Genoplivning - uddannelse i

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

  • Fastlægge læringsmål for uddannelseskoncepter afhængig af målgruppe
  • Fastlægge krav til underviserkompetencer ift. de respektive uddannelseskoncepter
  • Fastlægge krav til re-certificering og interval for dette
  • Fastlægge dokumentationskrav i personalesagen.

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen gælder for alle ansatte på Region Hovedstadens hospitaler, i Region Hovedstadens Psykiatri og i Region Hovedstadens ambulancetjenester.

Bilag 1:

  • 1a: beskriver målgruppe, kursuslængde, undervisere, holdstørrelse, læringsmål og gyldighed for basal, intermediær og avanceret genoplivning
  • 1b: beskriver målgruppe, kursuslængde, undervisere, indhold, form og læringsmål for instruktørkurser for basal, intermediær og avanceret genoplivning
  • 1c: definerer anvendte termer og uddyber begrebet holdninger ("attitudes")

Definitioner

Ansatte med særlige opgaver: ansatte, der uddannes i f.eks. brug af manuel defibrillator og udvalgte medikamenter. Eksempler er: Sygeplejersker i Akut Modtageafdeling, kardiologisk afdeling samt læger, der ikke indgår på hjertestopholdet. Sådanne grupper vil ofte indlede behandling ud over basal genoplivning indtil akutlæge/hjertestophold ankommer.

Fremgangsmåde

Klik for større billede

Region Hovedstadens uddannelsesplan i genoplivning tager udgangspunkt i overlevelseskæden. Indhold af de enkelte led i overlevelseskæden er beskrevet i den overordnede vejledning for Hjertestop- erkendelse, alarmering, behandling og dokumentation”.

Uddannelsesplanen har som overordnet formål at gøre alle 4 led i kæden sammenhængende og lige stærke. Alle ansatte skal derfor kende eget ansvar og opgaver ift. overlevelseskæden og skal kunne handle i overensstemmelse hermed.

###TABEL_1###

 

Alle Region Hovedstadens hospitaler udbyder som minimum 2 niveauer af undervisning. Såfremt nyfødte eller børn behandles på matriklen, udbydes tillige undervisning i genoplivning for nyfødte (omstilling til livet)/børn. Herudover kan et intermediært niveau tilbydes.

  • Alle ansatte modtager undervisning i tidlig erkendelse og alarmering ved ansættelsens start (overlevelseskædens første led).
  • Ansatte med klinisk patientkontakt modtager desuden undervisning i basal genoplivning (overlevelseskædens første og andet led). Såfremt hjertestartere anvendes, modtages også undervisning i dette (overlevelseskædens tredje led).
  • Ansatte med særlige opgaver modtager undervisning på intermediært niveau. Den enkelte virksomhed kan definere ansatte med særlige opgaver, som har behov for supplerende undervisning på intermediært niveau (overlevelseskædens tre første led). Undervisningens indhold, læringsmål mm. er beskrevet i bilag 1a og 1c.
  • Medlemmer af hjertestopteamet modtager undervisning i avanceret genoplivning (alle 4 led i overlevelseskæden).
  • Ansatte med klinisk patientkontakt til nyfødte eller børn modtager desuden undervisning i genoplivning af nyfødte (omstilling til livet)/børn afhængig af opgavevaretagelse.

Instruktører i genoplivning er uddannede på lokalt eller centralt niveau, som beskrevet i bilag 1b.

Recertificering

  • For alle ansatte med klinisk patientkontakt gennemføres recertificeringskursus på relevant niveau hvert andet år.
  • Dokumentation for deltagelse i undervisning opbevares i Personalesagen.

Dispensationer:

  • Ansatte, der kan dokumentere deltagelse i minimum 6 genoplivningsforsøg på intermediært eller avanceret niveau inden for 1 år op til planlagt recertificering, kan gives merit for praktisk recertificering. Dette dog maksimalt to gange.
  • Ansatte med gyldigt ALS-kursus (Advanced Life Support) på ansættelsestidspunktet gives merit i forhold til uddannelse i genoplivning på basalt, intermediært og avanceret niveau i 3 år fra kursets gennemførelse. Herefter recertificeres de hvert andet år som de øvrige ansatte.
  • Læger, der har gennemført den kliniske basisuddannelse i henhold til Sundhedsstyrelsens målbeskrivelse (okt. 2016) inden for de sidste 2 år, kan gives merit i forhold til uddannelse i genoplivning på basalt og intermediært niveau.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

På hospitaler:

  • Hospitalsdirektioner, center-, afdelings- og klinikledelser er ansvarlige for implementering, efterlevelse, monitorering og dokumentation i forhold til vejledningen.

Udenfor hospitaler:

  • Korpslægerne er ansvarlige for implementering og efterlevelse af vejledningen i ambulancetjenesten. 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag