Der skal være temperaturovervågning alle steder, hvor der opbevares lægemidler. Temperaturen i medicinrum /-skabe og medicinkøleskabe skal overvåges dagligt og dokumenteres, også i weekender, ferier og helligdage.
Dokumentationen foretages enten ved manuelt at skrive temperaturen i Logbogsskema og kvittere herfor, eller ved at have tilkoblet det webbaserede overvågningssystem - Logos Logit.
Dokumentation for manuel temperaturkontrol skal gemmes i 1 år. Logskemaerne opbevares i det respektive medicinrum/ -skab i afsnittets medicinrumsmappe.
Generelle temperaturretningslinjer
Køleskab: 2-8 ˚C
Medicinrum/-skabe: 15-25 ˚C
Ved afvigende temperaturer i medicinrum/medicinskabe:
Ved afvigende temperatur i medicinrum / -skabe informeres afdelingsledelsen. Region Hovedstadens Apotek kan kontaktes med henblik på at vurdere lægemidlernes holdbarhed, såfremt afvigelsens omfang i anslået tid og temperatur kan angives. Hvis dette giver anledning til at bestemte lægemidler skal kasseres, er afdelingen ansvarlig for at dette sker straks.
Ved alarm på medicinkøleskabe gælder:
For sengeafsnit:
- Når der kommer alarm via voicemail, skal ansvarshavende i den kliniske afdeling logge på Logos Logit med brugernavn og kode.
-
Man konstaterer i Logos Logit på hvilket medicinkølekab der er alarm, og fejlen afhjælpes om muligt på stedet.
-
Ved fejl som ikke kan afhjælpes på stedet, kontaktes driftsvagten i Drift og Teknik på 73301, som kan være behjælpelig ved tekniske problemer, og kan levere et reserve køleskab, hvis det kræves. I tilfælde af, at der leveres reserve skab, er det den kliniske afdeling som forestår overflytningen af medicinen fra det defekte køleskab.
-
Når fejlen er afhjulpet kvitterer ansvarshavende i den kliniske afdeling for alarmen i Logos Logit, hvor også årsagen til alarmen noteres.
-
Det er vigtigt, at den berørte medicin mv. skal mærkes med et synligt Karantæneskilt, indtil den klinisk ansvarshavende (i samråd med apoteket) har taget aktivt stilling til, om indholdet har ændrede holdbarhedsdato eller har taget skade og skal kasseres. Logningerne i Logos Logit kan ligge til grund for denne beslutning.
-
Tekniske alarmer såsom net udfald og følerfejl bliver direkte sendt til Drift og Teknik, uden at den kliniske afdeling får alarmen.
-
Som en sikkerhedsforanstaltning bliver alarmer, som den kliniske afdeling ikke reagerer på, efter en given tid, sendt videre til Drift og Teknik. I dette tilfælde vil Drift og Teknik kontakte den kliniske afdeling, for at gøre dem opmærksomme på at der er alarm.
For ambulatorier og dagafsnit:
Ved alarm inden for normal arbejdstid (mandag-fredag 08.00-15.00)
- Samme fremgangsmåde som for sengeafsnit.
Ved alarm uden for normal arbejdstid (mandag-fredag 15.00-08.00 og weekend)
- Driftsvagten i Drift og Teknik modtager alarm via voicemail og logger på Logos Logit med brugernavn og kode.
- Man konstaterer på hvilket køleskab der er alarm, og fejlen afhjælpes.
- Hvis fejlen skyldes et defekt køleskab, sørger Driftsvagten for at hente et reserve køleskab
- Driftsvagten sørger for installationen af reserve køleskabet, og overflytter indholdet fra det defekte køleskab.
- Det er vigtigt, at den berørte medicin mv. skal mærkes med et synligt Karantæneskilt, indtil den klinisk ansvarshavende (i samråd med apoteket), og senest førstkommende hverdag, har taget aktivt stilling til, om indholdet har ændrede holdbarhedsdato eller har taget skade og skal kasseres. Logningerne i Logos Logit kan ligge til grund for denne beslutning.
- Tekniske alarmer såsom net udfald og følerfejl bliver direkte sendt til Drift og Teknik, uden at den kliniske afdeling får alarmen.
Tilbage til top