Sygefraværspolitik for Nordsjællands Hospital

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

 

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

På Nordsjællands Hospital ser man på sygefravær som en del af et større billede, hvor eksempelvis balancen mellem arbejdsliv og privatliv er en vigtig faktor.

Nordsjællands Hospital bestræber sig på at udvise social ansvarlighed og rummelighed overfor den enkelte. Hensynet til den sygemeldte afvejes med afdelingens muligheder og opgaver.

Nordsjællands Hospital ønsker, at forebygge arbejdsrelaterede gener og lidelser.

Nordsjællands Hospital arbejder for, at sygefraværet nedbringes, så tilstedeværelsen på arbejdspladsen er så høj som muligt til gavn for hele personalet samt for løsning af hospitalets opgaver.

Dialog og hurtig indsats

Nordsjællands Hospital ønsker en hurtig indsats og en tæt opfølgning på sygefraværet således, at den sygemeldte så hurtigt som muligt kan genoptage sit arbejde. Denne indsats skal ske gennem dialog, så der skabes de bedste betingelser for, at den enkelte medarbejder kan opnå bedring og fastholde kontakten med arbejdspladsen. Det skal i hvert enkelt sygeforløb vurderes, hvordan arbejdspladsen og medarbejderen sammen kan bidrage tl at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet og hjælpe den sygemeldte i at vende tilbage til arbejdet. Ansvaret for kontakt med syge medarbejdere påhviler nærmeste leder.

Ledelsen skal drage omsorg for medarbejderen ved enhver form for sygefravær, fx. planlagt langtidsfravær, mange gentagne sygedage, uhelbredelig sygdom, graviditetsgener og arbejdsbetingede lidelser.

Ledelsen skal tillige drage omsorg for den samlede personalegruppe via åbenhed, ligeværdighed og genkendelig håndtering af syge kolleger samt realistisk planlægning og fordeling af arbejdet. Information om den enkelte syge medarbejder til resten af en personalegruppe, skal altid ske efter aftale med den sygemeldte.

Afdelingsledelsens ansvar er, at støtte den syge medarbejder og nærmeste leder i forbindelse med opfølgning på svære forløb, forebyggende arbejdsmiljøforanstaltninger, afskedigelser og evt. tilbud om psykologhjælp.

Nordsjællands Hospitals håndtering af sygefravær tager afsæt i gældende lovgivning om fx. lovpligtig sygefraværssamtale, mulighedserklæring og fastholdelsesplan. Det er Nordsjællands Hospitals holdning, at lovgivning og andre regelsæt skal suppleres med tidlig, hyppig og omsorgsfuld kontakt til den sygemeldte medarbejder.

Forskelle i forløb

Alle sygefraværsforløb, hvad enten der er tale om forløb af længere varighed eller forløb bestående af hyppige korte forløb/enkeltdage, håndteres med respekt for det, der gør sig gældende i det specifikke forløb.

  • Hvis en leder eller medarbejder oplever gener eller nedsat trivsel i forbindelse med arbejdet, skal der tages hånd om det så tidligt som muligt. Målet er at sikre trivsel på arbejdspladsen og derved undgå nedslidning, nedsat trivsel og sygemelding. Det er et fælles ansvar for kolleger, nærmeste leder og den enkelte, at fremme trivsel på arbejdspldsen
  • Nærmeste leder har ansvar for kontakt, samtaler ect. når en medarbejder er sygemeldt. I en periode kan fokus være omsorg og fastholdelse indenfor de driftsmæssige, planlægningsmæssige og økonomiske muligheder afdelingen har. Det anbefales, at nærmeste leder trækker på råd og vejledning i HR-enheden, hvis der er behov herfor
  • Enkelte medarbejdere har så langt eller kompliceret et sygeforløb, at det er relevant at inddrage bopælskommune og HR-enheden sådan, at relevante muligheder for arbejdsfatsholdelse kan afprøves
  • Det kan ske, at afdelingsledelsen, efter en individule og konkret vurdering, ser sig nødsaget til at indstille en sygemeldt medarbejder til afsked. Det kan være i forbindelse med såvel kortere, spredte sygefraværsforløb som længerevarende sygefravær. Der er særlige regler om høring mv., der skal iagttages i forbindelse med en afsked, og afskedigelsessager gennemføres altid i samarbejde med HR-enheden.

 

Arbejdsmiljørepræsentanter skal inddrages i generelle drøftelser om forebyggelse og håndtering af sygefravær i afsnittet/afdelingen ligesom tillidsrepræsentanten kan involveres ved medarbejderes individuelle behov for sparring/støtte.

Det lokale arbejde med sygefravær

På Nordsjællands Hospital er besluttet, at LMU én gang årligt behandler den enkelte afdelingssygefravær. Dette imødekommer lovgivningens krav til APV-arbejdet.

For Nordsjællands Hospital forefindes en central vejledning for udmøntning af sygefraværspolitikken. Vejledningen træder i stedet for tidligere aftaler indgået i de lokale med-udvalg.

Godkendt af Virk-MED, den 29. januar 2015
 

Bilag 1

Retningslinjer for LMU`s rolle i den lokale udmøntning af sygefraværspolitikken

  1. LMU aftaler, hvordan udvalget løbende drøfter generel trivsel, arbejdsmiljø og sygefravær - eksempelvis som fast punkt på møderne herunder også arbejdsmiljørepræsentanternes og øvrige medlemmers ansvar i den løbende formidling og information til øvrige ansatte.
  2. Minimum en gang årligt skal LMU vurdere sygefraværet på afdelingen. Vurderingen skal noteres i afdelingens logbog i IPL og en eventuel handlingsplan beskrives på et IPL-kort.

I vurderingen inddrages:

  • Hvad er tendenserne i afdelingens fravær? I HR-statistik kan indhentes data om samlet fravær, langtidsfravær, brug af nedsat tjeneste mm. Der kan sammenlignes mellem faggrupper, afdelinger, afsnit etc. (se også bilag 2)
  • Er der sygefravær, der er begrundet i arbejdsmiljøet? Hvad siger leder og personale? Hvad viser APV-kortlægning? Hvad er jeres fornemmelse?
  • Er der områder eller grupper, hvor fraværet er særligt højt som kræver en fokuseret (forebyggelses-) indsats?
  • Hvordan arbejder afdelingen generelt med at forebygge fravær?
  • Hvad forventer afdelingen, at få ud af en fokuseret indsats/forebyggelse?

LMU er tovholder på indsatserne.

 

Bilag 2

Vejledning for udmøntning af sygefraværspolitikken på Nordsjællands Hospital

Formål med sygefraværspolitikken 

  • At forebygge sygefravær
  • At skabe god personalepolitisk praksis omkring håndtering af sygefravær af både kortvarig og langvarig art
  • At skabe de bedste betingelser for, at den enkelte medarbejder kan opnå bedring og fastholde kontakten med arbejdspladsen
  • At drage omsorg for den samlede personalegruppe via åbenhed, ligeværdighed og genkendelig håndtering af syge kolleger med henblik på realistisk planlægning og fordeling af arbejdet

Målgruppe

Alle ansatte på Nordsjællands Hospital

Sygemelding

Sygemelding sker inden arbejdstids begyndelse til nærmeste leder eller dennes stedfortræder. Den syge har ikke pligt til at oplyse om sygdomsårsag eller formodet varighed, men det aftales af hensyn til arbejdstilrettelæggelsen, hvornår den sygemeldte ringer eller kommer igen.

Raskmelding meddeles så vidt muligt inden kl.12.00 dagen inden.  

Hospitalet kan tilbyde psykologisk krisehjælp både ved længerevarende arbejdsrelaterede belastende hændelser og ved akutte hændelser.

Nærmeste leder tager kontakt til HR-enheden, hvis en medarbejder har brug for denne type støtte.

Varighedserklæring (lægeerklæring)

Varighedserklæring er ikke obligatorisk, men kan kræves efter 14 dages uafbrudt sygefravær.

Lovpligtig sygefraværssamtale, Mulighedserklæring og Fastholdelsesplan

Nordsjællands Hospital har som arbejdsplads pligt til at følge lovgivningen og lovens intentioner om arbejdsfastholdelse. På IntraNord findes retningslinjer ”sygefravær: det skal du gøre” for, hvordan loven følges og forstås. Omsorgsfuld og korrekt håndtering af syge medarbejdere er vigtig i alle forløb.

Den lovpligtige sygefraværssamtale skal afholdes indenfor 4 uger fra første fraværsdag, hvis en medarbejders fravær ser ud til at blive af længere varighed. Det er, i forhold til loven, ikke afgørende om samtalen afholdes efter en uge eller efter 4 uger, men en samtale tidligt i et sygeforløb kan være af stor betydning for medarbejderens kontakt med arbejdspladsen og for mulighederne for at afgøre om arbejdet eksempelvis kan tilpasses, så medarbejderens sygefravær kan minimeres.

Reglerne om anvendelse af mulighedserklæring og fastholdelsesplan er beskrevet nærmere på IntraNord.

Sygefraværssamtale efter konkret vurdering

En sygefraværssamtale afholdes altid efter ledelsens konkrete individuelle vurdering.

Nærmeste leder indkalder skriftligt til sygefraværssamtalen, og der laves referat af samtalen, som underskrives af begge parter. Medarbejderen kan efter ønske tage en bisidder (tillidsrepræsentant, kollega eller en anden person) med til samtalen, og der skal derfor indkaldes i så god tid, at det lader sig gøre. Ved samtalen er det vigtigt at respektere den enkeltes ret til at være syg og ligeledes den enkeltes ønske om diskretion ved sygdom. Alle samtaler er omfattet af tavshedspligt. 

Det er holdningen på Nordsjællands Hospital, at der under en langvarig sygemelding skal være jævnlig kontakt til arbejdspladsen, der afstemmes efter den sygemeldtes konkrete situation.

Leder og medarbejder skal dog altid have dialog om sygefraværet, når medarbejderen har haft højst 3 sygefraværsperioder eller 6 dage indenfor 6 måneder (undtagelse kan ske ved eksempelvis § 56 aftaler, graviditetsgener o.lign.).

Planlagte behandlings- og operationsforløb

Medarbejderen orienterer tidligst muligt ledelsen. Der tages hensyn til bl.a. lægelige skøn og anbefalinger, tilrettelæggelse af tidspunkt for behandling/operation i forhold til arbejdspladsen.

Behandlings- eller restitutionsforløb

Der kan aftales delvis sygemelding eventuelt med anden opgaveløsning. Såfremt det findes hensigtsmæssigt udfærdiges mulighedserklæring.

Ved kronisk eller længerevarende ikke akut sygdom

Fravær drøftes individuelt mellem medarbejder og nærmeste leder. Såfremt det findes hensigtsmæssigt udfærdiges mulighedserklæring.

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen er ansvarlig for implementering af vejledningen

Mellemledere og medarbejdere er ansvarlige for kendskab til og anvendelse af vejledningen

Referencer

Sygefraværspolitik for Nordsjællands Hospital

Løn- og personalehåndbogen, IntraNord

Sygedagpengeloven

Links:

 

Tilbage til top