Nyansatte, der ansættes i mindre end 2 måneder tilbydes ikke automatisk brand & hjertestop-kursus. Ej heller tværfaglig introduktion.
Denne vejledning handler om samarbejdet mellem ansættende leder, tjenestetidsplanlægger, den introduktionsansvarlige, den nyansatte og afdelingens introduktionsteam. Introduktionsteamet består af IFS ###NAVN### og Afdelingsledelsessekretær ###NAVN###. Målet er at få nemme arbejdsgange, så alle ved hvem, der gør hvad
Ansættende leder mailer navn, CPR-nummer, timetal og stilling på den nyansatte til sekretær ###NAVN### og lønkonsulent ###NAVN###.
Der er tre obligatoriske kurser for nyansatte:
Udover ovenstående er der E-learning, som den nyansatte skal tage. Der er også tilbud om kurser i SP målrettet de forskellige faggrupper. Disse kurser tilgås via kursusportalen og afvikles 3., 4. og 5. hverdag i hver måned. Medarbejderen tilmeldes efter individuelt behov og efter aftale med nærmeste leder.
Ad 1: 1½ dag, alle nyansatte på Nordsjællands Hospital (Vision, hygiejne, brand, hjertestop)
Medarbejderens leder er ansvarlig for at den nyansatte medarbejder tilmeldes den 1½ dags obligatoriske kursus. Alle nyansatte medarbejdere skal have disse kurser, medmindre den nyansatte kan forevise bevis for tidligere gennemførte kurser, fx på andre hospitaler. I praksis er det ###NAVN### og uddannelsessygeplejersken, der tilmelder den nyansatte. . De obligatoriske kursusdage indeholder emnerne hygiejne, MAT-kald / kald af hjertestop-team, praktisk brandøvelse og Basal Hjerte LungeRedning (BHLR - handlinger ved hjertestop). Lederen / medarbejderen tilmelder via kursusportalen. Medarbejderen får via mail besked om mødested, tidspunkt og indhold (program). Via kursusportalen dokumenteres deltagelse, dvs at medarbejderen ikke modtager et fysisk kursusbevis, men kan holde øje med sine afviklede kurser i kursusportalen.
OBS! De obligatoriske E-learningsprogrammer findes ligeledes på kursusportalen. Det er fx. e-learning om håndhygiejne (skal tages årligt) og e-learning om brand (skal tages hvert 2. år). Mellemlederen (afdelings-sygeplejerske / - fysioterapeut / -sekretær) er ansvarlig for at holde øje med at alle medarbejdere er opdateret.
Ad 2: 1 dag, tværfaglig introduktion til Ortopædkirurgisk Afdeling
Afdelingens IFS er ansvarlig for planlægning og afvikling af den obligatoriske, tværfaglige introduktion om ortopædkirurgisk afdeling. Der lægges plan for minimum det næste ½ års datoer. Planen (datoerne) formidles pr mail til alle mellemledere, tjenestetidslæggere og introduktionsansvarlige.
Den ansættende mellemleder har ansvar for at give besked om ansættelsen til sekretær ###NAVN### og relevante tjenestetidslægger på ansættelsestidspunktet. Afdelingens team (IFS og sekretær) er ansvarlig for udsendelse af program til de nyansatte medarbejdere. Dette sker pr mail, CC relevante tjenestetidsplanlæggere, introduktionsansvarlige og mellemledere senest 1 uge inden afvikling af kurset. Tilmelding via kursusportal.
Ad 3: 3 dage, introduktion til Ortopædkirurgisk Sygepleje
Afdelingens IFS er ansvarlig for planlægning og afvikling af det tre dages kursus i ortopædkirurgisk sygepleje, udsende program og materiale til de tilmeldte, supervisere underviserne efter behov og formidle deltagernes evaluering af programmet / undervisningen.
Underviserne på det 3 dages kursus er ansvarlige for at aftale med deres leder & tjenestetidsplanlægger, hvornår de kan gå fra det kliniske arbejde for at undervise eller forberede sig til undervisningen. Dato for undervisningen er kendt minimum 3 måneder inden afvikling.
Afsnittet / området er ansvarlig for
Afsnittet / området er ansvarlig for at den nyansatte får tilsendt relevant introduktions-materiale eller det ligger klar til den nyansatte på første planlagte arbejdsdag, herunder navn på evt. tutor / vejleder og dato for samtale inden 3 måneder.
Særligt for lægerne: Det planlægges indenfor de første 5 arbejdsdage at nyansatte læger - udover de obligatoriske kurser også
Der lægges individuel plan for hver nyansatte læges introduktionsperiode af sekretær ###NAVN###
Introduktionsansvarlige personer på de enkelte afsnit / områder er ansvarlige for at ajourføre og sende introduktionsmateriale om det enkelte afsnit / område.
Ansættende leder er ansvarlig for at planlægge samtale inden 3 måneder efter ansættelsen.