Identifikation af nyfødte

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At sikre at det nyfødte barn bliver korrekt identificeret, samt modtager den ordinerede undersøgelse, behandling og pleje.

At sikre korrekt kobling mellem mor og barn.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Nyfødte i Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling.

Personale på fødegangen i Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling og neonatalafsnittet Pædiatrisk Afdeling.

Tilbage til top


Definitioner

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Denne vejledning er en lokal uddybning af Identifikation af patienter - regional vejledning og har til hensigt at supplere med den lokale procedure på området. 

  1. Den gravide identificeres ved indlæggelsen i henhold til gældende retningslinjer Identifikation af patienter - regional vejledning
  2. Når barnet er født oprettes det i SP (Sundhedsplatformen), der er koblet til CPR- registeret.
  3. Dato, klokkeslæt, køn og evt. gemelli kodes ind i systemet
  4. Herefter ”popper” CPR-nummeret op 
  5. Barnet indlægges i SP
  6. Der udskrives labels med barnets data
  7. Label påsættes armbånd
  8. Barnet identificeres, om muligt i samarbejde med moderen/faderen, og armbånd påsættes barnet. Hvis moderen ikke er i stand til at medvirke, foretages identifikationen af 2 sundhedspersoner.
  9. Identifikationen dokumenteres i SP
  10. Der oprettes automatisk en elektronisk journal på barnet når det indlægges i SP. På apgar skemaet noteres at barnet er identificeret, hvem der har gjort det og at armbånd er påsat.
  11. I SP er der en automatisk kobling mellem mor og barn og det er muligt at ”hoppe” mellem mor og barn. Fra mor til barn vælg obstetrik/ fødsel, højreklik og vælg ”hop” til barn. Fra barn til mor vælges fødsel, højreklik og vælg ”hop” til mor.

 

Akut dårlige børn

Også hos akut dårlige børn med et øjeblikkeligt behandlingsbehov oprettes der CPR-nummer og barnet gives identifikationsbånd om enten hånd- eller fodled. Dette gøres af jordemoderen, der er på stuen.  Opgaven kan evt. uddelegeres til en anden, men ansvaret påhviler fortsat jordemoderen.

Skulle det undtagelsesvis ikke være muligt, at nå at oprette CPR-nummer på barnet grundet det øjeblikkelige behandlingsbehov gives barnet identifikationsarmbånd på med flg. oplysninger udøbt dreng/ pige, samt mors navn og CPR nummer.

Når barnet efterfølgende er oprettet i CPR registeret er det neonatal afsnittets ansvar, at sørge for udskiftning af identifikationsarmbånd/ label.

På neonatal, skal barnet bære identifikationsarmbånd om håndled eller fodled. Derudover anbringes et armbånd på indersiden af den lukkede/åbne kuvøse eller på vuggen med stregkoden udad, så barnet kan identificeres/scannes udefra ved medicinadministration. På denne måde forstyrres barnet ikke ved identificeringen, og hygiejnen ved anvendelse af PDA forbedres. Forud for enhver sundhedsfaglig aktivitet skal armbåndet i kuvøsen og identifikationsarmbåndet på patienten aflæses for at sikre korrekt identifikation.

 

 

Hvis SP er nede

Hvis mor er oprettet i SP, bliver man spurgt om man vil oprette erstatningsnummer, til hvilket der svares ja.

Erstatningsnumre udskiftes senere.  Ved den efterfølgende udskiftning af identifikationsarmbåndet indgår moderen, om muligt også i identifikationen.

Hvis SP er helt ned (moderen heller ikke oprettet) skrives følgende oplysninger med blokbogstaver på barnets identifikationsarmbånd

 

Mødre med dansk CPR nummer som er udvandret

Børnene oprettes med Erstatnings nummer i SP, barnet får senere ved dåb/navngivning i DK et administrativt CPR-nummer

Asylansøgere og evt. andre med midlertidigt CPR nummer

Hvis moderen har et erstatnings CPR nummer, får barnet det automatisk også.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Vicechefjordemoder ###NAVN###

Afdelingsjordemoder ###NAVN###

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Identifikation af patienter - regional vejledning

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

   

Tilbage til top