En MR-skanner har et magnet felt der er op til 50.000 gange stærkere end jordens magnetfelt. Nogle få simple forholdsregler er derfor nødvendige for at gøre opholdet i MR-skanner rummet sikker.
Servicepersonale udfylder i samarbejde med en MR-radiograf et specielt personale kontrolskema og underskriver dette. Kontrolskemaet opbevares i MR-afsnittet. Servicepersonalet er selv ansvarlig for at skemaet opdateres, såfremt der sker ændringer i forhold til kontrolskemaets punkter, f. eks graviditet, indsættelse af proteser, metalsplinter i øjnene og andet. Ved udfyldelse af kontrolskemaet modtager servicepersonalet også undervisning i MR-sikkerhed generelt, hvordan man skal arbejde i magnetfeltetet og iøvrigt forholde sig ved evt. uregelmæssigheder/ulykker.
Foruden ovennævnte undervisning skal servicepersonalet efterfølgende gennemgå e-learningskurset i kursusportalen: MR sikkerhed til portører før der gives adgang til at arbejde i MR-scannerrummene. Det er servicepersonalets ansvar at alle døre, der er aflåste ved ankomsten, også er aflåste, når servicepersonalet forlader MR-afsnittet.
Servicepersonalet skal lægge ur, elektronisk udstyr inkl. DECT telefon, kort med magnetstribe f. eks kreditkort m. m, høreapparat, sakse samt andre løse genstande af magnetisk materiale i MR-betjeningsrummet inden de går ind i skannerrummet.
Vigtigt:
• Der må kun medbringes MR egnede redskaber i skannerrummet. Ved rengøring i skannerrummet skal rengøringsvognen blive udenfor lokalet og væk fra døråbningen. Redskaberne skal være mærkede med MR-egnede.
• Dørene til skannerrummet skal altid holdes lukkede, også mens der bliver gjort rent.
• Servicepersonalet må ikke lade andet personale få adgang til skannerrummet, uden aftale med en MR-radiograf.
• Ved rengøring af skannerrummene uden for den daglige åbningstid, skal dørene aflåses efter endt rengøring.
• Når ovenstående retningslinjer overholdes, er det sikkert at opholde sig og arbejde i MR-skannerrummet.
Billeddiagnostisk afdeling har ansvaret for opdatering af det faglige indhold i vejledningen.
Kliniske og andre tværgående afdelinger har ansvar for implementering af vejledningen.