Juniorvejleder

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet med juniorvejleder-ordningen er at sikre at den nye læge i afdelingen falder godt til socialt, i sin rolle som uddannelsessøgende og i sin funktion på sit uddannelsesniveau.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Gælder for introduktionslæger og hoveduddannelseslæger 

Tilbage til top

Definitioner

JV: Juniorvejleder. Er en yngre læge, der er har en uformel vejlederfunktion for en uddannelsessøgende på et tilsvarende uddannelsesniveau. 

I-læge: Introduktionslæge.

HU1/HU2-læge: Hoveduddannelseslæge niveau 1/2.

UAO: Uddannelsesansvarlig overlæge. 

 

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Beskrivelse: En JV udpeges af UAO 1-3 måneder før den nye læge tiltræder. UAO introducerer JV og den nye kollega til hinanden pr mail. Introduktionslæger har brug for sin JV særligt igennem de første tre måneder indtil denne er kommet godt i gang med vagterne. HU lægerne har typisk brug for sin JV i kortere tid, og derfor er der kun lagt op til én opfølgende samtale. 

Ansvarsområder:  JV har ansvar for at hjælpe den nye kollega godt i gang arbejdet. Det er vigtigt at skabe en fortrolig relation, hvor den nye læge kan spørge eller fortælle om de ting, som vedkommende måske ikke vil involvere sin hoved-vejleder i. JV har ansvaret for at samtalerne afholdes og koordinere med koordinator og sit modul omkring praktiske forhold. Koordinator orienteres senest dagen før, således det er skrevet på dagsprogrammet. Internt i modulet eller på tværs af modulerne har JV ansvaret for at finde afløsning til samtalerne kan afholdes uforstyrret. 

 

Juniorvejleder for introlæger  

Formelle arbejdsopgaver: 

  1. Skrive personlig velkomstmail til ny introlæge  

  1. Velkomst og ev.t. rundvisning i samarbejde med UAO på 1. arbejdsdag.  

  1. Afholde uformel introduktions-samtale i løbet af de første 14 dage  

  1. Afholde uformel opfølgende samtale efter 1 måned.  

  1. Afholde uformel opfølgende samtale efter 2 måneder.

  2. Afholde evaluering/vagtforberedende samtale efter ca. 2½ måned.  

  1. Ev.t. arrangerer at første følge-vagt bliver sammen med JV.  

Ovenstående gerne suppleret med kollegial snak, frokost-aftaler og besøg på den stue hvorpå den nye introlæge sidder mm.  

 

Juniorvejleder for hoveduddannelseslæger (HU1 + HU2) 

Formelle arbejdsopgaver: 

  1. Skrive personlig velkomstmail til ny læge  

  1. Velkomst og ev.t. rundvisning i samarbejde med UAO på 1. arbejdsdag.  

  1. Afholde uformel introduktions-samtale i løbet af de første 14 dage 

  1. Før første vagt samtale.  

  1. Afholde uformel opfølgende samtale efter 1 måned. ​​​​​​

 Ovenstående gerne suppleret med kollegial snak og frokost-aftaler. 

 

Indhold til samtaler og mail: 

I = gælder introlæge

HU1/2 = gælder hoveduddannelseslæger   

 

Velkomstmail (I+HU):  

Velkomst mail kan for eksempel indeholde nedenstående punkter: 

  1. Introducere til JV og hvad denne kan hjælpe med (I+HU1+HU2)   

  1. Gode råd til forberedelse / relevant litteratur inden start (I) 

  1. Opfordre til at skrive/ringe hvis der er opklarende spørgsmål (I+HU1+HU2)  

 

Første arbejdsdag (I+HU): 

Hvis JV er til stede på første arbejdsdag kan denne deltage i rundvisning og have første samtale samme dag. Her er forslag til indhold første dag: 

  1. Rundvisning ev.t. sammen med UAO (I+HU1+HU2).  

  1. Introducere for de relevante sygeplejersker/nøglepersoner (I+HU1+HU2)  

  1. Introducere til afdelingens struktur og hverdag (I+HU1+HU2)  

  1. Prioriterer at spise frokost sammen første dag (I+HU1+HU2) 

 

Introduktions-samtale med JV (I+HU) 

Indenfor de første 14 dage skal JV afholde uformel velkomst-samtale. Følgende er forslag til indhold af samtalen: 

  1. Tale om tidligere erfaringer, og hvorfor valget faldt på anæstesi (I) 

  1. Tale om den “svære” opstart - og om hvorfor anæstesi er så udfordrende (I)  

  1. Tale om det tværfaglige arbejde med anæstesi-sygeplejerskerne (I) 

  1. Tale om kompetencekort og hvordan/hvornår disse tages mest hensigtsmæssigt (I +HU1/HU2) 

  1. Hvordan får jeg det bedste ud af mit ophold (I+HU1/HU2) 

  1. Tale om de forskellige muligheder der er i afdelingen herunder kompetenceudvikling, procedure-træning på fantomer, forskning, Usabcd/Ultralyds e-learning mm. (I+HU1+HU2)  

  1. Tale om de frivillige sociale tiltag der er i afdelingen fra tid til anden (I+HU1+HU2)   

  1. Undervisning af studerende og kollegaer – en obligatorisk vigtig opgave samt muligheder for undervisning i Sim.Nord  (I+ HU1 + HU2) 

 

Forberedelse til første vagt (HU1/HU2) 

Det er en vigtig opgave at sikre sig den nye kollega er godt klædt på til sin vagt. Der er en del uformelle forhold som kan være gode og vigtige at være orienteret i inden sin første vagt, herunder: 

  1. Hvordan starter en god vagt?  

  1. Hvad forventes der af forvagten i vagt?   

  1. Hvordan agerer man med OP-personalet? 

  1. Hvor findes der forplejning, sengelinned, håndklæder og tandbørste mm.? 

  1. Har du fået din fødegangs kompetence? 

 

Opfølgende samtale efter 1. måned (I+HU)

Herunder forslag til samtale: 

  1. Gøres status – hvordan går det i afdelingen? 

  2. Kompetenceudvikling. Hvad kan du? Hvad vil du gerne lære? 

  1. Arbejdsmiljø

Opfølgende samtale efter 2. måned (I) 

Herunder forslag til samtale:  

  1. Gøres status – hvordan går det i afdelingen? 

  1. Er du klar til at komme ud af stuen og hvad nu?  

  1. Har du arrangeret følgevagt? 

Opfølgende samtale efter 2½ måned (I) 

Samtalen gør klar til første vagt. Herunder forslag til samtale:  

  1. Klar til vagt? Har du været på følgevagt? 

  1. Hvordan starter en god vagt?  

  1. Hvad forventes der af forvagten i vagt?   

  1. Hvordan agerer man med OP-personalet? 

  1. Hvor findes der forplejning, sengelinned, håndklæder og tandbørste mm.? 

  1. Hvordan passer man på sig selv? 

  1. Har du din fødegangskompetence? 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

UAO har ansvaret for at udpege JV og oplære i funktionen. 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag