Sterilt medicinsk udstyr i kliniske sengeafdelinger og ambulatorier, håndtering og opbevaring af, Infektionshygiejnisk vejledning

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

Formål

 

Sikre at medarbejdere der håndterer sterilt medicinsk udstyr, har den fornødne viden om de forhold der skal overholdes i forbindelse med sterilt medicinsk udstyr.

Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Alt personale, der håndterer sterilt medicinsk udstyr

Tilbage til top

 

 

Definitioner

Engangsudstyr: Udstyr beregnet til engangsbrug

Medicinsk udstyr: ethvert instrument, apparat, udstyr, software, materiale eller anden genstand anvendt alene eller i kombination, herunder software, som af fabrikanten er beregnet til specifik anvendelse til diagnostiske eller terapeutiske formål, og som hører med til korrekt brug heraf, og som af fabrikanten er beregnet til anvendelse på mennesker med henblik på:

  1. Diagnostik, forebyggelse, overvågning, behandling, lindring af sygdomme
  2. Diagnostik, overvågning, behandling, lindring, eller kompensation for skader eller handicap
  3. Undersøgelse, udskiftning eller ændring af anatomien eller en fysiologisk proces eller
  4. Svangerskabsforebyggelse

Og hvis forventede hovedvirkning i eller på det menneskelige legeme ikke fremkaldes ad farmakologisk, immunologisk eller metabolisk vej, men hvis virkning kan understøttes ad denne vej.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Håndhygiejne

Der udføres håndhygiejne inden sterilt medicinsk udstyr håndteres eller lægges i depot

Adfærd

  • Der må ikke spises eller drikkes i lokaler, hvor sterilt medicinsk udstyr opbevares
  • Der må ikke forefindes personlige ejendele i lokaler, hvor sterilt medicinsk udstyr opbevares
  • Området, hvor det sterile udstyr opbevares, må ikke anvendes til almindelig passage eller transportvej

Fysiske rammer – Krav til opbevaring

  • Optimalt bør sterilt medicinsk udstyr opbevares i et formålsegnet separat lokale (sterilt depot)
  • Alternativt kan lukkede skabe benyttes som opbevaring
  • Der må ikke forekomme større temperatursvingninger
  • Der skal være tilstrækkeligt lys i lokalet
  • Eventuelle vinduer skal være forseglede
  • Døre skal være tætsluttende
  • Opbevaring skal være mindst 20cm over gulv og 45cm fra loft
  • Der skal være mulighed for bortskaffelse af affald
  • Sterilt medicinsk udstyr må ikke udsættes for direkte sol
  • Der skal foreligge plan og dokumentation for jævnlig rengøring
  • Opbevaringslokalet og inventaret skal være rengøringsvenligt med glatte overflader
  • Der skal være mulighed for at udføre hånddesinfektion

Produktkontrol

  • Sterilt og ikke-sterilt udstyr med rene overflader må gerne opbevares sammen
  • Synligt forurenet ikke sterilt udstyr og sterilt udstyr må ikke opbevares sammen
  • Rent og sterilt udstyr, der har været tabt på gulvet, skal kasseres eller om muligt rengøres
  • Sterilt udstyr med anbrudt yderemballage må ikke anvendes, men skal kasseres
  • Sterilt udstyr med synligt forurenet yder emballage må ikke anvendes, men skal kasseres
  • Opbevar så vidt muligt sterilt medicinsk udstyr i original emballage (undgå flere håndteringer end nødvendigt)
  • Inden opfyldning i depot, kontrolleres det sterile udstyr der allerede befinder sig i depotet, for at sikre udløbsdato ikke er overskredet. – Anvend ”Først ind – først ud” metoden

Håndtering af sterilt medicinsk udstyr fra sterillager til brugeren

  • Skal foregå på en måde, så inderemballagen beskyttes af en yderemballage
  • For varer der ikke er emballerede i æsker, anbefales det, at varen opbevares og håndteres i autoklavekurve eller andet der kan beskytte udstyret mod beskadigelse
  • I forbindelse med pakning af vogne kontrolleres emballagens udseende. Emballagen skal være hel og fejlfri

Udstyret transporteres i rene lukkede vogne, som skal

  • Kunne lukkes tæt, så urenheder holdes ude
  • Være lette at rengøre
  • Nemme at betjene og transportere

 

Tilbage til top


 

Ansvar og organisering

 

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Kvalitetshåndbog for sterilcentraler, 1. udgave 2000, Den centrale afdeling for sygehushygiejne, SSI

Genbrug af medicinsk engangsudstyr  Regional vejledning

Tilbage til top

 

 

Akkrediteringsstandarder

 

 

Bilag