Nordsjællands Hospitals vejledning for palliation er opbygget af to dele.
Første del beskriver hospitalets overordnede politik og anbefalinger vedrørende hospitalets ydelser til palliative patienter.
I anden del, som er bilag til vejledningen, findes instrukser for basal palliativ symptomkontrol samt støttemuligheder.
Vejledningen giver et overblik over palliationens betydning og er en hjælp til personalet på de kliniske afdelinger vedrørende symptomkontrol og støttemuligheder. Der er således ikke tale om en lærebog.
Vejledningens formål er at sikre:
Vejledningen omfatter såvel indlagte som ambulante patienter med livstruende sygdom og den henvender sig til klinisk personale, der arbejder med palliation på basisniveau
"Den palliative indsats har til formål at fremme livskvaliteten hos patienter og familier, som står over for de problemer, der er forbundet med begrænset restlevetid ved at forebygge og lindre lidelse gennem tidlig diagnose og umiddelbar vurdering og behandling af smerter og andre problemer af både fysisk, psykisk, psykosocial og åndelig art". WHO’s definitioner af palliation
Den palliative indsats:
Målet med behandlingsindsatsen drøftes tværfagligt og i samarbejde med patienter og pårørende. Beslutninger, informationer og aftaler skal tydeligt fremgå af journalen.
Den palliative indsats kan deles op i 3 hovedfaser: en tidlig palliativ fase, der kan vare år (hvor patienten er konstateret uhelbredeligt syg, men typisk fortsat vil få aktiv sygdomsrettet livsforlængende behandling (f.eks. kemo- eller stråleterapi)); en sen palliativ fase, der typisk kan vare måneder og hvor aktiv sygdomsrettet behandling er ophørt/seponeret, samt en terminal fase (dage til uger), hvor patienten er uafvendeligt døende. I alle faser fokuseres på at forbedre patientens og pårørendes livskvalitet i livet med en livstruende/dødelig sygdom.
Uhelbredeligt syg:
Sen palliativ fase:
Uafvendeligt døende patient: Terminalt syg patient, hvor organsvigt uundgåeligt vil medføre døden indenfor få døgn til få uger.
Litteratur:
Samtaler mellem sundhedsfaglige personer og patienter med livstruende sygdom har afgørende betydning for den palliative indsats. Åben og ærlig information/samtale om sygdommen og prognosen er nødvendig for at kunne inddrage patienter og pårørende i beslutninger vedrørende pleje og behandling og for at kunne tilgodese deres ønsker også for den sidste levetid. Information af patienter og pårørende er underlagt sundhedslovens principper om informeret samtykke (se den regionale vip-vejledning: Informeret samtykke til behandling.
Samtalen er et middel til at styrke relationer, begrænse oplevelsen af isolation, og til at give patienter og pårørende følelse af kontrol og mulighed for at orientere sig mod et mål.
Livets afslutning er vigtigt at drøfte tidligt i forløbet, når patienten er parat til det. Hermed øges muligheden for, at de instanser (hjemmepleje, palliativ enhed, hospice m.fl), der skal hjælpe og støtte patient og pårørende i den sidste tid, får etableret et trygt og tillidsfuldt samarbejde med patient og familie.
Måden, der informeres på, er vigtig for patientens følelsesmæssige tilpasning. Der bør tages udgangspunkt i patientens egne tanker om sin situation og tanker for fremtiden.
Principper for samtaler, hvor alvorlige informationer gives:
Litteratur:
Uenigheder og forskellige holdninger i personalegruppen eller hos patient og pårørende i forbindelse med diagnostik, behandlings- og plejeaktiviteter kan medføre konflikter og uklarhed om, hvad der er det rigtige at gøre i en konkret situation. Eksempler kan være:
Tværfaglige konferencer ledsaget af samtale med patient og pårørende er væsentlige redskaber til håndtering af sådanne uklarheder.
Der kan pga. nye behandlingsmuligheder opstå forventningsmodsætning mellem patient, pårørende og sundhedspersonale. Dette skærper kravet til sundhedspersonalets kommunikation samt håndtering af uenigheder på en respektfuld måde.
Mange patienter i palliative forløb overvejer muligheden for alternativ behandling eller behandling i udlandet (f.eks. Kina, Tyskland) og ønsker at drøfte dette med læger og sygeplejersker. Det er væsentligt, at patienten ikke føler sig afvist, og at personalet sammen med patienten sagligt vurderer, hvad der taler for eller imod sådanne overvejelser. Patientens brug af alternativ medicin skal dokumenteres i journalen, og evt. kendte interaktioner skal oplyses (se den regionale VIP-vejledning: Lægemiddelordination. Ønsker patienten hjælp til administration af alternativ medicin, må dette drøftes i personalegruppen.
Mangelfulde fysiske rammer, og forhold i hospitalsafdelinger i øvrigt, kan gøre det vanskeligt eller umuligt at skabe den stemning af ro, hjemlighed og nærhed, som uhelbredeligt syge mennesker har behov for. Det er derfor vigtigt, at man i de enkelte klinikker forholder sig til muligheder og begrænsninger vedrørende kontaktpersonordninger, åbne indlæggelser, enestuer, medindlæggelse af pårørende, kompetencekrav etc. Det er ligeledes vigtigt at få afstemt patient og pårørendes ønsker og forestillinger om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er muligt.
Litteratur
Det er af afgørende betydning, at patienten tilbydes en pleje, der kan øge følelsen af velvære til trods for den belastede situation.
Faste kontaktpersoner i hospitalet (den regionale VIP-vejledning: Patientansvarlig læge (PAL) - opgaver og ansvar er her af største betydning, fordi den palliative indsats kræver kontinuitet. Kontaktpersonen har indsigt i patient og families situation i forhold vedrørende hverdagslivet, i netværk og støttemuligheder, og hvad patienten og de pårørende finder værdifuldt i den sidste levetid.
Grundlæggende elementer i plejen
Psykisk støtte
Livstruende sygdom kan medføre en psykisk belastning, der forringer livskvaliteten samt nedsætter funktionsevnen og den sociale omgang med andre. Forekomsten af psykiske symptomer og – lidelser varierer individuelt, afhængig af blandt andet patientens personlighed, alder, coping-strategier, sociale støtte og medicinske faktorer. Den psykiske belastning hos den palliative patient kan spænde fra tristhed/sårbarhed til svære og invaliderende belastningssymptomer som angst og depression.
Social støtte
Patienter med livstruende sygdom har ofte vanskeligheder med at udfylde deres vante sociale roller, fx i forhold til partner, børn, forældre og venner eller på arbejdsmarkedet.
Nogle patienter vil ikke på eget initiativ tage sådanne eller økonomiske problemstillinger op med professionelle. Mange har ikke tidligere haft disse problemer, og for nogle er det første gang de har kontakt til det offentlige sociale system.
Patienter og pårørende er ikke altid vidende om muligheder for hjælp i hjemmet, og det er derfor vigtigt at plejepersonalet uopfordret informerer om dette.
En udfordring kan også være forskel på patientens og de pårørendes behov for at tale om døden. Nogle patienter ønsker måske ikke dette, mens det for de pårørende kan være vigtigt at få afklaret forskellige forhold op til og efter dødens indtræden.
Målet med den socialfaglige indsats er at bidrage til løsning af sociale problemer og dermed højne patientens funktionsevne og livskvalitet samt reducere frygt for fremtiden. For nogle patienter og pårørende vil indsatsen udelukkende bestå af rådgivning med henblik på, at de kan foretage deres egne valg, mens andre har behov for konkret handling (se bilag om social støtte).
Indsatsen kan blandt andet bestå i at søge information, udforme ansøgninger, skabe overblik over sociale forhold, finde eventuelle løsningsforslag og koordinere med andre aktører (se bilag om social støtte).
Eksistentiel/åndelig omsorg
Eksistentiel/åndelig omsorg handler om:
Der kan være behov for støtte ved oplevelse af:
Der kan ved behov henvises til hospitalspræsterne, patientens egen sognepræst eller repræsentanter fra andre trossamfund (se bilag), som er tilgængelige for samtaler med patienter om eksistentielle/åndelige spørgsmål.
Der kan ligeledes afholdes f.eks. andagter, gudstjenester og andre kirkelige handlinger (nadver, dåb, ritualer ved dødslejer o.l.)
(Se VIP-vejledning: Vigtige samtaler med patienten og dennes pårørende, Nordsjællands Hospital.
Pårørende
Livstruende sygdom påvirker ikke alene patienten, men også de pårørende. Nære pårørende må, som patienten, forholde sig til nye og ukendte opgaver og spørgsmål samtidig med, at mange tanker og følelser presser sig på. Pårørende er i det dilemma, at de både skal støtte patienten og samtidig få hverdagen til at fungere med arbejde, familie, sociale aktiviteter, økonomi etc.
Øget risiko for stress, depression og forringet livskvalitet er blandt de belastninger, som pårørende oplever, og som forstærkes ved utilstrækkelige støtteforanstaltninger.
Børn og unge reagerer forskelligt i rollen som pårørende. Nogle er vrede, andre græder og er fortvivlede, atter andre bliver stille og indelukkede eller har svært ved at koncentrere sig. Uanset reaktionsmåde, har de brug for omsorg og støtte fra voksne til at bearbejde deres sorg, at få svar på deres spørgsmål og at få at vide, at det er i orden at være ked af det. Når der er børn og unge som pårørende, skal den sundhedsprofessionelle informere om særlige støttetilbud til børn og unge (se endvidere vip-vejledningen børn og unge som pårørende.
Centrale elementer i omsorgen for pårørende:
Se endvider vip-vejledningen Vigtige samtaler med patienten og dennes pårørende, Nordsjællands Hospital.
Information af pårørende er underlagt sundhedslovens principper om informeret samtykke (se VIP-vejledning Informeret samtykke til behandling.
Se også bilag.
Litteratur
Formål: Mulighed for forhåndstilkendegivelse om ønsker til behandling og fravalg af livsforlængende behandling.
indtil 1/1-19 var det muligt at oprette et livstestamente. Denne mulighed blev ændret til et behandlingstestamente, men et etableret livstestamente er stadig gældende.
Ved at oprette et behandlingstestamente kan en person, der er fyldt 18 år og fuldt myndig, udtrykke ønsker til behandling, hvis den pågældende kommer i en tilstand, hvor selvbestemmelsesretten ikke længere kan udøves af personen selv
Sundhedsdatastyrelsen har udarbejdet en blanket, der findes på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside
Tilkendegivelser:
Formularen indeholder 4 afkrydsningsmuligheder se vip vejledningen Testamente, oprettelse af under indlæggelse
Man er uafvendeligt døende, når døden med stor sandsynlighed vil indtræde indenfor dage til uger trods anvendelse af foreliggende behandlingstilbud.Det er en lægefaglig vurdering, om en patient er uafvendeligt døende. Ønsket er forpligtende for lægen.
Lægens pligt:
I de tilfælde, hvor lægen påtænker at iværksætte en livsforlængende behandling i en af de to nævnte situationer, og patienten ikke kan udøve sin selvbestemmelsesret, har lægen pligt til at orientere sig i FMK-online, om patienten har oprettet et livstestamente.
Det er ikke de pårørendes forpligtelse at forhøre sig, idet de ikke har adgang til Livs- og behandlingstestamenteregisterets oplysninger.
Palliativ indsats på NOH - basalt niveau - til upload.pdf
###NAVN###, Overlæge MSA, Palliativ Enhed
###NAVN###, afdelingssygeplejerske, Palliativ Enhed
###NAVN###, IF-specialist, Onkologisk og Palliativ Afdeling
###NAVN###, hospitalspræst, Nordsjællands Hospital
###NAVN###, socialrådgiver, Onkologisk og Palliativ Afdeling, Nordsjællands Hospital
###NAVN###, psykolog, Onkologisk og Palliativ Afdeling, Nordsjællands Hospital
###NAVN###, diætist, Nordsjællands Hospital
###NAVN###, specialiseret palliativ fysioterapeut, Palliativ Enhed, Nordsjællands Hospital
Dansk Multidisciplinær Caner Gruppe for Palliativ Indsats www.dmcgpal.dk
Videncenter for Rehabilitering og Palliation www.rehpa.dk
Kræftens Bekæmpelse www.cancer.dk
Vip-vejledning: Palliativ Indsats til patienter med livstruende sygdom og omsorg for patienter og pårørende
Kliniske retningslinier - Palliation i Region Nordjylland
Promedicin.dk Henvisning til lægemidler