Udviklingsundersøgelse

 

Formål

Målgrupper og anvendelsesområde

Læger, sygeplejersker, pædagogisk-psykologisk rådgivning, fysioterapeut, talepædagog i Børne- og ungeafdelingen.

Tilbage til top

Definitioner

Børn med komplekse og betydelige sociale, emotionelle, perceptuelle og intellektuelle vanskeligheder, som formodes at være på organisk grundlag, i alderen 3-6 år, kan tilbydes udviklingsundersøgelse.

Udviklingsundersøgelse består af en uges indlæggelse ved Børne- og ungeafdelingen. I løbet af ugen undersøges barnet af psykolog, fysioterapeut, specialpædagog, talepædagog og neuropædiater (i reglen foretaget i forbindelse med forundersøgelsen i ambulatoriet).

Der foretages desuden en vurdering af hørelse og syn.

Formålet med udviklingsundersøgelse er at give en nærmere beskrivelse og vurdering af barnets udvikling og afklaring af hvorfor barnets udvikling ikke løber på forventet måde, samt at komme med videre anbefalinger for at fremme barnets udvikling og indlæring.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Fremgangsmåde forud for selve udviklingsundersøgelsen:

Ovennævnte børn, inklusive børn med cerebral parese af lettere grad kan tilbydes udviklingsundersøgelse ved Børne- og ungeafdelingen.

Henvisning: Barnet henvises af Børne- og ungeafdelingens egne læger eller af den praktiserende læge. Ved henvisningen bør der foreligge vurdering af barnet fra den kommunale PPR, eller aktuel beskrivelse fra børnehaven.

Ved forundersøgelsen i ambulatoriet foretages neurologisk undersøgelse, og der skrives et oplæg til udviklingsundersøgelsen. Forældrene skal give samtykke til indhentning af evt. manglende oplysninger, og disse skal rekvireres.

Visitationen til undersøgelsen foregår i et tværfagligt udvalg, bestående af neuropædiater, psykolog, fysioterapeut og specialpædagog. Visitationsmøder finder sted hver 14 dag. Evt. afslag på udviklingsundersøgelsen sendes til den henvisende læge.

Når barnet indkaldes til indlæggelse til udviklingsundersøgelse skal der sammen med indkaldelsen sendes ”Forældreskriv” til forældrene således at de kan beskrive deres barn. Dette returneres til ###NAVN### på mail.

Link til "Forældreskriv": Forældreskriv.docx

Selve udviklingsundersøgelsen:

BØRNEPSYKOLOGEN:

Foretager en vurdering af barnets udvikling: Psykologen kan enten observere barnet under almindelig leg, eller foretage en psykologisk undersøgelse WPPSI-IV eller III og Brief-f af barnet. Derudover udleveres et spørgeskema til forældre og til barnets daginstitution/skole.

Formålet med den psykologiske undersøgelse er, at afklare barnets intellektuelle evner indenfor forskellige områder, og desuden at vurdere barnets evne til at indgå i kontakt med børn og voksne. Besvarelserne af de udleverede spørgerskemaer, indgår i den samlede vurdering, og med fokus på hvordan barnets intellektuelle evner sættes i anvendelse, i hverdagen, i hjemmet og institution/skole.

Vurderingen foregår som reglen over 2 gange. Denne vurdering efterfølges af en samtale med forældrene om undersøgelsesresul-tatet.

TALEPÆDAGOGEN:

Talepædagogen vurderer barnets sprog gennem leg, observationer, testning og samtale med forældrene. Talepædagogen sørger for, at der er kontakt til den kommunale talepædagog.

ØJENLÆGEN:

Dels foretages en synsprøve, dels foretages undersøgelse af øjnene, inkl. nethinderne. Ved den sidste del af undersøgelsen bliver øjnene måske dryppet for at udvide pupillerne.

PÆDAGOG:

Forud for udviklingsundersøgelsen foretager pædagogen observation i barnets daginstitution/skole. Man ønsker, at se barnet i dets daglige miljø i samspil med såvel børn som voksne, som disse f.eks. viser sig alment, sprogligt og motorisk.

Den pædagogiske observation foregår i børne- og ungeafdelingens aktivitets- og opholdsrum (socialt fagligt center). Gennem leg og planlagte aktiviteter observeres barnets sociale og følelsesmæssige udvikling. Pædagogen observerer også barnets kommunikation samt koncentrationsevne og opmærksomhed.

Forløbet afrundes med en samtale mellem forældre og pædagog.

BØRNELÆGEN:

Børnelægen har indledningsvist vurderet barnet ved en forundersøgelse, hvori der indgår en struktureret anamnese, almen helbredsundersøgelse og funktionsorienteret neurologisk undersøgelse.

SYGEPLEJERSKE:

Foretager en vurdering ved indlæggelsen med PIWS og PEWS. Skal kun foretages ved indlæggelsen. Beder stuegangsgående læge lave en kort journal inklusive medicinoplysninger.

BØRNEFYSIOTERAPEUTEN:

Den motoriske undersøgelse foretages af 2 fysioterapeuter, som under leg observerer barnet. Testmetode vælges afhængig af grundlidelse.

KOORDINATIONSKONFERENCE:

Udviklingsundersøgelsen afsluttes med en koordinations- konference. Udover forældrene inviteres relevante repræsentanter fra barnets daginstitution/skole, samt fra kommunen, praktiserende læge, sagsbehandler og psykolog fra PPR, og skolelederen.

Ugens observationer og undersøgelser, præsenteres og anbefalinger videregives til forældre og relevante fagpersoner.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen har ansvar for implementering af vejledningen.

Den enkelte medarbejder har ansvar for at kende og anvende vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag