At definere generelle principper for dispensering og administration af lægemidler samt dokumentation heraf. Desuden defineres regler for vurdering og brug af patienters medbragte medicin.
Vejledningen henvender sig til læger, sygeplejersker og øvrigt personale, der dispenserer og administrerer lægemidler i Region Hovedstaden og Region Sjælland.
Dispensering: De processer, hvorved ordinerede lægemidler udtages af originalpakningen, tilberedes til indgift (lægemiddelophældning), dvs. afmåles, ophældes eller optrækkes i anden beholder, opløses eller blandes med andre lægemidler.
Administration: Personalets omdeling (lægemiddelgivning) og hjælp til patientens indtagelse af lægemidler. Til dette hører også personalets observation af patienten i forbindelse hermed.
Administrationsansvar:
MDA: Medicindispensering og administration - modul i Sundhedsplatformen til dokumentation af dispensering og administration.
Rover: Håndholdt device der bl.a. anvendes til tidstro dokumentation af administration af lægemidler i MDA”
Batchnummer: Lægemidlets identifikationsnummer, der kan bestå af både tal og bogstaver. Et batchnummer kan indeholde forskellige informationer, f.eks. produktionslinjenummer, produktionstidspunkt, blandingsnummer. Fælles for disse informationer er, at et givent produkt kan spores ved dette batchnummer.
Biosimilære lægemidler: Er et biologisk lægemiddel, der svarer til et allerede eksisterende biologisk lægemiddel ("referencelægemidlet"), har identisk aktiv site, virkning og farmakologi, men som kan adskille sig i andre dele af molekylets struktur.
Beacon: SP-modul hvor hæmatologiske og onkologiske behandlingsplaner bygges/findes, og hvor sygeplejersker/farmakonomer dispenserer fra i hæmatologiske- og onkologiske afdelinger.
Omhældning: Udtagelse af lægemidlet af originalpakningen og anbringelse i anden emballage (f.eks. lynlåspose) mhp. kortvarig opbevaring.
Stamopløsning: Koncentreret opløsning af et lægemiddel beregnet til videre fortynding.
Fortyndingsrækker: Trinvis fortynding af et lægemiddel ud fra en koncentreret stamopløsning.
FMK: Det Fælles Medicinkort.
Stregkodescanner: Elektronisk scanner der f.eks. anvendes i medicinrum til stregkodescanning af lægemidler ifm. dispensering. Brug af stregkodescanner understøtter overensstemmelse mellem ordineret og dispenseret medicin. Scanningen understøtter samtidig dokumentation i MDA i SP.
Vederlagsfri udlevering af medicin: Patienter, der ikke er indlagt på sygehuse, men stadig er i sygehusbehandling, kan i nogle tilfælde få udleveret vederlagsfri medicin fra sygehuset. Medicin, der er omfattet af denne ordning, er opført på en særlig liste. Modellen er baseret på, at der for visse patientgrupper er særlige behandlingsmæssige hensyn, der begrunder vederlagsfri udlevering af bestemte lægemidler. Patienter, som opfylder kriterierne for udlevering, får udleveret lægemidler til behandling af den pågældende lidelse samt til direkte følgesygdomme og virkninger af behandlingen. Et lægemiddel udleveres således ikke vederlagsfrit, selv om det står på listen, hvis det ikke er til behandling af den nævnte lidelse eller en direkte følgesygdom/følgevirkning.
Identifikation af patient
Generelle principper
Dokumentation
Lægen har ansvar for, at der er overensstemmelse mellem FMK og Sundhedsplatformen for de ordinationer, der indgives eller udleveres i ambulatoriet - Lægemiddelordination
I særlige situationer foretages dokumentationen af medicinering i andre papirbaserede eller elektroniske énstrengede systemer.
Det gælder f.eks. ved:
Følgende faggrupper må dispensere, administrere og udlevere lægemidler:
Indgift af intramuskulære injektioner må kun foretages efter lokal beslutning og specifik oplæring.
Ved kontrol forstås en anden persons selvstændige udregning af dosis f.eks. ud fra legemsvægt, overfladeareal eller præparatets koncentration.
Medgodkendelse (Dual sign off): Kontrollen kan udføres af en læge, tandlæge, jordemoder, sygeplejerske, farmaceut, farmakonom eller lægestuderende ansat som lægevikar og skal dokumenteres med begge personers brugernavn og adgangskode i medicinmodulet.
Komplekse, individuelle dosisberegninger skal altid kontrolleres, f.eks. blandinger til intravenøs indgift, som indebærer fortynding og udregning af koncentration, samt indgift af mg/time/kg legemsvægt mv.
Alle afdelinger skal benytte vejledninger for tilberedning af ikke-færdigblandede lægemidler til intravenøs brug.
De nationale IV-vejledninger indeholder oplysninger om blandbarhed og holdbarhed efter opblanding. Oplysning om infusionstid findes på følgende hjemmeside (log in side til Sygehusapotekernes IV blandevejledninger www.iv-vejledninger.dk)
I SP findes link hertil i MDA.
Blandingerne er lavet som forudfyldt ordination, man kan vælge i Best./Ord. eller Best./Ord. sæt. Såfremt blandingen kan blandes op i flere forskellige volumener og/eller i flere blandingsmedier, vil dette fremgå af ordinationsdetaljerne, således at der kan vælges den relevante blanding.
Følg tværregionale vejledninger Sondeernæring og anlæggelse og kontrol af sonde (voksne, alder 16 år eller ældre) eller Sondeernæring til børn og unge samt pleje og observationer hvad angår knusning, opslemning og indgift af lægemidler i ernæringssonde.
Hvorvidt et lægemiddel kan indgives via sonde, fremgår af Sygehusapotekernes knuse/dele liste, som kan fremsøges via link i MDA.
Det skal fremgå af ordinationens administrationsinstruktion, at lægemidlet skal indgives via sonde.
Hvis lægemidlet ikke umiddelbart administreres efter dispensering, skal lægemiddelbeholderen mærkes med etiket med:
og vedlægges en liste med:
Listen skal gennemgås med patienten ved første udlevering og ved ændringer.
Påsatte etiketter må ikke dække væsentlige oplysninger og farvekoder, som er trykt på originalemballagen.
I akutte situationer er lægemidler, som dispenseres i sprøjter og administreres umiddelbart som injektion til en enkelt patient i en direkte og tidsmæssigt sammenhængende proces af samme sundhedsperson, undtaget fra mærkningskravet. Det samme gælder, hvis der kun er ophældt et enkelt lægemiddel til en konkret patient, som umiddelbart derefter administreres.
Fra Sundhedsplatformen kan udskrives etiketter med ovennævnte oplysninger.
I fortyndingsrækker mærkes hvert glas med styrke. Brugsopløsningen gemmes og mærkes som beskrevet ovenfor. Evt. ikke anvendte fortyndinger kasseres.
Lægemidler med begrænset holdbarhed (f.eks. anbrudte hætteglas) skal mærkes med anbrudsdato og tidspunkt. Hygiejneorganisationens lokale retningslinjer skal følges.
Af sikkerhedsmæssige årsager skal lægemidler så vidt muligt opbevares i originalpakning.
Som udgangspunkt lånes medicin til en konkret patient. Der er følgende scenarier:
Der skal tages hensyn til lægemidlets holdbarhed, og at lægemidlet er egnet til omhældning.
Ved udlån af morfika (§ 4 lægemidler) skal den udlånende afdeling (sygeplejerske, sosu-assistent eller farmakonom) ringe kontrol til den lånende afdeling, inden lægemidlet udleveres. En låneseddel med låners og udlåners navn, stilling og afdeling skal altid udfyldes - se regional vejledning Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika - bilag 1 - for lægemidler der skal udfyldes låneseddel på.
Tilladelsespræparater må kun lånes/udlånes, hvis begge afdelinger har fået generel udleveringstilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til det pågældende lægemiddel.
Bemærk: Udlån kan ikke dokumenteres i Sundhedsplatformen.
Læger og plejepersonale involveret i patientens medicinering har i fællesskab ansvar for at vurdere og dokumentere patientens evne til selvmedicinering og selvadministration. Ansvaret gælder både under indlæggelsen og evt. selvmedicinering i hjemmet.
Evne til selvmedicinering og selvadministration skal altid vurderes ud fra patientens aktuelle kognitive, emotionelle og helbredsmæssige tilstand samt evt. misbrugsanamnese og skal revurderes ved ændringer i patientens tilstand, f.eks. ved forværring af sygdom eller efter anæstesi.
Børn bør i almindelighed ikke selv administrere lægemidler, men større børn kan i visse tilfælde selv administrere, f.eks. inhalationsbehandling ved astma.
Hvis patienten ikke er i stand til at tage lægemidlerne på betryggende måde, må adgangen til selvadministration inddrages og administrationsansvar skal dermed ændres i medicinmodulet. Denne beslutning tages af en læge eller plejepersonale, og patienten skal altid informeres om årsagerne til beslutningen. Så vidt muligt skal patientens samtykke hertil opnås.
Selvmedicinering fratager ikke den ordinerende læge ansvaret for behandlingen.
Det dokumenteres i MDA, når der udleveres lægemidler til selvmedicinering eller til 24 timers forbrug til selvadministration. Det dokumenteres også i MDA, hvis patientens egen medbragte medicin anvendes til selvmedicinering.
Hvis personalet får kendskab til at patienten ikke tager den ordinerede medicin som foreskrevet, skal lægen orienteres, og det skal journalføres.
Vurdering af patientens evne til selvmedicinering eller selvadministration skal tage afsæt i følgende forhold:
Medbragte lægemidler er patientens ejendom og må ikke anvendes til andre patienter. Lægemidlerne skal leveres tilbage til patienten ved udskrivelsen fra hospitalet.
For at undgå afbrud i behandling kan patientens egen medicin anvendes under indlæggelse i de situationer, hvor præparatet ikke indgår i afdelingens standardsortiment. Se i øvrigt afsnit 8.1 for forholdsregler i MDA. Dosisdispenseret medicin anvendes kun, hvis det entydigt kan identificeres fra dosispakningen.
Patienten medgives medicin fra den behandlingsansvarlige afdeling svarende til det antal dage patienten har orlov.
Medicinen doseres fra MDA (SP) og patienten medgives ”medicinliste til patienten”, der printes fra SP.
På MDA angives orlov i ”behandlingsfase” samt registreres, at medicinen er udleveret til orlov i den aktuelle periode.
Ved orlov skal afdelingen sikre sig, at der er en indlæggelsesmarkering på FMK.
Alle patienter skal have udleveret en opdateret medicinliste. Listen udskrives fra FMK og indeholder alle aktuelle ordinationer på medicinkortet. OBS Listen printes først, når kortet er ajourført af læge. Listen gennemgås med patienten, herunder med fokus på forholdsregler ved evt. pauseringer, slutdatoer og variable doseringer.
Der kan undtagelsesvist være situationer, hvor listen fra FMK er misvisende og derfor skal suppleres med håndskrevne noter, f.eks. ved afvigende tabletstyrke (der er ordineret 40 mg simvastatin og afsnittet doserer 2 tbl. á 20 mg) i sortiment eller ved analog substitution under indlæggelse (f.eks patienten behandles normalt med lansoprazol og er under indlæggelsen substitueret til pantoprazol). Da papir ofte går tabt, kan man med fordel sende korrespondancemeddelelse til hjemmeplejen, hvis patienten modtager hjælp til dispensering af medicin.
Forholdsregler for patienter der forud for indlæggelsen modtog dosisdispenserede lægemidler – se tværregional vejledning Dosisdispensering
Eksempler:
###TABEL_1###
Præparatets navn, styrke og den udleverede mængde skal dokumenteres i Sundhedsplatformen (fremgår som effektuering i FMK).
9.3.2 Sygeplejestuderendes dokumentation af udlevering af medicin ved udskrivelse – oprettelse som medhjælp
Bemærk - hvis sygeplejestuderende i SP dokumenterer udleveret medicin ved udskrivelsen, vil disse data fra SP IKKE blive overført til FMK. Derfor skal den sygeplejerske- der er ansvarlig for udskrivelsen sikre, at dokumentation af udleveret medicin overføres til FMK.
For at sikre at udleveringsoplysninger overføres til FMK, kan sygeplejestuderende på 6. semester (selvstændig sygepleje) oprettes som midlertidig medhjælp med begrænsede rettigheder i FMK, således at en sygeplejestuderende kan arbejde på vegne af en sygeplejerske og dermed har mulighed for at dokumentere udleveret medicin i FMK.
Bestilling af adgang
Adgangen kræver ændring af opsætningen i SP og processen indebærer at afsnittets/afdelingens CBAS-rekvirent sender en bestilling til CIMT/Servicedesk. Brug templaten, der hedder ’FMK – Anmodning om adgang til at arbejde på vegne af en overlæge’ (Red. sept. 2021: Denne titel vil blive ændret til ’FMK – Anmodning om adgang til at arbejde på vegne af’). Husk at angive navnet på den sygeplejerske, som den studerende skal arbejde på vegne af.
Udlevering af lægemidler i originalpakning.
Lægemidler i originalpakning skal mærkes med:
Label må ikke placeres, så den dækker for lægemiddelnavn og styrke.
Alternativt kan man mærke med navn og cpr-nr. og vedlægge print af medicinliste fra FMK, hvoraf doseringen fremgår.
Omhældte lægemidler
Lægemidler, der omhældes og medgives patienten, f.eks. i en lynlåspose. Der må kun være en type lægemiddel pr. pose. Posen mærkes med label med følgende oplysninger:
Se også afsnit 6.2.
Der udleveres opdateret medicinliste fra FMK.
Der udleveres vederlagsfri lægemidler i forbindelse med følgende to situationer:
a) Udlevering af lægemidler til ikke-indlagte patienter - se yderligere i afsnit 10.1.
b) Akut vederlagsfri udlevering af medicin i akutmodtagelser i apotekernes lukketid - se Udlevering af medicin til borgere med et uopsætteligt behov for lægemiddelbehandling i somatiske akutmodtagelser uden for apotekernes åbningstider
Udlevering af et vederlagsfrit lægemiddel forudsætter, at der foreligger en ordination i SP.
Ordinationen oprettes i SP og overføres til FMK, i overensstemmelse med den tværregionale retningslinje Lægemiddelordination. Ordinationen skal altid være opdateret i FMK, og fremgå med korrekte oplysninger om lægemiddelnavn, styrke, dosering og dispenseringsform, svarende til det patienten anvender og skal have udleveret.
Patientgrupper, som kan få udleveret lægemidler, som er omfattet af Danske Regioners principper for udlevering af vederlagsfri medicin er anført på listen Vederlagsfri udlevering af medicin til særlige ikke-indlagte patientgrupper, der er i fortsat sygehusbehandling. Et lægemiddel anført på listen kan kun udleveres vederlagsfrit til den eller de patientgrupper, som er angivet på listen ud for lægemidlets ATC-kode, medmindre der er andre forhold, der taler derfor. Den behandlende afdeling er ansvarlig for at sikre, at vederlagsfri medicin udleveres til patienten.
For at undgå medicinspild, udleveres der den mindst mulige mængde lægemiddel til patienten og som udgangspunkt ikke mere end til tre måneders forbrug med mindre særlige forhold gør sig gældende. Følgende afdækkes inden det besluttes, hvilken mængde der udleveres:
Ud fra ovenstående vurderes patientens situation, og der træffes beslutning om udleveringsperiode.
I dialogen med patienten kan anvendes folderen ”Til dig, der får udleveret medicin fra sygehuset”.
Den lægemiddelmængde, der udleveres til patienten, skal udleveres i originalpakning. Få doser kan dog udleveres omhældt – se krav til mærkning af hhv. originale og andre pakninger. Bemærk at alle lægemiddelpakninger, der udleveres, skal påsættes label se afsnit 9.3.2.
Udleveringen af lægemidler skal registreres via dispensering ved effektuering som hospitalsudleveret medicin i SP, som beskrevet i SP-manualen ”Medicin i ambulatoriet – Dispensering og administration af medicin”. Registreringen skal foretages af hensyn til patientsikkerhed og afregning af medicin. Dette gælder både for patienter som er bosiddende i regionen eller i en anden region.
Hvis patienten afleverer medicin udleveret ved tidligere besøg med henblik på destruktion, skal mængden dokumenteres i Sundhedsplatformen i et notat.
Patienter, som indlægges, bedes medbringe sin vederlagsfri medicin under indlæggelse. Hvis ikke patienten har medbragt sin vederlagsfri medicin, eller hvis patienten løber tør for dette under sin indlæggelse, skal pårørende anmodes om at medbringe det fra hjemmet. Hvis dette ikke er en mulighed, bestilles medicinen til patienten via apoteket.
Medicinbeholdere med patientdata må ikke bortskaffes på patientstuerne, men i affaldsbeholdere i skyllerum. Sprøjter, infusionsflasker, doseringsæsker og lignende skal bortskaffes svarende til indholdet - se Medicinaffald, herunder godtgørelse af medicin, på hospitaler og i Psykiatrien i Region Hovedstaden
Kurser:
Særligt for psykiatrien
Tværregionale vejledninger
Region Hovedstadens vejledninger