Formål
At give retningslinjer for god brug af Facebook og andre sociale medier for ansatte på Nordsjællands Hospital.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Alle ansatte på Nordsjællands Hospital
Tilbage til top
Definitioner
Sociale medier:
- Sociale medier er bredt defineret medier, hvor stort set alle har mulighed for at publicere elektroniske meddelelser (tekst, billede og lyd) til et bredt publikum. Sociale medier er altså at betragte som offentlige medier.
- Eksempler på sociale medier er Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Flickr, Instagram, Foursquare, Second Life, sms, mms, podcast, wikis, blogs.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Hospitalets brug af sociale medier:
- Nordsjællands Hospital understøtter brug af sociale medier som praktisk kommunikationsværktøj i de sammenhænge, hvor det kan understøtte forretningen, hospitalets visioner og mål og dialogen med patienter, pårørende, kolleger, medarbejdere og samarbejdspartnere.
- Ønsker en medarbejder at bruge sociale medier i hospitalssammenhæng skal det ske i dialog med og være godkendt af afdelingsledelse og Kommunikation.
Hvordan kan jeg som ansat anvende sociale medier:
- Alt hvad der publiceres på sociale medier er som udgangspunkt tilgængeligt for alle. Du bør derfor aldrig offentliggøre hverken tekst, billeder eller lyd, som ikke kan tåle at blive set offentligt. Det gælder for sociale medier, der bruges både i fagligt regi såvel som i privat regi.
- Husk, at din tavshedspligt, straffeloven og persondataloven også gælder på de sociale medier.
- Du må kun udtale dig officielt på hospitalets vegne, hvis du har en aftale herom med din afdelingsledelse/direktionen.
- Privat brug af sociale medier i arbejdstiden må kun ske i et omfang, hvor det ikke påvirker dine arbejdsopgaver.
- Husk altid at lukke din profil ned, når du forlader pc’en. Ellers generer du andre og risikerer, at de misbruger din profil.
- Du bør kun acceptere venneanmodninger fra folk, du kender og har lyst til at dele dine oplevelser med. Hospitalet anbefaler, at du afslår venneanmodninger fra patienter på Facebook o.l. således, at der ikke sker en sammenblanding af faglige og personlige relationer.
- Hospitalet anbefaler også, at man afslår venne-anmodninger på Facebook mellem leder-medarbejder, således at der ikke sker en sammenblanding af faglige og personlige relationer.
- Vil du netværke med kolleger, er der andre medier som for eksempel LinkedIn, der er beregnet på udviklingen af netop faglige netværk og faglige relationer.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Åbenhedspolitik
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top