Udskrivelse/afslutning af patient – FMK og epikrise og recepter
Nyfødte og erstatningscpr nummer
At definere generelle principper og regler for optagelse og dokumentation af medicinanamnese, lægemiddel cave, medicinordination, delegeret ordination samt brug af FMK.
Vejledningen omfatter sundheds- og apotekspersonale i alle afdelinger, hvor der ordineres og anvendes lægemidler til patientbehandling i Region Hovedstaden og Region Sjælland.
Analoge lægemidler: Kemisk beslægtede lægemidler med ensartet klinisk virkning. De kan have lidt forskellige indikationsområder, men hovedanvendelsen er som regel den samme.
Administrationsansvar:
I Sundhedsplatformen anvendes følgende begreber
FMK: Det Fælles Medicinkort.
FMK–online: Direkte adgang til patienters medicinkort.
Batchnummer: Lægemidlets identifikationsnummer, der kan bestå af både tal og bogstaver. Et batchnummer kan indeholde forskellige informationer, f.eks. produktionslinjenummer, produktionstidspunkt, blandingsnummer. Fælles for disse informationer er, at et givent produkt kan spores ved dette batchnummer.
Biosimilære lægemidler: Et biosimilært lægemiddel er en ny version af et allerede eksisterende biologisk lægemiddel (referencelægemidlet), som skal have været godkendt (i EU) i mindst 10 år. Biosimilære lægemidler kan have mindre forskelle i molekylet i forhold til den originale version af lægemidlet, men disse forskelle må ikke have betydning for effekt og sikkerhed (bivirkninger) af den biosimilære version, sammenlignet med det originale biologiske lægemiddel.
Løse recepter: Omfatter alle recepter, der ikke er oprettet via FMK, og som således ikke er tilknyttet en ordination på medicinkortet. De løse recepter stammer fra medicinmoduler, som for eksempel EPM, eller fra indløste papir-, telefon- eller faxrecepter.
Generisk lægemiddel: Er et lægemiddel, der har samme aktive indholdsstof i samme formulering og styrke som det originale lægemiddel.
Delegation af behandling med lægemidler: Når den behandlingsansvarlige læge overdrager kompetencen til andre faggrupper end læger til at iværksætte og justere behandling med udvalgte lægemidler. Der er tre former for delegation: konkret delegation, rammedelegation til en konkret patient og rammedelegation til en defineret patientgruppe.
MDA: Medicindispensering og -administration - medicinmodul i Sundhedsplatformen.
Forsøgsmedicin: Forsøgslægemidler: En lægemiddelform af et virksomt stof eller placebo der afprøves eller anvendes som referencepræparat i et klinisk forsøg, herunder et præparat med en markedsføringstilladelse, når dets anvendelse eller formulering (udseende eller pakning) adskiller sig fra den godkendte form, eller når det anvendes til en ikke-godkendt indikation eller for at opnå yderligere oplysninger om en godkendt anvendelse.
Medicinanamnese: En proces, hvor der indhentes en status over en patients aktuelle/vanlige medicinske behandling baseret på oplysninger fra patient, pårørende eller andre læger, herunder Det Fælles Medicinkort (FMK).
Status på FMK: Kan være: ”Indlagt”, ”Udskrevet uden ajourføring” eller ”Aktivt”.
Privatmarkering af patientens medicinkort i FMK: Er en diskretionsmarkering, hvis patienten ønsker, at ordinationens indhold udelukkende skal kunne ses af patienten selv og den ordinerende læge. Ordinationen fremgår som ’privat’ i FMK med skjult indhold. En læge kan bede patienten om tilladelse til at se den privatmarkerede ordination, eller kan benytte sig af værdispringsreglen. En læge må først anføre, at en ordination skal være privatmarkeret, hvis man har sikret sig, at patienten har forstået, hvad det indebærer af medicineringsrisici.
Ajourføring af FMK (tidligere medicinafstemning): Lægens bekræftelse af at de aktuelle lægemiddelordinationer på FMK afspejler den aktuelle og planlagte medicinering på ajourføringstidspunktet.
Bekræftelse af medicinordinationer (medicinstatus) under indlæggelse: Lægens regelmæssige bekræftelse af de aktuelle lægemiddelordinationer i medicineringssystemet
Naturlægemidler: Lægemidler indeholdende naturligt forekommende stoffer i koncentrationer, der ikke er væsentligt større end dem, hvori de forekommer i naturen. Er godkendte af Lægemiddelstyrelsen.
Kosttilskud: Tilskud til den sædvanlige kost, uden der er tale om et lægemiddel. Kosttilskud er ikke godkendte af Lægemiddelstyrelsen.
Lægemiddelordination: En læges skriftlige eller mundtlige videregivelse af beslutning om at behandle en patient med receptpligtige lægemidler eller håndkøbslægemidler.
Tilladelsespræparater: Lægemidler, som ikke er markedsført i Danmark. Salg eller udlevering kræver Lægemiddelstyrelsens tilladelse.
Magistrelle lægemidler: Et ikke registreret lægemiddel, hvor ordinerende læge selv har angivet sammensætningen både med hensyn til aktive stoffer og hjælpestoffer samt anført lægemiddelform.
SP: Sundhedsplatformen
Variabelafhængig ordination: Ordination af lægemidler hvor dosis varierer fx afhængig af blodprøveværdier. Det drejer sig hyppigst om Insulin (blodsukker) og warfarin (INR).
En læge kan delegere behandling med lægemidler. Iværksættelse af behandling med lægemidler kan kun undtagelsesvis delegeres til andre faggrupper end sygeplejersker.
Radiografer, som skal administrere kontraststoffer i forbindelse med en diagnostisk undersøgelse har fået delegeret denne opgave. Andre af ledelsen godkendte sundhedspersoner f.eks. diætister kan på delegation behandle med ernæringsprodukter, herunder parenteral ernæring.
I Region Hovedstaden gælder det at afdelingsledelsen kan godkende at Social- og sundhedsassistenter må behandle med ikke-lægeordinerede håndkøbslægemidler på samme vilkår som sygeplejersker (dvs. instrueret og oplært) under forudsætning af opfyldelse af nedenstående uddannelseskrav:
Se endvidere afsnit 1.1.1 for øvrige regler for delegation.
I det følgende bruges betegnelsen "sundhedspersoner" for de faggrupper, der har fået delegeret muligheden for at behandle med medicin under visse konkrete forhold.
Sundhedspersoner kan iværksætte behandling med visse lægemidler ud fra tre typer delegation:
Begrænset medicinkatalog for SOSU- se bilag 2 (Begrænset medicinkatalog, fra hvilken SOSU assistenter teknisk set (har rettigheder til i SP) kan iværksætte behandling med i SP) - se dog begrænsninger i afsnit 1.1.2.
For sygeplejersker er der teknisk set ingen begrænsninger indbygget i SP. I SP kan sygeplejersker principielt ordinere alt i lægernes medicinkatalog, men regler for delegation af ordination skal følges (se ovenfor). Dette indebærer, at det for begge faggrupper lokalt skal besluttes, om og evt. hvilke af de angivne lægemidler, der må iværksættes behandling med udfra kvalifikationer og rettigheder og iht. afdelingens skriftlige rammedelegation til en defineret patientgruppe.
I forbindelse med delegeret iværksættelse og justering af behandling med lægemidler til sundhedspersoner har afdelingsledelsen ansvaret for:
1. At der foreligger en instruks for rammer og betingelser for den delegerede opgave.
2. At sundhedspersonen er instrueret og oplært
3. At der føres fornødent tilsyn med sundhedspersonens udførelse af delegationer.
For yderligere information herom - se Delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, bilag 1.
Sundhedspersonale må ikke afvige fra den givne instruks.
Der skal føres tilsyn på personniveau med udførelsen af delegationen, herunder om sundhedspersonen er bekendt med den gældende instruks.
Dette kan f.eks. bestå i stikprøver, hvor der udvælges et antal patientforløb, hvor sundhedspersoner har iværksat behandlingen og hvor en læge efterfølgende vurderer grundlag og indikation.
Graden af tilsyn skal afspejle en eventuel risiko og mulighed for fejl i udførelse af delegationen. F.eks. er kravet om tilsyn skærpet ved delegation af behandling med afhængighedsskabende lægemidler.
a) Konkret delegation til konkret patient - PN-ordination
Konkret delegation er det samme som PN. (pro necessitate, efter behov).
Lægen skal vurdere indikationen og ordinere den behandling, som må gives til den konkrete patient, hvis definerede symptomer eller tilstande indtræffer, f.eks. at patienten får smerter eller kvalme.
Sundhedspersonen skal vurdere patientens behandlingsbehov og får overdraget retten til at iværksætte behandling inden for de fastsatte rammer.
PN-ordinationer skal indeholde præparatnavn, dosis, doseringshyppighed/interval og maksimal døgndosis og skal dokumenteres i Sundhedsplatformen. Sundhedspersonen skal dokumentere udførelsen af ordinationen.
b) Rammedelegation til en konkret patient (Regime)
Lægen skal på forhånd tage stilling til indikationen og ordinere en standardbehandling til en konkret patient. Behandlingen skal udføres ud fra en instruks. Det kan f.eks. være afrusning ”efter skema”, smertebehandling efter operation eller blodfortyndende medicin vejledt af blodprøvesvar. ”Efter skema” betyder, at et lægemiddel doseres ud fra en i forvejen udarbejdet instruks og i forhold til patientens symptomer eller værdier, såsom et blodprøvesvar, blodtryk eller puls.
Lægen skal dokumentere ordinationen i Sundhedsplatformen.
c) Rammedelegation til en defineret patientgruppe
Den ansvarlige overlæge kan delegere, at sygeplejersker må vurdere indikationen og iværksætte en forud defineret behandling af en veldefineret patientgruppe uden forudgående lægelig ordination.
Rammedelegering kan bl.a. være relevant for sygeplejersker i akutafdelinger, ambulatorier og specialfunktioner
Sundhedspersonen skal dokumentere de delegerede ordinationer i Sundhedsplatformen.
Engangsordination af håndkøbslægemidler - gælder i Region Hovedstaden:
Ledelsen kan tillade at sygeplejersker og SOSU assistenter KUN EN GANG må behandle patienter med håndkøbslægemidler (altså ikke-receptpligtige lægemidler), der ikke er ordineret til en konkret patient af en læge, forudsat at:
Delegeret behandling med medicin - overførsel til og ajourføring af FMK
Gælder alene sygeplejersker der handler indenfor en rammedelegation for udvalgte lægemidler.
I ambulante forløb, hvor patienten ikke planlægges set af læge (sygeplejebemandede ambulatorier), skal sygeplejersken dokumentere ændringer i den medicinske behandling i Sundhedsplatformen og FMK – se desuden afsnit 7.
Den læge, der initierer en lægemiddelbehandling, har dokumentationspligt. Den ordinerende læge har ansvaret for ordinationen, herunder for at enhver ordination af lægemidlet er tilstrækkelig udførlig til, at udførelsen af ordinationen kan ske på forsvarlig vis - se Vejledning nr. 9079 af 12/02/2015 om ordination og håndtering af lægemidler. Ved rammedelegation har den delegerende læge ansvar for at sikre, at instruktionen er tilstrækkelig.
Lægen er ansvarlig for at overføre patientens ordinationer fra FMK til Sundhedsplatformen, herunder tage stilling til om de skal videreføres under indlæggelse.
Lægemiddelindtag/præparater som patienten indtager på egen foranledning, og som ikke fremgår af FMK skal dokumenteres særskilt i indlæggelsesnotatet.
Den samlede medicinanamnese anføres i indlæggelsesnotatet (kan hentes fra FMK ved at skrive ’.medicinfmksynk’, EFTER at lægen har klikket ’alle til Sundhedsplatformen’).
Udover FMK kan følgende kilder anvendes til kortlægning af medicinanamnese:
Som en del af anamnesen skal det undersøges og registreres, om patienten hjemme modtager medicin, som er dosisdispenseret af privat apotek. Der er særlige forholdsregler hos patienter, som får dosisdispenseret medicin – se tværregional vejledning - Dosisdispensering
Kosttilskud og naturlægemidler; hvis patienten indtager sådanne, dokumenteres disse i indlæggelsesnotatet.
Lægen har ansvar for patientens samlede medicinering, men er ikke ansvarlig, hvis patienten tager naturlægemidler mod givet råd.
Der er automatisk indlæggelses – og udskrivelsesmarkering på FMK: Når patienten indlægges, ændres status på FMK automatisk til ”Indlagt”. Kortet ændrer ikke længere status til ikke-ajourført.
Cave oplysninger dokumenteres ifm. indlæggelse og opdateres ved starten af det ambulante forløb og herefter årligt samt ved konstaterede lægemiddelallergier.
I SP registreres CAVE via CAVE funktionaliteten. Der er ikke adgang til at skrive supplerende fritekst/vurdering.
Ordinationer skal altid dokumenteres i SP.
I FMK-online gemmes data kun i 2 år, hvorfor ordinationer generelt ikke må oprettes her, da lovgivningen kræver, at data gemmes i 10 år.
Den person, der ordinerer, er ansvarlig for at dokumentere ordinationer i SP, herunder lægemiddelnavn og indikation, dosis, form, administrationsvej, frekvens og evt. behandlingsvarighed. Ordinationen anføres med brug af generisk lægemiddelnavn.
Den sundhedsperson, der indhenter råd om lægemiddelbehandling hos en anden sundhedsperson, er ansvarlig for at rådgivningen journalføres, inkl. navn, titel og evt. arbejdssted for den rådgivende sundhedsperson.
Dette gælder dog IKKE for biosmilære lægemidler, her ordineres alene handelsnavnet.
Lægen skal:
Kontakt evt. Medicininfo, tlf: ###TELEFON### man-fre: 8:00-15:30 eller ###EMAIL###
I samarbejde med plejepersonale tage stilling til administrationsansvar, dvs. om patienten selv kan varetage medicineringen.
Ordinationer i SP er understøttet af et nationalt beslutningsstøttesystem FMB, der leverer beslutningsstøtte ved lægemiddelordination, medicingennemgang og receptfornyelse.
Der gives beslutningsstøtte på lægemidler optaget i medicinpriser.dk, naturlægemidler, stærke vitaminer og mineraler samt SAD-præparater. I SP er der tillige udviklet en særlig løsning således, at der for modulerne Cave/Krydsallergi og dobbeltordinationer nu også gives medicinadvarsler på magistrelle- samt tilladelseslægemidler.
På sigt introduceres moduler til understøttelse af Børn, Maxdosis, Reducerede nyrefunktion, Kontraindikationer.
###TABEL_1###1Modulets advarsler er tilgængelige under ’Vis filtrerede’
3 Lægemiddelgrupper, der er omfattet af modulet inkluderer: Antiepileptika, Aminoglykosider, Antivirale midler, Iodholdige kontraststoffer, ###FOLDER### Beta-lactamer, Vancomycin, ACE-hæmmere/AT-II antagonister/Reninhæmmer, Thienopyridiner, Protonpumpehæmmere (PPI), Calciumantagonister, Fluorquinoloner, Muskelrelaksantia, Tetracycliner, Makrolider, Sulfonamider, Opioider og Antineoplastiske midler.
Patientjournalen skal indeholde oplysninger om et ordineret biologisk lægemiddels navn og batchnummer, når lægemidlet fremgår af en liste over udvalgte biologiske lægemidler, udarbejdet og ajourført af Lægemiddelstyrelsen.
Når nye lægemidler tilføjes til listen, orienteres relevante SFR og LLK af RLK sekretariatet.
I SP kan batchnummer registreres i feltet Lotnummer/Batchnummer ved dokumentation af dispensering eller udlevering under den enkelte ordination.
Alle vaccinationer skal jf. bekendtgørelse 460 registreres, inkl. batchnummer på FMK – online for kunne overføres til DDV (Det Danske Vaccinationsregister)
I Sundhedsplatformen: I SP oprettes ordinationen af vaccine og brugeren ledes til at oprette denne manuelt via dybdelink til DDV, hvor også oplysninger vedr. dispensering og administration registreres.
Ved scanning af vaccinationsbeholderen vil batchnummer, hvis dette er anført i vaccinationsbeholderens stregkode, automatisk blive registreret. Hvis stregkoden ikke indeholder batchnummer, skal dette udfyldes manuelt i MDA.
Dokumentation af dispensering og administration af vaccinen i DDV sker via dybdelink i MDA til DDV.
Lægen skal under indlæggelsen løbende og iht. de lokalt fastsatte regler herfor, tage stilling til og bekræfte patientens aktuelle lægemiddelordinationer for at sikre, at patienten fortsat har behov for behandling.
Bekræftelse af ordinationer under indlæggelsen skal ske iht. lokalt fastsatte tidskriterier herfor. I SP skal dette ske for samtlige ordinationer. Man kan ikke dokumentere bekræftelse/medicinstatus for den enkelte ordination. Bekræftelse/medicinstatus skal dokumenteres i et journalnotat.
a) Ansøgning om medicintilskud foretages via FMK-online.
b) Kronikertilskud er automatiseret, hvilket indebærer at lægen ikke længere skal ansøge Lægemiddelstyrelsen om kronikertilskud.
c) Nye bevillinger af terminaltilskud er begrænset til en periode på 1 år.
Evt. bivirkninger til behandlingen skal løbende vurderes og dokumenteres. For indberetning af bivirkninger - se tværregional vejledning Lægemiddelbivirkninger - indberetning af
Patienter skal altid informeres om effekt og bivirkninger af nye lægemiddelbehandlinger, som iværksættes under indlæggelse. Samtykke er som udgangspunkt mundtligt, se tværregional vejledning Informeret samtykke til behandling. Omfang af information tilpasses patientens tilstand, behov og behandlingens karakter. Indhold af information samt patientens samtykke skal fremgå af journalen, medmindre patienten har givet samtykke til en fuldstændig behandlingsplan, der inkluderer lægemiddelbehandling. Informationen kan f.eks. printes fra ###FOLDER###
Overflytning af patient indenfor egen region forudsætter ikke krav om ajourføring af FMK.
FMK ajourføres som ved udskrivelse.
Modtagende Læge:
Procedure som ved udskrivelse skal følges, dvs. FMK skal ajourføres.
Alle indlagte patienters FMK vil have status ”indlagt” således at andre kan se at patienten er indlagt og at FMK derfor ikke er retvisende.
Ajourføring af FMK kan påbegyndes forud for patientens udskrivelse. Lægen kan foretage ajourføringen fra kl. 00 dagen før udskrivelse og frem til 2 timer efter patienten er udskrevet.
Følgende skal vurderes og udføres:
Lægen skal tage stilling til samtlige gældende ordinationer i medicinsystemet
Ajourføring af FMK:
Recepter skal sendes elektronisk via FMK til receptserveren eller til et navngivent apotek. Der kan i SP´s snitflade til FMK ikke udstedes recepter på SAD-præparater (lægemidler fremstillet af sygehusapoteker), blandinger, tilladelses-, forsknings- og magistrelle præparater. Recepter på magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse kan udstedes via FMK online.
Til personer uden dansk CPR-nummer kan det for visse magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse ikke lade sig gøre at sende elektronisk recept. Her henvises til papir-recept eller telefonrecept indtil en printløsning i SP foreligger, for at undgå håndskrevne recepter.
Apotekerforeningen har i marts 2019 meddelt de private apoteker, at papir- eller telefonrecept på magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse ikke må afvises.
Aftalen trådte i kraft d. 1. september 2016 og vedrører følgende:
Ved udskrivelse og afslutning af patient til almen praksis:
Udskrivende læge sikrer, at patienten har recepter (evt. flergangsrecepter) til:
Egen læge har generelt ansvaret for, at patienten har recepter på den medicin, som ikke vedrører den specialespecifikke behandling
Hvis en patient har fået seponeret dosisdispensering under indlæggelse, skal evt. genopstart af dosisdispenseringen ske hos egen læge, når medicineringen anses som stabil.
Ved udskrivelse med planlagt opfølgning på hospital:
Regionen har forpligtet sig til at oprette et kontaktpunkt, hvor kommuner, special- og praksislæger i regionen kan henvende sig ved problemer med konkrete patienters FMK kort.
Kontaktpunktet består af 2 dele:
Korrespondancemeddelelser - kan anvendes til ikke akutte henvendelser og bliver besvaret efter hospitalernes retningslinjer.
Begge lister, som hospitalerne er forpligtede til at vedligeholde, findes på Sundhed.dk
Når patienten er identificeret, og cpr-nummer er kendt, udskiftes erstatnings-cpr-nummeret med patientens officielle cpr-nummer i Sundhedsplatformen. Patientens officielle cpr-nummer fremgår herefter og ordinationer og evt. dispensering og administrationer er kommet med over på det officielle cpr-nummer.
Det centrale personregister opdateres ikke i weekender og på helligdage. Dette betyder f.eks., at børn født fredag eftermiddag eller på en helligdag har et medicinkort, der vises med følgende data: Navn: Ikke navngivet Nyfødt, Adresse: Ukendt 999, Postnr og by: 9999 Ukendt.
Når FMK modtager det rigtige navn, adresse og postnr. og by fra det centrale personregister skiftes til det korrekte.
Ved borgeres kontakter med Akuttelefon ###TELEFON### ved udkørende og telefoniske konsultationer, skal der laves et journalnotat, som anvendes til dokumentation af bl.a. ordinationer, når FMK-online anvendes.
Hvis patientkontakten ikke medfører ændringer i patientens medicinering, herunder i Akutmodtagelser, foretages ikke ajourføring af FMK.
I ambulante notater til patientens praktiserende læge indgår oplysninger om evt. ændringer i patientens lægemiddelbehandling.
Lægebemandede ambulatorier, herunder sammedagskirurgi
FMK vil gældende fra november 2017, ikke blive markeret som "ikke-ajourført" ifm. ændringer i patientens medicinering.
Lægen skal imidlertid fortsat markere FMK ajourført som sidste behandling, når alle ændringer i patientens medicin er foretaget.
Sygeplejebemandede ambulatorier
For sygeplejersker med rammedelegation til at behandling en konkret patient med medicin, skal sygeplejersken ved ændringer i patientens medicinering opdatere FMK, men ikke ajourføre.
Recepter
Ved receptanmodninger se afsnit 4.2.1.
Forpligtelser til at udstede recepter når en patient følges i ambulatoriet:
Det forventes, at behandlende læge i ambulatoriet sikrer, at patienten har recepter (evt. flergangsrecepter) på den medicin, som vedrører den specialespecifikke ambulante behandling frem til næste planlagte kontakt.
Hvis patienten får dosisdispenseret medicin, er det ambulatorielægens opgave at varetage ændringer, alternativt at seponere de specialespecifikke lægemidler.
Det forventes, at patienter, som afsluttes fra ambulatoriet, har recepter til forventede kommende kontrol hos egen læge (eller ca. 3 måneder).
Egen læge har generelt ansvaret for, at patienten har recepter på den medicin, som ikke vedrører den specialespecifikke behandling.
Effektuering/udlevering af medicin i SP registreres også automatisk i FMK (kræver at brugeren er logget ind med medarbejdersignatur).
Kurser:
Særligt for psykiatrien
Tværregionale vejledninger:
Region Hovedstadens vejledninger: