"Introduktion" og "Arbejdsgange" er tæt forbundet og beskrives derfor i én og samme vejledning
Formålet med vejledningen er at:
Målgruppe AKA NOH:
Anvendelsesområde:
Der vil være forskelle i intro program og arbejdsgange alt efter lægens tilknytning til og funktion i Akutafdelingen:
AGA = Akut Geriatrisk Afdeling (pipeline)
AHA = akut højrisiko abdominal
AKA = Akutafdelingen
AOP = Anamnese Objektivt Plan = indledende journal
BSK = Brystsmerteklinik
BuH = Behandling udenfor Hospital
BV-alfa (tidl BV1 / AkutBV )
ENA = Endokrinologisk, nefrologisk afdeling, special- og andre læger fra ENA som deltager i TST 08-20
FAM = Fælles Akutmodtagelse = AKA + specialer lokaliseret i akutområdet: LIA, ENA, BSK/Kard, Neuro, Kir, Ort Kir
FMK = Fælles Medicin Kort
FRS = Frederikssund
FTL = Fasttracklæge
FV-beta (tidl FV)
HIL = Hillerød
KM = Korrespondancemeddelelse
K-sekretær = Koordinerende sekretær som sidder fysisk ved siden af Koordinerende sygeplejerske
LIA = Lunge- og infektionsmedicinsk afdeling
MV2-alfa (tidl MV2) = Mellemvagt I-læge eller konsulenthold, AKA
MV-alfa = MV fra specialerne
MV-beta
NOH = Nordsjællands Hospital
NØP = Nøgleperson
SEI = Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem
SP = Sundhedsplatformen
TLB = Teamleder-beta
TST = Tværsektorielt Team
USR = Udskrivelsesrapport
Vurderingspatient = administrativt begreb, 1813 terminologi, benyttes om ptt som forventes udskrevet < 6 t i FAM
Indholdet i vejledningen er indledende minimumskrav til lægen, som har sin første vagt i Akutafdelingen. Vejledningen balancerer mellem ikke at overopfylde startintro, og skal samtidig lette lægens og samarbejdspartneres arbejde især med SP og den administrative del af patientflowet. Til slut findes en række bilag, som løbende opdateres og ofte er at finde i form af "lommekort" der findes i holder på væggen i Personalerum / frokoststue på afdelingen samt lagret på afdelingens "P-drev"
Introduktion for nye læger med funktion i eller fastansat i Akutafdelingen har flere delelementer såsom:
Det er kun muligt at introducere til det mest nødvendige antal IT- og SP funktioner. Resten indarbejdes undervejs i det kliniske arbejde og i SP produktionsmiljøet. Til gengæld er det nemt i hverdagen at opnå sidemandsoplæring, hjælp fra SP IT ansvarlig læge, ovl. Lisbeth Schjerling DECT 6583, fra andre superbrugere eller fra farmaceutfunktionen på AKA DECT 7360 ved SP medicin problematikker. CIMT Helpdesk tlf nr er på alle PC skriveborde.
Bl.a. skal der opnås kendskab til:
Log-on netværk
Mail program og forpligtende check af arbejdsmails
Webmail og andre fjernadgange
NemID, FMK, SEI
VIP
SP
Ved problemer med ID kort, koder, log-on, NemID etc kontaktes afd. led. sekretær ###NAVN### på tlf ###TELEFON###, ###EMAIL###
Akutafdelingen
Akutafdelingen på Nordsjællands Hospital består af en Akutmodtagelse på Hillerød matriklen, en Akutklinik på Frederikssund matriklen og Akutklinik i Sundhedshuset Helsingør. Akutafdelingen varetager behandlinger af alle akutte patienter til alle hospitalets specialer, dog med undtagelse af gynækologisk/obstetriske og patienter. Akutafdelingen modtager i gennemsnit 250 patienter på hverdage og 350 patienter weekend og søgnehelligdage fordelt på lidt flere ambulante i Skadestuen end indlæggelser
Akutafdelingen har 16 I-læger, 3 HU-læger, 10 speciallæger, 110 sygeplejersker, 45 sekretærer samt stabsmedarbejdere
Akutmodtagelsen i Hillerød er døgnåbent og modtager patienter til kortere indlæggelse i egen afdeling AKA, i akut geriatriske FAM senge, til udlæggelse eller til længere indlæggelse i øvrige specialer samt ambulante forløb i Skadestue og Lægevagt.
Der eksisterer ingen "12-timers regel" eller lignende regler for liggetiden i afdelingen. Dermed kan en akut indlagt typisk en ældre patient, som er dårligt tjent med at skifte lokation videreføre en indlæggelse i Akutafdelingen f.eks. 24-48 timer og alkoholafrusere endnu længere eller tilsvarende i AGA's 8 FAM senge (pipeline)
Lægernes organisering i Akutafdelingen
I Akutafdelingen passer lægerne forskellige funktioner tilknyttet et DECT tlf nr, som fremgår af vagtplanen:
BV-alfa: tilstede 8-22, tilkald 22-08
Akutmodtagelsens lægefaglige leder med operativt ansvar for flow, ressourcer og faglig kvalitet døgnet igennem
Deltager i statusmøde med øvrige læger fra akutafdelingen og de medicinske specialer kl 21.45
Teamleder-beta: tilstede 08-22
Lægefaglig leder ved visitation og triage af nyankomne ptt og i Fast Track
Deltager i statusmøde med øvrige læger fra akutafdelingen og de medicinske specialer kl 21.45
MV2 A: tilstede 8-18, 17:45-8:30
Ansvarlig for flow og prioritering af patienter i Akutmedicinsk behandlingsansvar i samarbejde med BV-alfa og Teamleder-beta. Ansvarlig for akutkald
Sikrer korrekt visitation af patienterne iht. faglige profiler, evt. ved brug af assistancekald eller bedside udredning (UL, a-gas mv.). Der skal altid noteres et visitationsnotat i SP
Deltager i statusmøde med øvrige læger fra akutafdelingen og de medicinske specialer kl 21.45
Er i samarbejde med medicinsk MV2 ansvarlig for fordeling af ressourcer således at der opnås en jævn vagtbelastning i det akutmedicinske og de medicinske specialer
Betalæge 1 &2, MV1 A: tilstede 8-18, 17:45-8:30
Vurderer og behandler patienter i Akutmed behandlingsansvar
Deltager i statusmøde med øvrige læger fra akutafdelingen og de medicinske specialer kl 21.45
TST læger
Varetager de lægelige aspekter ved patientforløb i Tværsektorielt Team herunder Udekørende Team og Udskrivelsesteam
Assistancekald
Ved behov for hjælp fra specialerne anvendes assistancekald fremfor tilsyn, idet der tages telefonisk kontakt, problemstillingen præsenteres og der angives tidsramme for assistancen (omgående, 15, 30 eller 60 min). Ved manglende mulighed for assistance kan alternativet være videre indlæggelse i det relevante speciale. Specialernes almindelige tilsynsfunktion før kl 12 næste dag er sjældent relevant i akutområdet
Kørsel A
Alle patienter der ankommer med kørsel A modtages af BV-alfa / MV2-alfa. Patienten vurderes mhp. korrekt speciale samt om videre modtagelse bør foregå på traumestuen eller patienten er stabil nok til at køre direkte til videre modtagelse og journaloptag i relevant speciale inkl Akutmedicin. Der laves ABCDE-gennemgang og startes umiddelbar behandling og en tentativ plan som journaliseres (AKA-triage notat)
Faglige og organisatoriske vejledninger
De faglige og organisatoriske vejledninger for SP, regionen samt NOH Hillerød skal følges
Mest relevante VIP-vejledninger findes i VIP fanebladet "Dokumentsamlinger":
Googl' VIP - uden log-in i VIP, tryk på fanebladet "Dokumentsamlinger", søg ”NOH Akutafdelingens læger”
Inden første vagt skal følgende samt øvrige bilag nederst i nærværende vejledning være gennemlæst:
Daglige arbejdsgange
Følg anvisningerne i nærværende vejledning og vær især opmærksom på følgende:
Undervisning i Akutafdelingen
Dagligt
Ugentlig
Månedligt
Særligt for læger i introduktionsstilling og hoveduddannelse i Akutmedicin
* Som læge i det akutmedicinske speciale - i høj grad nu og især fremtidigt - understreger arbejdet i Akutafdelingen at man skal håndtere et stort volumen af knapt så hyperakut syge, ældre, medicinske ptt med betydelig comorbiditet, kompleksitet osv. Introlæger i akutmedicin vil derfor blive godt rustet til også at kunne håndtere denne vigtige opgave. Til det brug underviser geriaterne i afdelingen i flgn:
Særligt om uddannelse af KBU-læger
KBU læger kan i særlig grad have behov for tæt supervision hvorfor:
Opgavefordeling ved hjemsendelse eller viderevisitation af patienter fra Akutmedicinske Base1 pladser
En højt prioriteret lægeopgave i Akutafdelingen er at afgøre om en netop ankommet patient umiddelbart eller snarligt kan udskrives eller skal videre indlægges etc. Ved morgenkonference rapporteres: forventes indlagt-udskrives-udlægges-uafklaret
Alle patienter i Akutmedicinsk behandlingsansvar starter derfor forløbet som patienttype "akut ambulant" ("V-patient", "Vurderingspatient") fremfor "indlagt"
Hvis patientens opholdstid i AKA overskrider 6t omgøres patientforløbet til "Indlagt" ("I-patient" / "I-forløb") v ed sekretær
Tidskritiske forløb
For visse tidskritiske diagnoser er det afgørende, at den vagthavende læge fra det relevante speciale tilkaldes i triagen, så snart diagnosen mistænkes. Dette mhp umiddelbart at viderevisitere til det relevante speciale gældende for følgende diagnoser:
Lægen - hjemsendelse af pt
"AKA afsluttende notat" SKAL benyttes aht at egen læge modtager epikrisen med den rette hastegrad på opfølgning
Evt kan "AKA-vurderingsnotat" hentes ind i "AKA afsluttende notat" ved:
at klippe-klistre direkte fra oplysninger i AKA-Vurderingsnotat
eller ved brug af SmartPhrase, skriv i notatfelt: ".AKANOTAT"
Lægen afgiver supplerende mundtlig info til Akutsygeplejersken tilknyttet pt.
Lægen - viderevisitation / indlæggelse af pt andet speciale
Patienter i Akutmedicinsk behandlingsansvar kan overgå til videre varetagelse ved andre NOH specialer end Akutmedicin via 2 pathways:
Ad 1. & 2.: hvis lægen beslutter at en patient skal videre fra AKA til "indlæggelse", da gør lægen selv (FV, MV, FTL, TST eller BV):
AOP udføres på alle patienter til videre indlæggelse i andet speciale, undtagen:
Kun hvis pt visiteres direkte fra triagering eller iøvrigt har opholdt sig < ½ t i Akutmedicinsk behandlingsansvar - da kan indhentede oplysninger noteres i "AKA-vurderingsnotat". Ind i denne notattype hentes SP SmartPhrase ".NOHAKANOTATKORTVIS" eller ".NOHAKAVURDJOURNAL". Uanset valg af skabelon skal en foreløbig evt summarisk plan foreligge, som peger på det speciale pt mest relevant indlægges i. Ved indlæggelse på sengeafsnit udenfor FAM SKAL AOP dog altid foreligge
Dernæst gives mundtlig info om valgte speciale (1. & 2.) til Koordinerende sygeplejerske (vedr snitflade med akutsygeplejerske: se herunder)
Til slut skal lægen fjerne sine initialer i SP Patientoversigtens kolonne for behandlingsansvarlig læge. Derved tydeliggøres at behandlingsansvaret er skiftet til andet speciale. Det modsatte gør sig gældende hvis lægen ikke fjerner sine initialer fra den pt. som lægen indlægger. SP overblik og dermed prioritering for det modtagende speciales læger reduceres og betyder at modtagende læger fejlagtigt kan mistolke "en læge er allokeret patienten". AOP og den videre plan kan forsinkes evt kritisk forsinkelse i behandling og diagnostik
Lægen - viderevisitation af pt til varetagelse i "Akutmedicin / TST"
Patienter i Akutmedicinsk behandlingsansvar eller fra Skadestuen kan overgå til videre varetagelse ved TST (i AGA's 8 FAM senge, pipeline)
I SP pt oversigt dobbeltklikker lægen på "Akutmedicin" i kolonnen "Speciale" og tilføjer "/TST" = "Akutmedicin/TST" mhp følgende:
Patientmålgruppen er i kategorien 75+ år og "kan snarligt udskrives" indenfor 12-24 t
TST ydelsen er relevant ved kompleksitet i både tværsektoriel opgaveoverlevering såvel som i lægefaglig varetagelse af geriatriske eller *intern medicinske problemstillinger. Det kan gælde fysiske, kognitive eller sociale funktionstab, fald, delir, polyfarmaci, demens, multisygdom, hjemmesituation, socialpsykiatri, anden sårbarhed eller skrøbelighed
Hyppigt medfølger et større koordineringsarbejde ved udskrivelse hvortil TST Udskrivelseteam er specialiseret og også connecter til Udekørende Team
TST - ENA samarbejde
Det akutmedicinske speciale deler en stor patientgruppe med det tidligere speciale ("bred") intern medicin
Disse patienter vil alle skulle håndteres alene i Akutmedicinsk behandlingsansvar
Af disse akut indlagte medicinske ptt er ca 60 % ældre > 65 år, heraf er ca 1/3 "geriatriske" = relevante til TST mhp udskrivelse direkte fra AKA
Ved ældre medicinske ptt, som ikke direkte peger på et speciale, men som imødeser en længerevarende indlæggelse gøres følgende
Læger i TST funktion
(se også overfor afsnittet "TST læger")
Seks speciallæger er fast tilknyttet TST og fungerer hverdage som TST-teamledere for udd søgende og andre læger
Supervison af uddannelsessøgende læger i TST funktioner og -opgaver samt bred intern medicin indgår i arbejdet på daglig basis
TST lægedækning MA - FRE = 2 speciallæger + 1-2 udd søgende
Udfyldelse af relevante kompetencekort og mere generel vejledning udføres
TST læger samarbejder tæt og tværfagligt med
Akutsygeplejersken - hjemsendelse af pt (ved TST-patient i samarbejde med Udskrivelsesteam):
Informerer Koordinerende sygeplejerske
Akutsygeplejersken sørger for opgaveoverlevering til relevante samarbejdspartnere / hjemmepleje / pårørende etc - evt med bistand fra TST
Klargør pt til afhentning af pårørende eller VBT / anden patienttransport, beslutning om transportform konfereres evt med læge
Akutsygeplejersken - viderevisitation / indlæggelse af pt:
Modtager besked fra læge eller Koordinerende sygeplejerske om hvor patienten skal modtages
Melder patient til modtagende afsnit/speciale
Klargør til transport med FM + bidrager til beslutning om ledsageniveau
Koordinerende sygeplejerske - hjemsendelse af pt:
Ændrer i Patientoversigten
Pt må først flyttes i SP til "UDE" når pt fysisk har forladt FAM
Koordinerende sygeplejerske - viderevisitation / indlæggelse af pt:
SP proces kolonner ændres, især skiftes speciale på Patientoversigt og Akutmedicinsk behandlingsansvarlig læge slettes når pt forlader AKA
Adviserer K-sekretæren hvis pt overgår til I-forløb
K- sekretæren - viderevisitation / indlæggelse af pt:
Koordinerende sygeplejerske - spidsbelastning og øvrigt
Denne har i samarbejde med BV-alfa og K- sekr. et ansvar for hele tiden at have overblikket over kompleksiteten i patientforløbene, kapaciteten i FAM og det øvrige Hospital og de tilstedeværende kompetencer på læge og sygeplejeside
I de tilfælde hvor Akutmodtagelsen bliver udfordret på stort indtag eller kompleksitet vil specialerne, LIA, ENA, KARD og GASTRO blive kontaktet med forventning om at møde op i Base 1 indenfor 30 min. Aftalen om hjælp består i hjælpe med en speciallæge eller tilsvarende gennemgang – typisk på 1-2 patienter. Formålet med denne gennemgang er:
Det er Akutmodtagelsens opgave at kvalificere udvælgelsen af de pågældende patienter. Dette sker i et samarbejde mellem BV-alfa og koordinerende sygeplejerske. Det er koordinerende sygeplejerskes opgave at håndtere den videre arbejdsgang, efter speciallægens gennemgang og ordinationer. Dvs at sikre en udvisitering til huset, hvis patienten ikke udskrives.
I tidsrummet kl. 20-08 forventes det at BV-alfa og MV-alfa og MV-BSK koordinerer og løser evt. udfordringer. Evt problemer skal være løst inden speciallægerne går hjem.
AKA Afdelingsledelse uddelegerer til relevante afd. sgpl. og OAO, IF'er og andre kvalitetsansvarlige som herefter varetager vedligehold, opdatering og implementering af ovenstående
AKA Telefonliste alle læger.xlsx
Lommekort DELIR AKA JUNI 2022.pptx
Lommekort FALD AKA JUNI 2022.pptx
Lommekort LAKSANS AKA JUNI 2022.pptx
Lommekort RYG PTT AKA JUNI 2022.pptx
Lommekort TST Udlæggelse IV 72 t og dokumentation JUNI 2022.pptx
Læge hierarki EKW ver 180321.pptx
Vejledere ANDRE november.docxFlowchart IntMed versus TST ptt arbejdsgang i AKA ver 100221.pptx
Visitation af InternMed efter triage til en seng i FAM og fra FAM til stationært afsnit (003).pdfMorgenkonf NOHAKA ver SEP 2021 v PG.doc
Mange bilag og lommekort findes også på P-drevs biblioteker: