Cytostatika - forholdsregler og håndtering af

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Genvej til indhold

  1. Ordination og rekvirering af cytostatika via behandlingsplan i Sundhedsplatformen
  2. Blanding – cytostatikaleverancer fra Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion
  3. Kontrol inden administration
  4. Valg af handsker
  5. Forholdsregler ved patientpleje i 5 døgn efter sidste cytostatikaindgift
  6. Førstehjælp ved spild eller uheld i arbejdet med cytostatika
  7. Håndtering af affald og vasketøj
  8. Særlige regler for gravide og ammende
  9. Information til hjemmeplejen
  10. Informationspligten til patienter og pårørende

 

Formål

Formålet med vejledningen er at tilvejebringe et ensartet grundlag for en forsvarlig omgang med cytostatika, herunder forholdsregler i plejen af patienter i eller kortvarigt efter cytostatikabehandling.

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen omfatter afdelinger og personale i Region Hovedstaden, som har kontakt med patienter, der aktuelt er i behandling eller indenfor 5 dage har afsluttet behandling med cytostatika.

Vejledningen gælder ikke:

  • Indenfor det reumatologiske speciale, hvor cytostatika klassificerede præparater anvendes som immunsupprimerende behandlingstilbud ved inflammatoriske tilstande.
  • For præparation på Region Hovedstadens Apotek, idet apoteket er omfattet af Lægemiddelstyrelsens regelsæt.

Definitioner

Cytostatika

Stoffernes iboende egenskaber udnyttes ved behandling af patienter, men kan ligeledes udgøre en risiko for andre, der udsættes for disse stoffer, såfremt der sker optagelse i kroppen. Nogle cytostatika kan ved direkte kontakt forårsage hud-, slimhinde- og øjenskader på grund af irriterende og ætsende egenskaber. Cytostatika kan optages gennem huden, ved indånding og/eller ved indtagelse, se Arbejde med cytostatika, At-vejledning D.2.12

Cytostatika omfatter, som hovedregel, stoffer under ATC-kode L01.

(The Anatomical Therapeutic Chemical (ATC) Klassifikationssystem, hører under WHO)

Vejledningen gælder således for alle stoffer, der er listet i lægemiddelgruppe L01, uafhængig af dosis. Vejledningen gælder ligeledes for andre lægemidler end cytostatika, så længe de er vurderet at have sammen sundhedsmæssige risiko som cytostatika.

  • Følgende liste indeholder de lægemidler, der betragtes som cytostatika, hvis håndtering derved er omfattet af denne vejledning, se Bilag 1
  • Følgende liste indeholder de lægemidler, der på trods af ATC-kode L01 klassifikationen, ikke betragtes som cytostatika og derfor ikke kræver håndtering som cytostatika, se Bilag 2

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Ordination og rekvirering af cytostatika via behandlingsplan i Sundhedsplatformen

  • Det er lægens ansvar at ordinere cytostatika i henhold til afdelingens/klinikkens procedurer.
  • Det er lægens ansvar at signere for behandlingsplanen og dermed rekvirere cytostatika fra Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion samt skrive notat i patientens journal, som indeholder præparatnavn, dosis og dato for behandling.
  • Behandlingsplanen skal indeholde oplysninger om lægemiddel, dosis og infusionsvæske (type og volumen).

Tilbage til top

2. Blanding - Cytostatikaleverancer fra Region Hovedstadens Apoteket, Klinisk Farmaceutisk Service (KFS) 

Som hovedregel bør der ikke fremstilles cytostatikablandinger i de kliniske afdelinger.

Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion leverer cytostatika til den enkelte patient i henhold til aftale med afdelingen/klinikken.

Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion har ansvar for, at:

  • den rekvirerede cytostatika blandes og etikeres i overensstemmelse med gældende love og regler. Der benyttes opløsningsmidler, emballage, infusionsvæsketype, infusionsvolumen og eventuel lysbeskyttelse i overensstemmelse med fysiske og kemiske stabilitetskrav.
  • korrekte opbevaringsforhold og holdbarhedsdata angives på etiketten.
  • der gennemføres dobbeltkontrol ift. ordinationen.
  • kontakte afsnittet hurtigst muligt, hvis der i rekvisitionen er uklarheder, fejl eller mistanke om fejl ved rekvisitionen. Ved fejl eller utydelig rekvisition, skal afsnittet sende ny rekvisition inden, behandlingen kan leveres.

Ved blandinger med fejl kontakt hurtigst muligt Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion

Bestilling af cytostatika for afdelinger, der ikke normalt giver cytostatika, henvises der for Amager-Hvidovre og Bispebjerg-Frederiksberg Hospital til G2002 Rekvirering af præparater fra serviceproduktion Cytostatikaenheden. Udfyld bilag 1 og send til mail adressen angivet på bilag 1. Ved bestilling på Herlev serviceproduktion, ringes desuden på ###TELEFON###.

For Glostrup og Hillerød hospital sendes en mail KFS-Cytostatika HEH ###EMAIL### og laver en aftale.

For blandinger med fejl bør de kontakte den afdeling, hvorfra de har modtaget det.

Ved transport af færdigblandet cytostatika fra Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion til det enkelte afsnit har den transporterende enhed ansvar for oplæring af personalet i sikker transport af cytostatika.

Transportenheden kan f.eks. udlevere en sikkerhedsinstruks i lommeformat. Alt personale, der involveres i transport af den færdigblandede cytostatika, skal have tilsvarende oplæring.

Opbevaring indtil administration til patient skal ske aflåst og iht. angivelser på pakningen.

Tilbage til top

3. Kontrol inden administration

Der gælder følgende regler for uddannelse af sygeplejersker i forbindelse med håndtering af cytostatika:

  • Nyansatte sygeplejersker må ikke administrere cytostatika, hvis de ikke indenfor de sidste 5 år har gennemgået og bestået teoretisk kursus i medicinsk kræftbehandling samt bestået teoretisk og praktisk prøve.
  • Andre nyansatte, der skal omgås patienter i cytostatika behandling inkl. at håndtere affald og foretage rengøring i forbindelse hermed, skal have gennemgået denne vejledning.

Forud for indgift kontrolleres således, at lægemidlet gives til den rigtige patient i overensstemmelse med identifikation af patient – se Dispensering, administration, selvmedicinering og udlevering af lægemidler - medicinvejledning 4.

Ved præparering af cytostatika i afdelingen anvendes som udgangspunkt standarddoser, som i Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion.

Sygeplejerskens ansvar er, at:

  • kontrollere, at der er overensstemmelse mellem ordination, behandlingsplan og patientens data i Sundhedsplatformen samt at dosis på behandlingen stemmer overens med ordineret dosis. Herunder kontakte lægen ved tvivl om korrekt dosis.
  • kontrollere etiketten på behandlingen for signatur fra Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion , som dokumentation for gennemført farmaceutisk kontrol. Hvis denne ikke findes, skal Region Hovedstadens Apotek, Cytostatika produktion kontaktes før indgift.
  • kontrollere, at holdbarheden for behandlingen er i orden.
  • cytostatika etiketten scannes via MDA eller Rover.

Udlevering af peroral cytostatika

Udtagning af dragerede tabletter og kapsler fra indpakning betragtes ikke som præparering. Derfor er det ikke nødvendigt at anvende stinkskab eller sikkerhedskabinet. Der bruges engangshandsker.

Der udleveres nøjagtig den mængde tabletter eller kapsler, som udgør den ordinerede dosis.

  • Så vidt muligt udleveres hele æsker eller pilleglas. Når dette ikke er muligt udleveres tabletter eller kapsler i en lille plastpose med nøjagtig angivelse af indhold. Tabletter eller kapsler må ikke deles, knuses eller brydes på anden vis. I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at vige fra denne praksis. Her henvises til lokal tilføjelse eller lokal vejledning.

Forholdsregler for personalet ved medicinadministration

Kontakt MedicinInfo tlf. ###TELEFON### eller ###EMAIL### eller besøg Apotekets intranet, ApoIntra, hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om den praktiske håndtering af cytostatika.

Sker der spild eller uheld - se under førstehjælp, punkt 6.

Intravenøs indgift

Ved indgift af cytostatika til intravenøs brug skal der altid anvendes et lukket system samt handsker.

Ved et lukket system forstås et system, hvor dropsættet er fyldt med isotonisk NaCl/glukose inden, det kobles til dropposen med cytostatika. Hvis det lukkede system brydes (f.eks. ved luft i slange), skal der anvendes handsker og engangskittel.

Tilkobling af infusionssæt til infusionsposen foregår i stinkskab eller sikkerhedskabinet iført handsker medmindre infusionsposen er tilkoblet drop.

Hæng aldrig dropposen op i dropstativet ved indføring af dropsættet, idet der er risiko for, ved perforering af posen og/eller udslip, at cytostatika kommer i øjnene.

Samme fremgangsmåde gælder også ved brug af glasflasker.

Ved nedtagning af infusionspose og -sæt anvendes handsker. Det hele kommes i en pose, og der bindes knude på posen inde på stuen. Såfremt ikke al cytostatika er givet, anvendes handsker og engangskittel.

Subkutan, intramuskulær og intravenøs injektion

Der bruges handsker og væsketæt kittel. Kanylen monteres på sprøjten i stinkskab eller sikkerhedskabinet. Sprøjte og kanyle må ikke skilles ad. Sprøjte og kanyle kasseres i stikfast boks umiddelbart efter injektion.

Tilbage til top

4. Valg af handsker

Anvend handsker f.eks. neopren eller nitril ved blanding, administration og håndtering af cytostatikaholdigt affald. For nærmere information Center for Økonomi, Region H, ###TELEFON###. Vinylhandsker (PVC) og latex er ikke egnede. Det er forsvarligt at anvende ét par handsker, frem for dobbelte, når personalet følger reglen om straks at tage handskerne af ved spild, efterfulgt af grundig håndvask og hånddesinfektion ved forurening med biologisk materiale. Kontakt evt. hospitalets kemikonsulent.

I forbindelse med spild og rengøring anvendes der handsker af neopren eller nitril, som kan nå op over engangskitlens manchet. Evt. udmelding fra regionale arbejdsmiljøkemikere/kemikonsulenter bør følges.

Tilbage til top

5. Forholdsregler ved patientpleje i 5 døgn efter sidste cytostatikaindgift

Det er besluttet at tage særlige forholdsregler ved patientpleje i op til 5 døgn efter, at patienten har fået cytostatika både iv, subkutant og peroralt. Reglen om 5 døgn er for at være helt sikker, da man ikke kender udskillelseshastigheden for alle cytostatika, og fordi det er vanskeligt at differentiere. Mange cytostatika er ude af kroppen efter 1-2 døgn. Enkelte præparater har længere udskillelsestid. Det påhviler den ordinerende læge at foretage vurdering af, om der skal afviges fra 5 døgns reglen.

Ved behandling/undersøgelse i anden afdeling/klinik eller ved overflytning af patient til andet hospital informeres modtagende enhed, hvis patienten har været i behandling med cytostatika inden for de seneste 5 døgn. Dette fremgår af headeren i SP.

Information til andre fagpersoner om, at en patient er i cytostatikabehandling eller har været det indenfor de sidste 5 døgn, påhviler i praksis den sygeplejerske, der er ansvarlig for patientplejen, og som har kontakten til disse personer.

Skal en patient behandles/plejes i eget hjem, skal hjemmeplejen informeres om, hvilke foranstaltninger, der er nødvendige – se punkt 9.

Følgende forholdsregler overholdes:

  • Ved direkte patientkontakt eller hvor der er risiko for kontakt med ekskreter (urin, afføring, opkast, blod), skal der anvendes engangskittel samt handsker. Handskerne fjernes inden stuen forlades.
  • Handsker og evt. engangskittel skal i sæk eller spand til klinisk risikoaffald.
  • Ved patientpleje skal der i videst muligt omfang bruges engangsmaterialer.
  • Der skal benyttes vaskbar madras.
  • Undersøgelsespræparater (inkl. ekskreter) fra patienter i cytostatika behandling skal ikke mærkes specielt. Det enkelte hospitals retningslinjer for transport af undersøgelsespræparater følges.
  • Undgå opsamling og omhældning af urin. Hvis diuresemåling er nødvendig, foretrækkes vejning af urinen. Anvend altid låg ved brug af urinkolbe eller bækken. Hvis døgnurinopsamling er nødvendig, anvendes plastbeholder med skruelåg.
  • Ved blodprøvetagning anbefales altid lukket system og der skal anvendes handsker.
  • Ved blærekateter anvendes lukket posesystem. Kateterpose skiftes altid 5. dagen efter endt kemoterapi – ellers følges de infektionshygiejniske regler vedr. kateterpleje.
  • Ved opkastning anvendes opkastningsposer med fast kant, der kan lukkes, frem for engangskapsler. Hvis der anvendes engangskapsler, anbringes disse umiddelbart efter opkastning i plastpose, der lukkes på stuen og herefter kasseres som klinisk risikoaffald.
  • Ved ekspektoration anvendes opkastningsposer med fast kant.
  • Ved omgang med sengelinned og patienttøj:
    • Anvend engangskittel og handsker
    • Undgå rystning af puder og dyner
    • Ved våd forurening foretages skiftning straks inden indtørring
    • Snavstøjsstativ med pose og smeltepose (gelatinepose) tages med ind på stuen (det enkelte hospitals retningslinjer følges)
    • Ved våd forurening lukkes snavstøjspose med smeltepose straks, tages af stativet, og en stor plastpose trækkes over (af hensyn til vaskeriet) – det enkelte hospitals retningslinjer følges.
  • Alle former for engangsmaterialer, der anvendes i forbindelse med patientpleje, anbringes i plastposer, der straks lukkes på stuen og herefter kasseres som klinisk risikoaffald.
  • Dyner og puder anbringes i lukket smeltepose (gelatinepose) og sendes herefter til vask. Eventuelle lokale retningslinjer følges.
  • Ved håndtering af madrasser (rengøring efter brug) benyttes langærmet væsketæt engangskittel og handsker.
  • Det enkelte hospitals infektionshygiejniske vejledning følges.

Tilbage til top

6. Førstehjælp ved spild eller uheld i arbejdet med cytostatika  

Ved optørring og rengøring efter spild

  • Anvend handsker og væsketæt engangskittel. Anvend evt. særligt spildkit, der indeholder de nødvendige værnemidler og materiale til optørring af spild.
  • Tilkald herefter rengøringspersonale. Se evt. lokale tilføjelser.

Spild på hud

  • Skyl i rigelig vand under vandhane derefter almindelig vask med sæbe og vand.

Spild/stænk i øjne

  • Skyl med sterilt isotonisk saltvand i 15 minutter (klip studsen af droppose og skyl, hvis ikke der er et øjenskyllesæt til stede).
  • Kontakt derefter læge. Lægen vurderer, om hud- eller øjenlæge skal kontaktes.
  • Uheld på person anmeldes til sikkerhedsgruppen samt nærmeste leder og skadesanmeldelse udfyldes.

Stikskader

  • Med cytostatikaforurenet kanyle: Skyl i rigelig vand under vandhane derefter almindelig vask med sæbe og vand. Hvis kanylen har været i patienten, følges lokale retningslinjer for stikskader.

Vedvarende gener

  • Skal behandles af hud- eller øjenlæge. Evt. kontakt til Arbejds- og miljømedicinske Klinik, Bispebjerg Hospital tlf.: ###TELEFON###

Spild på kittel/uniform

  • Skiftes omgående – brug handsker
  • Ved spild på fodtøj, vaskes dette - brug handsker.

Handsker, der går itu

  • Skiftes straks
  • Hænderne vaskes grundigt efterfulgt af hånddesinfektion ved forurening med biologisk materiale.

Spild i udsugningsboks (LAF-bænk), på bord og gulv

  • Brug engangskittel og handsker.
  • Opsug mest mulig med cellstof, vask med vand og sæbe. Cellstof og affald emballeres straks i pose, der kasseres som klinisk risikoaffald.
  • Knuses der hætteglas med cytostatika tørstof, anvendes desuden åndedrætsværn svarende til klasse P2 (2).

Tilbage til top

7. Håndtering af affald og vasketøj

  • Affald skal håndteres, opbevares og bortskaffes som klinisk risikoaffald.
  • Der anvendes engangshandsker ved håndtering af alt affald.
  • Affald skal anses for forurenet, når det har været i direkte kontakt med cytostatika (f.eks. infusionssæt) eller på anden måde er forurenet med cytostatika.
  • Cytostatikaaffald pakkes i poser, som lukkes, der hvor affaldet er produceret, da det er vigtigt ikke at sprede cytostatikarester i arbejdsmiljøet. Posen anbringes derefter i gul plastsæk til klinisk risikoaffald eller i spand med gult låg, hvis der er skarpe genstande i.
  • Koncentreret cytostatikaaffald, f.eks. hætteglas, ikke færdige opløsninger fra apoteket, skal betragtes som kræftfremkaldende efter arbejdstilsynets kræftbekendtgørelse og skal mærkes med kræftadvarselsetiket, en supplerende etiket med følgende tekst skrevet på gul baggrund: ”indeholder et stof, der er omfattet af dansk arbejdsmiljøregulering med hensyn til kræftrisiko”.
  • Koncentrerede rester af cytostatika, herunder medicinrester/stamopløsninger/tørstof samt engangsmaterialer anvendt ved rengøring efter spild af ovennævnte inkl. de personlige værnemidler, der er brugt i forbindelse med rengøringen, bortskaffes som kemikalieaffald. (se det enkeltes hospitals retningslinjer for affaldshåndtering på hospitalet)
  • Kemikalieaffaldsetiketter og kræftadvarselsetiketter kan rekvireres hos Region Hovedstadens Apotek, Reagensafdelingen, Bispebjerg Hospital, tlf.nr. ###TELEFON###.
  • Vasketøj skal anbringes og opbevares i snavsetøjspose, som fores med en gelatinepose (det enkelte hospitals retningslinjer følges).
  • Denne procedure er nødvendig for, at de ansatte på vaskeriet og i transportafdelingen kan undgå udsættelse for hudkontakt, støv eller aerosoler fra vasketøjet.
  • Inden sengen returneres til Sengeredningscentralen afredes den på stuen, og dyne og pude lægges i gelatinepose (CV varenr. 3134). Det enkelte hospitals retningslinjer for håndtering af dyner og puder i smeltepose følges. Seng/madras skal dækkes med et plaststykke inden den returneres til Sengeredningscentralen.

Tilbage til top

8. Særlige regler for gravide og ammende

Arbejde med cytostatika kan kun anses for at være forsvarligt for gravide, hvis arbejdet udføres på en sådan måde, at der ikke er risiko for, at lægemidlerne optages af den gravide.

Følgende procedurer, hvor udsættelsesrisikoen er størst, bør ikke udføres af gravide eller ammende:

  • Præparering af cytostatika.
  • Håndtering og indgift af intravenøs cytostatika inkl. nedtagning af cytostatika efter endt infusion.
  • Håndtering af spild af iv cytostatika.
  • Deltage i bortskaffelse af cytostatikaaffald (f.eks. utensilier brugt til cytostatikabehandling).
  • Deltage i rengøring af præparationsrum samt lignende opgaver, herunder stinkskab og sikkerhedskabinet anvendt til præparation af cytostatika.
  • Pleje patienter med kraftig svedafsondring.
  • Tage cytostatika ned efter endt indløb.
  • Dele, knuse, opløse eller opslæmme cytostatika.

Den gravide eller ammende kan:

  • pleje patienter i cytostatikabehandling forudsat, at plejepersonalet erfaringsmæssigt ikke kommer i kontakt med ekskreter (urin, afføring, opkast).
  • skifte sengetøj, så længe det ikke er synligt forurenet eller vådt af sved.
  • dispensere og administrere peroral cytostatika, da det foregår med handsker.

Den gravide eller ammende skal have hjælp af kollega til at seponere PVK efter infusion af cytostatika samt til nedtagning af infusion og bortskaffelse af tomme cytostatikaposer og infusionssæt, når infusionen er slut.

Tilbage til top

9. Information til hjemmeplejen

Den der sætter en patient i behandling med cytostatika har ansvaret for at informere andre, herunder hjemmesygeplejen, om hvilke foranstaltninger, der er nødvendige. Dette omfatter såvel håndtering af blodprøver, præparater, forurenet sengetøj som ekskreter fra patienten (urin, fæces, opkast).

Hvor hjemmeplejen er tilknyttet patientforløb, skal der i forbindelse med ambulant behandling/udskrivning af patienter, der har modtaget cytostatika, informeres om nedenstående forholdsregler i hjemmet.

Forholdsregler i hjemmet hos patienter, som har fået cytostatika

  • Anvend handsker og engangskittel ved personlig hygiejne og hvor der er risiko for kontakt med ekskreter (blod, opkast, afføring, urin og kraftig svedafsondring).
  • Ved forurening af sengelinned med ekskreter (blod, opkast, afføring, urin) og ved meget kraftig svedafsondring, anbefales det, at sengelinned skiftes og vaskes umiddelbart efter i vaskemaskine.
  • Vask i hånden bør ikke finde sted.
  • Ved evt. forurening med patientens ekskreter (blod, opkast, afføring urin) på toilet, gulv o. lign. aftørres området med papirservietter/køkkenrulle eller lignende engangsmateriale, hvorefter der vaskes med vand og sæbe. Papirmaterialet anbringes herefter i plastpose, som lukkes før anbringelse i renovationsbeholderen.
  • Anvend altid handsker ved rengøring i hjemmet, såfremt gulve, bordplader, toilet, håndvask eller andet inventar er forurenet med ekskreter (blod, opkast, afføring, urin).
  • Ved brug af engangsbeholder til opsamling af ekskreter tømmes beholderen i toilettet. Engangsbeholderen anbringes i plastpose, som lukkes før anbringelse i affaldsspand.
  • Ved brug af flergangsbeholder til opsamling af ekskreter tømmes beholderen i toilettet. Flergangsbeholderen skylles omhyggeligt i særskilt spand og afvaskes herefter i varmt vand og sæbe.
  • Vand, som har været anvendt til ovennævnte rengøringsopgaver, hældes i toilettet.
  • Understreg vigtigheden af god håndhygiejne (vand og sæbe).
  • For gravide i hjemmeplejen gælder samme regler, som for gravide sygeplejersker på hospitalet; gravide i hjemmeplejen må gerne dispensere og administrere peroral cytostatika med handsker. Gravide i hjemmeplejen må ikke dele, knuse, opløse eller opslæmme peroral cytostatika.

Disse forholdsregler skal opretholdes i indtil 5 dage efter sidste indgift/indtagelse af cytostatika.

Tilbage til top

10. Informationspligten til patient og pårørende

Patient og pårørende skal informeres om, at det er af hensyn til personalets arbejdsmiljø, at der anvendes beskyttelse og forholdsregler.

Der er ingen restriktioner i forhold til patientens pårørende, venner eller andre private personer, der har omgang med patienten og/eller kommer i afdelingen.

Gravide og ammende bør ikke foretage plejeopgaver, hvor de udsættes for cytostatika forurenet ekskreter.

Det skal bemærkes, at hjemmeplejen ofte har udarbejdet egne lokale retningslinjer.

Patienten skal før udskrivning modtage følgende information:

Der kan være affaldsstoffer fra cytostatika i urin, afføring, store mængder sved, opkastning og blod i op til 5 døgn efter kemoterapien. Mængden af affaldsstoffer er så lille, at det ikke udgør nogen risiko for dine pårørende. Du kan således stort set leve, som du plejer. Vi anbefaler følgende:

  • Hvis der spildes opkast eller urin, tørres det op med papir, hvorefter der vaskes med vand og sæbe. Papiret kasseres i toilettet. Det er vigtigt med omhyggelig håndvask efter toiletbesøg.
  • Dit tøj og sengetøj vaskes i vaskemaskine.
  • Evt. éngangskapsler med opkast smides væk i en lukket plastpose.
  • Afdelingen orienterer din egen læge og evt. hjemmesygeplejerske eller hjemmehjælper om, at du får kemoterapi.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektionerne har ansvar for, at vejledningen bekendtgøres til relevante afdelinger, og for at de ansatte bliver bekendt med de sundhedsfarer, der er i forbindelse med arbejdet.
  • Hospitalsdirektionerne/centerledelserne har ansvar for at sikre, hvordan information om 5 døgns regime gives i forbindelse med behandling/undersøgelse i anden enhed jf. punkt 5.
  • Afdelings- og klinikledelser har ansvar for at:
    • Implementere denne vejledning og ved behov at udarbejde lokale tilføjelser
    • De ansatte får nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på en sikker måde
    • Definere, hvem der lokalt kan præparere og administrere cytostatika, og hvilken oplæring medarbejderen skal have
    • Der i afdelinger, hvor præparation og administration af cytostatika foregår, findes en skriftlig instruks/lokal tilføjelse, herunder om, hvorledes de ansatte effektivt beskyttes mod sundhedsrisici.
    • Der er indgået aftale om vedligeholdelse af stinkskab og sikkerhedskabinet med teknisk afdeling eller eksternt servicefirma.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag