Rengøringsstandarder og kvalitet, Nordsjællands Hospital

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

 

At sikre at rengøringsstandarden på Nordsjællands Hospital - Hillerød og Frederikssund efter udført rengøring kan opfylde kravene i NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER og DS INSTA 800, således at risikoen for smittespredning forebygges.

Tilbage til top

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle personalegrupper.

Tilbage til top

 

Definitioner

Rengøring: Proces, der fjerner smuds, støv og andre urenheder, så overflader fremstår synligt rene og æstetiske, vedligeholdelse af overflader sikres, og mikroorganismernes antal reduceres, så ophobning, ophvirvling og opformering undgås.

Rengøringsområder: Inventar, vægge, gulv, loft, samt de ti kritiske styrringspunkter beskrevet i DS/INSTA 800 og NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Denne vejledning beskriver opgaver og ansvar i relation til rengøringsområderne.

  • Alle lokaler på hospitalet skal indplaceres på hygiejne- og rengøringsniveauer fra 1 - 5 i henhold til NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER , ###IP_MAC### - 2 og DS INSTA 800 : 2006
  • Rengørings omfang skal være fastlagt ud fra NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER , ###IP_MAC### og vurdering af rengøringskvaliteten skal opfylde

    NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER , ###IP_MAC###.

  • Rengøringsområderne for det enkelte rum er beskrevet med hensyn til hvem, der er ansvarlig for løsning af rengøringsopgaven. Opgavefordelingen mellem FM - Rengøring og Patienttransport og de kliniske afdelinger skal fastlægges på baggrund af

    NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER, bilag (anneks) A-B. Der skal foreligge rengøringsplaner, som skal indeholde oplysninger om rengøring og desinfektion, metoder, hyppighed og krav til dokumentation (udarbejdes efterhånden som rokader er på plads).

  • Afdelingsledelsen i de kliniske afdelinger skal ”i god tid” informere ledelsen i FM - Rengøring og Patienttransport, hvis funktion og anvendelse af et rum ændres, således at nye aftaler om opgaver og ansvar er klar, når ændringen træder i kraft.

  • Afdelingsledelsen i de kliniske afdelinger er ansvarlig for, at hygiejnen i afsnitskøkkenerne opfylder fødevarestyrelsens bestemmelser. Opgaven udføres i samarbejde med ledelsen i FM - Rengøring og Patienttransport.
  • Ved arbejde i MR skannerrum og tilhørende betjeningsområde, skal den ansvarlige leder for udstyret sørge for, at der er udarbejdet en skriftlig instruks til FM-personalet.
  • Hospitalet auditeres 1 gang årligt af eksterne auditører samt internt (min. 80 lokaler pr. md). Den interne audit udføres og afrapporteres i form og indhold som den årlige eksterne auditering og offentliggøres på faste tavlemøder i FM Rengøring og Patienttransport. Resultaterne bliver endvidere gennemgået og drøftet på møderne i hospitalets Hygiejnekomité.
  • Der skal foregå en løbende dialog mellem FM-ledelsen og afdelingsledelserne i de kliniske afdelinger med hensyn til at løse opgaven i henhold til standarden. Dialogen kan foregå mellem serviceleder og afdelingssygeplejerske/afsnitsleder, således at det enkelte afsnit lever op til standarderne.
  • FM Rengøring og Patienttransport tilbyder relevant personale i de kliniske afdelinger introduktion til de to standarder.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Ledelsen i Facility Management - Rengøring og Patienttransport og ledelsen i de kliniske afdelinger definerer i tæt samarbejde snitfladerne i forhold til hvilke rengøringsobjekter parterne har ansvar for at rengøre (snitflader i forhold til f.eks. rengøring af rullende materiel og medicoteknisk udstyr).

Ledelsen i FM - Rengøring og Patienttransport er ansvarlige for, at:

  1. Der foreligger rengøringsplaner, som beskriver hvilke rengøringsområder og rengøringsobjekter FM - Rengøring og Patienttransport er ansvarlig for, jvf NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER (anneks) A (udarbejdes efterhånden som rokader er på plads).
  2. Medarbejderne ud fra aktuelle stillingsbeskrivelser har tilstrækkelig uddannelse, erfaring og indsigt til at varetage opgaven kompetent
  3. Der sker en løbende/daglig kvalitetskontrol af og opfølgning på rengøringsniveauet af de rengøringsområder, som FM - Rengøring og Patienttransport er ansvarlig for.
  4. Personalet i FM - Rengøring og Patienttransport er bekendt med vejledninger, instrukser og arbejdsplaner på området.

Ledelsen i de kliniske afdelinger er ansvarlig for, at:

  1. Der foreligger rengøringsplaner, som beskriver hvilke rengøringsobjekter den kliniske afdeling er ansvarlig for, jvf. NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD
    OG SKOLER (anneks) A.
  2. Der sker en løbende kvalitetskontrol af og opfølgning på rengøringsniveauet af de rengøringsobjekter, som den kliniske afdeling er ansvarlig for.
  3. Afdelingens personale er bekendt med vejledninger, instrukser og arbejdsplaner på området

Afdelingsledelsen i de kliniske afdelinger og ledelsen i FM - Rengøring og Patienttransport er ansvarlig for at gøre opmærksom på mangelfuld rengøring i rengøringsområder/objekter, som de ikke har ansvar for. Denne information gives til nærmeste leder.

Personalet i de kliniske afdelinger og i FM - Rengøring og Patienttransport er ansvarlig for at kende og følge vejledninger, instrukser og arbejdsplaner.

Afdelingsledelserne i de kliniske afdelinger sikrer, at der ved indkøb af rullende materiel, inventar, medicoteknisk udstyr, hjælpemidler, renoverings- og ombygningsopgaver o.a. altid foregår en rengøringsmæssig og hygiejnemæssig vurdering.

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  • DS 2450. Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren: Krav til ledelsessystemet. Dansk Standard 2001.
  • NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER (NIR) - FOR RENGØRING I HOSPITALS- OG PRIMÆRSEKTOREN, HERUNDER DAGTILBUD OG SKOLER 
  • DS/INSTA 800:2006. 2. udgave. Rengøringskvalitet – System til fastlæggelse og bedømmelse af rengøringskvalitet.

Tilbage til top

 

Bilag