Kropsbårne hjælpemidler - tværsektoriel aftale om kommunikation

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vejledningens formål er at understøtte ensartet tværsektorielle procedurer for ansøgning om bevilling af varige kropsbårne hjælpemidler hos kommunen, når patienten ikke selv kan ansøge elektronisk herom.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale, der undersøger og behandler patienter med behov for varige, kropsbårne hjælpemidler og hvor det fagligt vurderes at patienten ikke selv vil kunne ansøge kommunen elektronisk herom.

Målgruppen er fortrinsvis patienter som søger følgende kategorier af kropsbårne hjælpemidler:

  • Diabetes hjælpemidler
  • Stomiprodukter
  • Urologi hjælpemidler
  • Kompressionshjælpemidler
  • Brystproteser.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Af hensyn til kommunens mulighed for at indhente yderligere lægelige oplysninger, ekspeditionstid og afgørelse, sendes korrespondancemeddelelse (KM) med emneord/årsags ”Kropsbårne hjælpemidler (ansøgning)” til bopælskommunens ”hjemmesygepleje”, så snart det er fagligt vurderet, at patienten har behov for et varigt kropsbåret hjælpemiddel, samt det vurderes at patienten ikke selv kan ansøge kommunen digitalt om hjælpemidler.

Dokumentation i SP

Der er i SP bygget en Smart tekst med navn ”GEN KROPSBÅRNE HJÆLPEMIDLER BREV” som skal benyttes for at sikre ensrettet information omkring hjælpemiddelansøgning til kommunerne. 

Smart tekst vil indeholde nedenstående felter:

  • Et fortrykt overskriftfelt ”Ansøgning om kropsbårne hjælpemidler”
  • En tekst der angiver, at der ansøges om kropsbåret hjælpemiddel på vegne af patient - 
  • En tekst der angiver, at der er indhentet samtykke fra patient i forhold til at ansøge om hjælpemidler på deres vegne
  • Fritekst felt til lægefaglige/sundhedsfaglige begrundelse for behov et varigt kropsbåret hjælpemiddel
  • Fritekst felt til beskrivelse af type af hjælpemiddel, som der er behov for samt estimeret forbrug af hjælpemidler
  • En tekst der angiver, at patienten er informeret om, at der kan forekomme forskel i de produkter som hospitalet udleverer, og det som kommunen udleverer. Hvis patienten vil have samme produkt, som det, hospitalet udleverer, kan det betyde egenbetaling for patienten.

Kommunikation med Kommunen

Hospitalet skal sikre samtykke fra patienten, og orientere patienten om det videre forløb efter fremsendelse af KM til kommunen.

  1. Korrespondancemeddelelsen med indarbejdet smart tekst sendes til patientens bopælskommunes omsorgssystem.
  2. Kommunen sikrer evt. videresendelse af KM til relevant enhed i kommunen
  3. Kommunen behandler ansøgning og fremsender et bevillingsbrev til patienten.
  4. Patienten kan herefter kontakte leverandøren og bestille de pågældende hjælpemidler.

Har kommunen behov for yderligere oplysninger forud for behandling af ansøgning fremsendes KM til afsender af ansøgning.

Indhold og tidsfrister med mere følger ”Grundaftaler om brug af korrespondancemeddelelser i Region Hovedstaden”.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektioner er ansvarlige for at distribuere vejledningen til relevante afdelinger
  • De berørte afdelingsledelser er ansvarlige for implementering af vejledningen.
  • Ledere og medarbejde med kontakt til indlagte eller ambulante patienter er ansvarlige for kendskab til og anvendelse af vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag