Åben henvendelse for patienter med uhelbredelig cancersygdom tilknyttet Gynækologisk -Obstetrisk afdeling

Formål

Målgrupper og anvendelsesområde

Definitioner

Fremgangsmåde

Ved skriftlig henvisning

Visiterende onkogynækologiske læge /forløbsansvarlige sygeplejerske kan modtage en henvisning fra:

  • Medicinsk afdeling, Nordsjællands Hospital

  • Onkologisk eller gynækologisk afdeling på Herlev Hospital og Rigshospitalet

  • Andre afdelinger/hospitaler

  • Andet

Den visiterende læge/forløbsansvarlige sygeplejerske vurderer, hvordan og hvornår patienten skal tilbydes den åbne henvendelse. Enten indkaldes patienten til konsultation i gynækologisk-onkologisk ambulatorium eller den forløbsansvarlige sygeplejerske indkalder patienten til en samtale, hvor patienten informeres om den åbne henvendelse.

Det forventes at patienten er informeret om tilbuddet om åben henvendelse på Gynækologisk afdeling på Nordsjællands Hospital af læger/sygeplejersker på behandlende onkologiske eller gynækologiske center afdeling.

 

Ved direkte kontakt med patienten

Læger og sygeplejersker, der møder patienter med livstruende gynækologisk cancer, tilbyder patienten åben henvendelse. Patienten kan:

  • Være til konsultation i gynækologisk-onkologisk ambulatorium

  • Være indlagt i gynækologisk afdeling

 

Når en patient får åben henvendelse:

  • Udleveres standardbrev vedrørende åben henvendelse til patienten og der følges mundtligt op på brevet. Brevet findes enten i kopi på hylden vedr. åbne henvendelser på G 0121 eller på P-drev/ G-info/ onkologi/ patientvejledninger/ åben henvendelse

  • Patienten skrives på den delte patient liste "Åben henvendelse" i Sundhedsplatformen

  • Patienten indføres under "FYI" i Sundhedsplatformen som Åben henvendelse

 

Åben henvendelse i Gynækologisk Obstetrisk afdeling

Patienter, der får palliativ kemoterapi/stråleterapi kan have en åben henvendelse til gynækologisk afdeling Nordsjællands Hospital.

Har patienten indlæggelseskrævende bivirkninger til den onkologiske behandling, skal de som hovedregel indlægges på den behandlende onkologiske afdeling, men kan også modtages på G0121, med mindre det drejer sig om neutropen feber. Drejer det sig om blodtransfusion, kan patienten modtage dette under Åben henvendelse efter henvisning fra behandlende onkologisk afdeling.

Patienter, som har symptomer som er forårsaget af cancersygdommen (tarmsymptomer, ascites, væske i lungehinde, smerter, angst, eller ved terminal tilstand), hører ligeledes til i gynækologisk regi, NOH.

 

Patienter må aldrig opleve, at ingen vil modtage hende til indlæggelse. Er der tvivl om, hvor patienten skal hen for at blive hjulpet bedst, er det de involverede (gyn-onk) læger og sygeplejersker i de implicerede afdelinger, der må afklare dette hurtigst muligt, give patienten besked og eventuelt arrangere kørsel.

 

Ved telefonisk henvendelse fra patient / pårørende.

Den sygeplejerske, som kender patienten bedst, afholder om muligt samtalen

Problemet afdækkes og der tages stilling til, hvordan problemet løses:

  • Telefonisk rådgivning (læge eller sygeplejerske)

  • Hjemmesygeplejerske

  • Egen læge

  • Tid i gynækologisk - onkologisk ambulatorium

  • Indlæggelse i afdelingen inklusiv aftale om kørsel

 

Ved indlæggelse i gynækologisk afdeling

  • Det planlægges, hvor patienten skal ligge og hvilken sygeplejerske, der skal modtage patienten.

  • Gyn-onk stuegangs gående læge eller gynækologisk bagvagt orienteres

  • Stuen gøres klar med el-seng, og det vurderes, om der skal gøres en aflastende madras klar før patienten kommer.

  • Patienten modtages i afdelingen, og sygeplejersken vurderer hvilke sygeplejehandlinger, der skal iværksættes umiddelbart. Som redskab til behovsvurdering og uddybende udredning anvendes ESAS skemaet. Dette giver overblik over patientens symptomer her og nu. Findes i mappe på kontoret på G0121.

  • Eventuelle pårørende støttes og vejledes – tilbydes eventuelt medindlæggelse.

  • Vagthavende læge orienteres og ordinationer iværksættes straks, hvis det er nødvendigt. Den vagthavende læge optager journal.

  • Indledende sygeplejevurdering foretages indenfor de første 24 timer

  • Som minimum udfyldes ”Kontaktårsag” samt telefonnumre på de pårørende, som skal kontaktes først ved forværring af patientens situation – dette i løbet af den første time patienten er i afdelingen.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Akkrediteringsstandarder

Bilag