Der er knyttet 5 bilag til vejledningen. Links til disse ligger under Bilag
Vejledningen for brandforebyggelse og brandbekæmpelse har til formål at tilvejebringe sikre forhold i bygninger for patienter, personale og besøgende, ved at reducere risici for brand og fastlægge principper for brandbekæmpelse på hospitaler og psykiatri i Region Hovedstaden, samt understøtte regelmæssig træning af personalet i hensigtsmæssig adfærd i forbindelse med brand.
Vejledningen er målrettet alle ansatte på Region Hovedstadens hospitaler og i Region Hovedstadens psykiatri.
Vejledningen fastlægger følgende minimumskrav. Hospitalerne skal indsætte lokale tilføjelser for:
Ledelsen på hospitaler/psykiatrien skal foretage risikovurdering af forholdene. Risikovurdering består af:
Hospitaler/psykiatrien skal sikre følgende:
Renovering, ombygning og nybygning:
Der skal iagttages særlige forholdsregler ved renovering, ombygning og nybyggeri som følge af øgede brandmæssige risici herunder:
Brug af åben ild – herunder rygning - er ikke tilladt. Hospitalerne/Psykiatrien sikrer, at følgende undtagelser er indarbejdet lokalt:
Der skal iagttages særlige forholdsregler ved varmt arbejde 2).
1) Varmt arbejde er af DBI (Dansk Brandteknisk Institut) defineret i Brandteknisk Vejledning nr. 10, Del 1, Del 2 og Del 3. Definitionen benyttes tillige af brancheorganisationen Forsikring & Pension.
2) Forsikringsselskaberne kan stille krav om aftaleblanket og uddannelse af håndværkeren. Se f.eks. Forsikring & Pensions hjemmeside
I øvrigt er hospitalernes rygepolitik gældende.
Hospitalet/psykiatrien udarbejder instrukser og planer, herunder alarmeringsplan, som dækker alle relevante afsnit.
Vurder:
Udgangspunktet for personalets handlinger i tilfælde af konstateret røgudvikling og/eller brand afhænger af en vurdering af, om branden på en hurtig og sikker måde kan slukkes med det til rådighed værende brandslukningsmateriel.
Personalet skal samtidig vurdere, om der er personer, der som følge af branden er i akut livsfare.
I disse situationer påbegyndes først redning.
Bortset herfra er forholdsreglerne i nævnte rækkefølge:
Brandvæsenet orienteres straks ved ankomsten om brandens omfang og om personer, der ikke er bragt i sikkerhed.
Ansvarsfordeling i forhold til redning og evakuering er beskrevet i afsnit 4.
Efter en brand skal hændelsen evalueres og dokumenteres. Der udarbejdes handlingsplan for eventuelle forebyggende tiltag.
Hospitalet har en praksis for evaluering og dokumentation – jf. Bilag 1, der er et eksempel på skema til brug ved evaluering og dokumentation af en faktisk brand.
Hospitalet udarbejder uddannelsesplan for teoretiske og praktiske brandkurser, herunder prioritering af særlige personalegrupper.
Alle nyansatte medarbejdere gennemgår ved ansættelsen, eller hurtigst muligt derefter, uddannelse i brand og brandbekæmpelse, såvel teoretisk som praktisk, evt. som led i hospitalets/psykiatriens fællesintroduktion.
Undervisningen varetages i samarbejde mellem hospitalet/psykiatrien og brandvæsenet/brandekspert.
Alle nyansatte medarbejdere gennemgår, som en del af den lokale introduktion, information om de lokale forholdsregler for brand (Gennemgangen kan indeholde praktiske elementer se Bilag 2) herunder:
Dokumentation: Undervisningen er obligatorisk, og der skal foreligge dokumentation i personalesagen for den enkeltes deltagelse jf. Bilag 2A
Der kan gives merit for teoretisk/praktisk branduddannelse ved overflytning indenfor Region Hovedstaden.
For eksternt lønnet personale gælder:
Dokumentation: Der skal i personalesagen foreligge dokumentation for gennemførelse.
Ved ansættelse i ude- og samarbejdsfunktioner finder undervisning i brandbekæmpelse som hovedregel sted på funktionshospitalet. Leveringshospitalet er ansvarligt for, at personalet i udefunktioner deltager i undervisningen.
Hospitaler/psykiatrien skal mindst 2 gange om året afholde praktisk brand- og evakueringsøvelse.
Mindst 1 af de 2 øvelser skal være på et sengeafsnit, og mindst 1 øvelse skal ske i samarbejde med brandvæsnet eller brandekspert. Omfanget af den praktiske øvelse fastlægges lokalt under hensyn til de fysiske rammer og uden unødig involvering af patienter. Figuranter kan indgå i øvelser i stedet for patienter, hvor dette er nødvendigt.
Hospitalet/psykiatrien sikrer evaluering, dokumentation og eventuel opfølgning.
En faktisk brand, som efterfølgende er evalueret i henhold til planen, kan erstatte den øvelse, der ikke indebærer deltagelse af brandvæsenet.
Se Bilag 3, der er et eksempel på skema til brug ved praktisk brandøvelse.
Der skal foretages systematisk og regelmæssig inspektion og kontrol af:
Hospitalet/psykiatrien skal vurdere og efterse brandsikkerheden for bygninger, hvori der foregår behandling. Hospitalet/psykiatrien skal sikre, at der foreligger en risikovurdering og en plan for reduktion af tydelige risici for patienter, pårørende, personale og besøgende.
Der forefindes jf. danske forhold særlige aftaler med brandvæsnet med hensyn til ansvarsfordelingen i forbindelse med planlægning og koordinering af indsatsen i tilfælde af brand og behov for evakuering.
Ansvarsfordelingen tager sit afsæt i lovgivning og forskrifter, eksempelvis ud fra følgende overordnede principper:
Bilag 1 Skema til handlingsplan - evaluering af faktisk brand
Bilag 2 Eksempel på skema til dokumentation af brandgennemgang ved intro
Bilag 2A Tjekliste til brug ved lokal gennemgang
Bilag 3 Eksempel på skema til brug ved praktisk brandøvelse
Bilag 4 Brandkrav til isoleringsmateriale i regionale byggerier
Tilbage til top