Arbejdsgang i Børne- og ungeafdelingen (BUA) omkring håndtering af prøvesvar og undersøgelsesresultater fra børne- og ungemodtagelse, ambulatorium og sengeafsnit.
At sikre en ensartet og patientsikker håndtering af prøvesvar i Børne- og ungeafdelingen i såvel sengeafsnit, børne- og ungemodtagelse og ambulatorium.
Læger, sygeplejersker og sekretærer i Børne- og ungeafdelingen.Tilbage til top
In basket
Alle læger i BUA er som udgangspunkt meldt ind i alle in basket puljer for sengeafsnit og ambulatorier
Alle er aktive medlemmer i de puljer, hvor de har en funktion.
Alle har mulighed for at aktivere sig i en in basket pulje, hvis de dækker for en anden, har patienter der skifter ambulante forløb etc. Ligeledes har man mulighed for at inaktivere sig en pulje, hvor man ved, man aldrig har funktion.
Der findes følgende in basket puljer:
Puljer for sengeafsnit: noh hibi1531, noh hibi1541, noh hibi0632 ,hibi1522, noh hibi1521, noh børnemodtagelsen, noh hibiakut
Puljer for ambulatorier: noh hibavægt, noh hibainf, noh hibanefr, noh hibaneur, noh hibaendo, noh hibapulm, noh hiba1541, noh hiba1541, noh hiba1521
Puljer for 1541: Speciallægerne er medlemmer af noh higb012 barselsamblæger, higbo142 barselsambresultater
Sekretær puljer: sekretærerne er medlem af samme puljer ud fra afsnit og specialer.
Fravær: Ved kendt fravær af mere end 3 dages varighed skal Ikke tilstede funktionen i In Basket aktiveres. Når denne aktiveres, skal man udpege brugere, der overtager ens In Basket funktionen under fraværet. De udpegede brugere modtager ikke automatisk besked om, at de dækker for den fraværende kollega, hvorfor det er væsentligt at de kolleger man har registreret til at overtage ens In Basket funktion under fravær, orienteres herom.
Patienterne informeres ved stuegang/udskrivelse, hjemsendelse fra Børne- og ungemodtagelsen eller besøg i ambulatoriet om, at de som grundregel kun vil blive kontaktet såfremt, der udkommer prøvesvar som er abnorme, og som har betydning og kræver handling.
MR scanning kræver en mundtlig prøveafgivelse også ved normale svar og her skal bestilles en ambulant tid.
Sengeafsnit
Blodprøver, mikrobiologi og billeddiagnostik i sengeafsnit
Indlagte patienter
Stuegangsgående læger skal dagligt tage stilling til alle prøver for den enkelte patient via ”resultatsignering” i SP. Prøverne skal signeres og evt. håndteres.
Udskrevne patienter
Det er den udskrivende læges opgave, at tage stilling til de svar, der foreligger på udskrivningstidspunktet.
Svar der udkommer, mens patienten er indlagt kommer ikke i afsnittets in basket, men under den enkelte patient og på afsnittets patientliste.
Svar der udkommer, efter patienten er udskrevet, havner i afsnittes in basket pulje
Svar der er udkommet under indlæggelsen, men som ikke er håndteret, havner på patientlisten udskrevne patienter afsnittes navn som alle bør lægge op under mine afdelinger
Vedrørende formidling af prøvesvar, som kræver handling, se længere nede i denne vejledning.
EEG i sengeafsnit
Lægen der ordinerer/bestiller EEG under indlæggelse giver besked til sekretærerne på sengeafsnit, enten mundtligt eller via in basket til sekretærpuljen, om at det er bestilt.
Sekretæren laver en personlig remind me mhp. at tjekke op ugen efter, hvornår pt. har fået tid og derefter igen lave remind me for at følge op på, hvornår der ligger svar i SP.
Når svar er i SP skrives besked i in basket til ordinerende læge og sengeafsnittets in basket pulje samt til neurologipuljen.
Eksterne prøver
Papirsvar, som ikke i forvejen er at finde i SP, skanner sekretæren ind så snart de er modtaget. Stempler svaret med ”indskannet i SP” og lægger svaret til gennemgang til stuegang.
På udskrevne patienter indskanner sekretæren svaret og sender en besked i in basket til puljen for det respektive sengeafsnit.
Papirsvaret makuleres efterfølgende.
Børnemodtagelsen
Blodprøver, mikrobiologi og billeddiagnostik i børnemodtagelsen B1521
Vagtholdet FV, MV, 21s og Flowlægen er dagligt ansvarlig for in basket puljerne Hibiakut børn, Hibi1521 akut, børnemodtagelse.
21s er primært ansvarlig og skal dagligt åbne disse puljer, signere og håndtere.
Såfremt et prøvesvar kræver handling, skal dette dokumenteres i SP på almindelig vis.
Ved uddannelsesmæssig relevante svar laves en resultatnote, som sendes til den ordinerende læge
Ambulatoriet
Der vil dagligt være en YL i 21 (prøvesvarslæge, kaldet K21) som skal signere og håndtere prøvesvar fra hiba1521.
As lægen er supervisor for denne funktion.
Hvis svaret skønnes uddannelsesrelevant sendes svaret ved brug af resultatnote til ordinerende læge.
Hvis der afkrydses i "Gem som hurtig note", går svaret IKKE i journalen.
Der skal signeres for alle IKKE endelige resultater, der ikke kræver akut handling.
Der skal signeres og handles på unormale svar.
Blodprøver, mikrobiologi og billeddiagnostik i ambulatoriet
Fagområde team er ansvarlige for deres prøvepuljer. Det er vigtigt, at bruge tildel mig funktionen (blåt kryds) for at øge overskueligheden for de andre puljemedlemmer. Der kan ligge svar fra læger, som ikke indgår i teamet, idet patient kan have begyndt sit forløb i et andet regi. Teamet skal i de tilfælde sende svar via resultatnote til den korrekte pulje.
De fagområde specifikke puljer må håndteres således, at "ikke endelige svar", der ikke kræver handling, må signeres af puljens medlemmer, for at øge overskueligheden.
Når alle svar (n/n) foreligger, sendes samlet til ordinerende læge.
EEG og MR ordineret i ambulatoriet
Når der ordineres EEG og MR af cerebrum i ambulatoriet, sender lægen note til sekretærpulje eller egen sekretær. Sekretæren laver en personlig remind me mhp. at tjekke op ugen efter, hvornår pt. har fået tid og derefter igen lave remind me for at følge op på, hvornår der ligger svar i SP.
Når svar er i SP skrives besked i inbasket til ordinerende læge og til neurologipuljen.
Eksterne prøver
Papirsvar, som ikke i forvejen er at finde i SP, skanner sekretæren ind så snart de er modtaget og sender en besked i in basket til puljen for det respektive ambulatorie. Papirsvaret makuleres efterfølgende.
Formidling af svar på prøver, der kræver handling, til familier med udskreven børn / unge
Afdelingsledelsen og afsnitsledelserne i Børne- og ungeafdelingen har absvar for: