Omsorg for patient og pårørende op til dødsfaldet
- Personalets nærhed omkring den døende og de pårørende har stor betydning. Plejepersonalet skal overfor den døende og de pårørende udvise omsorg, nærhed, medfølelse, medmenneskelighed, intuition, respekt og løbende give information om forløbet i det omfang, der er behov.
- Plejepersonalet må tilstræbe, at det er plejepersonale der kender patient og pårørende, som er omkring den døende og de pårørende på dagen eller i dagene op til dødsfaldet.
- En af de læger, som deltager i patientbehandlingen orienteres ved udvikling i sygdomstilstanden.
- De pårørende har ofte et stort behov for at være hos den døende eller bare at være til stede i afdelingen, og de skal informeres om afdelingens muligheder for praktisk støtte:
- ekstra seng på sengestuen
- overnatning på afdelingen
- mad og drikke
- lån af afdelingens telefon
Underretning af pårørende
- Pårørende kontaktes ved forværring og kritisk tilstand hos patienten.
- Er de pårørende i afdelingen, når døden indtræder, underrettes de af sygeplejersken straks efter, at døden er konstateret.
- Er de pårørende ikke i afdelingen, underrettes nærmeste pårørende telefonisk af en sundhedsfaglig person.
- Kan de pårørende ikke kontaktes de første timer efter dødsfaldet, kontaktes Nord sjællandspoliti (Station syd Gentofte) telefon ###TELEFON###. Dette gælder ligeledes, hvis de pårørende ikke kendes.
Konstatering af dødsfald
- Plejepersonalet konstaterer, at tidlige dødstegn er til stede.
- Plejepersonalet kontakter vagthavende læge, som verificerer, at døden er indtruffet og tager stilling til særlige forhold ved ligsynet og istandgørelse Ligsyn og elektronisk dødsattest.
- Tidspunkt for dødsfald dokumenteres i SP (se SP manual).
Istandgørelse af afdøde
- Udføres altid af 2 personer.
- Afdødes arme lægges ned langs siden af kroppen.
- Pårørende udspørges om evt. smykker skal følge den afdøde. Derudover spørges om plejepersonalet skal lægge blomster på brystet eller, om der er andre ønsker. Evt. ønsker udføres i det omfang det er muligt, når de pårørende har haft den tid, de har behov for til at tage afsked.
- De pårørende informeres om proceduren og tilbydes et sted, hvor familien kan samles.
- Inden istandgørelse af afdøde spørges de pårørende om særlige ønsker og om de vil deltage i at gøre patienten istand. Ønsker pårørende dette, gøres det sammen med et personalemedlem.
- Der dokumentateres om istandsættelse og sygepleje i SP under navigatorer Mors
Rekvisitter som medtages på stuen
- 1 morslagen
- Almindeligt hvidt lagen
- Stiklagen
- Engangsble
- 1 coronarskjorte
- Bind til opbinding af hagen eller halskrave
- Et par blå bæreposer til tøj og andre ejendele
- 1 deponeringsseddel med stor etiket og en værdikuvert
- Tåseddel med stempel og stor etikette
- Tøjsæk
Døren mærkes med skiltet: " Kun adgang for personale".
Infektionshygiejniske forholdsregler
Vær opmærksom på evt. særlige forhold i forbindelsen med istandgørelse, herunder isolerede patienter.
Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte
Vedrørende Medico-legalt (retslægeligt) ligsyn
Ligsyn og elektronisk dødsattest
- Alt lades urørt (kateter, iv-adgang, dræn, sonder o. lign.), og afdøde må ikke gøres i stand.
Vedrørende obduktion eller obduktionsforbud
- Alle iv-adgange, sonder, katetre, tuber og dræn fjernes. Ved sekretion fra ex. dræn påsættes en stomipose til opsamling af sekret. Skal afdøde obduceres, må afdøde ikke have eget tøj på.
Praktisk udførelse
- Hovedgærdes lægges vandret.
- Dynen fjernes.
- Evt. smykker, som ikke ønskes medbragt i kisten, tages af og lægges i værdipose (se under værdier og ejendele).
- Skal afdøde begraves med smykker, udfyldes bilag nr.1 (”Melding om smykker /værdigenstande til kapellet”). Bilaget lægges foran i journalen.
- Øjnene lukkes med fugtige vattamponer.
- Afdøde gøres i stand efter behov. (Hår redes, negle efterses og evt. skæg soigneres).
- Alle medicinske remedier fjernes (kateter, sonde, dræn, venflon).
- Der udføres mundpleje om nødvendigt, og evt. tandprotese sættes i munden.
- Munden lukkes, og hagen bindes op eller halskrave påsættes.
- Kommer pårørende først senere, opbindes hagen og opbindingen fjernes inden familien kommer ind på stuen.
- Kontroller identitets forenelighed mellem identitetsarmbånd og tåseddel og påsæt tåseddel
- Tåseddel med stempel: "Døde d. kl., Tilsyn d. kl. osv.", stempel med "mors" på den ene side af sedlen og stor etikette på den modsatte side af sedlen, bindes på højre tå (evt. højre håndled). Tåseddelen bliver udskrevet af læge ved 2. ligsyn
- Sengen redes med lagen, stiklagen og morslagen.
- Afdøde iklædes coronarskjorte.
- Ønsker pårørende afdøde iklædt eget tøj, skal dette respekteres, men på grund af udtræk af kropsvæsker anbefales, at patienten først iklædes eget tøj i kapellet lige før begravelsen. Tøjet lægges i en pose med label og mærket "iklædes før begravelse”. Lægges i sengen ved benenden.
- Blåt firkantet stykke lægges under afdødes bækken i tilfælde af senere sekret afgang.
- Morslagen lægges under afdøde og bøjes op om afdøde fra begge sider og fra fodenden.
- Dyne lægges henover afdødes underkrop, indtil pårørende har taget afsked. Herefter udskiftes dynen med det tynde lagen.
- Blomster lægges ved brystet efter aftale med pårørende.
- Dynen skal blive på stuen. Anvendes til at lægge henover afdøde, når denne kører fra afdelingen.
- Antidecubitusmadras bliver i sengen.
- Lægen kan udfører ligsyn når sikre dødstegn er indtrådt. Konstater sikre dødstegn.
- 2. ligsyn foretages indenfor 6 timer og inden patienten kører i kapellet.
Værdigenstande og Ejendele
- Alle værdigenstande skal inden for 24 timer deponeres i Patientservice. Alle personlige effekter er omfattet af bestemmelser om registrering til skifteret. Patientservice sørger for udlevering til pårørende. Se også: Værdigenstande og andre ejendele, håndtering af for indlagte og døde, HGH
- Afdødes tøj, sko, tasker plejeartikler pakkes i blå poser. Hvis de pårørende ønsker det, medgives ejendele mod kvittering. Ellers sendes det til hospitalets kapel med patientens label på.
Vigtigt
- Ved patientens død må værdigenstande – gælder også nøgler – ikke udleveres til pårørende eller andre.
- Værdigenstande modtages og opgøres af 2 personer i fællesskab. Husk værdigenstande i medicinskabet.
- Deponeringskvittering udfyldes og sendes til Patientservice også selvom der ikke er værdigenstande. Dette skyldes, at Patientservice ofte kontaktes af pårørende, der vil høre om der er indleveret genstande fra afdøde.
- Deponeringskvittering udfyldes og underskrives af samme personer.
- Deponeringskvitteringen skal mærkes med + mors samt morsdato.
- Værdigenstande lægges i en kuvert mærket ”VÆRDIGENSTANDE”, hvorefter kuvertens kant ombukkes 2 gange og forsynes med afdelingens stempel. Kuverten lukkes med tape, hvorved stempel og ombukning dækkes (forsegles).
- Værdigenstande samt hele deponeringskvitteringen afleveres inden for 24 timer til Patientservice. Kopi af deponeringskvittering kan udleveres til de pårørende.
- Patientservice kontrollerer indholdet af værdigenstandskuverten, kvitterer herefter for modtagelsen og udleverer eller sender 1. kopi til afdelingen til opbevaring.
Medicin
- Receptpligtig medicin som har tilhørt afdøde, sendes retur til apoteket.
Oprydning
- Sengebord og skabe tømmes.
- Alt overflødigt fjernes fra stuen.
- Friske blomster stilles på bordet, stol anbringes på stuen.
- Varmeapparat lukkes.
- Vinduet åbnes, når familien har taget afsked.
- Klokkesnoren fastgøres nær afdøde, inden stuen forlades.
Afsked
- Plejepersonalet følger pårørende ind på stuen, bliver på stuen eller lader pårørende alene, afhængig af ønske.
- Efter pårørendes sidste afsked udleveres pjece med pårørendeinformation.
Administrativt
- Kuvert med værdigenstande og deponeringskvittering bringes til Patientservice.
- Mors registreres i af læge i SP under fane udskrivelse -> mors
- I journalen laves dødsnotat.
- Den elektroniske dødsattest, SEI2 Ligsyn og elektronisk dødsattest, udfyldes af lægen, som ligeledes underskriver et udprintet bilag, der lægges i patientjournalen. Se evt. hospitalets Tjekliste ved dødsfald.docx
Intensiv afdeling (ITA) - særlige forholdregler
- Vagthavende ITA- læge bekræfter dødsfaldet og orinterer stamafdelingens vagthavende læge. Stamafdelingens læge har herefter ansvar for at syne den afdøde og udfylde relevante dokumenter i forbindelse med dødsfald.
- Elektronisk dødsattest udføres af stamafdelingenslæge og der laves kopi af alle sider, som skal følge patienten til kapellet.
- Når de pårørende har taget afsked køres afdøde i rum 60.
- På tavlen i konferencen skrives "huskeseddel" (MORS: Afd - Rum 60 - Synes - Kapel) som afkrydses efterhånden som opgaverne udføres.
- Når afdøde er synet bestilles transport til kapel
Medicinsk Anatomisk Institut
- I tilfælde af at patienten har testamenteret sit legeme til kontaktes instituttet på telefon ###TELEFON###.
- Medicins Anatomisk Institut henter den afdøde fra kapellet.