At give den enkelte medarbejder indsigt i signaler på stress og hvordan disse håndteres.
At skabe åbenhed og dialog medarbejdere/ledelse og medarbejdere imellem omkring håndtering af den enkeltes stress
Stress er en langvarig psykisk reaktion på ekstra krævende livsomstændigheder. Stress kan være betinget af forhold i og omkring arbejdet. Men stress kan også skyldes andre livsomstændigheder eller fx en kombination af problemer i familien og på arbejdspladsen.
Stress er en individuel oplevelse af ubalance mellem krav og ressourcer. Det er vigtigt at forstå at der er tale om en oplevelse. Ikke alle bliver stressede af det samme eller på samme måde.
Stresssymptomer kan med fordel deles op i 4 kategorier: Grøn, gul, rød og sort stress, ligesom et lyssignal, hvor grøn signalerer "kør", gul "vær opmærksom, stop så vidt muligt", rød signalerer "fare, stop" og sort fortæller os at lyssignalet ikke virker/er brudt sammen. I skemaet nedenfor beskrives de forskellige stresstilstande, de typiske stresssymptomer, samt forslag til hvordan de kan tackles.
Herefter skitseres hvad den enkelte, kollegaen samt lederen kan / skal gøre dels for at undgå en arbejdsplads med risiko for stress dels for at hjælpe en medarbejder som er ramt at stress.
Det er vigtigt at påpege, at symptomerne som er skitseret nedenfor kan skyldes andet end stress, hvorfor du altid bør opsøge en læge ved alvorlige symptomer.
###TABEL_1###
Det er vigtigt, at du som medarbejder lærer at passe på dig selv. Der findes tre ord, der er gode at kende, hvis du vil undgå stress.
Hjælp og støtte fra omgivelserne kan beskytte den enkelte imod stress. Derfor kan man modvirke stress, hvis man i personalegruppen hjælper og er opmærksom på hinanden i tilspidsede situationer. Desuden kan en god faglig støtte i form af kollegial sparring være et værn mod stress.
Pas på hinanden
I personalegruppen er det vigtigt, at i holder øje med, om en kollega ændrer adfærd, fx bliver indelukket og irritabel. Det kan nemlig være tegn på, at personen er overbebyrdet og på vej til at blive stresset. Man bør derfor gribe ind og tale med ham/hende og spørge til, hvordan han/hun trives med sit arbejde.
Omgangstonen
I en personalegruppe påvirker man hinanden meget – både på godt og ondt. Vi opbygger en fælles måde at kommunikere på, som bl.a. kommer til udtryk i omgangstonen.
Omgangstonen kan være både god og dårlig, men en dårlig omgangstone har konsekvenser. Fx kan der være opbygget et fælles offersprog, der kredser meget om fraser som ”det bliver aldrig bedre” eller ”der er altid for lidt tid”.
Sådan et offersprog er meget uhensigtsmæssigt, fordi det medfører en følelse af magtesløshed, som man hver især forstærker hinanden i. Hvis man hele tiden fokuserer på det negative, kan det skabe en dårlig og opgivende kultur på arbejdspladsen, som virker stressfremkaldende. Hvis man derimod fokuserer på det positive og husker at vise anerkendelse overfor hinanden, kan det beskytte mod stress.
Værdsættende kommunikation
Vis omsorg
Kollegial støtte kan være afgørende for, om mennesker i krævende arbejdssituationer udvikler stress eller ej. Hvis en kollega føler sig overbelastet, kan det hjælpe at tale med en, der lytter til vedkommendes bekymringer. Det kan give personen mulighed for at lette sit hjerte og føle sig forstået, hvilket kan reducere stressrisikoen. Som kollega er det vigtigt at vise omsorg og bruge din empati for at forstå, hvordan modparten har det. Men det er også vigtigt at bevare en professionel distance, for ellers kan det opleves som omklamrende. Omsorg uden distance kan sætte modparten i en barnerolle og give en følelse af manglende respekt.
Hvis du oplever at en kollega udviser gule, røde eller sorte stress signaler, så hjælp denne kollega med at gå til sin leder. Vil din kollega ikke erkende sine stress signaler og / eller ikke gå til sin leder, så må du gøre det for vedkommende. For det vigtigste er at din kollega får hjælp.
Psykisk arbejdsmiljø og dermed arbejdsbetinget stress er omfattet af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at arbejdsgiveren, og dermed dig som leder, har det overordnede ansvar for, at medarbejderne ikke udsættes for sundhedsskadelig stress. Som leder har du derfor en vigtig rolle i bekæmpelsen af stress på arbejdspladsen. Du bør hele tiden forsøge at skabe den rette balance imellem arbejdspladsens ressourcer og krav til medarbejderne.
Som leder bør du aktivt forebygge tilfælde af stress. Men det er også vigtigt, at du griber ind, når skaden er sket, og en medarbejder er ramt af stress.
Her kan du læse om forebyggelse og hvad du skal gøre når skaden er sket:
Forebyggelse
I det daglige kan du som leder forebygge, at travlhed på arbejdspladsen udvikler sig til stress:
Når skaden er sket
Det er vigtigt, at du som leder støtter og tager medansvar, når dine medarbejdere rammes af stress:
Afdelingsledelsen og afsnitsledelserne i Børne- og ungeafdelingen er ansvarlige for at implementere vejledningen og hvor relevant for at konkretisere denne lokalt.