ISOLATION PÅ ENESTUE
Sundhedspersonale skal udover de generelle infektionshygiejniske retningslinjer følge nedenstående supplerende infektionshygiejniske retningslinjer.
For Mikroorganismer og infektionssygdomme der kræver enestue, smittemåde og varighed af isolation samt evt. specielle forholdsregler - se vejledningen Vejledninger og patientpjecer om isolation og Informationsmateriale om isolation på REGI

ISOLATIONSÅRSAG:

Infektioner, der smitter ved direkte og indirekte kontaktsmitte samt dråbesmitte.

ISOLATIONSFORM:

  • Enestue.
  • Døren til stuen skal som udgangspunkt holdes lukket. Der kan afviges fra dette efter individuel risikovurdering evt. i samarbejde med hygiejneorganisationen.
  • Separat bad og toilet foretrækkes. Alternativt anvendes bækkenstol på stuen.

Kohorteisolation og isolation på flersengsstue: Ved større udbrud af infektioner kan patienter med samme infektionssygdom og samme gen-type af mikroorganisme plejes og behandles på samme patientstue, efter aftale med hygiejneorganisationen eller læge i KMA.

START AF ISOLATION:

Lægen skal ordinere isolation i patientens journal.

VARIGHED AF ISOLATION:

Se vejledningen Vejledninger og patientpjecer om isolation

SKILTNING:

  • Det relevante isolationsskilt sættes op ved døren til patientens sengestue samt tilhørende bad og toilet, hvis dette ligger udenfor stuen.
  • De korrekte rubrikker afkrydses på skiltet. Se Isolationsskilte og plancher (til print)

HÅNDHYGIEJNE:

Hånddesinfektion før stuen forlades.

Hvis hænderne er synligt forurenede, foretages håndvask forud for hånddesinfektion.

Hvis patienten er isoleret på grund af Clostridium difficile eller Norovirus udføres altid håndvask efterfulgt af hånddesinfektion.

VÆRNEMIDLER:

Værnemidler til brug på isolationsstue placeres efter lokale retningslinjer.

Værnemidler skal anvendes ved kontakt med patient, inventar og udstyr samt ved rengøringsopgaver:

  • Væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og manchetter
  • Væsketæt engangsovertrækskittel med lange ærmer og manchetter anvendes ved meget våde pleje- og behandlingsprocedurer
  • Medicinske engangshandsker
  • Ved dråbesmitte: Kirurgisk maske og øjenbeskyttelse indenfor 1 meter fra patienten.

Brug af personlige værnemidler kan fraviges i de tilfælde, hvor der skal gives en kort besked uden, at man kommer i kontakt med patienten, udstyr eller inventar på sengestuen.

Påtagning af personlige værnemidler

Værnemidler tages på i følgende rækkefølge:

  • Ved dråbesmitte: Maske og øjenbeskyttelse
  • Engangsovertrækskittel
  • Engangshandsker, trækkes ud over manchet på engangsovertrækskittel.

Der skal skiftes handsker og udføres håndhygiejne, som vanligt i forbindelse med procedureskift.

Aftagning af personlige værnemidler

Værnemidler tages af på sengestuen, før sengestuen forlades. Anvendte værnemidler skal kasseres, når de tages af. Engangsovertrækskitlen foldes forsigtig sammen med indersiden udad og rulles sammen og kasseres. Værnemidler kasseres som almindelig dagrenovation.

Værnemidler tages af i følgende rækkefølge:

  • Engangshandsker
  • Engangsovertrækskittel (engangshandsker og engangsovertrækskittel kan også tages af i én arbejdsgang, vær opmærksom på ikke at berøre arbejdsdragt og hals med handskerne)
  • Håndhygiejne
  • Øjenbeskyttelse
  • Maske
  • Håndhygiejne

Håndhygiejne udføres herefter.

Undgå at berøre forsiden af masken og engangsovertrækskitlen.

Billedserie for på- og aftagning af værnemidler

PATIENTEN:

Patienten skal informeres om forholdsregler under isolation, herunder:

Desuden informeres om forholdsregler efter udskrivelse.

*Efter aftale med hygiejneorganisationen kan der afviges fra kravet om at blive på stuen, f.eks. ved genoptræning og ture udenfor afdelingen for at forebygge psykisk påvirkning af isolation.

Hvis der findes en patientpjece for pågældende mikroorganisme udleveres og gennemgås denne med patienten og pårørende – se Bilag 1 i vejledningen Isolation - hvilke patienter skal isoleres og hvordan?

BESØGENDE:

Kun efter aftale med og vejledning fra personalet.

Besøgende skal informeres om smittemåde, forebyggelse og instrueres i forholdsregler ved første besøg på sengestuen.

Besøgende der har mindre børn, som ikke kan forstå vejledning om adfærd på isolationsstuen, informeres om en øget smitterisiko for barnet.

Besøgende skal blive på sengestuen, må ikke benytte fælles faciliteter, drikkevogn eller have fysisk kontakt med andre patienter herunder besøge andre patienter på hospitalet efter besøg på isolationsstue. En patient i isolation kan have en pårørende med til samtale/undersøgelse/behandling udenfor sengestuen, hvis den pårørende har modtaget vejledning i forholdsregler.

Hvis de besøgende er inddraget i pleje- og behandlingsopgaver, skal de instrueres i at anvende personlige værnemidler, som ovenfor beskrevet.

Besøgende skal foretage hånddesinfektion med håndsprit, inden stuen forlades.

Hvis patienten er isoleret på grund af Clostridium difficile eller Norovirus udføres altid håndvask efterfulgt af hånddesinfektion.

MEDINDLAGTE PÅRØRENDE TIL BØRN:

Der gælder samme forholdsregler som beskrevet i afsnittet ”Besøgende”.
Desuden informeres der om følgende hygiejneregler:

  • At de er i isolation sammen med deres eget barn
  • Ved ledsagelse af barn til behandling/undersøgelse skal anvendes engangsovertrækskittel eller skifte til rent tøj umiddelbart inden transport.

SPILD AF KROPSVÆSKER:

  • Optørres med engangsmateriale
  • Stedet desinficeres herefter med sprit 70-85 %
  • Hvis patienten er isoleret på grund af af Clostridium difficile eller Norovirus anvendes klor.

AFFALD/UDSKILLELSER:

  • Al affald emballeres i plastpose på stuen, inden det bringes til skyllerum/affaldsdepot
  • Kasseres som alm. dagrenovation
  • Udskillelser håndteres som vanligt
  • Dråbesmitte: Ved respiratorbehandling bør man overveje brug af lukket sugesystem (Multiple-use closed suction catheter) for at minimere risiko for sprøjt og stænk.

LINNED:

  • Patienttøj og sengelinned inklusiv dyne og pude skiftes dagligt
  • Tøj lægges i snavsetøjssæk, der skal hænge på stativ
  • Snavsetøjsækken lukkes på stuen, inden den fjernes og anbringes i skyllerum/affaldsrummet.

BESTIK OG SERVICE:

Serveringsbakke, service og bestik anbringes direkte i opvaskemaskine/bakketårn/køkkenvogn/container. Der anvendes rene engangshandsker og efterfølgende udføres hånddesinfektion.

MEDICINSK UDSTYR OG HJÆLPEMIDLER:

Medicinsk udstyr og hjælpemidler skal om muligt være éngangs-/énpatients udstyr eller være patientbundet og blive på stuen, så længe patienten er isoleret.
Alt medicinsk udstyr/hjælpemidler, der tages med ud fra sengestuen, skal rengøres og desinficeres inden det anvendes til andre patienter, se anvisninger på isolationsskiltet på døren.

Lejet medicinsk udstyr og hjælpemidler: Håndteres som vanligt.

OPRYDNING PÅ STUEN

Affalds- og snavsetøjsække, madbakker, samt hjælpemidler og udstyr, der ikke længere anvendes, skal ikke ophobes på stuen, men skal fjernes løbende.

DAGLIG- OG SLUTRENGØRING AF SENGESTUE OG TOILET/BADERUM:

Dagligt:
Se anvisning på isolationsskilt på dør. 

Slutrengøring:
Se anvisning på isolationsskilt på dør. Døren holdes lukket under slutrengøring.

Rengøringspersonalet skal i forbindelse med rengøring anvende personlige værnemidler svarende til skiltning og i øvrigt følge samme retningslinjer vedrørende håndhygiejne som det øvrige sundhedspersonale.

FORHOLDSREGLER VED OPHÆVELSE AF ISOLATION EFTER DOKUMENTERET ISOLATIONSKRÆVENDE MIKRO-ORGANISME:

Ophævelse af isolation noteres i journal.

Patienten skal i bad eller sengebades og have rent tøj på.

Oprydning på stuen skal foretages inden slutrengøring.

  • Engangsmateriale kasseres
  • Toiletbørste kasseres, toiletrulle og andre løse toiletartikler kasseres, medmindre de dispenseres fra lukkede beholdere
  • Evt. rent linned lægges i snavsetøjspose og sendes til vask.
  • Udstyr der skal varmedesinficeres tages ud.

Seng:

  • Sengen sendes, hvis muligt til central sengerengøring og -opredning, alternativt:
  • Dyne og puder emballeres i snavsetøjspose på stuen og sendes til vask.
  • Seng og madras desinficeres, og der lægges først rent sengetøj på, når der er slutrengjort på stuen. Der kan også bestilles en ren seng.

Andet:

  • Hjælpemidler og øvrigt låneudstyr skal desinficeres inden det sendes retur til udlånende afsnit.
  • Pleje- og behandlingsartiklerne i skabene på stuen skal altid håndteres med rene hænder og skal derfor ikke kasseres, når stuen klargøres til en ny patient. Hvis der i en akut situation eller ved uheld forurenes utensilier, skal de med det samme kasseres eller, hvis det er flergangsartikler, skal disse desinficeres.
  • Forhæng på stue og badeværelse tages ned og sendes til vask. Engangsforhæng kasseres.
  • Gardiner tages ned og sendes til vask, hvis de er synligt forurenede.

TVÆRGÅENDE PERSONALE PÅ TILSYN OG LIGNENDE:

Følgende skal altid fremgå som tydelig information på isolationsskilt for tværgående personale, der kommer på tilsyn/undersøgelse hos isolationspatienten:

  • Hvilke værnemidler skal anvendes?
  • Hvilket desinfektionsmiddel skal anvendes?

Værnemidler og desinfektionsmiddel skal være tilgængeligt for tværgående personale.

UNDERSØGELSE OG BEHANDLING I ANDRE AFSNIT:

Isolation må ikke udelukke nødvendig behandling/undersøgelse.

Det er ikke et infektionshygiejnisk krav, at patienten er sidst på dagsprogrammet.

Forberedelse til undersøgelse, behandling eller operation:

For at personalet på det behandlende, undersøgende eller opererende afsnit kan planlægge at tage imod en patient i isolation:

  • skal alle henvisninger være forsynet med oplysninger om patientens isolationsstatus.
  • skal sygeplejerske/sekretær fra stamafdelingen informere det modtagende afsnit om, at de skal modtage en patient i isolation.
  • skal det modtagende afsnit efterleve de supplerende retningslinjer jf. denne vejledning.
  • skal seng være synlig ren med rent sengelinned indenfor de sidste 24 timer.
  • ved transport i kørestol skal denne være ren og håndtag desinficeres inden transport.
  • skal patienten være iført rent tøj fra samme dag.
  • skal evt. forbindinger være tætsluttende og så vidt muligt ikke vise tegn på gennemsivning.
  • skal patienten, så vidt muligt, have udført håndhygiejne, før sengestuen forlades.
  • skal patienten ikke opholde sig/vente i fællesarealer.
  • skal der efter endt undersøgelse/behandling/operation, foretages desinficerende rengøring før næste patient:
    • ved samtaler eller mindre undersøgelser kan desinficerende rengøring af alle kontaktpunkter inkl. medikoteknisk udstyr og it-udstyr udføres af sundhedspersonale.
    • ved større undersøgelser med risiko for sprøjt og stænk til lokale og inventar udføres desinficerende rengøring af rengøringspersonale. Rummet/pladsen markeres, således at denne ikke tages i brug før der har været udført desinficerende rengøring. 

 

INTERN TRANSPORT (i seng, i kørestol eller gående):

  • Transporten tilrettelægges, så patienten kan køres/følges direkte til undersøgelses- eller behandlingsrum uden at vente/opholde sig i fællesarealer.
  • Umiddelbart før transporten skal plejepersonalet/portør sørge for, at sengehest og sengegavl (håndtag på kørestol) desinficeres med det desinfektionsmiddel der er afkrydset på isolationsskiltet på døren.
  • Ved transport i kørestol skal denne være ren og håndtag desinficeres inden transport.
  • Portøren skal ikke bære personlige værnemidler under transporten, men foretager hånddesinfektion før og efter transporten. Hvis patienten er isoleret på grund af Clostridium difficile eller Norovirus udføres altid håndvask efterfulgt af hånddesinfektion.
  • Portøren er "ren" under transporten og kan åbne døre og lignende uden at forurene omgivelserne.
  • Evt. papirer må ikke placeres i seng eller kørestol, men skal lægges i plastpose og hænges på transportmiddel.
  • Personale, der kan forventes at have direkte kontakt med patienten under transporten, skal anvende personlige værnemidler eller medbringe disse.
  • Patienten skal bære kirurgisk maske under transporten, hvis patienten er isoleret med dråbesmitte.

OVERFLYTNING OG UDSKRIVELSE:

Overflytning til anden afdeling eller andet hospital:

Ved overflytning til andet afsnit, klinik eller andet hospital skal det modtagende afsnit/klinik informeres om, at patienten er isoleret.

Udskrivelse:

Ved udskrivelse af patienten noteres i patientjournalen hvis der er specielle forholdsregler ved ny kontakt med hospitaler.
Hvis patienten skal modtage pleje og behandling fra sundhedspersonale i primær sundhedssektor, skal de informeres om patientens status for isolation og forholdsregler i primærsektor.

EKSTERN TRANSPORT:

For al patienttransport gælder at

  • Patienten skal være iført synligt rent tøj.
  • Patienten skal have udført håndhygiejne før sengestuen forlades.
  • Evt. sår og indstikssteder skal være dækket af tætsluttende, tør og ren forbinding.
  • Patienten bærer kirurgisk maske, hvis patienten smitter fra luftvejene.

Siddende patientbefordring

Følgende patienter kan ikke transporteres siddende, men skal transporteres alene med liggende sygetransport:

  • Patienter med aktuel gastroenteritis (opkastning/diare).
  • Patienter med symptomgivende luftvejsinfektion - fx lungetuberkulose.

Øvrige patienter kan transporteres med siddende patientbefordring og sammen med andre patienter, forudsat følgende:

  • eventuelle sår er dækket af en tør og ren forbinding.
  • patienten har rent tøj på.
  • patienten har udført håndhygiejne inden transporten.

Kørselskontoret skal ikke informeres om isolation, men informeres, hvis patienten skal transporteres alene.

Kørsel med ambulance

Ved bestilling af ambulancen informeres om, at der ved løft eller behandlingsopgaver skal anvendes personlige værnemidler (engangsovertrækskittel og engangshandsker samt evt. maske).

Transporten tilrettelægges, så patienten kan køres/følges direkte til undersøgelses- eller behandlingsrum uden at vente/opholde sig i fællesarealer.

Ambulance-, liggende syge- og siddende patienttransport, bestilling af

PATIENTER I AMBULANT FORLØB, DAGAFSNIT OG LIGNENDE:

 

  • Kontaktsmitte: Patienten må vente i ventearealer
  • Dråbesmitte: Patienten må ikke vente i ventearealer
  • Pleje- og behandlingsopgaver skal foregå på enestue. Alternativ på flersengsstue efter aftale med Hygiejneorganisationen
  • Ved pleje-, undersøgelses- og behandlingsopgaver, skal personalet anvende værnemidler.
  • Ved samtale uden klinisk undersøgelse er brug af værnemidler ikke nødvendig. Ved dråbesmitte skal anvendes værnemidler inklusiv maske, hvis man ikke kan holde en afstand på mere end 1 meter ved dråbesmitte, hvis patienten ikke bærer maske.
  • Skal der efter endt undersøgelse/behandling/operation, foretages desinficerende rengøring før næste patient:
    • Ved samtaler eller mindre undersøgelser kan desinficerende rengøring af alle kontaktpunkter inkl. medikoteknisk udstyr og it-udstyr udføres af sundhedspersonale
    • Ved større undersøgelser med risiko for sprøjt og stænk til lokale og inventar udføres desinficerende rengøring af rengøringspersonale. Rummet/pladsen markeres, således at denne ikke tages i brug før der har været udført desinficerende rengøring. Ved tvivl kan vurdering foretages i samarbejde med hygiejneorganisationen eller KMA.

MORS:

Ved istandgørelse af afdøde skal de supplerede infektionshygiejniske forholdsregler i denne vejledning følges. Evt. forbindinger skal være tætsluttende og ikke vise tegn på gennemsivning. Linned og patienttøj skal være rent. Sengehest og sengegavl desinficeres med det desinfektionsmiddel der er afkrydset på isolationsskiltet på døren. Dyne og puder behandles som vanligt, hvis de ikke følger mors.

Morsrum og kapel: Personale anvender engangsovertrækskittel og handsker ved forflytning af patienten i morsrum og kapel uanset smittestatus.

PERSONALE:

Brug af personlige værnemidler og opfyldelse af ovenstående vejledning minimerer smitterisikoen fra patient til personale.

Personale kan henvende sig til sin ledelse eller den lokale Hygiejneorganisation, hvis man er i tvivl om hvorvidt man har været eksponeret for smitte og hvordan man skal forholde sig.