Udarbejdelse af bedømmelser ved oprettelse af interne delestillingsfunktioner for seniorforskere og postdocs i ved Herlev og Gentofte Hospital

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

 

At sikre optimalt beslutningsgrundlag, ensartethed, uvildighed og kvalificeret grundlag ved udformningen af faglige bedømmelser ved oprettelse af delestillingsfunktioner som postdoc eller seniorforsker ved Herlev og Gentofte Hospital, således at den bedst kvalificerede ansøger ansættes.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Ansatte med tidsubegrænset fast hovedansættelse på Herlev og Gentofte Hospital

Tilbage til top

Definitioner

 Der henvises til  vejledningen ”Oprettelse af delestillingsfunktioner for seniorforskere og postdocs ved Herlev og Gentofte Hospital vedr.:

  • Delestilling
  • Postdoc
  • Seniorforsker
  • Strategisk satsning og medfinansiering

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Bedømmelsesudvalgsarbejdet:

Efter udløb af ansøgningsfristen eller fristen for fremsendelse af yderligere materiale må yderligere materiale ikke modtages eller inddrages i bedømmelsen.

Samtlige ansøgere skal bedømmes af alle udvalgsmedlemmer, og bedømmelsen af de enkelte ansøgere skal udarbejdes af medlemmerne i fællesskab. Den endelige bedømmelse bør udformes således, at den i form og indhold fremstår som et ensartet, selvstændigt dokument.

Den samlede bedømmelse udformes således, at den ikke forudsætter modtagerens konferering med ansøgninger eller ansøgeres skriftlige arbejder. Bedømmelsen skal være detaljeret, klar og udtømmende, således at den samlede bedømmelse udgør et tilfredsstillende beslutningsgrundlag for Hospitalsdirektionen. Såfremt dette ikke er tilfældet returneres bedømmelsen til udvalget til supplering eller omarbejdelse.

Bedømmelsens form:

Indledning:

Indeholder generelle oplysninger. Skal kunne tilsendes alle ansøgere og må ikke indeholde ansøgernes navne eller andre personoplysninger. Skal indeholde følgende:

  • Oplysning om bedømmelsesudvalgets nedsættelse og sammensætning.
  • Oplysning om indkaldelsen af ønsker om delestilling, ansøgningsfristen og evt. frist for fremsendelse af yderligere materiale.
  • Oplysning om antallet af ansøgere, herunder hvorvidt ansøgere har trukket deres ansøgning tilbage.
  • Oplysning om, og begrundelse for, evt. fristforlængelse.
  • Evt. andre generelle overvejelser, f.eks. oplysninger om bedømmelseskriteriernes præcisering i henhold til formuleringen i indkaldelsen af ønsker om delestillinger, som udvalget er forpligtet til at holde sig til.

Bedømmelse af hver enkelt ansøger:

1. Præsentation ved relevante uddrag af curriculum vitae

  • Navn, fødselsår, akademiske eksaminer og grader.
  • Relevante ansættelser og stipendieperioder og andre relevante aktiviteter

2. Bedømmelse af videnskabelige kvalifikationer

  • Bedømmelsen foretages på grundlag af det materiale, ansøgeren har påberåbt sig. Udvalget kan indstille til Hospitalsdirektionen at der evt. indhentes yderligere materiale. Der fastsættes i så fald en frist herfor, som alle ansøgere underrettes om.
  • Bedømmelsesudvalgets formand kan anmode Hospitalsdirektionen om at foranledige, at ansøgeren inden en fastsat frist evt. fremskaffer en erklæring fra medforfatterne om omfanget og karakteren af hver enkelt medforfatters andel i arbejdet. Arbejdet kan vægtes svt. ansøgers andel, hvilket skal fremgå af indstillingen.
  • Begrundelsen for inddragne arbejder anføres, og disse identificeres, karakteriseres og vurderes selvstændigt, evt. foretages en gruppering efter kategorier og faglige discipliner. Faglige sammenhænge mellem arbejderne angives.
  • Det fremhæves hvilke relevante kvalifikationer ansøgeren på grundlag af arbejderne har demonstreret med henblik på netop den ønskede aktuelle funktion i delestilling.

3. Bedømmelse af undervisningsmæssige kvalifikationer

  • Oplysningerne karakteriseres efter fagligt niveau og undervisningstype, og det anføres hvilke relevante kvalifikationer ansøgeren har demonstreret mhp. den aktuelle funktion. For postdoc ansøgere vurderes tillige om de i ansøgningen beskrevne undervisningsplaner er tilstrækkelige.

4.  Bedømmelse af øvrige kvalifikationskrav, herunder evt. overensstemmelse med strategisk satsning iht. formuleringen i indkaldelsen af ønsker om funktion i delestilling

  • Udvalgets vurdering heraf anføres.

5.  Konkluderende helhedsvurdering

  • Indeholder opsummering af foretagne vurderinger af ansøgerens kvalifikationer i relation til den aktuelle stilling. Udvalget motiverer sin udtalelse om, hvorvidt ansøgeren findes kvalificeret eller ikke-kvalificeret til den aktuelle funktion i delestilling. Udtalelsen herom skal være éntydig og ubetinget.
  • Evt. uenighed blandt udvalgets medlemmer skal klart fremgå, og de enkeltes standpunkter skal da begrundes særskilt.
  • Hvis bedømmelsesudvalget er enige om, at en eller flere ansøgere ikke er kvalificerede til funktionen kan udvalget indskrænke sig til, kort og begrundet, at angive, hvilke kvalifikationskrav, der ikke er opfyldt.

Vejledende prioritering:

  • Bedømmelsesudvalget har som udgangspunkt ikke til opgave at foretage en prioritering blandt de kvalificerede ansøgere eller indstille én af ansøgerne, Hospitalsdirektionen kan anmode herom i forbindelse med igangsættelse af udvalgsarbejdet eller herefter.
  • Evt. dissens skal beskrives detaljeret og klart.

Afslutning:

  • Bedømmelsesudvalget afgiver sin bedømmelse til Hospitalsdirektionen.
  • Når ledelsen finder bedømmelsen tilfredsstillende og formelt korrekt sendes til hver ansøger den del af bedømmelsen, som angår den enkelte ansøger. En evt. vejledende prioritering sendes ikke til ansøgerne. Internt arbejdsmateriale er undtaget fra aktindsigt, jfr. Forvaltningslovens § 12.
  • Eventuelle bemærkninger fra ansøger til bedømmelsen sendes til udvalget til kommentering. Ansøgeren underrettes om disse kommentarer.
  • Bedømmelsesudvalgets medlemmer honoreres efter Finansministeriets takster.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Det er formandens opgave at sikre, at der udarbejdes en bedømmelse som opfylder den funktion og de formkrav som følger af denne vejledning.

Formanden har instruktionspligt over for udvalgets øvrige medlemmer og skal drage omsorg for, at evt. tvivlsspørgsmål vedrørende udvalgets arbejde afklares hurtigst muligt.

Bedømmelsesudvalgets medlemmer har pligt til at meddele Hospitalsdirektionen, hvis der foreligger forhold som kan bevirke inhabilitet eller vække tvivl om vedkommendes upartiskhed jfr. Forvaltningsloven §§ 3-6.

Bedømmelsesudvalgsmedlemmerne og alle der involveres i sagen har tavshedspligt, jfr. reglerne i Forvaltningslovens § 27 og Straffelovens bestemmelser.

Fristen for udvalgets aflevering af bedømmelsen fastsættes af Hospitalsdirektionen.

Det er bedømmelsesudvalgets formands ansvar, at fristen for aflevering af indstillingen til Hospitalsdirektionen overholdes.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag

Ej relevant.

Tilbage til top