Visitations- og forløbsvejledning for elektive patienter (læge+sekretær, BuA)

 

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

At sikre korrekt visitation af elektive patienter

At sikre korrekt indplacering i forløbstype for elektive patienter

At sikre korrekt registrering ved de ambulante besøg (typisk 1. besøg) i forhold til udredningsforløb

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Visiterende læger og sekretærer, BuA

Læger på BuA som har deres faste gang i ambulatoriet og ser patienter i elektive forløb

Tilbage til top

Definitioner

I pædiatrien er der mange forskellige forløb, da man bredt dækker hele sygdomsspektret for børn og unge. Ligeledes er kvaliteten og de påførte diagnoser på henvisningen heller ikke altid repræsentativt eller fyldestgørende. Sekretæren er derfor ofte nødsaget til at påføre en diagnose (fordi der mangler en henvisningsdiagnose) og henvisninger er ej heller entydige.

Ved den primære sekretærvisitation

  • Sekr. tjekker bopælsadresse, som skal ligge inden for vores optageområde.
  • Skal visitationssekretæren sikre sig at der er påført en henvisningsdiagnose hvis egen læge ikke har gjort dette
  • Skal visitationssekretæren oprette et patientforløb i forhold til de 3 kategorier af forløbstyper: udredning, behandling og kontrol 
  • Langt de fleste patienter op mod 85-90% i BuA vil være udredningspatienter som skal i udredningsforløb, resten vil være behandlings- eller kontrolpatienter 
  • Eksempel på behandlingsforløb: Patienter med konkret og kendt behandlingsbehov, hvor tilstrækkelig udredning foreligger eller ved fornyet behandling pga opblussen af symptomer pga opblussen af kendt sygdom. F.eks. en patient der er sufficient udredt for astma hos egen læge, men hvor BuA bliver bedt om at iværksætte behandlingen pga f.eks complianceproblemer, alternativt en patient med kendt epilepsi som er afsluttet fra BuA og patienten er udtrappet af medicin, men får nye lignende anfald, som egen læge beder BuA om at forholde sig til mhp fornyet behandling 
  • Eksempel på kontrolforløb: Patienter der ses regelmæssigt i forbindelse med et åbent hospitalsforløb, hvor behandling er igangsat. De fleste patienter patienter har et kontrolforløb, når de er udredt og behandling iværksat, men for nyhenviste kan det f.eks dreje sig om second opinion eller overflyttere fra andre hospitaler

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Visitation:

Lægens arbejde:

  1. Tag henvisningen ved at klikke på spørgsmålstegn. Der kommer et +, hvorved den tilhører dig
  2. Læs dernæst først henvisningen grundigt igennem
  3. Vurder om henvisningen kan accepteres eller skal afvises (er den fyldestgørende, er den fejlvisiteret, bør den omvisiteres til f.eks praktiserende speciallæge m.m.)
  4. Ved afvisning udfyld: ”Årsag til afvisning” og hvad den skal afvises til og giv en begrundelse i tekstfeltet ”kommentarer” (så sekretæren kan se hvorfor og orientere egen læge eller den afd. som patienten skal omvisiteres til, eller hvis henvisningen er mangelfuld – check patientforløbsbeskrivelser for praktiserende læger på http://www.sundhed.dk, hvis tvivl)
  5. Ved accept af henvisning bevæger man sig med musen gennem navigatoren i venstre side (ikke alle felter er dog relevante)
  6. VISITATION: Er diagnosen fyldestgørende, skal den ændres eller skal der påføres andre diagnoser?
  7. GODKENDELSE AF PATIENTFORLØBSPERIODE: Ja er gennemgået og hermed godkendt
  8. BEST/ORD: Vælg ”Indledende besøg ny patient”, vælg hvem der skal se patient (Bestemt speciallæge, mulige speciallæger, R1, res.læge med angivelse af hvilket speciale eller evt. hvis det skal foregå under indlæggelse så skriv afsnit (f.eks B1531 penicillinprovkation) og skriv i tekstfelt om der skal foretages andre undersøgelser i forbindelse med besøg (f.eks EKG, blodprøver m.m) eller om der skal medsendes pjecer m.m (f.eks væske vandladnings skema) eller hvis tidligere vækstdata skal indtastes forud for besøg.

Såfremt man ordinerer f.eks fysioterapeutisk tilsyn pga plagiocephali i forbindelse med visitation skal der ligeledes kort skrives oplæg under ”notat” i navigatoren.

Signer herefter Best/Ord.

  1. Vurder om patienten er korrekt klassificeret som udredningspatient eller behandlingspatient. Ved forkert klassifikation skrives dette i besked til sekretæren. Signer besøg
  2. Når man er færdig med henvisningen – enten afvist eller accepteret: I headeren på hø. side trykker man med musen på ”Færdig”, hvorved at patienten forsvinder fra henvisningslisten og er sendt til sekretæren

Korrekt registrering ved sekretær efter 1. ambulante besøg:

Alle udredningspatienter skal som default registreres som værende udredt ved 1. ambulante besøg. Det er sekretærens ansvar at registrere. Endelig udredning bliver registreret efter 1. besøg af sekretæren og der kan være tale om at mistanken om sygdom er be- eller afkræftet og det så er afklaret hvilken konkret behandling, observation eller ingen behandling, der skal iværksættes

Sekretæren skal sætte kryds AFX01A: Endelig udredt, behandling i sygehusregi påbegyndt” (hvis patienten skal fortsætte forløb på BuA)
Eller sætte kryds i  AFX01C: Endelig udredt/Udredning afsluttet, ingen behandling i sygehusregi (hvis patienten afsluttes)

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag