Procedure for DMSO instillation/skylning i Klinik 1 Gentofte matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At beskrive en sikker arbejdsgang for arbejde med DMSO

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker, der udfører blæreinstillation med DMSO

Tilbage til top

Definitioner

Dimethylsulfoxid(DMSO) skyllevæske 50% er et magistrelt lægemiddel og et organisk opløsningsmiddel

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Indikation:

  • Altid lægeordineret
  • Benyttes ved organspecifik tilstand hos patienter med Painfull Bladder Syndrom

 

Hygiejniske forholdsregler:

Anvend aseptisk teknik

 

Fremgangsmåde:

Ved 1. skylning:

  • Det sikres at forundersøgelserne er udført og der foreligger Best/ord på DMSO
  • Urinstix og evt Urin D+R før hver skylning
  • Det sikres at patienten har fået tider til 4- 6 skylninger samt tid til samtale med læge ca 4 uger efter afsluttende skylning mhp om DMSO behandling har lindret symptomer

 

Information til patienten:

Ved 1. skylning:

  • DMSO patientvejledning gennemgås sammen med patienten og proceduren for skylning forklares. Man sikrer sig, at patienten er informeret om virkning, bivirkning samt forsigtighedsregler omkring håndtering af DMSO. Evt skylleskema til de næste 4-6 uger kan udleveres til patienten

Generelt for alle skylninger:

  • Patienten modtages i venterummet med fulde navn og der udleveres sæt til urinstix
  • På stuen identificeres patienten ved CPR-nr.
  • Spørge om patienten har haft nogle bivirkninger efter seneste skylning. Urinprøve undersøges før hver skylning. Der sendes Urin D+R, ved UVI symptomer eller hvis stix viser tegn på cystit (<+2 leukocytter eller nitrit positiv). Ved cystit kontaktes læge m.h.p. behandling og/eller udsættelse af skylning (obs. udsættelse af øvrige tider)

 

Forsigtighedsregler:

Arbejdsstyrelsens forskrifter i henhold til organiske opløsningsmidler:

Læs. Sikkerhedsdatablad i henhold til Forordning (EF) nr. 453/2010,Udgave 5.10 Revisionsdato 12.10.2015

Trykdato 20.10.2015

  • Den der iværksætter DMSO-behandling har ansvaret for at informere andre om, hvilke foranstaltninger, der er nødvendige
  • DMSO trækkes op under udsugning
  • Der skal anvendes egnede neopren/nitril handsker ved injektion, infusion, berøring ect.
  • Der skal anvendes kittel, der lukkes bagtil og som er forsynet med lange ærmer
  • Der skal anvendes maske med beskyttelsesbriller/visir, FFP3
  • Alt skal bortskaffes som dagrenovation i overensstemmelse med Miljøstyrelsens regler for kemikalier/risikoaffald (www.mst.dk)
  • Der skal tilstræbes kun at bruge engangsmateriale evt engangskolbe
  • Stænk på borde, gulve mv. aftørres umiddelbart med cellestof og afvaskes med vand og sæbe. Der benyttes nitril engangshandsker, vand hældes i toilet, som tillukkes ved udskylning
  • Forurenet vasketøj skal opbevares og håndteres således, at de ansatte ikke udsættes for hud kontakt og indåndingsfare. Husk egnede handsker.
  • Efter hver kontakt vaskes og sprittes hænderne
  • Kommer DMSO i forbindelse med huden, skal huden skylles med rigeligt vand og herefter vaskes grundigt med vand og sæbe. Ved symptomer kontaktes læge, der informeres om arbejdet med DMSO
  • DMSO-behandling varetages ikke af gravide og ammende

Patienten skal helst ikke indtage væske eller have i.v. infusion op til en time før DMSO instilleres.

 

Utensilier: 

  • 2 sterile afdækningsstykker
  • 1 katetersæt med: 1 steril pincet, Nacl til afvaskning og vattampon
  • 1 coated engangskateter Ch. 12 med luerlock(insticath)
  • 1 maske med ekstra filter (FFP3)
  • Overtrækskittel
  • 2 sæt usterile nitril handsker og et sæt sterile handsker (et par nitril handsker til oprydning)
  • Blåt underlag
  • 50 % (50 mg DMSO)
  • Sort affaldspose
  • Cellestof,evt. ble

 

Procedure:

DMSO produktet skal trækkes op i sikkerhedskabinet i medicinrummet.

  • Der udføres hånddesinfektion
  • Der anvendes rene handsker af typen nitril/neopren og overtrækskittel, maske og briller
  • Sammensætningen foretages på et sugende underlag (30x60 cm)
  • Følg vejledningen til produktet
  • Bordet i kabinettet aftørres efterfølgende

 

Procedurebeskrivelse:

  • Utensilier brugt til DMSO kommes først i separat pose, der lukkes, derefter i den sorte affaldspose på stuen
  • Katetersæt/ skyllesæt pakkes ud og lægges på rullebord
  • Sprøjten med DMSO lægges på afdækningsstykket modsat kapslen
  • Engangs insticath.-kateteret åbnes og hænges på siden af rullebordet
  • Der hældes NaCl ned til engangskateteret samt i skålen med vat i afvaskningssættet
  • Et sterilt afdækningsstykke pakkes ud og lægges udfoldet med bagsiden ovenpå det opdækkede rullebord
  • Blåt underlag lægges på lejet
  • Sygeplejersken har taget overtrækskittel, maske, beskyttelsesbriller nitril handsker på under optrækning af DMSO i medicinrum
  • Pt. lægger sig på lejet (afklædt forneden)
  • Det øverste sterile afdækningsstykke placeres mellem patientens ben med steril side opad
  • Afvaskningssættet placeres mellem patientens ben og der vaskes ved brug af steril engangspincet omkring urethra med vattamponer
  • I nogen tilfælde får pt instilleret 20 ml. 2% lidocain opløsning inden kateteranlæggelse. Dette bliver instilleret via insticath og skal være i blæren i 20 min. Inden instillationen med DMSO udtømmes lidocain igen via instcath. Samtidig tømmes blæren for urin
  • Det er vigtigt, at kateteranlæggelsen foregår atraumatisk uden læsion af slimhinden
  • Sprøjten med DMSO skrues på insticath og DMSO gives
  • Det hele fjernes forsigtigt og lægges først i separat aflukket pose, derefter i sort affaldspose, som kasseres som dagrenovation
  • Patienten får cellestof til aftørring og tilbydes en ble og kan derefter tage tøj på, hvorefter håndsprit tilbydes
  • Lejet afsprittes
  • Sygeplejersken vasker/afspritter deres hænder
  • Patienten informeres om at holde DMSO i blæren i 30 minutter om muligt, ikke længere tid
  • Der udleveres evt. et urinprøve sæt til næste gang

 

Ubehag eller komplikationer:

  • Lugtgener i det første døgn efter skylning via sved og udånding(stærk hvidløgslugt)
  • Stoffet har som regel ingen bivirkninger for patienten
  • Kontakt ambulatoriet telefonisk ved vedvarende problemer

 

Forsigtighedsregler:

Patienter (de næste 24 timer):

  • Ingen særlige forholdsregler udover almindelige hygiejniske forholdsregler

  

For personalet:

  • Personalet skal bruge værnemidler, da DMSO er et organisk opløsningsmiddel
  • Ved stænk i øjet, skylles kontinuerligt med vand/fysiologisk saltvand i 15 min.
  • Øjenlæge kontaktes
  • Disse uheld anmeldes til AMIR og nærmeste leder (skadesanmeldelse udfyldes)
  • DMSO instillation må ikke varetages af gravide
  • Hvis handsker går i stykker, skiftes disse straks og hænder vaskes og sprittes grundigt
  • Spildes der på bord eller gulv, opsuges mest muligt med cellestof, vask med vand og sæbe. Personen skal være iført værnemidler
  • Der skal efter procedurens afslutning luftes ud på stuen (organisk opløsningsmiddel)​​

 

Dokumentation:

I SP:

  • Lav Best/ord på 4-6 skylninger
  • SmartPhrase udfyldes i SP: Hvor patienten er i behandlingsforløbet, -Problemer i forbindelse med sidste instillation,- resultat af urinstix, -Mængde/dosis af DMSO der gives via insticath
  • Tidsramme for næste instillation (der må gerne bestilles forud)
  • Ved effekt af de første 6 skylninger, kan patienten, efter ordination af en læge, tilbydes vedligeholdelsesbehandling hver 4 uge eller interval efter individuel vurdering

 

Bestilling af DMSO:

Til apotek:

  • Rekvisition af DMSO rekvireres på Apoteket

Apoteket Region Hovedstaden blander selv DMSO til en 50% opløsning

 

Reference:

1. ApoVision

2. Bekendtgørelse af lov om kemikalier, LBK nr 115 af 26-01-2017

3. Vej nr. 9580 af 20-10-2004 Vejledning om klassificering m.v. af kemiske stoffer og produkter

4. SIKKERHEDSDATABLAD i henhold til Forordning (EF) nr. 453/2010,Udgave 5.10 Revisionsdato 12.10.2015

Trykdato 20.10.2015

 Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med vejledningen
  • Lutsteamet er ansvarlig for at revidere vejledningen hvert 2. år eller ved ændret behandlingsstrategi
  • LUTSteamet og Afdelingssygeplejersken er ansvarlig for, at implementere vejledningen samt at de fysiske rammer og nødvendige hjælpemidler er til stede
  • Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.

 

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag