Vigtige samtaler med patienten - gældende for Herlev matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Vigtige samtaler med patienten foregår i et lokale, hvor der er mulighed for diskretion. Samtalen er velforberedt og tilpasset den enkelte patients behov og ønsker for information. Samtalen foregår i øjenhøjde med patienten og i et forståeligt sprog.

Tilbage til top


Definitioner

Vigtige samtaler: Samtaler, hvor personalet planlægger at give patienten vigtig klinisk information om fx prøveresultater, diagnose, behandlingsmuligheder, behandlingsniveau eller sygdomsprognose. Herunder alvorlige budskaber. Dette gælder i visse tilfælde også samtaler med pårørende, fx på Intensiv Behandling og Afdeling for Børn og Unge.

Alvorligt budskab: Information om, at patienten er alvorligt syg eller døende.

Denne vejledning omfatter ikke indhentning af informeret samtykke. Her henvises til den regionale vejledning: Informeret samtykke til behandling

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Fysiske rammer

Deltagere

Forberedelse

Selve samtalen

Indledning

Tilpas informationen

God kommunikation med patienten

Ved alvorligt budskab

Afslutning

Dokumentation

Samtalen dokumenteres i Sundhedsplatformen.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at rammerne for vigtige samtaler er til stede.

Den enkelte sundhedsperson, der udfører samtalen, er ansvarlig for:

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Informeret samtykke til behandling

Tolke, bestilling og brug af

Tolkebistand til døve og hørehæmmede patienter

Bruger-, patient- og pårørendepolitik

 

Tilbage til top


Bilag

Tilbage til top