Lægemiddelordination

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer
Bilag
 

Genveje til indhold

Faggrupper med ordinationsret

Under indlæggelsen

Udskrivelse/afslutning af patient – FMK og epikrise og recepter

Nyfødte og erstatningscpr nummer

Brug af FMK-online

Ambulante forløb

Formål

At definere generelle principper og regler for optagelse og dokumentation af medicinanamnese, lægemiddel cave, medicinordination, delegeret ordination samt brug af FMK.

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen omfatter sundheds- og apotekspersonale i alle afdelinger, hvor der ordineres og anvendes lægemidler til patientbehandling i Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Definitioner

Analoge lægemidler: Kemisk beslægtede lægemidler med ensartet klinisk virkning. De kan have lidt forskellige indikationsområder, men hovedanvendelsen er som regel den samme.

Administrationsansvar:

I Sundhedsplatformen anvendes følgende begreber

  • Selvmedicinering: Patienten dispenserer og indtager selv lægemidlet og opbevarer medicinen hos sig.
  • Selvadministration: Patienten indtager selvstændigt den af personalet dispenserede medicin (opbevaring enten på patientstue eller i medicinrum).
  • Ingen selvadministration: Personalet varetager dispensering og administration af lægemidler.
  • Tvangsmedicinering: Patientens behandling er omfattet af psykiatriloven. Personalet varetager både dispensering og administration af lægemidler uden patientens samtykke hertil.

FMK: Det Fælles Medicinkort.

FMK–online: Direkte adgang til patienters medicinkort.

Batchnummer: Lægemidlets identifikationsnummer, der kan bestå af både tal og bogstaver. Et batchnummer kan indeholde forskellige informationer, f.eks. produktionslinjenummer, produktionstidspunkt, blandingsnummer. Fælles for disse informationer er, at et givent produkt kan spores ved dette batchnummer.

Biosimilære lægemidler: Et biosimilært lægemiddel er en ny version af et allerede eksisterende biologisk lægemiddel (referencelægemidlet), som skal have været godkendt (i EU) i mindst 10 år. Biosimilære lægemidler kan have mindre forskelle i molekylet i forhold til den originale version af lægemidlet, men disse forskelle må ikke have betydning for effekt og sikkerhed (bivirkninger) af den biosimilære version, sammenlignet med det originale biologiske lægemiddel.

Løse recepter: Omfatter alle recepter, der ikke er oprettet via FMK, og som således ikke er tilknyttet en ordination på medicinkortet. De løse recepter stammer fra medicinmoduler, som for eksempel EPM, eller fra indløste papir-, telefon- eller faxrecepter.

Generisk lægemiddel: Er et lægemiddel, der har samme aktive indholdsstof i samme formulering og styrke som det originale lægemiddel. 

Delegation af behandling med lægemidler: Når den behandlingsansvarlige læge overdrager kompetencen til andre faggrupper end læger til at iværksætte og justere behandling med udvalgte lægemidler. Der er tre former for delegation: konkret delegation, rammedelegation til en konkret patient og rammedelegation til en defineret patientgruppe.

MDA: Medicindispensering og -administration - medicinmodul i Sundhedsplatformen.

Forsøgsmedicin: Forsøgslægemidler: En lægemiddelform af et virksomt stof eller placebo der afprøves eller anvendes som referencepræparat i et klinisk forsøg, herunder et præparat med en markedsføringstilladelse, når dets anvendelse eller formulering (udseende eller pakning) adskiller sig fra den godkendte form, eller når det anvendes til en ikke-godkendt indikation eller for at opnå yderligere oplysninger om en godkendt anvendelse.

Medicinanamnese: En proces, hvor der indhentes en status over en patients aktuelle/vanlige medicinske behandling baseret på oplysninger fra patient, pårørende eller andre læger, herunder Det Fælles Medicinkort (FMK).

Status på FMK: Kan være: ”Indlagt”, ”Udskrevet uden ajourføring” eller ”Aktivt”.  

  • "Indlagt" betyder, at patienten er indlagt, og medicinering varetages i lokalt medicineringsmodul, og den der tilgår medicinkortet, kan dermed se, at medicinkortet ikke nødvendigvis er retvisende.
  • "Udskrevet uden ajourføring/ikke ajourført" betyder, at patienten er udskrevet uden at der er foretaget ajourføring af medicinkortet, og den der tilgår medicinkortet, kan dermed se, at medicinkortet ikke nødvendigvis er retvisende.
  • "Aktivt" betyder, at kortet er retvisende og ajourført og at patienten ikke er indlagt.

Privatmarkering af patientens medicinkort i FMK: Er en diskretionsmarkering, hvis patienten ønsker, at ordinationens indhold udelukkende skal kunne ses af patienten selv og den ordinerende læge. Ordinationen fremgår som ’privat’ i FMK med skjult indhold. En læge kan bede patienten om tilladelse til at se den privatmarkerede ordination, eller kan benytte sig af værdispringsreglen. En læge må først anføre, at en ordination skal være privatmarkeret, hvis man har sikret sig, at patienten har forstået, hvad det indebærer af medicineringsrisici.

Ajourføring af FMK (tidligere medicinafstemning): Lægens bekræftelse af at de aktuelle lægemiddelordinationer på FMK afspejler den aktuelle og planlagte medicinering på ajourføringstidspunktet.

Bekræftelse af medicinordinationer (medicinstatus) under indlæggelse: Lægens regelmæssige bekræftelse af de aktuelle lægemiddelordinationer i medicineringssystemet

Naturlægemidler: Lægemidler indeholdende naturligt forekommende stoffer i koncentrationer, der ikke er væsentligt større end dem, hvori de forekommer i naturen. Er godkendte af Lægemiddelstyrelsen.

Kosttilskud: Tilskud til den sædvanlige kost, uden der er tale om et lægemiddel. Kosttilskud er ikke godkendte af Lægemiddelstyrelsen.

Lægemiddelordination: En læges skriftlige eller mundtlige videregivelse af beslutning om at behandle en patient med receptpligtige lægemidler eller håndkøbslægemidler.

Tilladelsespræparater: Lægemidler, som ikke er markedsført i Danmark. Salg eller udlevering kræver Lægemiddelstyrelsens tilladelse.

Magistrelle lægemidler: Et ikke registreret lægemiddel, hvor ordinerende læge selv har angivet sammensætningen både med hensyn til aktive stoffer og hjælpestoffer samt anført lægemiddelform.

SP: Sundhedsplatformen

Variabelafhængig ordination: Ordination af lægemidler hvor dosis varierer fx afhængig af blodprøveværdier. Det drejer sig hyppigst om Insulin (blodsukker) og warfarin (INR).

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Faggrupper med ordinationsret

  • Læger (og tandlæger indenfor eget virksomhedsområde) har fuld ordinationsret.
  • Jordemødre må ordinere visse lægemidler, som anført i Cirkulære nr. 149, 8. aug. 2001 om jordemodervirksomhed
  • Medicinstuderende:
    • Vikar for yngre læge: Den ansvarlige overlæge kan give vikaren ret til at ordinere alle lægemidler til indlagte patienter, men ikke retten til at udstede recepter. I Sundhedsplatformen og FMK kan vikaren tildeles samme rettigheder som læger, herunder retten til at beslutte pause og seponering af lægemidler
    • Medicinstuderende i uddannelsesforløb: Må ordinere i Sundhedsplatformen med reference til den læge, der sanktionerer/kontrasignerer ordinationen.

Tilbage til top

1.1. Delegation af behandling med lægemidler

En læge kan delegere behandling med lægemidler. Iværksættelse af behandling med lægemidler kan kun undtagelsesvis delegeres til andre faggrupper end sygeplejersker.

Radiografer, som skal administrere kontraststoffer i forbindelse med en diagnostisk undersøgelse har fået delegeret denne opgave. Andre af ledelsen godkendte sundhedspersoner f.eks. diætister kan på delegation behandle med ernæringsprodukter, herunder parenteral ernæring.

I Region Hovedstaden gælder det at afdelingsledelsen kan godkende at Social- og sundhedsassistenter må behandle med ikke-lægeordinerede håndkøbslægemidler på samme vilkår som sygeplejersker (dvs. instrueret og oplært) under forudsætning af opfyldelse af nedenstående uddannelseskrav:

  • Social- og sundhedsassistenter må dispensere og administrere tabletter/kapsler, orale væsker, øjendråber, plastre, cremer/gel/salver, vagitorier, suppositorier/rektale væsker inhalationer samt subkutane injektioner samt opsætte og skifte isotone infusionsvæsker, som ikke er tilsat lægemidler, hvis de har modtaget særskilt lokal uddannelse heri.
  • For Social- og sundhedsassistenter uddannet før 2017 gælder endvidere, at de skal  bestå et regionalt godkendt farmakologikursus Medicin i somatikken eller Medicin i psykiatrien.
  • For Social- og sundhedsassistenter der påbegyndte deres uddannelse i 2017 eller senere gælder, at de skal bestå det obligatoriske E-læringskursus Medicin for SSA, hvis de er ansat på somatiske afdelinger foruden afdelingsspecifik introduktion til afdelingens medicinsortimet og patientgrupper. Det anbefales at social- og sundhedsassistenter med medicineringsopgaver gentager E-læringskurset hvert 2. år. Der kan efter beslutning fra den lokale ledelse suppleres med fremmødekurset Farmakologi - Specialiseringskursus i somatikken SSA efter behov.

    Særligt for psykiatrien: Social- og sundhedsassistenter ansat i psykiatrien, skal tage det obligatoriske fremmødekursus Farmakologi - Specialiseringskursus i psykiatrien SSA for at varetage medicineringsopgaver. Dette kan suppleres med E-læringskurset Medicin for SSA. Det anbefales at social- og sundhedsassistenter med medicineringsopgaver gentager E-læringskurset hvert 2. år.   

Se endvidere afsnit 1.1.1 for øvrige regler for delegation.

I det følgende bruges betegnelsen "sundhedspersoner" for de faggrupper, der har fået delegeret muligheden for at behandle med medicin under visse konkrete forhold.

Sundhedspersoner kan iværksætte behandling med visse lægemidler ud fra tre typer delegation:

  • Konkret delegation: Svarer til en PN-ordination. Skal ordineres af en læge på forhånd.
  • Rammedelegation til en konkret patient: Sundhedspersonen får delegeret muligheden for at indlede medicinsk behandling af en konkret patient med et regime, som den ansvarlige overlæge har lavet en ramme for, og som lægen har ordineret på forhånd til netop den patient.
  • Rammedelegation til en defineret patientgruppe: Den ansvarlige overlæge kan delegere, at sundhedspersonen ud fra en detaljeret instruks må vurdere indikationen og iværksætte og justere behandling af en veldefineret patientgruppe med et forudbestemt sortiment uden forudgående lægelig ordination.

Begrænset medicinkatalog for SOSU- se bilag 2 (Begrænset medicinkatalog, fra hvilken SOSU assistenter teknisk set (har rettigheder til i SP) kan iværksætte behandling med i SP) - se dog begrænsninger i afsnit 1.1.2.

For sygeplejersker er der teknisk set ingen begrænsninger indbygget i SP. I SP kan sygeplejersker principielt ordinere alt i lægernes medicinkatalog, men regler for delegation af ordination skal følges (se ovenfor). Dette indebærer, at det for begge faggrupper lokalt skal besluttes, om og evt. hvilke af de angivne lægemidler, der må iværksættes behandling med udfra kvalifikationer og rettigheder og iht. afdelingens skriftlige rammedelegation til en defineret patientgruppe.

Tilbage til top

1.1.1. Ledelsens ansvar

I forbindelse med delegeret iværksættelse og justering af behandling med lægemidler til sundhedspersoner har afdelingsledelsen ansvaret for:

1. At der foreligger en instruks for rammer og betingelser for den delegerede opgave.

  • Instruksen definerer patientgruppen, indikationer, kontraindikationer og relevante lægemidler.
  • Af instruksen skal fremgå, hvorvidt behandlingen må gentages og i givet fald hvor ofte og med hvilket interval, før lægen skal konsulteres.
  • Det skal fremgå hvilken overlæge der er ansvarlig for instruksen, og hvis det ikke fremgår, er ansvaret den ledende overlæges.

2. At sundhedspersonen er instrueret og oplært

3. At der føres fornødent tilsyn med sundhedspersonens udførelse af delegationer.

For yderligere information herom - se Delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, bilag 1.

Sundhedspersonale må ikke afvige fra den givne instruks.

Tilsyn 

Der skal føres tilsyn på personniveau med udførelsen af delegationen, herunder om sundhedspersonen er bekendt med den gældende instruks.

Dette kan f.eks. bestå i stikprøver, hvor der udvælges et antal patientforløb, hvor sundhedspersoner har iværksat behandlingen og hvor en læge efterfølgende vurderer grundlag og indikation.

Graden af tilsyn skal afspejle en eventuel risiko og mulighed for fejl i udførelse af delegationen. F.eks. er kravet om tilsyn skærpet ved delegation af behandling med afhængighedsskabende lægemidler.

Tilbage til top

1.1.2. Muligheder for delegation

a) Konkret delegation til konkret patient - PN-ordination

Konkret delegation er det samme som PN. (pro necessitate, efter behov).

Lægen skal vurdere indikationen og ordinere den behandling, som må gives til den konkrete patient, hvis definerede symptomer eller tilstande indtræffer, f.eks. at patienten får smerter eller kvalme.

Sundhedspersonen skal vurdere patientens behandlingsbehov og får overdraget retten til at iværksætte behandling inden for de fastsatte rammer.

PN-ordinationer skal indeholde præparatnavn, dosis, doseringshyppighed/interval og maksimal døgndosis og skal dokumenteres i Sundhedsplatformen. Sundhedspersonen skal dokumentere udførelsen af ordinationen.

b) Rammedelegation til en konkret patient (Regime)

Lægen skal på forhånd tage stilling til indikationen og ordinere en standardbehandling til en konkret patient. Behandlingen skal udføres ud fra en instruks. Det kan f.eks. være afrusning ”efter skema”, smertebehandling efter operation eller blodfortyndende medicin vejledt af blodprøvesvar. ”Efter skema” betyder, at et lægemiddel doseres ud fra en i forvejen udarbejdet instruks og i forhold til patientens symptomer eller værdier, såsom et blodprøvesvar, blodtryk eller puls.

Lægen skal dokumentere ordinationen i Sundhedsplatformen.

c) Rammedelegation til en defineret patientgruppe

Den ansvarlige overlæge kan delegere, at sygeplejersker må vurdere indikationen og iværksætte en forud defineret behandling af en veldefineret patientgruppe uden forudgående lægelig ordination.

Rammedelegering kan bl.a. være relevant for sygeplejersker i akutafdelinger, ambulatorier og specialfunktioner

Sundhedspersonen skal dokumentere de delegerede ordinationer i Sundhedsplatformen.

Engangsordination af håndkøbslægemidler - gælder i Region Hovedstaden:

Ledelsen kan tillade at sygeplejersker og SOSU assistenter KUN EN GANG må behandle patienter med håndkøbslægemidler (altså ikke-receptpligtige lægemidler), der ikke er ordineret til en konkret patient af en læge, forudsat at:

  • Der foreligger en lokal instruks herom udfærdiget af afdelingsledelsen
  • Forslag til lægemidler er defineret på lægemiddelniveau – se bilag 1
  • Der alene er tale om en enkelt dosis af håndkøbslægemidlet.
  • Formålet er behandling af bestemte symptomer/tilstande hos veldefinerede patienter/patientgrupper.
  • Hvis der opstår behov for at give lægemidlet mere end én gang, skal sundhedspersonen kontakte en læge, som kan vurdere behovet for en fast eller PN-ordination.  
  • Social- og sundhedsassistenter (uddannet før 2017), som har gennemført det regionale kursus og eksamen i farmakologi eller SOSU assistenter der har påbegyndt uddannelsen fra 2017 og som har gennemført det obligatoriske 5 dages specialiseringskursus, kan efter godkendelse af afdelingsledelsen behandle med ikke-lægeordinerede håndkøbslægemidler på samme vilkår som sygeplejersker.

Delegeret behandling med medicin - overførsel til og ajourføring af FMK

Gælder alene sygeplejersker der handler indenfor en rammedelegation for udvalgte lægemidler.

I ambulante forløb, hvor patienten ikke planlægges set af læge (sygeplejebemandede ambulatorier), skal sygeplejersken dokumentere ændringer i den medicinske behandling i Sundhedsplatformen og FMK – se desuden afsnit 7.

Tilbage til top

1.2. Ansvarsforhold ved ordination

Den læge, der initierer en lægemiddelbehandling, har dokumentationspligt. Den ordinerende læge har ansvaret for ordinationen, herunder for at enhver ordination af lægemidlet er tilstrækkelig udførlig til, at udførelsen af ordinationen kan ske på forsvarlig vis - se Vejledning nr. 9079 af 12/02/2015 om ordination og håndtering af lægemidler. Ved rammedelegation har den delegerende læge ansvar for at sikre, at instruktionen er tilstrækkelig.

Tilbage til top

2. Stillingtagen til og dokumentation af ordinationer

2.1. Ved indlæggelse

Lægen er ansvarlig for at overføre patientens ordinationer fra FMK til Sundhedsplatformen, herunder tage stilling til om de skal videreføres under indlæggelse.

Lægemiddelindtag/præparater som patienten indtager på egen foranledning, og som ikke fremgår af FMK skal dokumenteres særskilt i indlæggelsesnotatet.

Den samlede medicinanamnese anføres i indlæggelsesnotatet (kan hentes fra FMK ved at skrive ’.medicinfmksynk’, EFTER at lægen har klikket ’alle til Sundhedsplatformen’).

Udover FMK kan følgende kilder anvendes til kortlægning af medicinanamnese:

  • Oplysninger fra patient eller pårørende
  • Medbragt medicin
  • Medicinlister fra hjemmepleje eller plejehjem (ved klik på knappen ’Ekstern kommunikation’ ses om hjemmeplejen dispenserer og/eller administrerer patientens medicin)
  • Evt. medicin afhentet fra apoteket (effektueringer ses ved klik på det enkelte lægemiddel på FMK-siden af side-side visningen.

Som en del af anamnesen skal det undersøges og registreres, om patienten hjemme modtager medicin, som er dosisdispenseret af privat apotek. Der er særlige forholdsregler hos patienter, som får dosisdispenseret medicin – se tværregional vejledning - Dosisdispensering

Kosttilskud og naturlægemidler; hvis patienten indtager sådanne, dokumenteres disse i indlæggelsesnotatet.

Lægen har ansvar for patientens samlede medicinering, men er ikke ansvarlig, hvis patienten tager naturlægemidler mod givet råd.

  • Lægen har ikke pligt til at oplyse patienten om naturlægemidlets tilsigtede og utilsigtede virkninger.
  • Ønsker patienten at fortsætte med at indtage naturlægemidler under indlæggelsen, skal dette anføres i medicinnotat i Sundhedsplatformen sammen med given vejledning herom i forbindelse med kendte interaktioner.
  • Hospitalsafdelingerne er ikke forpligtet til at rekvirere, dispensere og administrere naturlægemidler.
  • Patienten må selv opbevare naturlægemidler og administrere disse under indlæggelsen.

Der er automatisk indlæggelses – og udskrivelsesmarkering på FMK: Når patienten indlægges, ændres status på FMK automatisk til ”Indlagt”. Kortet ændrer ikke længere status til ikke-ajourført.

Tilbage til top

2.2. Forholdsregler ifm lægemiddelordinationer (herunder lægemiddel CAVE)

2.2.1. Lægemiddel CAVE oplysninger

Cave oplysninger dokumenteres ifm.  indlæggelse og opdateres ved starten af det ambulante forløb og herefter årligt samt ved konstaterede lægemiddelallergier.

I SP registreres CAVE via CAVE funktionaliteten. Der er ikke adgang til at skrive supplerende fritekst/vurdering.

Tilbage til top

2.2.2. Ordinationer

Ordinationer skal altid dokumenteres i SP.

I FMK-online gemmes data kun i 2 år, hvorfor ordinationer generelt ikke må oprettes her, da lovgivningen kræver, at data gemmes i 10 år.

Den person, der ordinerer, er ansvarlig for at dokumentere ordinationer i SP, herunder lægemiddelnavn og indikation, dosis, form, administrationsvej, frekvens og evt. behandlingsvarighed. Ordinationen anføres med brug af generisk lægemiddelnavn.

Den sundhedsperson, der indhenter råd om lægemiddelbehandling hos en anden sundhedsperson, er ansvarlig for at rådgivningen journalføres, inkl. navn, titel og evt. arbejdssted for den rådgivende sundhedsperson.

Dette gælder dog IKKE for biosmilære lægemidler, her ordineres alene handelsnavnet.

Lægen skal: 

  • Tage stilling til indikationen for ordinationen samt behandlingsvarighed hvis mulig
  • Vurdere risikoen for bivirkninger for patienten ved anvendelse af lægemidlet.
  • Tage stilling til kontraindikationer og interaktioner (Interaktionsdatabasen) med den øvrige behandling, herunder andre lægemidler, naturlægemidler og kosttilskud.
    • Kontakt evt. Medicininfo, tlf: ###TELEFON### man-fre: 8:00-15:30 eller ###EMAIL### 

  • Sikre at ordinationer tager afsæt i lægemidler anført i afdelingens standardsortiment eller regionens rekommandationsliste, med mindre kliniske eller andre forhold taler imod. Ordination af lægemidler, som ikke er i afdelingens standardsortiment, skal begrundes i SP.
    • Der kan ordineres best/ord. sæt, som kan inkludere flere lægemidler, en fast dosering og doseringsinterval samt behandlingsvarighed.

I samarbejde med plejepersonale tage stilling til administrationsansvar, dvs. om patienten selv kan varetage medicineringen.

  • Ved telefon ordinationer:
    • der benyttes skriv ned og læs op metode (Sikker mundtlig kommunikation)
    • den modtagende sundhedsperson dokumenterer ordinationen i SP som telefonordination,
    • en læge skal efterfølgende godkende ordinationen i SP.
  • Andre mundtlige ordinationer:
    • der benyttes sikker mundtlig kommunikation,
    • læge eller sundhedspersonen dokumenterer efterfølgende ordinationen i SP
    • lægen skal sikre, at patienten har afgivet informeret samtykke til behandlingen med lægemidler - se tværregional vejledning Informeret samtykke til behandling

Tilbage til top

2.2.3 Fælles Medicin Beslutningsstøtte (FMB) i Sundhedsplatformen

Ordinationer i SP er understøttet af et nationalt beslutningsstøttesystem FMB, der leverer beslutningsstøtte ved lægemiddelordination, medicingennemgang og receptfornyelse.

Der gives beslutningsstøtte på lægemidler optaget i medicinpriser.dk, naturlægemidler, stærke vitaminer og mineraler samt SAD-præparater. I SP er der tillige udviklet en særlig løsning således, at der for modulerne Cave/Krydsallergi og dobbeltordinationer nu også gives medicinadvarsler på magistrelle- samt tilladelseslægemidler.

På sigt introduceres moduler til understøttelse af Børn, Maxdosis, Reducerede nyrefunktion, Kontraindikationer. 

###TABEL_1###

1Modulets advarsler er tilgængelige under ’Vis filtrerede’

3 Lægemiddelgrupper, der er omfattet af modulet inkluderer: Antiepileptika, Aminoglykosider, Antivirale midler, Iodholdige kontraststoffer, ###FOLDER### Beta-lactamer, Vancomycin, ACE-hæmmere/AT-II antagonister/Reninhæmmer, Thienopyridiner, Protonpumpehæmmere (PPI), Calciumantagonister, Fluorquinoloner, Muskelrelaksantia, Tetracycliner, Makrolider, Sulfonamider, Opioider og Antineoplastiske midler.

Tilbage til top

2.3. Dokumentation af batchnummer

2.3.1. Biologiske/biosimilære lægemidler

Patientjournalen skal indeholde oplysninger om et ordineret biologisk lægemiddels navn og batchnummer, når lægemidlet fremgår af en liste over udvalgte biologiske lægemidler, udarbejdet og ajourført af Lægemiddelstyrelsen.

Når nye lægemidler tilføjes til listen, orienteres relevante SFR og LLK af RLK sekretariatet.

I SP kan batchnummer registreres i feltet Lotnummer/Batchnummer ved dokumentation af dispensering eller udlevering under den enkelte ordination.

Tilbage til top

2.3.2. Vacciner

Alle vaccinationer skal jf. bekendtgørelse 460 registreres, inkl. batchnummer på FMK – online for kunne overføres til DDV (Det Danske Vaccinationsregister)

I Sundhedsplatformen: I SP oprettes ordinationen af vaccine og brugeren ledes til at oprette denne manuelt via dybdelink til DDV, hvor også oplysninger vedr. dispensering og administration registreres.

Ved scanning af vaccinationsbeholderen vil batchnummer, hvis dette er anført i vaccinationsbeholderens stregkode, automatisk blive registreret. Hvis stregkoden ikke indeholder batchnummer, skal dette udfyldes manuelt i MDA.

Dokumentation af dispensering og administration af vaccinen i DDV sker via dybdelink i MDA til DDV.

Tilbage til top

3. Under indlæggelsen

3.1. Bekræftelse af gældende ordinationer

Lægen skal under indlæggelsen løbende og iht. de lokalt fastsatte regler herfor, tage stilling til og bekræfte patientens aktuelle lægemiddelordinationer for at sikre, at patienten fortsat har behov for behandling.

Bekræftelse af ordinationer under indlæggelsen skal ske iht. lokalt fastsatte tidskriterier herfor. I SP skal dette ske for samtlige ordinationer. Man kan ikke dokumentere bekræftelse/medicinstatus for den enkelte ordination. Bekræftelse/medicinstatus skal dokumenteres i et journalnotat.

Tilbage til top

3.2. Ansøgning om medicintilskud

a) Ansøgning om medicintilskud foretages via FMK-online.

b) Kronikertilskud er automatiseret, hvilket indebærer at lægen ikke længere skal ansøge Lægemiddelstyrelsen om kronikertilskud.

c) Nye bevillinger af terminaltilskud er begrænset til en periode på 1 år.

Tilbage til top

3.3. Bivirkninger

Evt. bivirkninger til behandlingen skal løbende vurderes og dokumenteres. For indberetning af bivirkninger - se tværregional vejledning Lægemiddelbivirkninger - indberetning af

Tilbage til top

3.4. Samtykke til og information af lægemidler

Patienter skal altid informeres om effekt og bivirkninger af nye lægemiddelbehandlinger, som iværksættes under indlæggelse. Samtykke er som udgangspunkt mundtligt, se tværregional vejledning Informeret samtykke til behandling. Omfang af information tilpasses patientens tilstand, behov og behandlingens karakter. Indhold af information samt patientens samtykke skal fremgå af journalen, medmindre patienten har givet samtykke til en fuldstændig behandlingsplan, der inkluderer lægemiddelbehandling. Informationen kan f.eks. printes fra ###FOLDER###

Tilbage til top

3.5. Medicin ved overflytning

3.5.1. Overflytning internt i regionen

Overflytning af patient indenfor egen region forudsætter ikke krav om ajourføring af FMK.

Tilbage til top

3.5.2. Overflytning af patient mellem hospitaler i Region Hovedstaden og Region Sjælland

Overflyttende læge:

  • Lægen på overflyttende afdeling gennemgår alle patientens aktive ordinationer via aktiviteten Best./ord. på fanebladet Aktive.
  • Lægen seponerer det, som ikke skal fremgå af den modtagende læges best./ord.-oversigt, således at den modtagende læge kun skal tage stilling til de bestillinger og ordinationer, som overflyttende læge har vurderet, skal fortsætte efter overflytningen.
  • Overflyttende læge signerer herefter ordinationen på flytning samt øvrige nye eller seponerede ordinationer

FMK ajourføres som ved udskrivelse.

Modtagende Læge:

  • Ved flytning mellem afdelinger på samme matrikel er alle ordinationer fra den forrige afdeling aktive.
  • Ved flytning mellem afdelinger på forskellige matrikler sætter lægen ordinationerne på transit.
  • Lægen på den modtagende afdeling gennemgår ordinationerne, tilføjer evt. nye ordinationer og signerer medicinlisten.

3.5.3. Overflytning af patient til hospitaler udenfor Region Hovedstaden og Region Sjælland

Procedure som ved udskrivelse skal følges, dvs. FMK skal ajourføres.

Tilbage til top

4. Udskrivelse/afslutning af patient - FMK, epikrise og recepter

  • Medicinordinationer i Sundhedsplatformen sammenholdes med ordinationerne i FMK. For hvert præparat tages stilling til videreførelse i FMK samt evt. analog substitution.
  • Engangsordinationer, som ikke fortsættes efter kontaktens ophør (f.eks. lokalanalgetika ved syning af sår eller kontrastmidler ved billeddiagnostiske undersøgelser), skal som hovedregel ikke registreres i FMK.
  • De ordinationer, der i forvejen ligger i FMK, skal så vidt muligt bevares/opdateres frem for at overføre nye ordinationer fra SP. Dette for at bevare ordinationens historik i andre systemer, f.eks. hos praktiserende læge. Masse seponering må således ikke foretages
  • Der skal tages stilling til evt. genoptagelse af pauserede lægemidler
  • Ved seponering af et lægemiddel, skal lægen sikre at evt. tilhørende recept bliver annulleret i FMK.

Tilbage til top

4.1. Ajourføring af FMK og epikrise

Alle indlagte patienters FMK vil have status ”indlagt” således at andre kan se at patienten er indlagt og at FMK derfor ikke er retvisende.

Ajourføring af FMK kan påbegyndes forud for patientens udskrivelse. Lægen kan foretage ajourføringen fra kl. 00 dagen før udskrivelse og frem til 2 timer efter patienten er udskrevet.

Følgende skal vurderes og udføres:

  • Lægen skal tage stilling til samtlige gældende ordinationer i medicinsystemet

    • Lægemidler, der ikke længere er relevante, seponeres.
    • Ordinationer af lægemidler til kortvarig behandling forsynes med seponeringsdato.
  • Ajourføring af FMK:

    • Hvis indlæggelsen ikke medfører ændringer i patientens medicinering, foretages ikke ajourføring af FMK.
    • Hvis indlæggelsen medfører ændringer i patientens medicinering, skal FMK ajourføres.
    • For nyfødte foretages kun ajourføring hvis barnet er 7 dage eller ældre.
  • Print den ajourførte FMK medicinliste til patienten
  • Den ajourførte medicin i FMK kopieres til epikrise: I epikrisen skal aktuelle lægemidler fremgå, herunder begrundelse for ændrede, seponerede eller nye ordinationer. Endvidere oplyses egen læge om hospitalets evt. afmelding af dosisdispenseret medicin.

Tilbage til top

4.2. Recepter

Recepter skal sendes elektronisk via FMK til receptserveren eller til et navngivent apotek. Der kan i SP´s snitflade til FMK ikke udstedes recepter på SAD-præparater (lægemidler fremstillet af sygehusapoteker), blandinger, tilladelses-, forsknings- og magistrelle præparater. Recepter på magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse kan udstedes via FMK online.

Til personer uden dansk CPR-nummer kan det for visse magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse ikke lade sig gøre at sende elektronisk recept. Her henvises til papir-recept eller telefonrecept indtil en printløsning i SP foreligger, for at undgå håndskrevne recepter.

Apotekerforeningen har i marts 2019 meddelt de private apoteker, at papir- eller telefonrecept på magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse ikke må afvises.

Tilbage til top

4.2.1. Receptanmodninger

  • Sygeplejersker, medicinstuderende, lægesekretærer, farmaceuter eller farmakonomer har mulighed for at klargøre recepter i forbindelse med ambulatoriebesøg/tlf.konsultationer/MinSP meddelelser og henvendelser fra primærsektor. Den forberedte recept sendes via InBasket til den aftalte læge/lægepulje.
  • Lægen godkender/afviser recepten via InBasket.
  • Besked til patienten om receptfornyelse sendes fra SP af læge eller den oprindelige modtager af receptfornyelsesønsket.

Tilbage til top

4.2.2. Aftale mellem Praksissektor og Region Hovedstaden vedr. forpligtelse til at udstede recepter ved udskrivelse/afslutning af forløb

Aftalen trådte i kraft d. 1. september 2016 og vedrører følgende:

Ved udskrivelse og afslutning af patient til almen praksis:

Udskrivende læge sikrer, at patienten har recepter (evt. flergangsrecepter) til:

  • det forventede behov (f.eks. smertestillende efter kirurgi)
  • tidspunktet for den forventede kommende kontrol hos egen læge ELLER hvor kontrol hos egen læge ikke er aftalt, til ca. 3 måneders forbrug.

Egen læge har generelt ansvaret for, at patienten har recepter på den medicin, som ikke vedrører den specialespecifikke behandling

Hvis en patient har fået seponeret dosisdispensering under indlæggelse, skal evt. genopstart af dosisdispenseringen ske hos egen læge, når medicineringen anses som stabil.

Ved udskrivelse med planlagt opfølgning på hospital:

  • Udskrivende læge sikrer, at patienten har recepter til førstkommende opfølgning iambulatoriet/daghospital.
  • Egen læge sikrer, at patienten har recepter på den medicin, som ikke vedrører den specialespecifikke behandling.

Tilbage til top

4.2.3. Kommunikation med primær sektor om FMK - kontaktpunkter

Regionen har forpligtet sig til at oprette et kontaktpunkt, hvor kommuner, special- og praksislæger i regionen kan henvende sig ved problemer med konkrete patienters FMK kort.

Kontaktpunktet består af 2 dele:

  • Korrespondancemeddelelser - kan anvendes til ikke akutte henvendelser og bliver besvaret efter hospitalernes retningslinjer. 

  • Telefonliste - ved akutte henvendelser kan alle hospitalernes afdelinger kontaktes på bemandede telefonnumre.

Begge lister, som hospitalerne er forpligtede til at vedligeholde, findes på Sundhed.dk

Tilbage til top

5. Nyfødte og erstatningscpr-nummer

Når patienten er identificeret, og cpr-nummer er kendt, udskiftes erstatnings-cpr-nummeret med patientens officielle cpr-nummer i Sundhedsplatformen. Patientens officielle cpr-nummer fremgår herefter   og ordinationer og evt. dispensering og administrationer er kommet med over på det officielle cpr-nummer.

Det centrale personregister opdateres ikke i weekender og på helligdage. Dette betyder f.eks., at børn født fredag eftermiddag eller på en helligdag har et medicinkort, der vises med følgende data: Navn: Ikke navngivet Nyfødt, Adresse: Ukendt 999, Postnr og by: 9999 Ukendt.

Når FMK modtager det rigtige navn, adresse og postnr. og by fra det centrale personregister skiftes til det korrekte.

Tilbage til top

6. Brug af FMK-online

FMK Online må benyttes:

  • Til dokumentation af ordinationer når Sundhedsplatformen ikke er tilgængelig
  • Til ansøgning om medicintilskud
  • Til registrering af vaccinationer via Sundhedsplatformen
  • Til udstedelse af recepter på magistrelle lægemidler og lægemidler på udleveringstilladelse
  • Når patientens forløb er afsluttet, og afdelingen kontaktes om ændringer i patientens medicinering. Ændringer i medicinering skal også anføres i patientens journal.

Ved borgeres kontakter med Akuttelefon ###TELEFON### ved udkørende og telefoniske konsultationer, skal der laves et journalnotat, som anvendes til dokumentation af bl.a. ordinationer, når FMK-online anvendes.

Tilbage til top

7. Ambulante forløb

Hvis patientkontakten ikke medfører ændringer i patientens medicinering, herunder i Akutmodtagelser, foretages ikke ajourføring af FMK.

I ambulante notater til patientens praktiserende læge indgår oplysninger om evt. ændringer i patientens lægemiddelbehandling.

Lægebemandede ambulatorier, herunder sammedagskirurgi

FMK vil gældende fra november 2017, ikke blive markeret som "ikke-ajourført" ifm. ændringer i patientens medicinering.

Lægen skal imidlertid fortsat markere FMK ajourført som sidste behandling, når alle ændringer i patientens medicin er foretaget.

Sygeplejebemandede ambulatorier

For sygeplejersker med rammedelegation til at behandling en konkret patient med medicin, skal sygeplejersken ved ændringer i patientens medicinering opdatere FMK, men ikke ajourføre.

Recepter

Ved receptanmodninger se afsnit 4.2.1.

Forpligtelser til at udstede recepter når en patient følges i ambulatoriet:

  • Det forventes, at behandlende læge i ambulatoriet sikrer, at patienten har recepter (evt. flergangsrecepter) på den medicin, som vedrører den specialespecifikke ambulante behandling frem til næste planlagte kontakt.

  • Hvis patienten får dosisdispenseret medicin, er det ambulatorielægens opgave at varetage ændringer, alternativt at seponere de specialespecifikke lægemidler.

  • Det forventes, at patienter, som afsluttes fra ambulatoriet, har recepter til forventede kommende kontrol hos egen læge (eller ca. 3 måneder).

Egen læge har generelt ansvaret for, at patienten har recepter på den medicin, som ikke vedrører den specialespecifikke behandling.

7.1. Udlevering af medicin

Effektuering/udlevering af medicin i SP registreres også automatisk i FMK (kræver at brugeren er logget ind med medarbejdersignatur).

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Sygehusledelser/hospitalsdirektioner i Region Sjælland og Region Hovedstaden, Sygehusapotekerne, Center-, afdelings- og klinikledelser er ansvarlige for implementering af vejledningen, herunder for udfærdigelse af vejledning for og indhold i standardplan/standardregimer.
  • Den ledende overlæge og afdelingsledelsen har, hvis sundhedspersoner tildeles rammedelegation til ordination, ansvar for at sikre
    • at der findes en entydig instruks for, hvilke lægemidler og -situationer det drejer sig om
    • at sundhedspersonerne bliver oplært
    • at oplæring er dokumenteret i personalesagen
    • at føre relevant tilsyn med sundhedspersoners udførelse af delegerede ordinationer, f.eks. ved at gennemgå et antal ordinationer/journaler for at sikre korrekt indikation og overholdelse af afdelingens instruks herom.
  • Den ansvarlige læge skal ifm. rammedelegation til nærmere definerede patientgrupper i instruks definere, hvilke lægemidler sundhedspersoner selvstændigt må initiere. Se forslag til lægemidler i bilag 1.
  • Ledelserne skal vedligeholde lister med kontakttelefonnumre og lokationsnumre til brug for primær sektors henvendelser om FMK kort.

Tilbage til top

Referencer

Kurser:

Særligt for psykiatrien

Tværregionale vejledninger:

Region Hovedstadens vejledninger:

Tilbage til top

Bilag