Børn og unge under 18 år med funktionelle symptomer

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

At afdække de psykosomatiske symptomer og deres betydning for barnet/den unges og familien, samt have fokus på evt. sårbarhed, udløsende og vedligeholdende faktorer.

At finde egnede tværfaglige interventioner, som kan støtte barnet og familien.

Målgrupper og anvendelsesområde

Læger, sygeplejersker, pædagoger, fysioterapeuter, psykolog, diætist, psykiater, skole og socialrådgivere, som indgår i det tværfaglige team.

Tilbage til top

Definitioner

Børn og unge med fysiske symptomer og/eller funktionsnedsættelse i kroppen uden somatisk forklaring.

Baggrund

De fysiske symptomer f.eks hovepine, mavepine, besvimmelse, opkast og/eller funktionsnedsættelse kan som udgangspunkt være sygdoms- eller traume udløst, men er ikke alene forklaringen på de vedvarende symptomer og/eller funktionsnedsættelse.

Familiemæssige belastninger, højt konflikt nivau, skilsmisse, sygdom, dødsfald, mobning, samt faglige vanskeligheder kan ligeledes være udløsende faktorer.

Fremgangsmåde

Henvisning

Henvisning kan ske via tværfaglig konference og/eller tværfaglig visitations møde. Det er vigtigt at lægen laver et udførligt oplæg i journalen.

Henvisning til Tværfaglig konference og visitation, Børne- og ungeafdelingen

Planlægning af forløb

Forløbene planlægges af visitationsteamet.

Der nedsættes et tværfagligt team af relevante behandlere, som samarbejder og sparer kontinuerligt under hele forløbet.

Indlæggelsen koordineres af sygeplejerske i afdelingen i tæt samarbejde med alle relevante tværfaglige samarbejdspartnere. Socialrådgiveren er ansvarlig for dialog og samarbejde med kommunen. Der indkaldes til netværksmøde ved behov.

Samtykke til indhentning af skole- og kommunale oplysninger indhentes fra forældrene inden indlæggelsen.

Forsamtale

Forældre og evt. barnet/den unge inviteres til en forsamtale med relevante behandlere fra følgende faggrupper: læge, pædagog, psykolog, fysioterapeut og sygeplejerske. Ved forsamtalen afdækkes hvilket tilbud/forløb, der passer til familiens behov. Desuden laves der en forventningsafstemning med familien om deres nødvendige indsats til forløbet.

Forud for forsamtalen skal forældrene udfylde et "forældreskriv", som beskriver barnet´s/den unges ressourcer og udfordringer. Pædagog sender dette til forældrene og det skal returneres inden forsamtalen.

Indlæggelse

Hovedformålet med indlæggelsen er at give plads til følgende:

  • At afdække hvilke faktorer der har betydning for barnet/den unges vedvarende symptomer via samtaler og pædagogisk intervention og med udgangspunkt i dette arbejde helhedsorienteret for at øge trivsel og mestring.
  • At sætte fokus på fysioterapeutisk træning samt mestring af denne ved forløb, hvor barnet/den unge har funktionsnedsættelse.

Familien indlægges i op til 2 uger med overnatning i afdelingen i hverdagene og orlov i week enderne. Længden af forløbet er individuel og planlægges fra gang til gang.

Èn af forældrene skal være medindlagte under hele forløbet. Under indlæggelsen vil der være kontakt til intern skole, fysioterapeut, pædagog, sygeplejerske, læge, psykolog og socialrådgiver.

Familien møder mandag kl. 10.00, hvor forløbet starter med "Den indledende samtale" med alle kontaktpersoner, forældre, barn/ung sammen eller hver for sig.

Ugeprogram udleveres/sendes til familien.

Den indledende samtale vil indeholde optagelse af anamnese med fokus på aktuelle trivsel i barnets/den unges hverdag.

Arbejdsredskaber som "kagemand" og "tidslinje" bruges til dette (LINK til "kagemand og "tidslinje")

Barnet/den unge formulerer deres mål og ønsker. I samarbejde med kontaktteamet nedsættes delmål for at nå dertil.

 

Skole:

På dag 1 besøges skolen. På dag 2 opstarter selve skoleforløbet.

Fysioterapi:

I forløb hvor der er funktionsnedsættelse starter den fysioterapeutiske genoptræning på dag 2 og foregår herefter dagligt både hos fysioterapeuten og selvstændigt efter træningsprogram med støtte fra personale og forældre.

Barnet/den unge orienteres om, at der ved smerter i forbindelse med træning tilbydes smertestillende i form af panodil og ipren, samt støtte til mestring.

Pædagog:

Pædagogen har hyppige samtaler med barnet/den unge samt forældrene under hele forløbet.

Psykolog:

Der planlægges efter behov psykologsamtaler med forældrene med det formål at støtte forældrene i forståelse og håndtering af barnets/den unges situation.

Forløbet evalueres løbende i det tværfaglig team og efterfølgende med forældrene og barnet/den unge. Det vurderes om der skal justeres i behandlingsplanen og om der er behov for netværksmøde.

 

Udskrivelse

Ved udskrivelsen afholdes samtale med barnets/den unge, forældrene og kontaktteamet. Her evalueres hele forløbet og der planlægges evt. videre ambulant opfølgning og/eller netværksmøde.


Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afsnitsledelser i børne- og ungeafdelingen er ansvarlige for at implementere vejledningen og hvor relevant for at konkretisere denne vejledning lokalt.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Rask, Charlotte: Funktionelle somatiske symptomer hos børn. Artikel i Tidskrift for Forskning i Sygdom og Samfund. Nr. 5, 2005

Lillian Donde, Anita Madsen, Rikke Schwartz: "Børn der fejler noget". Artikel i Psykolog Nyt nr. 10, 2006

Wilkonson Simon: Lidelse og Lindring, Gyldendal Akademisk 2008

Komiteen for Sundhedsoplysninger: "Når kroppen siger fra"

Tilbage til top

Bilag