Anæstesiologisk personale, NOH, som varetager anæstesi til børn med udviklingsforstyrrelser.
Kontakt til barnets forældre/værge senest dagen inden anæstesi – oplagt ved præsamtale
Bed familien medbringe underholdning/tryghedselementer som barnet holder af – fx iPad, spil, bamser.
Nedskriv den specifikke aftale i barnets journal/anæstesiskema, så alle ved, hvad der er aftalt.
Anvend klar og tydelig kommunikation.
Vær rolig og brug et roligt toneleje (affekt smitter).
Tal i korte sætninger med pauser imellem sætningerne.
Benyt gerne visuelle hjælpemidler.
Kontakt til så få antal personaler som muligt.
Brug afledning som strategi (evt. aftalt på forhånd med forældre).
Træk dig fysisk, hvis barnet giver signal hertil.
VIGTIGT: Hold Jer til den aftalte plan!
Se særskilt vejledning herfor: Præmedicinering af børn til anæstesi, medikamenter og administrationsveje.
1.valg: Clonidin eller Dexmedetomidine.
2. valg: Midazolam
3.valg: Vanlig medicin
Barnet bør vågne i rolige omgivelser; overvej at fjerne PVK, før barnet er helt vågent. Hurtig udskrivelse bør prioriteres.
Journalnotat ved hjemsendelse - hvor forløbet beskrives og anbefalinger til næste anæstesi/procedure kan gives.
Autismespektrumforstyrrelse er en udviklingsforstyrrelse, som består af symptomer indenfor 3 kerneområder:
Ofte er der også tegn på sensorisk dysfunktion, med hypo- eller hypersensibilitet overfor bl.a. lyd, lys og berøring. Ændring af rutiner og fysiske rammer kan være udfordrende for personer med autisme.
AD(H)D kendetegnes af forstyrrelser på 3 områder:
Alle 3 områder kan være påvirket eller kombinationer af de 3.
Desuden vil en del børn have både ADHD og autistiske træk i kombination.
Nye situationer er angstprovokerende for mange børn, ikke mindst for børn med udviklingsforstyrrelser, og procedurer og undersøgelser i hospitalsregi vil medføre øget stress.
Derfor vil individuel tilpasning være en forudsætning for et vellykket forløb.
Det vil derfor være barnets primære omsorgspersoner, man skal rådføre sig med, ift. hvordan forløbet på hospitalet håndteres bedst muligt, idet de kender barnets ressourcer.
God forberedelse er det vigtigste element for disse børn; farmakologisk intervention er sekundært.