Medicinskabsrum, rengøring af

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

 

At sikre rengøringsrutiner af medicinskabsrum, således at der opretholdes en høj hygiejne og et godt arbejdsmiljø.

Tilbage til top

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Afdelingssygeplejersker, medicinansvarlige sygeplejersker, rengørings- og serviceassistenter og farmakonomer på Nordsjællands Hospital.

Tilbage til top

 

Definitioner

 

Fremgangsmåde

Rengøringen udføres i henhold til vejledninger besluttet på Nordsjællands Hospital.

Rengøringsniveauet er fastlagt til niveau 5 i henhold til rengøringsstandarden INSTA800 og hygiejneniveau 4 i henhold til DS 2451-10

Daglig rengøring:

  • Aftørring af bordplader (udføres af serviceassistent)
  • Blandekabinet (udføres af sundhedsfagligt personale)
  • Afvask af udsugning (udføres af sundhedsfagligt personale)
  • Tømning af affaldsbeholdere (udføres af serviceassistent)
  • Aftørring af dørgreb og el-kontakter (udføres af serviceassistent)
  • Aftørring af pletter på dørflader (udføres af serviceassistent)
  • Påfyldning af papir i dispensere (udføres af serviceassistent)
  • Pletter på vægge (udføres af serviceassistent)
  • Edderkoppespind fjernes (udføres af serviceassistent)
  • Øvrige frie flader på hylder/reoler aftørres (udføres af serviceassistent)
  • Gulv renholdes: moppes eller fugtigovertørres eller vaskes (udføres af serviceassistent)
  • Rengøring af IT-udstyr (udføres af sundhedsfagligt personale). Se Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion

Månedlig rengøring:

  • Hylder, skuffer og andet udstyr aftørres (udføres af sundhedsfagligt personale)
  • Køleskab afrimes og afvaskes (udføres af sundhedsfagligt personale)
  • Ventilation i loft og lamper rengøres udvendigt (udføres af serviceassistent)

Ved rengøring af medicinkøleskab, skal lægemidlerne fortsat opbevares koldt. Hvis det er muligt flyttes lægemidlerne til et andet medicinkøleskab, mens rengøringen udføres. Kan det ikke lade sig gøre, kan der rekvireres flamingokasser inkl. køleelement på apoteket til opbevaring af lægemidlerne mens rengøringen udføres. Det kræver dog, at de bestilles to hverdage før planlagt rengøring.

Dokumentation

Rengøringen skal dokumenteres. (Når bilaget åbner i Excel, skal det maksimeres 2 gange for at kunne manøvre i fanebladene fordelt på kvartaler)

Rengøring medicinrum_dokumentation af kvartalsvis.xls

 

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Det er afsnitslederens ansvar, at de rengøringsrutiner, der skal udføres af sundhedsfagligt personale, overholdes. Det er ligeledes dennes ansvar at udpege en person. som er ansvarlig for rengøringen i medicinskabsrummet. Det er Facility Management Afdelingens ansvar, at de rengøringsrutiner, der skal udføres af serviceassistenter, overholdes. 

OBS Service-/rengøringspersonale må ikke opholde sig i medicinskabsrum uden nærværelse af sundhedsfagligt personale.

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion

Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika

NIR National Infektionshygiejniske retningslinier For Rengøring i hospitaler og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler. Central Enhed for Infektionshygiejne. 1. udgave 2015


Tilbage til top

 

Bilag

Rengøring medicinrum_dokumentation af kvartalsvis.xls (Når bilaget åbner i Excel, skal det maksimeres 2 gange for at kunne manøvre i fanebladene nederst)

Tilbage til top