afdøde har testamenteret sit legeme til et universitet, må de nærmeste efterladte pårørende acceptere dette – og har ingen ret til at gøre indsigelser. ​

Nej til obd​uktion

Der må ikke foretages obduktion, hvis afdøde har nedlagt forbud mod obduktion, eller hvis obduktion må antages at stride mod afdødes eller de efterladte nærmeste pårørendes livsopfattelse

Re​​tslægelig obduktion

I nogle situationer f.eks. ved uventede dødsfald på hospitalet/et psykiatrisk center eller i hjemmet og dødsfald ved arbejdsulykker, kan politiet, efter et retslægeligt ligsyn, forlange en retslægelig obduktion.

Tilbage til top

2. Konstatering af død og ligsyn

I særlige situationer hvor dødens indtræden er åbenbar, hvor dødens indtræden vurderes som forventet på baggrund af viden om patientens aktuelle tilstand forud for dødens indtræden, kan en sygeplejerske, en social- og sundhedsassistent eller andet plejepersonale, der har været involveret i behandling og pleje af afdøde, konstatere, at personen er død. Det forudsættes at der i patientjournalen er tilstrækkelige oplysninger, herunder om egen læges vurdering af patientens situation, der kan indgå i grundlaget for at konstatere, at døden er indtrådt.

Den person, der konstaterer dødens indtræden, skal journalføre de tidlige dødstegn.

Konstatering af død og ligsyn ved:

  • Ligsyn hvor politiet ikke skal kontaktes
  • Ligsyn hvor politiet er kontakten og ikke ønsker retslægeligt ligsyn
  • Retslægeligt tilsyn ønsket af politiet

 

###TABEL_1###


Ovenstående indgår som printvenlig version i bilag 1.

* Stillingtagen til om politiet skal kontaktes

Før der kan foretages ligsyn, skal der tages stilling til, om politiet har interesse i dødsfaldet. Ifølge Sundhedsloven § 179 skal politiet kontaktes når:

  1. Dødsfaldet skyldes et strafbart forhold, selvmord eller ulykkestilfælde
  2. En person findes død
  3. Døden er indtrådt pludseligt og ikke er forudset af lægefaglige grunde
  4. Der er grund til at antage, at dødsfaldet kan skyldes en erhvervssygdom, der er omfattet af lov om arbejdsskadesikring
  5. Døden kan være en følge af fejl, forsømmelse eller ulykkeshændelse i forbindelse med behandling eller forebyggelse af sygdom
  6. Dødsfald i Kriminalforsorgens institutioner
  7. Dødsfald hvor det ikke med sikkerhed kan udelukkes, at dødsfaldet skyldes et strafbart forhold, selvmord eller ulykkestilfælde, eller dødsfaldet af andre grunde skønnes at kunne have politimæssig interesse.

Tilbage til top

3. Tekniske forudsætninger for elektronisk indberetning af dødsattest

Der er en række forudsætninger, som skal være på plads for, at det er muligt at indberette elektronisk via SEI2 - sei2.sundhedsdata.dk samt nogle tilmeldingstrin, man skal gennem, før man kan indberette første gang (se bilag 2).

Tilbage til top

3a Opsamling på mangelfulde dødsattester og overblik

Via SEB (Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring) kan få adgang til lukkede data, herunder tidligere dødsattester pr. sygehusenhed og overblik over forløb hvor der mangler oplysninger i dødsattest på e-sundhed.

Se bilag 3. Adgang til Dødsattester på lukket eSundhed

Se bilag 4. Brugervejledning dødsattester på lukket eSundhed

Tilbage til top

4. Nødprocedure - anvendelse af papirblanket

Ved it-nedbrud anvendes den blå dødsattestblanket. Gennemslaget af side 1 anvendes til den efterfølgende elektroniske indberetning. Den blå dødsattestblanket kan bestilles hos Remmer via SAP, varenummer 1022135REG.

Se Action cards ved nedetid i Sundhedsplatformen- LINKS til og Nedetidsskemaer - ved nedetid i Sundhedsplatformen

Tilbage til top

5. Anvendelse af MORS navigatoren i SP

Det er vigtigt at anvende MORS navigatoren i SP, derved bliver man ledt igennem alle elementer og opgaver, ting vil lægge sig korrekt, diverse begæringer blive håndteret korrekt mv.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektionen er ansvarlige for implementering af elektronisk indberetning af dødsattester
  • Center-, afdelings- og klinikledelser er ansvarlige for, at vejledningen følges i det enkelte center eller afdeling
  • Den kliniske afdelings superbruger eller it-supporten er ansvarlig for, at alle afdelingens læger modtager digitalt medarbejdercertifikat
  • Den kliniske afdeling er ansvarlig for, at der etableres procedurer, der sikrer, at alle dødsattester bliver gjort færdige og afsendt til Sundhedsdatastyrelsen samt for udarbejdelse af tjeklister eller instrukser, der sikrer, at alle procedurer i forbindelse med dødsfald følges
  • Lægen, der tilkaldes i anledningen af dødsfaldet, er ansvarlig for, at ligsyn bliver udført og for at kontakte politiet, såfremt et af tilfældene beskrevet under "stillingtagen til om politiet skal kontaktes" er til stede. Såfremt en anden læge senere bliver opmærksom på, at dødsfaldet har en ikke-naturlig årsag, er denne læge også forpligtet til at kontakte politiet
  • Lægen(er), der udfører ligsynet, er ansvarlig(e) for at udfylde og indsende den elektroniske dødsattest til Sundhedsdatastyrelsen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag